Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
jameyskatje schreef:het werd niet onbeleefd gezien om je hoofd te bedekken. alleen met een pet waren je ogen slecht zichtbaar, dat is onbeleefd..
love_bichke schreef:ja de grondwet gaat uiteraard boven een schoolwet
maar een school heeft wel het recht om een reglement op te stellen, wat dus ook kledingcode kan inhouden.
stom voorbeeld en niet helemaal vergelijkbaar met dit verbod, maar uniformscholen verbieden zoveel hé, bvb jeans is niet toegelaten, enkel effen schoenen zijn toegelaten, zulke dingen.
daar hoor je je ook naar te gedragen en die hebben dan wel niets met je geloof te maken maar nogmaals het is je eigen keuze om naar zo'n school te gaan.
Ben je het niet eens met het reglement, tja jammer dan moet je een andere school zoeken die wel bij jouw persoonlijkheid past.
vind ik dan
Ik heb geen problemen met mensen die een hoofddoek willen dragen, maar ze kiezen om naar deze school te gaan, goed, dan horen ze zich ook naar de regels te gedragen.
__Laura schreef:Grondwet is belangrijker dan een schoolregelIk vind het respectloos & behoorlijk uit de tijd van scholen die dit verbieden. Ook een katholieke school moet open staan voor andere geloven, er wordt in de bijbel niet gezegd dat dit het enige goede geloof is & dat de rest ontweken moet worden. Waarom past een school dan zulke regels toe?
Daarnaast, een hoofddoek vergelijken met een petje..
RavenIris schreef:love_bichke schreef:ja de grondwet gaat uiteraard boven een schoolwet
maar een school heeft wel het recht om een reglement op te stellen, wat dus ook kledingcode kan inhouden.
stom voorbeeld en niet helemaal vergelijkbaar met dit verbod, maar uniformscholen verbieden zoveel hé, bvb jeans is niet toegelaten, enkel effen schoenen zijn toegelaten, zulke dingen.
daar hoor je je ook naar te gedragen en die hebben dan wel niets met je geloof te maken maar nogmaals het is je eigen keuze om naar zo'n school te gaan.
Ben je het niet eens met het reglement, tja jammer dan moet je een andere school zoeken die wel bij jouw persoonlijkheid past.
vind ik dan
Ik heb geen problemen met mensen die een hoofddoek willen dragen, maar ze kiezen om naar deze school te gaan, goed, dan horen ze zich ook naar de regels te gedragen.
Allemaal goed en wel. Maar Als hoofddoeken verboden worden op alle katholieke scholen en gemeenschapsscholen blijven er toch nog maar heel weinig scholen over? Ik vind het zo sneu dat in België nu op bijna alle scholen een verbod komt, terwijl er slechts problemen waren op die ene school in Antwerpen. Volgens mij ligt dat probleem dan ook niet in het daadwerkelijke dragen van de hoofddoek, maar de kliekjesvorming binnen die school. En die kliekjes zullen dan waarschijnlijk wel gevormd geweest zijn naargelang godsdienst, en niet puur naargelang het dragen van hoofddoeken. Er moet dus gewerkt worden aan de mentaliteit van die kinderen om kliekjesvorming tegen te gaan! Iets dat eigenlijk in elke school aan de gang is, maar niet zo uitgesproken door godsdiensten.
__Laura schreef:Je geeft aan dat het niet erg is als moslima's gediscrimineerd worden van school. Dat vind ik misselijkmakend.
kynshiri schreef:__Laura schreef:Als ik een heiligdom wil bezoeken, moet ik ook zo'n stom kleed en een hoofdoek aan hoor en in mijn minirokje en topje zal ik niet ver graken als ik naar Marokko emigreer... een hoofddoek zullen ze me misschien niet verplichten, maar je zult je wel moeten aanpassen aan de lokale gewoonten!
pharagirlke schreef:__Laura schreef:Je geeft aan dat het niet erg is als moslima's gediscrimineerd worden van school. Dat vind ik misselijkmakend.
Het is geen discriminatie. Op mijn school mocht ik ook geen bloesjes met spaghetti bandjes, en ik mocht ook geen pet of hoed op. En ik mocht ook geen groot zichtbaar kruis dragenHet is gelijke behandeling.