Hoofdoekenverbod op middelbare school

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hoofdoekenverbod op middelbare school

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:23

En groot gelijk heb je.

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:25

ja de grondwet gaat uiteraard boven een schoolwet
maar een school heeft wel het recht om een reglement op te stellen, wat dus ook kledingcode kan inhouden.
stom voorbeeld en niet helemaal vergelijkbaar met dit verbod, maar uniformscholen verbieden zoveel hé, bvb jeans is niet toegelaten, enkel effen schoenen zijn toegelaten, zulke dingen.
daar hoor je je ook naar te gedragen en die hebben dan wel niets met je geloof te maken maar nogmaals het is je eigen keuze om naar zo'n school te gaan.
Ben je het niet eens met het reglement, tja jammer dan moet je een andere school zoeken die wel bij jouw persoonlijkheid past.
vind ik dan :)
Ik heb geen problemen met mensen die een hoofddoek willen dragen, maar ze kiezen om naar deze school te gaan, goed, dan horen ze zich ook naar de regels te gedragen.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:25

goed verwoord RavenIris

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:27

Ik kreeg (&*^*) een tik tegen me hasses als ik de pet nog op had als ik de klas in kwam en aan tafel ging zitten, omdat het hier dus van oudsher als wel onbeleefd word gezien je hoofd te bedekken, dus gewoon alles af doen.

@ RavenIris, geen gek idee elke vorm van geloof sovertuiging afschaffen, zou een hoop elende schelen, kijk eens terug in de geschiedenis hoeveel oorlogen er zijn geweest op basis van geloofsovertuiging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:30

En het recht om te geloven dan? Recht op meningsuiten?

Daarnaast voor de mensen die roepen dat ze dan maar naar een moslimschool moeten gaan: Kan je je voorstellen hoe het dan gaat lopen?

Ayasha
Blogger

Ze hebben recht om te geloven. Dat ontneemt toch niemand hen? Ze zijn toch vrij om niet naar die school te gaan ?

jameyskatje

het werd niet onbeleefd gezien om je hoofd te bedekken. alleen met een pet waren je ogen slecht zichtbaar, dat is onbeleefd.. van oudscher bedekten vrouwen hun haren ook in nl. mijn oma ging vroeger ook met hoofddoek naar school.
een hoofddoek zit op dezelfde plaats als je haar.. haren los en een koltrui aan.. zie je dan te weinig van iemands gezicht?? nee! mijn hoofddoek bedekt niets van mijn gezicht hoor, alleen haar en hals.

maargoed, het is de keuze van de school he. idd genoeg andere keuzes als het je niet aanstaat, zolang het maar niet iets wettelijks word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:31

& als alle scholen dit voorbeeld gaan volgen? Ik bedoel, waarom niet? Het mag toch?

En volgens hun geloof mag die hoofddoek niet af (je kiest er zelf voor etc, maar er zijn situaties waarin het niet geaccepteerd wordt binnen de familie bijv) waardoor ze dan niet naar school gaan. En dan?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:32

jameyskatje schreef:
het werd niet onbeleefd gezien om je hoofd te bedekken. alleen met een pet waren je ogen slecht zichtbaar, dat is onbeleefd..

Dat is niet geheel waar, want als ik mijn pet achterstevoren opzet zijn mijn ogen wél zichtbaar en dat mocht ook niet. Als ik een muts op heb, zijn mijn ogen ook gewoon zichtbaar en ook dat mag niet ;)
Laatst bijgewerkt door zap op 11-09-09 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:32

Dan kan je nog altijd thuis studeren :) Leerplicht, geen schoolplicht.

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:33

love_bichke schreef:
maar een school heeft wel het recht om een reglement op te stellen, wat dus ook kledingcode kan inhouden.
stom voorbeeld en niet helemaal vergelijkbaar met dit verbod, maar uniformscholen verbieden zoveel hé, bvb jeans is niet toegelaten, enkel effen schoenen zijn toegelaten, zulke dingen.
daar hoor je je ook naar te gedragen en die hebben dan wel niets met je geloof te maken maar nogmaals het is je eigen keuze om naar zo'n school te gaan.
Ben je het niet eens met het reglement, tja jammer dan moet je een andere school zoeken die wel bij jouw persoonlijkheid past.
Ik heb geen problemen met mensen die een hoofddoek willen dragen, maar ze kiezen om naar deze school te gaan, goed, dan horen ze zich ook naar de regels te gedragen.

Allemaal goed en wel. Maar Als hoofddoeken verboden worden op alle katholieke scholen en gemeenschapsscholen blijven er toch nog maar heel weinig scholen over? Ik vind het zo sneu dat in België nu op bijna alle scholen een verbod komt, terwijl er slechts problemen waren op die ene school in Antwerpen. Volgens mij ligt dat probleem dan ook niet in het daadwerkelijke dragen van de hoofddoek, maar de kliekjesvorming binnen die school. En die kliekjes zullen dan waarschijnlijk wel gevormd geweest zijn naargelang godsdienst, en niet puur naargelang het dragen van hoofddoeken. Er moet dus gewerkt worden aan de mentaliteit van die kinderen om kliekjesvorming tegen te gaan! Iets dat eigenlijk in elke school aan de gang is, maar niet zo uitgesproken door godsdiensten.

Ik moet nu wel eerlijk toegeven dat ik zelf geen grote godsdiensten-fan ben. Volgens mij heeft het meer voor oorlog gezorgd dan voor vrede. Maar ik ben ook van mening dat mensen mogen geloven in wat ze willen (zolang het anderen niet schaadt!), geloof is namelijk 1 van de belangrijkste drijfveren van de mens. En geloof is iets wat je wil "dragen", wil overbrengen naar anderen. Je wil laten zien dat je gelooft, en daar is imo niks mis mee :)

Helaas is er na 9/11 ook enorm veel veranderd voor moslims.. Daarvoor was het al geen pretje denk ik, maar sinds die dag denkt iedereen dat alle moslims ook meteen terroristen zijn? Zoiets als..: "oh nee! Zij draagt een hoofddoek! Ze gaat vast de school bombarderen!". Een wijs iemand zei me ooit: "Niet alle moslims zijn terroristen, er was gewoon de pech dat de terroristen moslims waren." (Maar dat gaat mss wat offtopic? :+ )

LS_

__Laura: ik weet niet of je hiermee mij bedoelt, maar ik zeg niet dat ze naar een moslimschool moeten gaan.
enkel dat er voor iedere persoonlijkheid wel een geschikte school is, daarom nog geen moslimschool :)

Ik ben het ook eens met pharagirlke, ze mogen best geloven en dit uiten voor mijn part zoals ze willen, maar je hoort je aan de regeld te houden als je hiermee in het begin van het schooljaar mee hebt ingestemd. Ze zijn vrij om een andere school te zoeken als ze het niet eens zijn met deze school hun regelgeving ;)

Anoniem

jouw reacties zijn echt misselijkmakend pg. Als iedereen zo denkt worden we echt een gezellig multicultureel land +:)+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:34

__Laura schreef:
jouw reacties zijn echt misselijkmakend pg. Als iedereen zo denkt worden we echt een gezellig multicultureel land +:)+

:?
Zo persoonlijk aanvallen omdat ik het niet met je eens ben gaat dat wel bevorderen?
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 11-09-09 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:34

__Laura schreef:
Grondwet is belangrijker dan een schoolregel :+ Ik vind het respectloos & behoorlijk uit de tijd van scholen die dit verbieden. Ook een katholieke school moet open staan voor andere geloven, er wordt in de bijbel niet gezegd dat dit het enige goede geloof is & dat de rest ontweken moet worden. Waarom past een school dan zulke regels toe?

Daarnaast, een hoofddoek vergelijken met een petje.. :x

het gaat dan ook helemaal niet om KATHOLIEKE scholen, maar om het GEMEENSCHAPSONDERWIJS. een school waar je je levensbeschouwelijk vak kan kiezen maw. de bijbel heeft hier nx mee te maken. christendom wordt simpelweg op gelijke voet behandelt als de islam of eender welke overtuiging.

ben je het niet eens met de opvoedkundige visie van deze scholengroep, dan ga je toch gewoon naar een andere? veel katholieke scholen laten de hoofddoek bv wel toe en het is inderdaad niet verboden om eigen scholen op te richten.

Iedereen schreeuwt altijd maar integratie, integratie, maar dat wil niet zeggen dat het gastland zich steeds meer moet uithollen om plaats te bieden aan alle verschillende nationaliteiten die er terecht komen. Als ik een heiligdom wil bezoeken, moet ik ook zo'n stom kleed en een hoofdoek aan hoor en in mijn minirokje en topje zal ik niet ver graken als ik naar Marokko emigreer... een hoofddoek zullen ze me misschien niet verplichten, maar je zult je wel moeten aanpassen aan de lokale gewoonten! waarom kan het omgekeerde dan niet? ik ken trouwens een aantal allochtonen die bewust wel die keuze hebben gemaakt en wonder boven wonder hebben die ook allemaal prima gestudeerd en werk gevonden. Toffe mensen en nooit last mee gehad. Het grappige is dat zij zelf zeggen dat diegenen die zich zo opjutten het ook voor hun verpesten en dat ze zich beter eens deftig zouden integreren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:35

Je geeft aan dat het niet erg is als moslima's gediscrimineerd worden van school. Dat vind ik misselijkmakend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:36

Maar het is toch toegestaan om als school te zeggen dat er geen hoofddoeken worden getolereerd? Als iedere school dit beleid gaat voeren (en waarom niet, want het mag?), dan moeten die mensen zich maar nóg meer buiten laten sluiten & thuis gaan studeren?

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:37

bij mij op school mag men de pet gewoon ophouden hooor.. (ja vroeger op de basisschool mocht het idd niet, op de middelbare school ook niet)

ja een muts ligt toch anders,. want het is toch ook onbeschoft om bv je jas aan te houden in de klas? muts en sjaal horen daar toch bij.. tegenwoordig heb je ook modemutsen, die mocht men altijd ophouden, dat was meer een haar accesoire.. heel ingewikkeld allemaal.

natuurlijk zijn er gevallen waarbij families het moeilijk vinden als een dochter een hoofddoek af doet, andersom ook, sommige hebben er zelfs moeite mee als hun dochter een hoofddoek gaat dragen. ieder huisje heeft zn kruisje.

idd als allle scholen dit voorbeeld gaan volgen gaat het moeilijk worden, want moslima's gaan steeds beter studeren en worden steeds ambitieuzer, vooral in de marokkaanse gemeenschappen.. geloof niet dat ze thuis zullen blijven, iedereen heeft recht op scholing

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:37

RavenIris schreef:
love_bichke schreef:

Allemaal goed en wel. Maar Als hoofddoeken verboden worden op alle katholieke scholen en gemeenschapsscholen blijven er toch nog maar heel weinig scholen over? Ik vind het zo sneu dat in België nu op bijna alle scholen een verbod komt, terwijl er slechts problemen waren op die ene school in Antwerpen. Volgens mij ligt dat probleem dan ook niet in het daadwerkelijke dragen van de hoofddoek, maar de kliekjesvorming binnen die school. En die kliekjes zullen dan waarschijnlijk wel gevormd geweest zijn naargelang godsdienst, en niet puur naargelang het dragen van hoofddoeken. Er moet dus gewerkt worden aan de mentaliteit van die kinderen om kliekjesvorming tegen te gaan! Iets dat eigenlijk in elke school aan de gang is, maar niet zo uitgesproken door godsdiensten.

Hier kan ik ook inkomen, vandaar dat ik het een erg interessante discussie vind, en eveneens moet volgen voor school :)
Kliekjes zijn er altijd geweest en zullen er volgens mij ook altijd zijn, ligt gewoon in onze natuur, althans dat geloof ik.
Er zijn al veel scholen die een hoofddekselverbod hebben ingevoerd, maar net hier gaan ze moeilijk doen en daarom haalt het de media :)
nogmaals, ik ben erg nieuwsgierig naar de afloop van deze discusse :)

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:38

Ik draag een hoofddoek (en wijde lange kleren) en ik heb ook prima gestudeerd en werk gevonden hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:38

dan wordt het dus de hoofddoek afdoen, maar waar blijft dan je recht om gelovig te zijn?
Je mag wel geloven zolang niemand er maar iets van merkt?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:39

__Laura schreef:
Je geeft aan dat het niet erg is als moslima's gediscrimineerd worden van school. Dat vind ik misselijkmakend.

Het is geen discriminatie. Op mijn school mocht ik ook geen bloesjes met spaghetti bandjes, en ik mocht ook geen pet of hoed op. En ik mocht ook geen groot zichtbaar kruis dragen :D Het is gelijke behandeling.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:40

kynshiri schreef:
__Laura schreef:
Als ik een heiligdom wil bezoeken, moet ik ook zo'n stom kleed en een hoofdoek aan hoor en in mijn minirokje en topje zal ik niet ver graken als ik naar Marokko emigreer... een hoofddoek zullen ze me misschien niet verplichten, maar je zult je wel moeten aanpassen aan de lokale gewoonten!

ben je ooit in casablanca geweest? om maar iets te noemen. de vrouwen zijn daar bijna erger dan sommige in nl! dus dat is echt een misverstand, grote steden in marokko zijn helemaal niet zo praktiserend over het algemeen.. dorpen en bergen nog wel natuurlijk. verschil tussen berbers en arabieren, je wilt het niet weten meid, vind het soms gewoon te misselijkmakend. terwijl ik de nederlandse vrouwen ben gewend (moet je nagaan )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:41

Het is wél discriminatie.

Citaat:
Discriminatie betekent letterlijk "het maken van onderscheid".

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:41

pharagirlke schreef:
__Laura schreef:

Het is geen discriminatie. Op mijn school mocht ik ook geen bloesjes met spaghetti bandjes, en ik mocht ook geen pet of hoed op. En ik mocht ook geen groot zichtbaar kruis dragen :D Het is gelijke behandeling.

Jep, hare krisna uitingen, keppetjes, boedhistische gewaden kwamen ook niet binnen.
Nooit iemand horen schreeuwen, nooit dreigtelefoontjes ontvangen

Ik begrijp alsnog niet waarom één godsdienst anders moet behandeld worden, natuurlijk is het inderdaad minder leuk als je ongelijke behandeling krijgt naar gelijke die minder voordeel bevat.

Zo zie je maar dat gelijke behandeling alleen goed is als het in het straatje past