kindermishandeling , wat doe jij ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Evanescence8

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 13:53

Aan de ene kant is het terecht dat je zou ingrijpen, het ziet er vast zielig uit. Maar aan de andere kant ken je het kind niet, en is het misschien wel echt nodig. Hoeveel kinderen er tegenwoordig niet een slechte opvoeding hebben. Volgens mij is het toch ook normaal dat als je ouder bent heel streng moet zijn in de opvoeding? Ik het wel eens ooit gehoord, het is óf ja, óf nee. Ja is belonen, nee is gerust een pak slaag. Ik werd vroeger ook wel geslagen (zelfs nu nog af en toe }:0 en dat is ook geen klein tikje hoor). Maar nu weet ik ook goed wat wel en niet mag. Ik denk dat ik dat achteraf liever heb dan dat je iemand neerslaat en je het raar vind dat je gevangenisstraf krijgt. :? en dat je daardoor alleen maar in de problemen komt...
Laatst bijgewerkt door Evanescence8 op 31-08-09 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: kindermishandeling , wat doe jij ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 13:57

Het moet idd óf ja, óf nee zijn, en volhouden ook dan :j

Pak slaag weet ik niet, maar een tik over de vingers lijkt me zo nu en dan niet verkeerd hoor.

Denk idd dat het feit dat mensen het tegenwoordig doodnormaal vinden om eigen rechter te spelen alles te maken heeft met hun (gebrek aan) opvoeding.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 13:57

Ben ik toch blij dan dat ik een net iets andere opvoeding geef aan mijn kind. Krijg heel vaak complimenten dat ie zo goed is opgevoed, het is echt niet het allermakste kind maar ik heb nog noooit hoeven slaan!!! Slaan is voor mijn echt een uiting van eigen frustratie en onmacht tot communicatie. Lukt communiceren niet, dan werkt negeren uitstekend. Negatieve aandacht is ook aandacht, slaan is ook aandacht..... maar of je daar nou blij mee moet zijn...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 13:58

Ik doe nix meer,ik heb ooit een melding gemaak bij de KB.
Ik maakte van dichtbij mee hoe 2 kinderen werden geslagen,geschopt [en hard hoor] en aan de haren omhoog getrokken werden door de vader.Ik heb er lang over na gedacht en uiteindelijk de KB gebelt.Wat denk je wat ik voor antwoord kreeg?
Of ik effe met de beide ouders wilden gaan praten!
Ten eerste: je wil natuurlijk anoniem blijven.
Ten tweede: daar zijn hun toch voor,zij zijn ervoor opgeleid hoe ze met zoiets om moeten gaan.
Ik vond het zo erg hoe ze mishandelt werden,en ik kon verder weinig doen.
Beide kinderen zijn nu stukje ouder en hebben beide een stoornis opgelopen.Eentje heb ADHD-PDD Nos en de andere een aandacht stoornis.Deze is uit huis geplaatst en woont al 2 jaar in een soort van tehuis.
Nee de KB vertrouw ik voor geen meter meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 14:01

Nou, ik kan je vertellen dat ADHD/Pdd-NOS aangeboren zijn, dat heeft daar geen bal mee te maken.
Een aandachtsstoornis ook niet.

Om die reden heb ik heel bewust gekozen voor géén kinderen, ik heb ADHD en het is erfelijk, geen zin om kleine ADHD-ertjes op de wereld te zetten.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 14:02

Wel vreemd dat de andere 2 kinderen die niet mishandelt zijn,helemaal nix mankeren.

Evanescence8

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 14:03

_Bitje_ schreef:
ik vind kindermishandeling kindermishandeling als
het kind geslagen/uitgescholden/geschopt word terwijl
het niet eens nodig hoeft te zijn.
dat klinkt al aardig flax..maar ik kan het niet anders verwoorden :)

Ja hier ben ik het mee eens. Als het écht kindermishandeling is, wat jij zei, mag je gerust ingrijpen vind ik. Maar niet wanneer het nodig is dat een kind even straf krijgt. Je moet ouders wel de kans geven om goed te kunnen opvoeden. ;) Wat ik wel af en toe oneerlijk vind, is dat je een pak slaag krijgt, alleen omdat je ouders ff energie hebben, of zich eigen ff moeten uitleven (op jou ;( )

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 14:06

Ik zit in een ander soort dillema. Ik ken iemand die meerdere kinderen heeft, maar eigenlijk geen een zou moeten hebben. 2x heeft de jeugdzorg al bij haar op de stoep gestaan, de komende keer is ze de kinderen zoiezo kwijt. Ik vind nog steeds dat haar "opvoeding" echt niet kan. Ook de mannen die daar allemaal over de vloer komen, de meeste zijn gewoon echt vreemd. Ik heb zelf nadat de jeugdzorg voor de 2de x voor de deur stonden een ruime afstand genomen. Ik kon het niet meer. Ze vreet energie ze claimd je ontzettend, echt heel vermoeiend. Via een gezamelijke vriendin blijf ik wel op de hoogte. En het werkt voor geen meter, kinderen worden niet geslagen, wel volkomen genegeerd. Ze heeft heel veel moeite om haar leven aan te passen aan de kinderen. Er lopen weet ik hoeveel dieren rond, waarvan de helft niet zindelijk is. Ze doet maar wat. De oudste heb ik nog nooit in de 7 jaar dat ik haar ken ECHT zien lachen. Niet zoals kinderen van haar leeftijd zouden moeten. Moeder heeft zelf een eetprobleem, de oudste begint dat nu over te nemen ( nee oma daar word ik dik van) Echt heel erg triest. Ik vind niet dat ik de jeugdzorg kan bellen aangezien ik het niet meer uit de eerste hand meemaak. Ik weet wel dat ze echt niet veranderd is en daar er nu niet 1 maar 3 de duppen zijn wordt de neiging wel steeds groter. De oudste daarvan weet ik waar ze terecht komt als dat gebeurt, die gaat er zwaar op vooruit dan. Maar de kleintjes...... geen idee.
Wat zouden jullie doen, toch bellen of wachten totdat iemand anders het doet?

Evanescence8

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 14:09

Oja, even echt ontopic, wat ik zou doen als ik iemand zie die mishandeld wordt, zou ik eerlijk gezegd helemaal niets doen... Ten eerste omdat ik de ouders en het kind niet ken, ten tweede omdat ik het niet durf :o en bang ben dat die ouders kwaad op mij worden omdat ik me ermee bemoei en ten derde omdat ik minderjarig ben, en dat ik vind dat ik me daar dan maar niet mee moet bemoeien...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 14:13

gohya schreef:
Wel vreemd dat de andere 2 kinderen die niet mishandelt zijn,helemaal nix mankeren.

Draai het eens om... ;)

mts83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 14:29

nou ik kan je wel vertellen dat ik ook mijn zoontje wel eens een tik voor zijn billen geef als hij na tig keer waarschuwen niet wil luisteren.
Ben dus ook niet tegen een corrigerende tik, maar echt slaan in gezicht ed vind ook ik te ver gaan.

Wel is het zo dat mijn zoontje altijd onder de blauwe plekken zit en dan hoor je constant de verhalen rondgaan, goh hij zou toch niet geslagen worden enz Nee mijn zoontje word niet geslagen hij is alleen echt een buiten kind en dat zie je tegenwoordig toch echt nog maar weinig met alle computer rotzooi van tegenwoordig.

Hij is zodra hij wakker is buiten en ja daar gebeurd wel eens wat valt hij niet van zn fiets dan valt hij wel over een steen oid dus ja altijd zijn benen kapot.
Ik vind dus ook dat je op blauwe plekken enz niet kunt beoordelen of een kind mishandeld word ja of nee.

ook heeft mijn zoontje naar alle waarschijnlijkheid adhd helaas kunnen ze dit nog niet testen op zulke jonge leeftijd maar de kans is wel groot aangezien mijn man het ook heeft (hier zijn we nog niet zo lang gelden achter gekomen )en omdat mijn zoontje ook in zijn gedrag kenmerken van adhd naar voren komen.

en om even terug te komen op de vraag van ts
ik zou ook niks hebben gedaan in zn geval het kan ook zijn dat de moeder die dit overkwam spijt heeft en het bij haar even teveel werd je kunt immers niet zien of het met regelmaat gebeurd.

Ook ik ben een keer te ver gegaan waar ik later en nu nog spijt van heb maar soms kan naast alle andere problemen dat net de druppel zijn en nee is geen excuus maar toch overkomt het je.
sorry voor het lange verhaal.En hoop dat het leesbaar is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 15:48

Ik ben wel tegen een "corrigerende" tik, ik vind slaan is slaan.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 16:00

ben het daar niet mee eens.. :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 16:01

Shadow0 schreef:
geerke schreef:
het is tegewoordig not-done om een kind een optater te geven....waarom weet ik eigelijk niet...

De reden is vrij simpel: er zijn betere alternatieven. Mogelijkheden om een kind grenzen op te leggen zonder dat je het kind fysiek pijn doet en zonder dat je hem leert dat fysieke pijn dus deel uitmaakt van de omgang met mensen. Mogelijkheden die MINSTENS zo duidelijk en effectief zijn, als ze consequent worden toegepast uiteraard.

Maar iedereen heeft toch vroeger wel eens een ferme tik gekregen? Ik vind dat je een kind best mag slaan (oke klinkt raar) als dat kind weet dat het iets doet wat ZEKER niet mag en wat 't ook nooit meer magt doen!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 16:03

hannah_menno: ben t wel met je eens :)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 16:40

De reden is vrij simpel: er zijn betere alternatieven. Mogelijkheden om een kind grenzen op te leggen zonder dat je het kind fysiek pijn doet en zonder dat je hem leert dat fysieke pijn dus deel uitmaakt van de omgang met mensen. Mogelijkheden die MINSTENS zo duidelijk en effectief zijn, als ze consequent worden toegepast uiteraard.[/quote]

Maar iedereen heeft toch vroeger wel eens een ferme tik gekregen? Ik vind dat je een kind best mag slaan (oke klinkt raar) als dat kind weet dat het iets doet wat ZEKER niet mag en wat 't ook nooit meer magt doen![/quote]

Ik dus echt nog nooit! Mijn moeder geloofde daar niet in. Hoewel ik kan me voorstellen dat bij hele kleine kinderen een tik(je) op de vingers echt geen kwaad kan Tot een aar of 4. Vooral bij brutaliteit werkte dat bij een kennis onzettend goed. En die tikte echt niet hard.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 16:43

Yamcha schreef:
Nou, ik kan je vertellen dat ADHD/Pdd-NOS aangeboren zijn, dat heeft daar geen bal mee te maken.

Om die reden heb ik heel bewust gekozen voor géén kinderen, ik heb ADHD en het is erfelijk, geen zin om kleine ADHD-ertjes op de wereld te zetten.

ADHD hoeft niet erfelijk te zijn, het kan ook een generatie overslaan. Zo heeft mijn opa het wel, mijn vader niet en mijn broertje weer wel ;)
Ook heeft mijn broertje een autistische stoornis, verwant aan PDD-NOS, maar dat is dus niet bekend in de familie.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 16:49

ADHD hoeft toch niet erg te zijn? :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:26

Ik heb van mijn moeder (en vader) nog nooit 1 tik gehad, ook haar ouders (mijn opa/oma) sloegen niet.
Mijn oma zei altijd: "Je slaat het koren er uit, en houd het kaf over".

Bij ons in de familie is het ook echt "not done" om je kind een tik te geven. Daar heeft ook niemand moeite mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:54

_Bitje_ schreef:

Het is ook niet erg.

Wel heb je als ADHD-er (ik althans) soms wat moeite met plannen en organiseren.
Ik geloof dat een kind veel structuur en stabiliteit nodig heeft, zéker een kind met ADHD. Maar ik kan die niet geven, ik heb er voor mezelf al genoeg moeite mee. Zou ik een kind hebben, dan zou dat uitmonden in chaos, wat zowel voor het kind als voor mezelf niet goed zou zijn. Dat zou ik wel heel erg vinden. Ik kan dat voorkomen, ik heb de mogelijkheden erover na te denken, na te denken over de gevolgen, en om een heleboel ellende en narigheid te voorkomen, heb ik dus geen kinderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:55

_Chantal89 schreef:
Yamcha schreef:

ADHD hoeft niet erfelijk te zijn, het kan ook een generatie overslaan. Zo heeft mijn opa het wel, mijn vader niet en mijn broertje weer wel ;)
Ook heeft mijn broertje een autistische stoornis, verwant aan PDD-NOS, maar dat is dus niet bekend in de familie.

Je kunt drager van ADHD zijn, dat betekent niet per definitie dat je het ook hebt. Ik heb het wel.

De kans dat ik het doorgeef is 50%. Ik vind die gok te groot, omdat het om een mens gaat.

anjaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 18:07

Ikzelf vind dat een paar draaien om de oren zeker niet moet kunnen.Vind dat nl erg degenerend.Ikzelf heb ook zo driftkikkertje van bijna 3 als zij zo driftbui heeft til ik haar onder haar armpjes op zet haar ook in de kinderwagen en zet haar vast en gelijk op negeer !In het begin duurde dat 10 min en ja je ziet de mensen kijken maar daar moet je op dat moment bovenstaan.Dus ikzelf vind dat deze vrouw zeker verkeerd gereageerd heeft.
Slaan is een gebrek aan woorden denk ik altyd maar!
Laatst bijgewerkt door anjaatjuh op 31-08-09 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 18:07

Yamcha schreef:
_Bitje_ schreef:

Het is ook niet erg.

Wel heb je als ADHD-er (ik althans) soms wat moeite met plannen en organiseren.
Ik geloof dat een kind veel structuur en stabiliteit nodig heeft, zéker een kind met ADHD. Maar ik kan die niet geven, ik heb er voor mezelf al genoeg moeite mee. Zou ik een kind hebben, dan zou dat uitmonden in chaos, wat zowel voor het kind als voor mezelf niet goed zou zijn. Dat zou ik wel heel erg vinden. Ik kan dat voorkomen, ik heb de mogelijkheden erover na te denken, na te denken over de gevolgen, en om een heleboel ellende en narigheid te voorkomen, heb ik dus geen kinderen.

ja ik snap 't.. t lijkt me dan wel soms lastig.. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 18:11

Is het ook, maar ik denk dat het het beste is. Af en toe heb ik het er weleens moeilijk mee.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 18:19

Brainless schreef:
Ik ben wel tegen een "corrigerende" tik, ik vind slaan is slaan.

vind jij een tikje op de vingers hetzelfde als een roei in het gezicht?