Snoevie schreef:avaluna schreef:En als je besluit een kind te krijgen, juist omdat je een kind te verliezen hebt?
Mag dat ook niet, wordt dat als vervanging gezien?
Bedenk ik me net.
Wij zijn bewust ouders geworden, maar hebben 1 kind, gemis zal altijd verschrikkelijk zijn of je er 1 of 10 hebt, maar dan heb ik "niks" meer, zou me misschien geen moeder meer voelen...
ik snap het niet helemaal,je 'neemt' toch niet een 2e kindje,omdat je anders zelf niets meer hebt en je misschien geen moeder meer zal voelen?
het lijkt me heel moeilijk,als je kind ernstig ziek is,en de enige redding het beenmerg van een 2e kindje is.
ik zou het denk ik wel doen,als het 2e kindje er niet het hele leven lang last van zou houden met nare onderzoeken ed.
maar aan de andere kant,het 2e kindje is er dan gekomen voor de redding van de 1e,lijkt me ook heel moeilijk voor het kind.
en stel dat idd het beenmerg(of wat dan ook)niet goed is............
hele moeilijke kwestie...
Vroeger deed men dat wel. Mijn vader was de tweede. Zijn broer overleed toen hij twaalf was. Een paar jaar later werd mijn vader geboren, hij kreeg exact dezelfde naam als zijn broer, zijn ouders hadden ook verwacht dat hij net zo zou zijn als hun eerste kind. Dat viel een beetje tegen.. MIjn vader heeft geen leuke jeugd gehad. Maar dit was dan direct na de Tweede Wereldoorlog en een beetje een ander verhaal natuurlijk.
Toch zou het mij erg tegen de borst stuiten als ouders dit doen, een tweede kind 'nemen' om nummer 1 te redden. Het is dan ook net alsof het leven van nummer 2 minder waardevol is ofzo. Ook al snap ik helemaal dat je voor het leven van je kind alles over hebt, een ander kind is toch net zo waardevol.
Misschien (maar weet het niet, omdat ik het God-zij-dank niet heb meegemaakt) moet iemand in zo'n situatie het ouderpaar even hardhandig weer op aarde terugbrengen? Even weer de realiteit in. Soms gaan kinderen, hoe afschuwelijk het ook is, nu eenmaal dood. Kijk, als je ouder bent en je kunt je kind of je broer of zus helpen door bijvoorbeeld een nier af te staan, dan kies je daar bewust voor, dat vind ik dan al heel anders. Maar als zoiets van je verwacht wordt, bijna geeist, dat vind ik heel kwalijk eigenlijk. Ik hoop echt niet dat ik zoiets zou overwegen (of doen) in zo'n situatie - want in nood doen mensen hele rare (en ook wel in zekere zin te begrijpen) dingen.