Scholen op basis van geloof

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 23:07

Waar vind je het geen opdringen dan als ik vragen mag?

Elke vorm op cognitieve ontwikkeling word hen ontzegt omdat "God dat wil"?

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 23:08

Sprookjes zijn oorspronkelijk ook helemaal niet voor kinderen bedoeld. Later zijn ze zo wel gebruikt nadat ze ook zijn aangepast om ze kindvriendelijker te maken ;)

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 23:10

Larissa3 schreef:
ayo schreef:
Daar gaat het niet om. Dergelijke mensen zijn bang, dat kinderen die over sprookjes en sprookjesfiguren leren, ook gaan denken dat God en het bijbelverhaal een sprookje is. Ze zijn bang dat als kinderen later horen dat sprookjes niet waar zijn, dat ze dat ook aan andere vertelde dingen, zoals ze bijbel gaan koppelen.

Ja maar dat vind ik dus eigenlijk onzin, als je ouders ook gelovig zijn zullen ze het er echt wil in houden dat god dus wel bestaat, en dat sprookjes niet waar zijn. :)

Hoe zouden hen dan denken over Sinterklaas, mag dat dan ook niet??
Technisch gezien zou dat dan ook niet meer mogen, maar goed dat is dan wél weer zielig.

Ik weet idd ook dat sommige heel streng gelovige mensen Sinterklaas niet vieren omdat het maar een heidens feest is. Plus hoe leg je een kind uit dat Sinterklaas niet bestaat en God wel? Volgens hen kan dat voor verwarring en afvalligheid zorgen, grote schande natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door ayo op 22-08-09 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 23:10

Larissa3 schreef:
Mickey schreef:
Larissa3 schreef:
Technisch gezien zou dat dan ook niet meer mogen, maar goed dat is dan wél weer zielig.

Ik ken ouders die hun kind al op hele jonge leeftijd (peuter) verteld hebben dat Sinterklaas niet bestaat. Puur omdat zij van mening zijn dat ze niet mogen liegen en wanneer ze het verhaal van Sinterklaas meespelen ze dan wel zouden liegen.

Hmmpf, kinderen mogen toch zeker ook kind zijn? :)

Ik ben erg blij dat ik vroeger in Sinterklaas heb geloofd. :)

Ja maar de ouders die dit al zo vroeg verteld hebben zijn van mening dat zij het goed doen door hun kinderen niet voor te liegen en op die manier een goede voorbeeldfunctie vervullen.

Enne als een kind bij mij in de klas komt vertellen dat het niet meer in Sinterklaas geloofd, zeg ik heel vaak dat ik het nog wel geloof hoor omdat ik anders vast geen cadeautjes meer krijg. Wanneer ik dat zeg, zie ik ook meteen welke kinderen twijfelen aan het bestaan van de Sint en welke kinderen echt niet meer geloven ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 23:11

Mickey schreef:
Larissa3 schreef:

Ik ken ouders die hun kind al op hele jonge leeftijd (peuter) verteld hebben dat Sinterklaas niet bestaat. Puur omdat zij van mening zijn dat ze niet mogen liegen en wanneer ze het verhaal van Sinterklaas meespelen ze dan wel zouden liegen.

:j
Je mag (van sommige hier) geen geloof opdringen maar je bent als ouders wel verplicht (van de maatschappij) Sinterklaas "mee te spelen".
Anders is het "zielig"!!
Dat is ook opdringen (het geloof in Sinterklaas/Paashaas/tandenfee/kerstman enz)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 23:12

Tijden veranderen, Betteke ;)

Larissa, tja, ik zou het zo ook niet aanpakken. Maar ik snap wel heel goed waarom mensen dat zo doen. Als je voor de geboorte al stelt dat je nooit tegen je kind wilt liegen (een nobel streven op zich), dan is Sinterklaas een dilemma.

@PG: Ik snap nu dus niet goed wat je bedoelt. Elke vorm op cognitieve ontwikkeling wordt ontzegd? Niet om vervelend te doen, maar als je de rapporten van de onderwijsinspectie erop nakijkt, komen heel veel (streng-)christelijke scholen juist meer dan gemiddeld goed uit de hoek. Heb je het over de specifieke school uit de OP? Dat zou ook niet mijn soort school zijn en dat heb ik al eerder aangegeven. Ik heb het echter nu meer in het algemeen over (streng-)christelijk onderwijs.
Opdringen is voor mij echt dreigen met maatregelen als je kind niet zou geloven (dan wil ik je niet meer zien/je wordt onterfd/...). Dat is in deze helemaal niet van toepassing.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 23:13

Mickey schreef:
Sprookjes zijn oorspronkelijk ook helemaal niet voor kinderen bedoeld. Later zijn ze zo wel gebruikt nadat ze ook zijn aangepast om ze kindvriendelijker te maken ;)

En feitelijk zijn ze dat natuurlijk nog steeds niet ;) Moord en doodslag is het :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 23:14

Ik voel me even aangesproken gezien ik zei dat je geloof niet mag opdringen. Van mij hoeven kinderen niet in sinterklaas te geloven en ik denk zelfs dat het vrij onmogelijk is om je kind lang in de sint te laten geloven. Ik snap best dat mensen gewoon eerlijk zijn en zeggen dat de sint niet bestaat.

BE ik heb het over deze school ;) Ik heb zelf in een katholieke school gezeten in lagere school en ik weet dat ik het toen al onzin vond dat het opgedrongen werd (ja ook daar waren ze ontzetten opdringerig) moet zeggen dat we daar met zn allen enkel opstandiger van werden. Maar wij mochten dan weer wel kabouters tekenen...

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 23:15

Blue_Eyes schreef:
Mickey schreef:

En feitelijk zijn ze dat natuurlijk nog steeds niet ;) Moord en doodslag is het :j

Net als de kinderbijbel die mijn dochter meekreeg bij haar afscheid van groep 8. :oo

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 23:16

Okee, dan begrijpen we elkaar weer. Deze school an sich vind ik ook te ver gaan. Toch hoort dit volgens mij echt nog onder vrijheid van onderwijs en kun je er dus van zeggen wat je wilt - het mag.

@Betteke: de bijbel is ook niet voor kinderen bedoeld ;)

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 23:17

Nu moet ik wel even vertellen dat fantasie en werkelijkheid voor jonge kinderen nog erg door elkaar lopen. Zij geloven ook dat hun knuffel iets heeft gedaan ook al kan het in werkelijkheid niet eens echt gebeuren.
Wanneer een kind door krijgt dat Sinterklaas niet kan bestaan, is dat een bepaalde fase in de cognitieve ontwikkeling.

Je kunt een kind dan ook leren wanneer liegen/jokken niet wenselijk is en wanneer het wel is toegestaan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 23:18

Vind het wel vreemd dat dit niet als "te" gezien word voor kinderen net ivm die kinderrechten.... Nu is opdringen ook voor interpretatie vatbaar maar daar hadden ze aan moeten denken voor ze het zo in de wet zette :')

Mickey: ben ik met je eens :j Kinderen zijn vaak slimmer dan men denkt.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 23:18

Het ging hier over een kinderbijbel BE. ;)

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 23:19

Betteke schreef:
Blue_Eyes schreef:
Mickey schreef:

Net als de kinderbijbel die mijn dochter meekreeg bij haar afscheid van groep 8. :oo

Zou de bijbel dan ook een groot sprookjesboek zijn? :=

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 23:19

Blue_Eyes schreef:
Okee, dan begrijpen we elkaar weer. Deze school an sich vind ik ook te ver gaan. Toch hoort dit volgens mij echt nog onder vrijheid van onderwijs en kun je er dus van zeggen wat je wilt - het mag.

@Betteke: de bijbel is ook niet voor kinderen bedoeld ;)

Nee maar kinderen worden er wel mee opgevoed, en uit voorgelezen. En een KINDERBIJBEL zou toch wel geschikt moeten zijn lijkt me :?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 23:20

Klopt, Mickey, en dat is een van de redenen dat ik dus ook niet aan dat hele verhaal van 'om-Sint-heen-kletsen' begonnen ben. Ik merk aan mijn oudste dat ze vorig jaar al grote twijfels begon te krijgen, dit jaar zal het wel gedaan zijn.

Verkleed je maar eens gewoon voor de klas van juf naar Sint (ik twijfel er geen seconde aan dat jij dit kent en wss. zelf ook weleens gedaan hebt) - zo gauw je die mijter op hebt en die mantel aan, ben je Sinterklaas. Al was je zojuist nog juf.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 23:21

Betteke schreef:
Het ging hier over een kinderbijbel BE. ;)

Dat weet ik, maar dat maakt niet uit. Dat zijn gewoon bijbelverhalen, in kindervorm gegoten. Of je kinderen de heftigste verhalen moet vertellen, daar kun je over debatteren. De bijbel an sich is niet voor kinderen geschreven.

Anyway, ik ga de keuken opruimen en plat! Welterusten!

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 23:22

Maar in kindervorm gegoten zou hij dus geschikt voor kinderen moeten zijn lijkt mij. Ik heb hem doorgelezen en ergens neergelegd waar de kinderen hem niet konden vinden. ;)
Een sprookjesboek vond ik zelf geschikter.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 23:25

Nog snel: verhalen zijn geschikt voor kinderen of niet. Je kunt de verhalen over bijv. de verovering van het land Kanaan wel in kinderwoorden gieten, maar het blijft moord en doodslag. Je kunt je afvragen of je die verhalen dan aan kinderen moet vertellen, maar je kunt niet de gang van zaken eruit halen ('en de Israelieten zeiden dat de Filistijnen maar weg moesten gaan en toen liepen ze weg'), want dan klopt het verhaal niet meer.

En nu ga ik echt naar bed, welterusten! :wave:

Brainless

Re: Scholen op basis van geloof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 23:29

En de grote boze wolf at de oma van roodkapje op en sneeuwwitje werd vergiftigd door haar stiefmoeder, de 7 geitjes werden ook al door die gemene wolf opgegeten, de moeder van bambi gaat dood....

Daar wordt (normaal) ook niet moeilijk over gedaan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 23:37

Die komen er wel allemaal levend weer uit :=

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 23:41

bambi's moeder niet ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 23:47

Bambi's moeder is ook harde realiteit, er word gejaagd op dieren. Stukje wereld leren kennen.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 23:49

Wat ik me nog afvraag (voor de mensen die voor zijn) Hoe zit dat met de evolutie theorie? Krijgen de kinderen dat dan ook niet geleerd? Vind ik toch een zeer belangrijk onderdeel van het onderwijs. En als je dat niet doet, hoe ga je dan uitleggen dat de wereld al 4,57 miljard jaat bestaat(meer dan genoeg bewijs van: http://nl.wikipedia.org/wiki/Aarde_(planeet),) terwijl in de bijbel God alles heeft gecreeërd?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 23:52

Waarom is dat een belangrijk onderdeel??
Is maar een heeeeel klein stukje van het onderwijs.
Ik vind het belangrijker dat ze goed leren lezen, schrijven en rekenen.