Islamitische school sluit andere culturen uit

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Re: Islamitische school sluit andere culturen uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 22:07

@Mistral: dit gebeurt al jaren en niet alleen door moslims. Waar mensen met meningen zijn, zal dit gebeuren. Er zullen altijd mensen zijn die denken dat hun mening en alleen die van hun beter is dan de rest.

@Marjoow: lekker constructieve opmerking! +:)+

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 22:15

waarom dat nou weer? als wij discrimineren, worden we gelijk op de vingers getikt, ik moet op school een toets over de islam maken, maar ondertussen mogen deze scholen wel de koran opdringen aan leerlingen?

waar is hier de logica?

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 22:18

Marjoow schreef:
waarom dat nou weer? als wij discrimineren, worden we gelijk op de vingers getikt, ik moet op school een toets over de islam maken, maar ondertussen mogen deze scholen wel de koran opdringen aan leerlingen?

waar is hier de logica?

ja en wil je dat dan maar doen? asociaal gedrag met asociaal gedrag bestrijden? Lekker constructief idd.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 22:20

nee, van beide kanten geen gezeur over die geloven, gewoon op iedere school een les godsdienst en daarin alle geloven belichten!!!!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 22:25

In Nederland hebben we vrijheid van onderwijs. We hebben ook bijzonder onderwijs: onderwijs op een bepaalde grondslag en dat kan religieus zijn, maar ook op basis van een andere overtuiging.
Deze school is orthodox islamitisch. Dat mag in Nederland, want dat is een overtuiging. Er zullen dus waarschijnlijk ook voornamelijk kinderen op zitten van ouders die daarvoor bewust kiezen. Ouders die helemaal achter die overtuiging staan. 'De Koran opdringen' vind ik dan ook niet helemaal een correcte uitdrukking: de ouders willen graag dat hun kind alleen leert over de Koran, als het op levensovertuiging aankomt, en niet met andere geloven geconfronteerd wordt.
Ik ben er niet 100% zeker van dat dat mag; volgens mij is een basisschool in Nederland verplicht om van alle religies min of meer de kernpunten uit te leggen aan de leerlingen. Maar dat weet ik niet helemaal zeker. Als dat zo is en als het klopt wat deze mevrouw schrijft, dan zal de school daarvoor ook heus wel op zijn falie krijgen van de inspectie.

Edit: zin aangepast

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 22:27

nouja, ik geloof niet en ik geef eigenlijk niet veel om het geloof, maar ben van mening dat als je een land wilt begrijpen, dat je dan of alle geloven moet belichten, negatief en positief, of gewoon helemaal niet. maar op die manier zul je nooit begrijpen waarom moslims aan de ramadan doen, of christenen met pasen naar de kerk gaan.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 22:36

Even gegoogeld: dit zijn de regels voor godsdienstonderwijs en ik had het dus fout. Een openbare school hoeft niet alle religies te behandelen, maar moet daartoe wel de gelegenheid bieden aan kinderen van ouders die daarom vragen.

Postbus 51 schreef:
Openbare en bijzondere scholen kunnen naast de wettelijk verplichte vakken ook over andere onderwerpen lesgeven. U kunt hierover meepraten via de medezeggenschapsraad (mr). Alle openbare scholen moeten bijvoorbeeld op verzoek van ouders hun leerlingen in de gelegenheid stellen om, binnen schooltijd, godsdienstonderwijs of levensbeschouwelijk vormingsonderwijs te volgen. De school organiseert andere activiteiten voor kinderen die niet aan deze lessen deelnemen. Als uw kind een bijzondere school bezoekt omdat er binnen redelijke afstand van uw woning geen openbare school in de buurt is, is uw kind vrijgesteld van de verplichting om het godsdienstonderwijs op die bijzondere school bij te wonen. Dit is opgenomen in artikel 58, tweede lid van de WPO.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 22:40

Waarom dan, Arabesk? Omdat ze niet voldoen aan jouw eisen? Zoals gezegd hebben we in Nederland vrijheid van onderwijs. Ik neem aan, als je stage hebt gelopen op een basisschool, dat je weet wat dat betekent.

Edit: gauw je bericht weggehaald. Tja...

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 11:08

Blue_Eyes schreef:
@Mistral: dit gebeurt al jaren en niet alleen door moslims. Waar mensen met meningen zijn, zal dit gebeuren. Er zullen altijd mensen zijn die denken dat hun mening en alleen die van hun beter is dan de rest.

Maar een groep extremistische moslims heeft ook al vaak genoeg laten zien hoe gevaarlijk ze zijn...

Maar zodra je wat roept over moslims ben je aan het discrimineren :Y) Nou dan is dat maar zo, ik vind een bepaalde groep zeer zeker een gevaar voor de westerse wereld. Jammer voor de moslims die niet zo zijn, de goede hebben altijd te lijdne onder de kwaden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 00:54

MISTRAL94 schreef:
Blue_Eyes schreef:

Maar een groep extremistische moslims heeft ook al vaak genoeg laten zien hoe gevaarlijk ze zijn...

Maar zodra je wat roept over moslims ben je aan het discrimineren :Y) Nou dan is dat maar zo, ik vind een bepaalde groep zeer zeker een gevaar voor de westerse wereld. Jammer voor de moslims die niet zo zijn, de goede hebben altijd te lijdne onder de kwaden.

Ik vind extreme christelijken ook eng en extreme joden ook. Alleen extreme boedhisten heb ik geen moeite mee. Die zweven nl. vanzelf weg.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 00:59

Anne_GTI schreef:
Ik vind extreme christelijken ook eng en extreme joden ook. Alleen extreme boedhisten heb ik geen moeite mee. Die zweven nl. vanzelf weg.

whahahahahaha hier mooest ik echt heel hard om lachen _O-

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 09:01

die vond ik ook wel erg grappig :p

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 11:04

Alle extreme geloven zijn link, maar toch staan de moslims met stip op 1 bij mij. Ik hoor/lees over de andere geloven over het algemeen een stuk minder. Misschien komt het ook omdat de moslims het tegen de westerse wereld richten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 12:17

maar 1 vraag tussendoor eigenlijk, waarom zou een christelijke school voor een christelijk iemand beter zijn dan een openbare school waar ook ruimte is voor de opvattingen van iemand die christelijk, moslims, jood of weet ik veel is. Het enige wat ik kan bedenken is dat het kind op een openbare school meer over de wereld leert, en meer haar eigen opvattingen kan ontwikkelen. Dus wat voegt een christelijke school dan nog toe. Tuurlijk kan er op een christelijke ook naar andere geloven gekeken worden etc. Maar als het dan eindigt met 'maar het enige wat de waarheid is, is waar in wij christenen geloven' is dat dan echt een meerwaarde tegenover een openbare school? Want dáárvan leer je niet nadenken. En ik snap dat het voor de ouders wel meerwaarde heeft, maar ik denk voor het kind en zijn toekomst niet echt.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 12:21

Wat voor mij geldt is dat er op een christelijke school bepaalde normen en waarden gelden, die op veel openbare scholen niet zo streng van toepassing zijn. Ook is de sfeer voor mij persoonlijk van heel groot belang, de manier waarop er met de kinderen wordt omgegaan.
Ik heb op heel veel scholen in de directe omgeving van waar ik woon stagegelopen, ook op de school waar mijn dochter zit. Het was me heel gauw duidelijk: niet zozeer vanwege de 'directe' geloofsbeleving, want die sluit voor mij niet perfect aan bij wat ik geloof, maar wel vanwege de sfeer en de manier van omgaan met de kinderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 12:29

ja maar welke normen en waarden zijn dat dan?
Want als die los staan van het geloof, had het net zo goed een openbare school kunnen zijn, mét die normen en waarden. Welke toegevoegde waarde heeft het dat het een gelovige school is? Ik heb geen kinderen, maar wanneer de beste school in mijn omgeving een christellijke school zou zijn en ik zou kinderen hebben zouden ze daar ook heen gaan. Maar nog liever zou ik gehad hebben dat het een openbare school zou zijn. Ik denk niet dat je normen en waarden kan toeschuiven aan een geloof :o Je hebt altijd goede scholen en minder goede scholen, maar dat zou imo ook los moeten staan van de religieuze sfeer.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 14:01

Ik denk dat je bepaalde normen en waarden wel degelijk kunt toeschrijven aan een geloof. Op deze school is het bijvoorbeeld heel sterk 'God heeft ons allemaal gemaakt, jou net zo goed als mij, dus wij zijn allemaal precies evenveel waard.' Dat uit zich er bijvoorbeeld in dat alle kinderen precies gelijkwaardig behandeld worden, of ze nou heel slim zijn of een behoorlijke achterstand hebben. Ik vind dat soort dingen er op deze school echt heel duidelijk uitkomen. Zoals gezegd heb ik op veel scholen stagegelopen en dat scheelt echt heel veel. Er zullen vast wel openbare scholen zijn die wat dat betreft hetzelfde zijn, maar ik heb ze nog niet gevonden.
Een toegevoegde waarde is voor mij ook dat kinderen op deze school zeer zeker niet gepest zullen worden om hun geloof, wat - en ik spreek wederom uit ervaring - op heel veel andere scholen echt wel zo is. Overigens is ook door wat ik net noemde, dat gelijkwaardige van alle kinderen, op deze school uberhaupt een heel goed pestbeleid.
En ja, ik vind het ook fijn dat mijn kind op school meer leert over de bijbel en het christelijk geloof, al moet ik dat thuis nog wat nuanceren omdat het niet helemaal aansluit bij wat ik geloof.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 14:49

maartoch zou op een openbare school dat net zo hard het geval moeten zijn. Dat iedereen gelijkwaardig behandeld wordt, en voor mij staat dat los van of dat in naam van god gebeurt of niet. Wanneer een openbare school zich hier duidelijk niet aan houdt zou de onderwijs inspectie daar iets aan moeten doen.

laat ik het anders stellen, stel dat basisscholen op basis van geloof 'verboden' worden en alle scholen openbaar worden. Denk je dan dat de kwaliteit op jouw school drastisch achteruit gaat, puur omdat er meer ruimte is voor andere geloven en het christendom minder wordt uitgedragen. De leraren op die school blijven gewoon hetzelfde dunkt me, op het feit na dat ze zich minder over het christendom zullen uiten.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 15:00

De mensen blijven dezelfde en de instelling van die mensen ook, dus nee, de kwaliteit zou waarschijnlijk niet direct achteruit gaan. Het zou een christelijke school blijven zonder directe christelijke naam.
Of iets zo zou moeten zijn, is niet hetzelfde als dat het zo is, helaas....

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 16:07

het ligt als het goed is toch aan de mensen die het een fijne school maken,niet de naam die je eraan verbindt.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 16:08

Blue_Eyes schreef:
Of iets zo zou moeten zijn, is niet hetzelfde als dat het zo is, helaas....

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 20:25

Blue_Eyes schreef:
Ik denk dat je bepaalde normen en waarden wel degelijk kunt toeschrijven aan een geloof. Op deze school is het bijvoorbeeld heel sterk 'God heeft ons allemaal gemaakt, jou net zo goed als mij, dus wij zijn allemaal precies evenveel waard.' Dat uit zich er bijvoorbeeld in dat alle kinderen precies gelijkwaardig behandeld worden, of ze nou heel slim zijn of een behoorlijke achterstand hebben. Ik vind dat soort dingen er op deze school echt heel duidelijk uitkomen. Zoals gezegd heb ik op veel scholen stagegelopen en dat scheelt echt heel veel. Er zullen vast wel openbare scholen zijn die wat dat betreft hetzelfde zijn, maar ik heb ze nog niet gevonden.
Een toegevoegde waarde is voor mij ook dat kinderen op deze school zeer zeker niet gepest zullen worden om hun geloof, wat - en ik spreek wederom uit ervaring - op heel veel andere scholen echt wel zo is. Overigens is ook door wat ik net noemde, dat gelijkwaardige van alle kinderen, op deze school uberhaupt een heel goed pestbeleid.
En ja, ik vind het ook fijn dat mijn kind op school meer leert over de bijbel en het christelijk geloof, al moet ik dat thuis nog wat nuanceren omdat het niet helemaal aansluit bij wat ik geloof.

Lees ik hier goed dat jij het zorgbeleid van een openbare school niet goed vind omdat ze geen oog zouden hebben voor onderlinge verschillen tussen leerlingen en hun capaciteiten? Dat vind ik een erg linke uitspraak en als dat echt zo zou zijn, denk ik ook niet dat zij een voldoende krijgen wanneer de inspectie op controle komt.

Ik werk op een openbare school en voor mij zijn alle leerlingen gelijk, of ze nu blauw, groen of rood zijn, of ze nu wel/niet geloven, slim zijn of juist wat minder.
Wanneer er op een school goed onderwijs wordt gegeven, houden ze daar rekening met onderlinge verschillen van kinderen en wordt er op een adaptieve wijze lesgegeven. In hoeverre je dat adaptieve door laat trekken is afhankelijk van de middelen die je als school tot je beschikking hebt. En dat heeft echt niks met geloof te maken.

Ook of een school een goed pestprotocol heeft is in mijn ogen niet afhankelijk van wel of niet bijzonder onderwijs. Dat heeft te maken met algemene normen en waarden die in Nederland gelden.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 20:27

Ik zeg niet dat het overal zo is. Het is slechts mijn ervaring met de scholen hier in de omgeving.

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 20:43

Dat is dan wel erg kwalijk als de zorg echt afhankelijk zou zijn van al dan niet geloven ...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 20:54

Niet zozeer van al dan niet geloven (ik heb alleen op deze evangelische school gestaan, op twee Rooms-Katholieke [maar dat stelt hier weinig voor] en verder met name openbare), maar ik vond het verschil in bv slim of niet zo slim erg groot. Je merkt toch op heel veel scholen (en dat ervoer ik echt zo!!) dat slimme kinderen bewierookt worden en kinderen met een achterstand al gauw worden gezien als minder makkelijk, ook van karakter.

Edit: wacht even, ik lees nu pas wat je bedoelt, de docenten die geloven, niet de leerlingen :o
Ik weet het niet heel zeker of het daaraan ligt. Ik weet wel dat de leraren op de evangelische school een andere instelling en levenshouding hebben dat leraren op de andere scholen waar ik gestaan heb. Minder cynisch, minder hard, hoe zeg je dat?