Man mag vrouw wettelijk uithongeren als ze seks weigert!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 13:08

MamboBeach schreef:
En dan?
Wat moeten we dan doen? Niets?

Je kan mensen ondersteunen die proberen hun eigen land uit het slop te halen bijvoorbeeld. En dan heb ik het niet over politiek, maar over de organisatie van onderwijs, geneeskunde, rechtspraak enz..
En van de verklaring van de rechten van de mens kunnen we ook wel aannemen dat ze niet westers-cultureel bepaald is, dus steun bieden aan groepen die dat in hun land op de agenda willen kan je ook.

MamboBeach

Re: Man mag vrouw wettelijk uithongeren als ze seks weigert!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 13:10

Ja, ik vraag me af of dat veel zal helpen, je moet ergens beginnen natuurlijk, dat snap ik wel. Vind het een moeilijk iets hoor! :j
Maar waar dit topic overgaat vraag ik me af of de dan nog in de middeleeuwen leven?

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 13:11

vanitymay schreef:
Ik snap nog steeds niet waarom er vredesmissies naar dit soort landen worden gestuurd. Heeft dus schijnbaar geen enkele zin..Hek eromheen en laat ze het maar uitzoeken met zijn allen!

niet me eens..maar wat daar in 50 jaar of langer is ingesleten dat haal je er binnen een paar jaar ook niet eruit. toch vind ik het goed dat ze vredesmissie doen, dat blijkt nu juist weer als je de titel van dit topic leest. het zal alleen duren vrees ik, voor dat je veranderingen ziet.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 14:22

Nederland helpt daar toch ook met het bouwen van scholen? Je geeft zo de mensen daar wat extra's, van die dingen waar anders geen prioriteit aan gegeven wordt, maar die wel belangrijk zijn voor de ontwikkeling van.
En inderdaad, het is allemaal voor de lange termijn.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 14:30

Snap niet dat er mensen zijn die zeggen; joh ze zijn er aan gewend. Dat is zo'n onzin. Er zijn altijd vrouwen die in opstand komen, er zijn altijd vrouwen die zich zo ongelukkig en smerig voelen omdat ze elke dag verkracht worden.. Ook al zijn ze in die samenleving opgegroeid, ik denk toch echt dat ieder mens instinctief wel weet wat wel of niet oke is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 15:03

Alet74 schreef:
Ok, maar het lijkt me ook niet goed om nu daar helemaal weg te gaan. En om nu te zeggen dat de VS de oorzaak van alles is (dat zeg je niet, ik weet het) dat gaat te ver.
"We" hoeven natuurlijk ook niet werkloos langs de zijlijn te staan. Al blijft het zuur dat er pas iets gebeurt als de VS problemen ziet met olie en dergelijke. Want daar gaat het in essentie altijd om volgens mij, geld geld geld.
Daar zou eens (en dat gebeurt volgens mij ook wel) goed over nagedacht moeten worden, hoe en wat kun je doen om dit soort landen goed te helpen, zodat vanuit de basis iets kan veranderen.

Te ver? Ik weet het zo net nog niet. Onderligende houding en motivatie Amerika in deze : Wat doen die k*t arabieren bovenop ONZE olie. Rest is propaganda geklets.

Midden-oosten voor de kruistochten was een betere plek om te wonen (ook voor niet moslims) dan Europa destijds. Kruistochten hebben heel veel gesloopt wat eigenlijk nooit herbouwd is. (geschiedenis herhaalt zich niet, maar het rijmt wel)
En nog steeds is een groot deel van de moslims analfabeet, terwijl een goed moslim eigenlijk in staat moet zijn om zelf in het arabisch (ivm uitsluiten vertaalfouten en taalverschillen) de koran te lezen. Dan kan iedereen nl zelf vaststellen of wat de imam, etc. zegt ook klopt.
Nu wordt er gruwelijk misbruik gemaakt van het feit dat zovelen analfabeet zijn en dus geheel afhankelijk van de visie en interpretaties van een kleine groep die er alles voor doet om aan de macht te blijven. En als de bevolking dat nauwelijks kan controleren is dat een stuk makkelijker.

Katholieke kerk was trouwens net zo erg, pas toen de bevolking leerde lezen veranderde dat.
In de westerse wereld is de macht van de kerk welliswaar taanende, maar de grote bedrijven en media/marketing heeft daar een heel groot deel van overgenomen. Ook overheden maken daar (mis)bruik van. Immers 1e prioriteit van een politicus is herkozen worden, macht opgeven is heel moeilijk als je er eenmaal aan verslaafd bent.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 21:57

tamary schreef:
Nu wordt er gruwelijk misbruik gemaakt van het feit dat zovelen analfabeet zijn en dus geheel afhankelijk van de visie en interpretaties van een kleine groep die er alles voor doet om aan de macht te blijven. En als de bevolking dat nauwelijks kan controleren is dat een stuk makkelijker.

Lijkt de VS wel.
Daar geldt bovendien een pittig stenge censuur mbt afghanistan/iraq/guantanamo/etc. zodat degenen die wel kunnen lezen ook alleen lezen wat de staat goed vindt....

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 07:05

Nou, het lijkt me dat dit niet alleen in geval van de VS zo is. Er is volgens mij, zoveel wat we niet wetem c.q. mogen weten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 09:33

Alet74 schreef:
Nou, het lijkt me dat dit niet alleen in geval van de VS zo is. Er is volgens mij, zoveel wat we niet wetem c.q. mogen weten.

Dus??? Niet veel reden om beschuldigend naar Karzai te wijzen. Die is staat op de door het westen gemaakt puinhopen te proberen wat structuur in bestuur te krijgen.

hc

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 11:45

CCCCorine schreef:
Het is een andere samenleving met een andere cultuur .

Precies wat je zegt. Voordat kritiek geuit wordt op een samenleving zou we ons er eerst in moeten verdiepen. Soms zijn de dingen heemaal niet zoals ze lijken, soms zijn er omstandigheden die onwijs zwaar zijn die alles anders maken en een vergelijking met westerse ervaringen totaal zinloos maken.

In landen zoals oa. Afghanistan zijn het mannen die de dienst uitmaken, waaruit vooral uit het perspectief van de man wordt gedacht, oa. in wetten- omdat die man ook enorm onder druk staat en ze elkaar enorm onder druk zetten.
Vrouwen hebben wel degelijk macht maar op een heel vlak dan op het eerste oog zichtbaar is.

Wetten zijn er voor een orde, dat merk ik in Tunesie ook, maar meestal is het toch de bevolking die er weer andere wetten op na houdt. Zeker waar analfabetisme heerst is er van een heel andere orde sprake. Buiten de wet leven is aan de orde van de dag.

Soms lijkt het wel of de middeleeuwen nog heersen daar, hier zelfs in het zuiden van Tunesie, maar stel je voor dat je de hele dag in de hitte en de zandstormen zit. Overleven is dan vasthouden aan eeuwenoude tradities.
De mensen een hart onder de riem steken daar zou je mee helpen, soms is educatie op een westerse leest niet eens helpen, omdat je daarmee een zelfrespect om zeep helpt.
Omdat er zo op traditie wordt geleefd moet je je voorstellen dat elke verandering maar met moeite geaccepteerd wordt.

Om terug te komen op het bericht, vanwege de hitte hebben sommige mannen enorme moeite hun viriliteit te bedwingen. Daar gaan enorme emoties (woede, onmacht, angst, verlies van zelfrespect) mee gepaard wanneer ze dat niet kwijt kunnen. Wanneer ik lees dat een man zijn vrouw eten mag onthouden lees ik ook tussen de regels door dat er mentaal enorm sterke vrouwen moeten zijn wanneer er zo n wet bekrachtigt kan worden. Leven in woestijn landen gaat gepaard met enorme angsten en onmacht, onderdrukking onder mannen onderling is gewoonte van de dag. Karakters zijn een stuk vuriger dan in het noordwesten met een gematigd klimaat.

Ik kan zo'n wet niet waarderen, laat ik dat voorop houden.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 12:06

Een geweldige oplossing tegen overgewicht. :D

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 12:07

Verplicht leesvoer: Een sluier van angst.

Als je dat boek hebt gelezen, walg je absoluut van zulke berichten en zou je willen dat je al die vrouwen en meisjes daar vliegensvlug weg zou kunnen halen.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 12:14

Goh, ik heb er echt bewondering voor, wat weet iedereen dat toch goed, hoe alles ECHT in elkaar zit (*** slaat ogen bewonderend ten hemel ***). Het is wel erg jammer dat er geen posten meer vrij zijn op zeg maar buitenlandse zaken en zo.

Maar ik heb dit artikel ook even doorgestuurd aan mijn vriend, dat hij wel weet wat zijn rechten zijn.
En als hij mij mag uithongeren, ja, dan mag ik dat natuurlijk ook.
Wij Westerse vrouwen hebben trouwens natuurlijk geen boter op ons hoofd he, neeee-eee, "wij" gemiddelde Westerse vrouwen zeggen in ons chique rijke Westen natuurlijk noooooooit: jij wilt niet doen wat IK wil mannetje? .... dan ook geen sex.

Neuh ... doen wij niet hoor. :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 12:45

Lees het stukje ´de beloning´ op mijn site eens HannahFrouk.

Het werkt allemaal altijd twee kanten op.

Als mijn lief zin heeft in sex maakt ze dat aantrekkelijk voor me.
Ik doe mijn best het voor haar heel bevredigend te maken opdat ze er zin in heeft.
Beiden uiteraard ook andersom.

Mijn lief kookt daardoor graag iets speciaals voor me en koop ik graag haar lievelingschocolade :D
Je kan daar uiteraard de auto wassen of paard borstelen voor invullen.

Ook staat er geen hek om onze relatie.
Dat concept wordt, op een uitzondering na, totáál niet bevat hier op Bokt terwijl het toch evident is dat de westerse huwelijksmoraal niet duurzaam is.

De kern is dat het ts niet buiten het relatieve verband gbtrokken mag worden. Helemáál niet op de modale westerse relatie geprojecteerd kan worden. Dat is een cultureel bepaald model en werkt op het moment niet zoals het zelf claimt.

hc

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 13:09

Tuurlijk werkt het twee kanten op, ook Westers en niet-westers gezien. Dat probeerde ik juist naar voren te brengen.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 13:15

Misschien komt het omdat het maandag is en ik nog niet voldoende koffie heb gehad, maar de laatste alinea van jouw post HC begrijp ik niet. Wat bedoel je nu eigenlijk te zeggen? (Vooral de laatste zin)
Verder denk dat iedereen hier op Bokt op zijn of haar manier het concept relatie invult. Ik denk dat iedereen hier toch een gelijkwaardige relatie nastreeft en elkaar op een zekere manier vrijlaat. Dat heeft toch niets met deze wet in Afghanistan te maken?
Mensen zij overal mensen, maakt niet uit waar ter wereld. Vrouwen lijken in essentie overal ter wereld vast en zeker op elkaar, met de nodige culturele verschillen. Maar onderdrukking kan niemand, waar dan ook, goedkeuren.
Ik vraag me af of het wat dit soort 'zaken' betreft nu zoveel beter was voordat de VS & co. hier naar binnen denderde...

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 13:45

Hallo zeg pff ze weten niet beter :roll: VOOR de Taliban het regime nam waren ze in een groot deel van Afghanistan HEEL Westers hoor!! vooral dorpjes en berggebieden waren toen "alla Talibanregime" ;) maar dat rukte op gegeven moment dus wel weer op...
Van de ene op de andere dag werd de stad dus ingenomen door de Taliban en Wetten gewijzigd en mocht men als vrouw dus niet meer werken, moesten ze een boerka aan en "mochten"' ze als "slaafje" dienen voor hun man :(:) en daar werd driftig op gepatrouilleerd en men werd hard gestraft...

Dat weet ik omdat ik dus tijdens mijn studie voor het onderdeel Beroep en maatschappij met vluchtelingen heb gesproken in AMC Den Bosch en daar zaten toen dus 2 afghaanse zussen van in de 30, die het gelukt is om te vluchten!
Zij kwamen uit de stad en waren dus zéér westers, droegen al Járen westerse kleding, hadden aan de Universiteit Biologie en Engels gestudeerd en waren leraressen op een Middelbare school en spraken dus ook vloeiend engels tot dat dus op een dag allemaal ineens niet meer mocht...

Zij konden dat niet verkroppen, ze waren gevangen in eigen huis en zijn voor gevaar voor eigen leven en wat zij nog erger vonden voor gevaar van t leven van familie gevlucht...

Ik ontmoette hen in 2000 en toen zaten ze net een maand of zo in het AMC ;)

Dus wat nou men weet niet beter :(

Maar men kon er niks aan doen want men overtrad dan de wet en dat heeft daar grotere gevolgen dan hier :x

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 13:49

Kortom: het westen heeft weinig tot niets van doen met hoe het er nu aan toegaat? Mag ik dat zo stellen Grid? Want het westen kwam na de Taliban.
Waarmee ik niet wil zeggen dat het westen niets verkeerd doet daar!

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 13:59

Idd het regime rukte daarvoor al op!

en hele gebieden waren voorheen dus al behoorlijk "verwestert" en toen dus weer afgepakt |(
Wat dus ongeveer hetzelfde zou zijn dat als wij morgen volgens die wetten zouden moeten leven :x en anders dus niet veilig over straat zouden kunnen...
en dan dus niet een sullig gevangenisstrafje in luxe gevangenis maar Echt (onmenselijk) gestraft als je niet aan wet hield zoals bv meervoudige verkrachtingen, mishandeling, lijfstraffen of dood (niet alleen van jezelf maar ook gezin/ familie is niet meer veilig)

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 20:17

Hoorde op het nieuws dat deze wet is afgekeurd door de Nederlandse regering. Maar ook dat deze nog goedgekeurd moet worden door de Afghaanse Tweede Kamer. Er is nog hoop wat dat betreft!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 10:39

Een onbedoeld waardevol document over afghanistan is de film ´The Horsemen´ met Omar Sharif in zijn jonge jaren.

Deze film is gemaakt vlak voor de Russen kwamen helpen met organiseren van de afghaanse maatschappij volgens hún normen en waardes.

Voor iedereen die een mening wil ventileren over afghanistan een waardevol document.

Een nuttig stuk informatie hierbij is dat om Tora Bora in te kunnen gaan de amerkanen speciale bereden commando eenheden inzetten.
Bewapend met de modernste infra-rood M16 Viper karabijn te paard.....
Dit geeft een vingerwijzing over waar het fundament van de afghaanse samenleving gezocht moet worden. Ja, dat ís heel fundamentalistisch en millennia oud.
Áls je daar al aan wil/moet ´verbeteren´ kan dat niet anders dan via de weg die Bandida noemt.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 10:41

Alet74 schreef:
Hoorde op het nieuws dat deze wet is afgekeurd door de Nederlandse regering.

Begrijpt iemand wat voor ónzin dit is?
Wat zouden jullie ervan vinden als de regering in Kaboel, Djakarta of Ivoorkust een NL-wet afkeurt?

hc

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 11:10

Ik denk dat het daar toch wel een beetje anders ligt wanneer tal van landen die daar projecten financieren, de gang van zaken afkeuren en wellicht (evt. in een later stadium) sancties opleggen. De afhankelijkheid is toch groter. (denkt aan Dalai Lama)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:28

Alet74 schreef:
Ik denk dat het daar toch wel een beetje anders ligt wanneer tal van landen die daar projecten financieren, de gang van zaken afkeuren en wellicht (evt. in een later stadium) sancties opleggen. De afhankelijkheid is toch groter. (denkt aan Dalai Lama)

:?

Afghanistan heeft geen hulp nodig. De harde kern van het land is zelfvoorzienend, ondanks verzet tegen de ene bezetter na de ander. Voor hen is dat hetzelfde in een ander jasje.
Laat hen met rust en ze redden het prima.

´Afhankelijkheid´ van hulp voor projecten die wíj vinden dat zij nodig hebben is een argument van de harde kern om tegen hulp te zijn.
Daar is van hun kant bekeken veel voor te zeggen.

Het religieus extremisme is Afghanistan nú is gezaaid door de bezetting door de Russen :)*
De aanval door de VS heeft een nieuwe reactie opgeroepen en de huidige bezetting voedt dat.

Kijk eens naar Bagram. Dat alleen al geeft de extremisten voor weken met feiten onderbouwde stof voor extreme preken.
Kijk eens naar de burgerslachtoffers door westers geweld. Dat laat de bevolking weten dat het hemd wellicht strak zit maar toch nader is dan de rok.

Wat ´we´ daar doen is fout, contra-productief.
Ga daar weg, steun op afstand zelforganisatie en er ontstaat weer een evenwicht met meer gematigde stromingen omdat het leven meer goede dingen gaat bieden en de mens daar van wil genieten.

hc

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:37

Ik kan wel merken dat het alweer wat jaartjes geleden is dat ik geschiedenis gehad heb... ;)
Kun je uitleggen waarom het religieus extremisme is gezaaid door de Russen indertijd? Je hebt toch ook andere landen die extremistisch zijn zonder een vergelijkbare geschiedenis met bezetting?

Ik ben trouwens erg benieuwd hoe het donderdag zal gaan in Afghanistan. Er is nu al zoveel geweld, het is niet te hopen dat dat nog heviger gaat worden.