Alet74 schreef:Ok, maar het lijkt me ook niet goed om nu daar helemaal weg te gaan. En om nu te zeggen dat de VS de oorzaak van alles is (dat zeg je niet, ik weet het) dat gaat te ver.
"We" hoeven natuurlijk ook niet werkloos langs de zijlijn te staan. Al blijft het zuur dat er pas iets gebeurt als de VS problemen ziet met olie en dergelijke. Want daar gaat het in essentie altijd om volgens mij, geld geld geld.
Daar zou eens (en dat gebeurt volgens mij ook wel) goed over nagedacht moeten worden, hoe en wat kun je doen om dit soort landen goed te helpen, zodat vanuit de basis iets kan veranderen.
Te ver? Ik weet het zo net nog niet. Onderligende houding en motivatie Amerika in deze : Wat doen die k*t arabieren bovenop ONZE olie. Rest is propaganda geklets.
Midden-oosten voor de kruistochten was een betere plek om te wonen (ook voor niet moslims) dan Europa destijds. Kruistochten hebben heel veel gesloopt wat eigenlijk nooit herbouwd is. (geschiedenis herhaalt zich niet, maar het rijmt wel)
En nog steeds is een groot deel van de moslims analfabeet, terwijl een goed moslim eigenlijk in staat moet zijn om zelf in het arabisch (ivm uitsluiten vertaalfouten en taalverschillen) de koran te lezen. Dan kan iedereen nl zelf vaststellen of wat de imam, etc. zegt ook klopt.
Nu wordt er gruwelijk misbruik gemaakt van het feit dat zovelen analfabeet zijn en dus geheel afhankelijk van de visie en interpretaties van een kleine groep die er alles voor doet om aan de macht te blijven. En als de bevolking dat nauwelijks kan controleren is dat een stuk makkelijker.
Katholieke kerk was trouwens net zo erg, pas toen de bevolking leerde lezen veranderde dat.
In de westerse wereld is de macht van de kerk welliswaar taanende, maar de grote bedrijven en media/marketing heeft daar een heel groot deel van overgenomen. Ook overheden maken daar (mis)bruik van. Immers 1e prioriteit van een politicus is herkozen worden, macht opgeven is heel moeilijk als je er eenmaal aan verslaafd bent.