Vegetarisch/Veganistisch waarom?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:00

ik heb een hele tijd vegetarisch gegeten, maar ik kreeg zware bloedarmoede... dus op doktersadvies ben ik weer vlees gaan eten.

Ik heb woensdag een afspraak met de diëtiste staan, om te kijken of zij me advies kan geven... ik wil heel graag weer vegetarisch gaan eten, maar niet ten koste van mijn gezondheid... ik zeg overigens niet dat vegetarisch eten niet gezond is, ik nam zelf alleen de verkeerde producten om de stoffen die in vlees zitten (en ik dus nodig heb) toch binnen te krijgen.

Suzeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:18

Banjer schreef:
ik heb een hele tijd vegetarisch gegeten, maar ik kreeg zware bloedarmoede... dus op doktersadvies ben ik weer vlees gaan eten.

Ik heb woensdag een afspraak met de diëtiste staan, om te kijken of zij me advies kan geven... ik wil heel graag weer vegetarisch gaan eten, maar niet ten koste van mijn gezondheid... ik zeg overigens niet dat vegetarisch eten niet gezond is, ik nam zelf alleen de verkeerde producten om de stoffen die in vlees zitten (en ik dus nodig heb) toch binnen te krijgen.

Zelfde hier, ik ben ongeveer 7 jaar lang vegetarier geweest en sinds een tijdje eet ik weer vlees. Al eet ik niet veel, ik wissel het af met maaltijden zonder vlees of vervanger of maaltijden met vervanger. En ik moet toch toegeven dat ik nu al merk dat al die zeurderige pijntjes en kwaaltjes verminderen :) Ik begin ook wat actiever te worden. Maar ik probeer het dus wel op een minimum te houden, dus zeker niet elke dag vlees :n

In de stelling ik eet geen paardenvlees omdat paarden mijn lievelingsdieren zijn die ik niet zoveel. Paarden hebben over het algemeen nog een redelijk goed leven gehad voordat ze geslacht worden (uitzonderingen daar gelaten). Dat kan je over de meeste varkens niet zeggen. Paardenvlees smaakt alleen niet echt lekker.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 16:52

@Banjer en Suzeltje, daarvoor kun je Gelated Iron nemen van Solgar, dat is het beste opneembaar. Produkten van Solgar zijn geschikt voor vegetariërs. B12 moet je zowiezo altijd nemen als vegetariër of veganist en ijzer moet je innemen met vit. C omdat je lichaam het anders niet kan gebruiken.

@Red Passion, wol kan ik niet verdragen, jeukt als de neten en krab ik me gek dus dat heb ik nooit gedragen. Leer kan ik niet helemaal uit de weg gaan maar doe het wel zoveel mogelijk. Kies bijv. voor een stoffen tas i.p.v. leer e.d.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 17:57

ranna schreef:
Leer kan ik niet helemaal uit de weg gaan maar doe het wel zoveel mogelijk.

Dat is ook zo ontzettend moeilijk heb ik gemerkt! Tassen e.d zijn bij mij ook niet van leer, sommige schoenen dan weer wel.

NessaX schreef:
Je moet er eigenlijk goed doorzettingsvermogen voor hebben.

Dat geldt voor mij niet. Ik heb er nooit enige moeite mee gehad. Feestjes, etentjes en dergelijke zijn inderdaad wel wat lastig. Maar mijn vrienden/kennissenkring houdt er altijd rekening mee en als ik ergens 'problemen' verwacht neem ik voor de zekerheid zelf iets te eten mee. :D

Pluttersput

Re: Vegetarisch/Veganistisch waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:02

Ik ben vegetarisch geworden, omdat tja.. Waarom eigenlijk.
Toen ik 12 was heb ik het ook eens geprobeert, maar dat hield ik maar 2 weken vol of iets dergelijks. In december was ik met een vriend in gesprek, en toen hadden we het over vegetarisch. Diezelfde dag ben ik 'cold-turkey' gestopt met vlees eten. Helaas moet ik hier en daar nog wel wat vlees eten omdat we elke zaterdag bij mijn opa en oma eten, en die zijn denk ik niet te porren om voor mij vegetarisch te koken :')
Ik heb nu zelf de reden ingesteld. Wat ik zelf kan doodmaken mag ik eten. Zoogdieren krijg ik niet over mijn hart, maar laatst was er hier een vis niet meer te redden, en die hebben we met een stok dood moeten slaan. Dus nu mag ik wel nog vis eten :) Overigens eet ik ook geen rivierkreeftjes, maar dat is meer omdat ik het niet lekker vind. En zowiezo die echte waterdiertjes vind ik lastig.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 21:36

@Pluttersput, zo ben ik ook begonnen :D
Als ik zelf niet kan doden heb ik ook geen recht om een ander het voor mij te laten doen :j
Vind ik nog steeds maar door de jaren heen ben ik er anders/dieper over na gaan denken en heb daar mijn eetgewoontes bij aangepast.

Grappig dat je zegt, zo herkenbaar :)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:44

Ja dat vind ik het eerlijkst. Inderdaad wat jij zegt: als ik het zelf niet dood kan maken heb ik het niet per se nodig om te overleven, wat zou iemand anders het dan voor mij moeten doen :)

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:54

ranna schreef:
@Banjer en Suzeltje, daarvoor kun je Gelated Iron nemen van Solgar, dat is het beste opneembaar. Produkten van Solgar zijn geschikt voor vegetariërs. B12 moet je zowiezo altijd nemen als vegetariër of veganist en ijzer moet je innemen met vit. C omdat je lichaam het anders niet kan gebruiken.

@Red Passion, wol kan ik niet verdragen, jeukt als de neten en krab ik me gek dus dat heb ik nooit gedragen. Leer kan ik niet helemaal uit de weg gaan maar doe het wel zoveel mogelijk. Kies bijv. voor een stoffen tas i.p.v. leer e.d.

Ik ben niet heel erg op de hoogte van dit soort dingen maar het lijkt mij dat bvb synthetische spullen ook invloed kunnen hebben op welvaart van mens of dier. Hoe bekijk je dat dan?

Ik vind het heel erg knap dat je als veganist jezelf uit principe zoveel kunt onthouden. Het zou niet mijn keuze zijn, zaken als geen melkproducten gebruiken zouden mij echt veel te ver gaan.

Ikzelf eet wel vlees, ik denk zo'n 5/6 dagen per week. Als kind vond ik het echt ontzettend vies maar door de jaren heen heb ik het leren eten. Ik eet wel regelmatig vegetarische burgers van bvb Valess maar dat doe ik alleen omdat ik die lekker vind.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 23:02

Vudress wat bedoel je met synthetische spullen? Qua kleding e.d.?

Je denkt te goed over mij. Ik ontzeg me dingen omdat ik anders niet slaap. Doe het dus uit eigenbelang voor een schoon geweten.

Je staat er versteld van hoe snel je smaak zich aanpast aan een ander soort eetgewoonte. Als je een tijd geen melkprodukten hebt gehad en dan weer wat proeft is het ronduit te ranzig :r

Bovendien zijn zuivelprodukten niet zo gezond als altijd beweert wordt, om niet te zeggen dat ze verantwoordelijk zijn voor een heleboel ongewenste effecten in een lichaam wat niet verteld wordt omdat dan een heel stuk van de economie in duigen valt.
Een heleboel mensen berichten dat ze zich veel fitter voelen als ze geen zuivel gebruiken, helderder in het hoofd en hun smaak zich veel beter ontwikkeld.
Maar het is echt wonderbaarlijk dat, als je een tijdje je eetgewoontes hebt aangepast en terugkijkt naar wat je altijd hebt gegeten, je je bij veel dingen afvraagt: 'hoe heb ik dat ooit weg kunnen krijgen?'
Een mens is een raar ding :D

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 23:06

Bijvoorbeeld kleding die van synthetische stof is ontwikkeld? En hoe zit het met de welvaart op katoenplantages?

Ik eet zelf nogal graag kaas, in alle soorten en op allerlei manieren, ook een leven zonder chocola kan ik mij niet voorstellen. Op welke manier vervang jij dit?

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 23:14

Kaas vervang ik niet. Dat is wel in vegetarische vorm te krijgen maar niet in veganitische vorm. Er zijn wel sojaprodukten in de vorm van kazen geloof ik maar aangezien soja ook niet bijster gezond is blijf ik daar ook gewoon af.
Chocola eet ik gewoon hoor - dat heet: cacao. Ik maak zelf dingen met cacao erdoor. Lekker met gemalen nootjes, rozijnen, dadels en wat agavesiroop. Zo leer je vanzelf repen maken voor mee naar het werk of onderweg of wat ook.

Ach, en dan is er ook nog het internet nietwaar?
Ook een bron van info daar.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 23:47

bedankt voor de tip Ranna :)

ik heb wel staalpillen gehad van de dokter, maar daarmee ben ik gestopt omdat ik daar heel erg misselijk van werd... :\
Dat Solgar... heeft dat bijwerkingen?

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 10:12

Graag gedaan, ben benieuwd wat de diëtiste zegt.

@Vudress, ik besef me dat ik je vraag over synthetische stoffen nog niet heb beantwoord. Sorry.
Het liefst draag ik katoen maar juist de katoenteelt is gigaverontreinigend voor het milieu. Wat dat aangaat, is synthetisch ook niet alles maar in je blootje rondlopen gaat ook wat moeilijk en je moet toch wat nietwaar.
Qua draagcomfort maakt het tegenwoordig niet altijd wat uit omdat ze de synthetische kleding kunnen laten voelen als katoen of zijde. Het komt natuurlijk uit olie en is daarmee ook niet echt milieuvriendelijk maar in vergelijking met katoen beter voor het milieu hoe krom dat ook klinkt gezien katoen een natuurprodukt is.

Wat veel te weinig gebruikt wordt is hennep als grondstof voor kleding. Er is wel wat kleding in te krijgen maar dat is helaas erg weinig. Wat je niet snapt want om hennep te telen ben je geen pesticiden nodig, geen kunstmest, je kunt het gebruiken als medicijn en voedsel voor brandstof, papier én kleding.
Maar ja, daar zit de olieindustrie niet op te wachten en de kledingbranche ook niet want hennepkleding is practisch onverslijtbaar.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 10:10

ranna schreef:
Kaas vervang ik niet. Dat is wel in vegetarische vorm te krijgen maar niet in veganitische vorm. Er zijn wel sojaprodukten in de vorm van kazen geloof ik maar aangezien soja ook niet bijster gezond is blijf ik daar ook gewoon af.
Chocola eet ik gewoon hoor - dat heet: cacao. Ik maak zelf dingen met cacao erdoor. Lekker met gemalen nootjes, rozijnen, dadels en wat agavesiroop. Zo leer je vanzelf repen maken voor mee naar het werk of onderweg of wat ook.

Ach, en dan is er ook nog het internet nietwaar?
Ook een bron van info daar.

En dat lijkt me dus het lastige van veganist zijn, je kan best veel eten, maar je moet er wel vaak zelf voor aan de slag. Als vegetarier heb je nog behoorlijke keuze bij een bakker, supermarkt, qua vegaburgers, uit eten, op verjaardag etc.

Ik zelf eet geen vlees omdat ik de gedachte een lijk in mijn mond te hebben walgelijk vind.... een slagerij ruikt ook naar lijk met kruiden roep ik altijd :+
Ook voor mijn man bak ik geen vlees, als hij dat persee wil eten moet hij dat lekker zelf maken (want ik ga niet in lijken roeren). Ons jochie van 2 eet (voorlopig) nog vegetarisch met mij mee... de deal was iig geen vlees zolang ik borstvoeding geef :+

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 10:16

Banjer schreef:

HIer hetzelfde, ik heb als puber een paar jaar vegetarisch gegeten, maar ondanks allerlei suplementen en hulp bleef mijn gezondheid achteruit rennen. Ik moet wel zeggen dat ik al gezondheidsproblemen heb/had van mezelf, en de combinatie ging gewoon niet werken. Sinds ik weer (gematigd) vlees eet, gaat het met mij een stuk beter. Ik probeer wel bewust te kiezen en wij eten in ons gezin maar heel weinig vlees. Zeker niet elke dag, en als we vlees eten, dan is het maar een klein beetje. Maar net genoeg voor mij om me fit te blijven voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:18

odetteke schreef:
Ook voor mijn man bak ik geen vlees, als hij dat persee wil eten moet hij dat lekker zelf maken

Ik heb geen man, maar wel dat zelfde principe: Als er hier mensen komen eten ga ik geen vlees voor ze klaarmaken. :n Als ze het echt willen mogen ze het zelf kopen en klaarmaken, daar zal ik dan niet moeilijk over doen maar ik doe het niet. ;)

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:28

Ik heb voor mezelf besloten dat ik ook parttime vegetatier word, 3 keer in de week 75 gram biologisch vlees en alleen bij de hoofdmaaltijd.

Echter, dat ik hiervoor kies betekent niet automatisch dat mijn vent dit ook zo moet doen (mijn zoontje doet wel met mij mee), hij is echt een vleeseter en ik krijg het er bij hem niet in om ook te minderen met vlees.
Aangezien ik kook zal ik ook voor hem zijn vlees klaarmaken, ook al eet ik het zelf niet.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:30

niet 100% vegetariër, maar ik eet weinig vlees omdat ik het niet eens ben met de manier van huisvesten in de bioindustrie :r

Áls ik vlees eet is het biologisch vlees. :j

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:32

ranna schreef:
Bovendien zijn zuivelprodukten niet zo gezond als altijd beweert wordt, om niet te zeggen dat ze verantwoordelijk zijn voor een heleboel ongewenste effecten in een lichaam wat niet verteld wordt omdat dan een heel stuk van de economie in duigen valt.
Een heleboel mensen berichten dat ze zich veel fitter voelen als ze geen zuivel gebruiken, helderder in het hoofd en hun smaak zich veel beter ontwikkeld.
Maar het is echt wonderbaarlijk dat, als je een tijdje je eetgewoontes hebt aangepast en terugkijkt naar wat je altijd hebt gegeten, je je bij veel dingen afvraagt: 'hoe heb ik dat ooit weg kunnen krijgen?'
Een mens is een raar ding :D

Inderdaad.

Ik ben allergisch voor melk en toen ik heel jong was stopten mijn ouders met het geven van koemelk aan mij. Natuurlijk kregen ze iedereen over zich heen, want ja melk MOET.

Maar ja, even logisch nadenken, welk zoogdier drinkt er nog melk ná zijn zoogperiode :? en welk dier drinkt er melk van een ánder diersoort 8)7

Melk is bedoeld voor kalfjes, niet voor (volwassen) mensen en kinderen ouder dan vier jaar.

Het calcium in de melk zorgt juist voor botontkalking op latere leeftijd, omdat er ook een bepaald enzym in melk zit, dat calcium aan zich bindt.

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:34

precies! en dieren geven natuurlijk ook normaal geen melk meer na een zoogperiode.

ik dacht altijd heel naief dat die melkkoeien dus via hormooninjecties melk bleven geven, maar nee, die kalveren gewoon, en de stiertjes gaan naar de slacht :(

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:42

Banjer schreef:

In peulvruchten zitten veel vervangende eiwitten en mango's zijn ijzerrijk en bevatten veel vitaminen en mineralen. Juist de combi van deze stoffen bepaalt of je verantwoord eet.

Verder heb ik geen moeite met het eten van vlees, en wij eten ook geen grote hoeveelheden. Als we vlees eten is dat voornamelijk biologisch, en wij hebben duidelijke voorkeur voor wild, zoals herten en wilde zwijnen. Heerlijk!

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:47

Zwijn vond ik ook wel te doen, maar het idee dat dat vlees eerst moet besterven dat staat me zo tegen....

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:17

Yeyo schreef:
Zwijn vond ik ook wel te doen, maar het idee dat dat vlees eerst moet besterven dat staat me zo tegen....

Waarom?

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:18

gewoon, het idee dat je het pas kan eten als het bijna verrot is vind ik een beetje ranzig :+

puur onderbuikgevoel want ik vond het echt lekker!

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:21

Voor zover ik weet geldt dat ook voor andere dieren hoor. Vorig jaar had een van onze schapen een poot gebroken en de noodslachter heeft dat beest ook een week in de koeling gehangen om het vlees te laten "rijpen". En volgens mij wordt dat met runder vlees ook gedaan.