Basisschool zonder zomervakantie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alet74

Re: Basisschool zonder zomervakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:43

Wat ik dan een beetje als bezwaar heb tegen een individueel systeem is dat het in het werkende leven niet zo gaat. Zou je daar niet heel hard tegenaan lopen?
Op zich is het voor het kind natuurlijk super als naar zijn behoeftes en niveau wordt gekeken, maar hoe werkt zoiets op de lange termijn?

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 12:01

Lizz schreef:
Er zijn zat ouders die een camping hebben als bedrijf. Of een restaurant/strandtent/hotel.
Deze mensen kunnen in de zomer niet op vakantie, maar nemen in oktober een aantal weken vakantie en in december, noem maar op.
Maar als ze naar het reguliere onderwijs gaan, tja dan maar geen vakantie voor de kinderen... Want ja ouders hebben het druk in de zomervakantie...

Dit is namelijk een aantal weken geleden al op tv geweest, de kinderen hebben ook in de vakantie gewoon dagen tussendoor vrij, maar zitten ook dagen op school zodat ze buiten het hoogseizoen bijv. 2 maanden op vakantie kunnen naar Thailand ofzo.
Maar de mensen die nu al echt niet met vakantie kunnen, kunnen nu al gewoon bij de directeur en/of leerplichtambtenaar toestemming vragen voor vakantie buiten de schoolvakanties om.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:04

tuurlijk gaat het wel zo in het werkende leven ..

ja niet altijd , maar wat ik ondervonden heb bij de meeste banen wel /..

niet alleen de leiding gevende functies
(en hoe je het wend of keert er is altijd een baas boven de baas .. van direct leiding gevende tot
baasje nl )

je hebt veel semi zelfstandige banen van toilet juffrouw tot directeur
ook heel veel banen waar de taken strakker zijn omschreven
maar waar je binnen de aangegeven grenzen ruimte hebt voor individualiteit
kijk aan de lopende band is het iets anders veel van deze banen worden indien mogelijk ook steeds
meer door machines vervangen

maar dat personeel die ene hersencel laten werken blijkt voor veel leidinggevende erg pretttig
die hebben immers ook meer te doen dan iemand handje de gehele dag vast te houden

en uiteindelijk krijgt en behoud de geen die het beste individueel binnen de aangegeven grenzen
zijn werk doet + de kleine dingen die die tegen komt op de weg ook direct aanpakt zonder
de opgegeven taak te verwaarlozen - de baan

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:13

tja, ik denk dat het wel een mooi plan is. Ben wel benieuwd of het in praktijk werkt.

ik ben ook zo'n ontaarde ouder die moet werken en niet gezellig thuis bij de kinders kan blijven. Vakanties zijn altijd een heel gepuzzel om rond te krijgen, helaas hebben werkende ouders niet net zo veel vakantiedagen als de kinderen schoolvakanties hebben. Zeker met collega's die ook bassisschoolkinderen hebben en man die eigelijk in een seizoensbedrijf zit is dat wel lastig. Ik ben blij met schoonouders waar ik op kan terugvallen, maar als hun gezondheid gaat kwakkelen zitten we toch echt met een groot probleem. We lossen het nu ook op door dan maar niet tegelijkertijd vakantie te nemen, we overlappen nu maar 2 weken in de zomervakantie, dus dat is de tijd dat we samen met het gezin weg kunnen. Natuurlijk in de allerduurste tijd... wat dat betreft zou de vakantiespreiding wel fijner zijn!

ik ben heel benieuwd hoe dit zal uitpakken.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:17

Nijn schreef:
spatter schreef:
waarom hebben die mensen kinderen als ze er toch geen tijd voor hebben?????????

het is geen kom vissen die je even bij de buren parkeert :(

Wel erg kortsichtig op dese manier :)
Situaties kunnen veranderen, ik denk dat veel ouders die so veel moeten werken om de eindjes aan elkaar te knopen het liever ook anders hadden :)

Volgens mij zijn er veel tweeverdieners omdat ze luxe willen! Twee auto's , meerdere vakanties,groter huis noem maar op.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:32

denk dat er veeeeel meer 2 verdieners zijn omdat ze
buiten een dak boven hun hoofd ook graag eten willen

zoveel mensen , lees gezinnen , gaan geen 3 x per jaar op vakantie
en een 2e auto is vaak een noodzakelijk kwaad om op het werk te kunnen komen ..

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:34

Ben het helemaal met je eens nickyu, plus dat het daarnaast ook leuk is om te werken. Ik zou echt niet zonder willen! Het geld is natuurlijk ook welkom, maar 2 auto's staan niet voor de deur en op vakantie gaan we ook niet ieder jaar, dus voor de luxe doen we het beslist niet!

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:44

Ik denk dat dit systeem op dit moment zeker nog gaten vertoond, maar dat het absoluut wel een toekomstbeeld zal zijn. Het leven wordt alsmaar duurder, en bij sommige gezinnen zal het wel om de luxe draaien als men met twee gaat werken, maar bij heel wat anderen is het gewoon pure noodzaak.. Denk simpelweg al maar eens aan mensen die een huis kopen en een lening af te betalen hebben. Een kennis van mij heeft een normaal huis, in gemiddelde prijsklasse (215.000) gekocht, maar zit nu wel met een maandelijkse afbetaling van 12OO/1300€. Dat is een afbetaling die je op je eentje niet kan dragen..
Bekijk daarnaast een het aantal alleenstaande ouders, door scheiding of door overlijden van de partner. Die kunnen het zich niet permitteren om niet te gaan werken, die hebben hooguit een paar weken vakantie, maar de vakantie van de kinderen is zoiezo langer.. Of ouders die in de horeca staan, of in hotel/camping en zoiezo tijdens de schoolvakanties geen vrijaf kunnen nemen.

Het deel huiswerkbegeleiding dat er in gepast kan worden, zodat huiswerk op school gedaan kan worden inplaats van thuis vind ik zeker een top idee. Uit onderzoek is al enorm vaak gebleken dat kinderen van laaggeschoolde ouders, zelfs als in het lager onderwijs, slechtere schoolresultaten halen dan kinderen van hooggeschoolde ouders. Enerzijds heeft dit zeker te maken met dagdagelijkse stimulatie, maar anderszijds heeft het ook heel wat te maken met huiswerkbegeleiding. Kinderen van laaggeschoolde ouders krijgen vaak veel minder ondersteuning en hulp van hun ouders, waardoor ze een zekere achterstand oplopen. Door dat deel huiswerkbegeleiding in de schooluren op te vangen, kan die achterstand wel voor een deel weggewerkt worden.

Verder vind ik het zeker geen slecht idee dat het 'school-idee' uitgebreid wordt. Dat school niet enkel meer 'les volgen en leren' is, maar dat er ook heel wat meer aandacht gegeven wordt op school aan ontspanning, spel en sport. Er zijn genoeg kinderen die dat thuis zullen aangeboden krijgen, maar een ander deel van de kinderen (oa kinderen met ouders die enorm veel moeten werken bv) krijgt veel te weinig sport en spel aangeboden (wat dan door ouders gecompenseerd wordt door internet en tv). Veel meer sport en spel op school zou de gezondheid van de jeugd zeker ten goede komen.

Waar ik wel gaten in vind, is inderdaad de lesplanning. Een individueel leerplan is prima, zodat ieder op zijn tempo en zijn kunnen kan werken. Maar hoe gaat dat ooit opgevolgd kunnen worden door leerkrachten? Hoe wordt dat gedaan met leerstofplanning? Hoe vinden ze ooit genoeg leerkrachten om dit plan in realiteit om te zetten, ze hebben nu al tekorten??

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 12:51

tantjeuh schreef:
Verder vind ik het zeker geen slecht idee dat het 'school-idee' uitgebreid wordt. Dat school niet enkel meer 'les volgen en leren' is, maar dat er ook heel wat meer aandacht gegeven wordt op school aan ontspanning, spel en sport. Er zijn genoeg kinderen die dat thuis zullen aangeboden krijgen, maar een ander deel van de kinderen (oa kinderen met ouders die enorm veel moeten werken bv) krijgt veel te weinig sport en spel aangeboden (wat dan door ouders gecompenseerd wordt door internet en tv). Veel meer sport en spel op school zou de gezondheid van de jeugd zeker ten goede komen.

Die er voor kiezen om enorm veel te werken ;) Als je als ouders zijnde allebei structureel fulltime moet werken doe je iets niet goed... Met 1,5 keer minimumloon zou je in principe gewoon moeten kunnen rondkomen zonder alleen maar op de wibra en de aldi aangewezen te zijn.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:57

1,5 keer minimumloon is leuk, maar dat is dan ook afhankelijk van opleiding en baan... er zijn mensen die met 20 uur in de week die 1,5 keer halen, maar er zijn ook 2 verdieners die daar met elkaar 60 uur in de week voor moeten werken...

dus zowiezo zou kinderen hebben dan voornamelijk voor hoger opgeleide mannen moeten zijn..

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:01

@ AngelsDitch, Ik weet wat het is hoor, mijn moeder zit al ruim 20 jaar in het onderwijs. En het klopt, ze neemt enorm veel werk mee naar huis, er zijn veel vergaderingen etc. Maar mijn vader, die werkt in het bedrijfsleven werkt, neemt net zoveel werk mee naar huis, heeft net zoveel vergaderingen, maar wel een stúk minder vakantie.....

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 13:05

juval schreef:
1,5 keer minimumloon is leuk, maar dat is dan ook afhankelijk van opleiding en baan... er zijn mensen die met 20 uur in de week die 1,5 keer halen, maar er zijn ook 2 verdieners die daar met elkaar 60 uur in de week voor moeten werken...

dus zowiezo zou kinderen hebben dan voornamelijk voor hoger opgeleide mannen moeten zijn..

Maar met 1 fulltimer en 1 parttimer is toch niets mis? Ik typte het als reactie op die ouders die zoveel moeten werken en daardoor geen tijd hebben om aandacht aan sport te besteden.

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:06

Ik sta zelf ook voor de klas, en ik vind het hele idee belachelijk.
Er wordt zoveel verantwoordelijkheid bij de school neergelegd, "omdat de ouders moeten werken" onder andere. Ouders moeten zelf de verantwoordelijkheid nemen voor hun kinderen en ze niet overal maar "droppen". Ik weet dat er ook mensen zijn die geen keus hebben en wel moeten werken (tweeverdieners).

Bovendien zijn er genoeg kinderen die echt "toe zijn aan vakantie" en niet alleen in de onderbouw, maar ook in de bovenbouw. Het is op een gegeven moment gewoon op bij de kinderen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:12

Er staat helemaal niet dat de kinderen geen vakantie krijgen.
Er staat alleen, dat die vakantie vrij opneembaar is, in te plannen door de ouders/verzorgers, ipv dat het gewoon vast ligt.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 13:15

Marije_jiplover schreef:
Er staat alleen, dat die vakantie vrij opneembaar is, in te plannen door de ouders/verzorgers, ipv dat het gewoon vast ligt.

Maar er staat ook: Voorwaarde is wel dat kinderen goed onderwijs krijgen in het wettelijk voorgeschreven mimimaal aantal van 940 lesuren, zegt haar woordvoerder. Op scholen met variabele tijden is het volgens hem de vraag of per leerling aan die norm kan worden voldaan, omdat de uren in de zomervakantie wettelijk niet als onderwijstijd tellen
3 weken doorgaan betekend dus niet 3 weken extra vakantie op een ander moment.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:17

Ik denk dat dit de regelmaat van het kind ook niet echt ten goede komt.
Het is voor het kind het beste om gewoon 5 dagen in de week van (bijvoorbeeld) half 9 tot half 4 naar school te gaan en niet ergens tussen 8-10 brengen en tussen 16:00-18:00 halen. Dat is toch ook storend voor de rest van de kinderen in de klas als er steeds weer wat kinderen komen binnendruppelen terwijl zij al aan het werk zijn.
En een kind heeft ook recht op vakantie, ik weet nog wel hoe heerlijk ik het als kind vond om lekker 6 weken zomervakantie te hebben.
Wat mij betreft dus geen goed idee. Als je wel besluit om beide te blijven werken met kinderen zorg dan voor een oppas (bijv. schoonouders) of kinderdagverblijf. En in de zomervakantie neemt bijv. eerst de ene ouder 4 weken vrij en na 2 weken de ander 4 weken, dan heb je ook nog 2 weken overlap.

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:22

Marije_jiplover schreef:

nu even de praktijk dan.... een voorbeeld uit mijn klas
Ik geef een rekenles. Dan heb ik drie niveaugroepen (zwak, gemiddeld en goede kinderen) die kinderen krijgen allemaal op eigen niveau instructie. Dan heb ik ook nog een groepje kinderen wat zo zwak is, dat ze niet mee kunnen komen en op hun eigen niveau met een andere rekenmethode werken. (Ik heb een klas van 26 kinderen)
En dan heb ik daar ook nog ergens kinderen bij die lesstof in moeten halen omdat ze op vakantie zijn geweest oid. Ik kan veel organiseren in mijn klas maar dit gaat niet lukken!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:26

maar je hoeft geen huis te kopen, dat is een keus
en je kunt ook eerst samen werken en flink je huis afbetalen en na een jaar of 8 aan kinderen beginnen bijvoorbeeld
zo hebben wij het ook gedaan
we kochten jong een huis en betaalden heel flink af, konden daardoor niet op vakantie maar dat gaf niet
leeftijdsgenoten gingen uitgebreid op vakantie naar verwegisstan, kochten mooie auto's en weet ik niet wat allemaal
toen ze eindelijk wilde zettelen( huis kopen, kindertjes nemen) was er een probleem want je kunt nu eenmaal niet sparen voor een huis en toen kon het eigenlijk niet allemaal tegelijk
sommige bleven huren, andere bleven beide werken en namen ook kinderen, weer andere namen gewoon geen kinderen

alles in het leven is keuzes maken, niet alles kan en en en zijn

kinderen hebben behoefte aan rust, ritme en regelmaat
dat geeft een gewoon schoolsysteem
gerommel van de ouders naar hun straatje is niet in het belang van het kind en dat zou voorop moeten staan

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:27

aan de andere kant is 3 verschillende adressen per dag ook niet
rustgevend

het voortgezet onderwijs wat ik aangaf
geeft 1400 uur les per jaar voldoet dus ruim aan de norm
daarbij vaste uren

weet toen ik ziek werd mijn kind dat niet verplichte schooljaar thuis heb gehouden
omdat hij anders 3 a 4 adressen per dag zou hebben
en nu max 2 ..

kind zomaar ergens droppen en de opvoeding bij de schoo, leggen is een heel ander onderwerp

opvoeding ligt bij de ouders
school en opvang keuze behoort daarbij ..

ja er zijn mensen die droppen en slechts hun kind uit bed halen en naar bed brengen .. helaas .. maar hopelijk zijn dat uitzonderingen en doet het leeuwen deel het anders

@gracia dat ligt ook aan de leer methode .. zou zeggen ga eens een weekje op zo'n andere
individuelere school kijken , zal je misschien verbazen dat het nog werkt ook

Citaat:
kinderen hebben behoefte aan rust, ritme en regelmaat
dat geeft een gewoon schoolsysteem
gerommel van de ouders naar hun straatje is niet in het belang van het kind en dat zou voorop moeten staan

eens met eerste deel , 2e deel .. individueel gericht onderwijs hoeft dat helemaal niet in de weg te staan
zoals al heel veel scholen en kinderen hebben aangetoond

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:31

Precies Gracia.

Leuk dat die ouders in oktober bijvoorbeeld 3 weken op vakantie gaan... jammer voor uw kind... dan leert uw kind een aantal letters niet of dan leert uw kind de beginselen van de breuken niet etc etc etc.

Ik heb dit jaar groep 1 dus daar is dit systeem op zich nog wel in te passen.
Maar vorig jaar had ik een groep 7 van 30 kinderen.
Inderdaad verdeeld in niveau groepen zoals Gracia ze ook al noemde: sterke lln/gemiddele lln/zwakke lln/eigen methode lln
Als je daar ook kinderen bij krijgt die delen van de leerstof hebben gemist... dan mag de overheid mij gaan vertellen hoe ik mijn aandacht over alle kinderen ga verdelen.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:32

nickyu schreef:
@gracia dat ligt ook aan de leer methode .. zou zeggen ga eens een weekje op zo'n andere
individuelere school kijken , zal je misschien verbazen dat het nog werkt ook

Was niet voor mij bedoeld, maar reageer toch even:

Ik sta er niet versteld van dat dat werkt. Voor veel kinderen is zo'n school een uitkomst.
Maaaaar.... gelukkig zijn we niet allemaal gelijk en heb je dus ook heel erg veel kinderen waarbij het systeem van een individuelere school niet werkt.

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:43

een individuele school (of individuelere)school werkt niet voor alle kinderen. Net als dat sommige kinderen totaal niet op hun plek zitten op een jenaplan school.
Het lijkt mij persoonlijk heerlijk een individuele school, als je tenminste genoeg tijd aan elk kind kunt besteden. En dat is op de gewone basisschool vaak echt niet haalbaar. Op veel scholen worden de klassen steeds groter (hier in de regio) en worden onderwijsassistenten en rt-ers wegbezuinigd. Want we krijgen niet meer geld van de overheid.

Maar goed dat is weer een hele andere discussie.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 14:08

Maar uiteindelijk is dat geld en de tekorten aan leerkrachten wel het hete hangijzer.
Als er genoeg geld naar het onderwijs zou gaan ( en dan doel ik dus niet puur op de salarissen) en het leerkrachten tekort zou kunnen worden opgelost, zou het misschien een haalbaar plan zijn: individuele lessen, kleine klassen, etc.
Maar aangezien ouders nu al vaak klagen over de bedragen die ze aan de opleiding van hun kind moeten betalen, tja dan wordt het wat lastig.
Als al die ouders nou 2 x zoveel schoolgeld gaan betalen en de belachelijke kinderbijslag ( ofwel fokpremie) vaarwel zouden zeggen dan zou er een kans bestaan dat er grote veranderingen kunnen komen in het onderwijs. Nu moeten zelfs de schoolboeken al gratis verstrekt worden en 3 x raden ten koste van welk budget dat gaat.
Veel individuele scholen zijn ook vaak prive / speciale scholen waar veel hoger schoolgeld voor betaald moet worden en dus is er meer mogelijk!

Kiezen of delen dus! Als je kinderen wil/ hebt zal je daar dingen voor moeten doen en laten, de meeste docenten/ leerkrachten zitten er niet op te wachten om hun leerlingen ook nog eens een "opvoeding" te geven. Er lopen al genoeg leerlingen met "rugzakjes" door leerproblemen, huiselijke problemen, enz.

Het niveau van het onderwijs zakt gestaag naar een "all time low" omdat al die kinderen maar over moeten gaan/ hun diploma moeten halen. Als je als school nl. niet de landelijke percentages haalt, krijg je een slechte recensie in de krant; gevolge= minder leerlingen= minder geld.
Op veel scholen is het tegenwoordig al "pappen en nathouden", want , o wee, als we gaan proberen ze echt wat te leren; zoals feiten, grammatica, e.d. of proberen ze iets bij te brengen over hoe de maatschappij nou echt in elkaar zit of echte discipline, dat is toch zielig!!
Gewoon het diploma invullen als ze de brugklas binnenkomen en ze dan 4, 5 of 6 jaar bezighouden; dan is iedereen blij, lijkt wel.
Het huidige gymnasium niveau is vergelijkbaar met de MULO van vroeger ;( , triest hoor.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 14:33

tja, ik woon in Belgie en mijn kinderen gaan in Belgie naar school
onderwijs is gratis tot 18 jaar, wel boekengeld enz
kinderbijslag is hoger, kinderen hebben meer vrije dagen en langere vakantie(2 maanden zomervakantie)
dus daar zit het probleem niet
kan nu niet zeggen dat Belgie een rijker land is
dicipline is hier rijkelijk aanwezig :)) , klassen zijn kleiner, geen uitvallende uren(is er een leraar ziek wordt er geschoven in het rooster of ze moeten in het locaal studeren met invalkracht erbij), iedere dag dezelfde uren school en op woensdagmiddag vrij net als de lagere school

het lijkt wel of alles wat met kinderen te maken heeft niet veel meer mag kosten in Nederland
niet teveel moeite en niet teveel geld

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 14:37

In België is het onderwijs inderdaad een heel stuk beter. Als onze overheid daar nou eens wat meer naar ging kijken... daar kunnen ze nog veel van leren.

Maar wat jij zegt in Nederland mag niks geld kosten... Zelfs niet de toekomst van het land... want dat ligt in handen van de kinderen.