Dode bij stierenfestival Pamplona

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 21:29

Je kunt het nog veel treffender vergelijken Blensink.

De stieren leven 4 jaar een geweldig leven in vrijheid op de dehesa. Ze komen in een kwartier ellende aan hun einde.

Het modale rijpaard in NL, leeft 15 jaar in ellende en eindigt doodsbang in het slachthuis.
Het nationale voetstuk moet paarden verdoven omdat ze zich te erg verzetten tegen wat zij er voor haar lol mee wil uitvreten.

Er is weinig waarmee je stierenvechten kan verdedigen en ik vind dat ook niet nodig. Het is dierenmishandeling voor commercie. Ook in Pamplona.
Dat vind ik echter ook van paardensport zoals dit nu wordt gepraktiseerd.
Ik verdoem danook beíden, hoewel ik veel véél liever zou reïncarneren als vechtstier in Spanje dan als dressuurpaard in NL.

hc

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 22:24

Ik zag het op het nieuws, sorry maar totaal geen medelijden. Moet je maar niet met zulke dingen mee doen!

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 22:44

Ik wil niet zeggen dat ik mensen hun cultuur niet gun, ook al ben ik er zelf op tegen, maar ik kan me er ook niet druk om maken dat er iemand omgekomen is, ze gaan zelf op straat staan.

edit: zinsopbouw aangepast

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 22:45

vreeeeeemd he, dat er een dood gaat als je met z'n allen stom voor een stel opgehitste stieren uit gaat rennen. hoop dat iedereeen het heel erg stoer vond, dan kunnen ze dat op z'n grafsteen zetten "stoer gestorven".

nee echt hoor, geen medelijden hier, ik zou graag zeggen 'de volgende keer nog eentje" maar liever heb ik eigenlijk geen volgende keer meer.

en mag ik ook even zeggen dat hoewel wij hier in paardenmishandelend nederland zeker niet perfect zijn, wij het niet in onze stomme kop halen om voor commerciele onzin een stel paarden door de straten te jagen om ze daarna bruut en geweldadig onder luid gejuich af te maken en dan ook nog het gore lef hebben om het te verdedigen met uitspraken als "cultuur"en "traditie".

Ik zou bijna zeggen: ga er zelf eens staan! maarja dat doen ze al dus dat heeft ook niks geholpen.
dus zeg ik: wordt eens wakker!! cultuur mn neus, traditie me hol! kijk eens wat je die dieren aandoet voor jouw "entertainement". het is fout en dat weet je! dus ga niet de schuld afschuiven op anderen en zeggen: ja maar zij doen het ook. alsof dat het rechtvaardigd. neem verantwoordelijkheid en stop ermee. wees dan maar eens een keer de koploper.

ten leste wil ik zeggen dat waar de stieren in pamplona na hun vier leuke jaren in de bergen ofwaardanook gruwelijk afgeslacht worden voor plezier, met de directe intentie om hun voor dat precieze doel te misbruiken.
terwijl de paarden in nederland over het algemeen toch gehouden worden als gebruiksdieren om te rijden en van te houden, dat niet iedere ruiter daar even bedreven in is en soms een fout maakt die slecht uitpakt voor het dier is jammer, maar daarom onderwijzen we mensen en leren we ze beter om te gaan met dieren. wij gaan vooruit. het verschil is toch dat het leed van onze kant doorgaans onbedoeld is en vanuit een goed hart komt en dat kan ik met de grootst mogelijke moeite niet van pamplona zeggen.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 22:58

Huertecilla schreef:
Je kunt het nog veel treffender vergelijken Blensink.

De stieren leven 4 jaar een geweldig leven in vrijheid op de dehesa. Ze komen in een kwartier ellende aan hun einde.

Het modale rijpaard in NL, leeft 15 jaar in ellende en eindigt doodsbang in het slachthuis.
Het nationale voetstuk moet paarden verdoven omdat ze zich te erg verzetten tegen wat zij er voor haar lol mee wil uitvreten.

Er is weinig waarmee je stierenvechten kan verdedigen en ik vind dat ook niet nodig. Het is dierenmishandeling voor commercie. Ook in Pamplona.
Dat vind ik echter ook van paardensport zoals dit nu wordt gepraktiseerd.
Ik verdoem danook beíden, hoewel ik veel véél liever zou reïncarneren als vechtstier in Spanje dan als dressuurpaard in NL.

hc

dat is behoorlijk appels en peren vergelijken. en och het slachthuis in nl is nog altijd ene stuk sneller en vriendelijker dan een kwartier in de arena met speren in je rug uitgedaagd worden tot je er dood bij neervalt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 09:04

roosje84 schreef:
Ik zag het op het nieuws, sorry maar totaal geen medelijden. Moet je maar niet met zulke dingen mee doen!

Vraagt iemand medelijden dan? Niemand hier die er zielig over doet. Hier echt geen schijnheiligheid zoals op dit topic.

Deze knul was een goed getraind en ervaren mozo. Hij ging drie vier encierros af per jaar. Zijn wortels liggen ook in Pamplona.
Hij is gestorven bij wat zijn levenslust was.

Capuchino (de stier) gaat met eer de geschiedenis in en hij heeft ook in stijl zijn moed met Fandi getoond. Hij is onder applaus afgevoerd.

hc

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 09:09

Ohh gelukkig maar!
Dat dier gaat met eer de dood in! Zal die stier ook erg fijn vinden ja. :roll:

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 09:13

suuzepuus schreef:
dat is behoorlijk appels en peren vergelijken. en och het slachthuis in nl is nog altijd ene stuk sneller en vriendelijker dan een kwartier in de arena met speren in je rug uitgedaagd worden tot je er dood bij neervalt.

Inderdaad appels met peren.
Een leven als een vrije trotse stier in de dehesa vergelijken met een leven als??? níet als páárd.
Een dood vechtend als een vechtstier of een afgang via de achterdeur na afdanken.

Ik verdoem beíden, doch zou een leven (inclusief dood) als vechtstier in Spanje helemaal _/-\o_ vinden als reïncarnatie. Ik kan weinig voorbeelden van een kwalitatief beter leven bedenken. Inclusief de meeste mensen.
Verdorie zeg, de stier die in de arena bewijst speciaal te zijn wordt niet gedood en krijgt een zeer eervol leven in vrijheid.
Een dressuurpaard mag blij zijn met een stukkie weide. mist hij zich niet blesseert...

Nogmaals, er is geen reden om het stierenvechten hier te verdedigen. Het welzijnsrecht van het individuele dier is ondergeschikt aan menselijke lol. Net als bij paardensport.
De stíer echter lééft. Het modale dressuurpaard in NL is íntriest.
Geen reden om het ´goed´ te vinden maar wel reden voor niet paardgericht paardhouders voor :o

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 09:18

Hannah_Menno schreef:
Ohh gelukkig maar!

Denk jij dat een paard wat zich zó erg verzet dat het verdoofd moet worden dit doet uit plezier?
Die stier heeft dat één keer in diens práchtleven en weet daarna van niets meer.
Dat paard heeft een zielig leven en het uitzicht op? en waarom? We hebben het over schéren voor een dressuurparcours 8)7
Over dieronwaardig gesproken.
Hoeveel % van de rijpaarden in NL is zó ongelukig dat het er geestelijk van in de knoop is? Hoeveel % vertoont sterotype gedrag? Bedenk daarbij dat dit een uiting van een al héél ver ontwikkled stadium van geestelijk lijden is.
Wees er maar trots op. Goede basis om kritiek te uiten.

hc

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 09:31

Dus HC, als ik jouw post goed lees dan zijn wij maar een stelletje dierenbeulen?
Kunnen wij in Nederland niet met paarden omgaan?
Jij hebt het erover dat de stieren de eerste 4 jaar een geweldig leven hebben in vrijheid,
Ach, de paarden hier hebben de eerste 3 jaar een geweldig leven in vrijheid.
En hoe kun jij nu oordelen dat ....% van de rijpaarden in NL zo ongelukkig zijn en daardoor geestelijk in de knoop zitten?
Ik wordt er langzamerhand een beetje gallisch van dat je ons altijd maar af loopt te zeiken, en de enige die het allemaal goed doet dat ben jij!
Walgelijk hoor!

Ik zie toch echt overal dierenleed, in elk land, met elk diersoort. En ja, elk land heeft zijn tradities, en zo ben ik ook fel tegen stierengevechten, netzoals tegen hanengevechten, hondengevechten, en ook fel tegen paarden die alleen maar opgesloten zitten.
Maar ga nu niet schijheilig doen!
Jij vliegt in galop over de bergen heen, met stenen en keien, jij laat je paarden in de brandende zon staan, in de ijskoude enz enz.
Dat vind ik ook niet correct. Maar dat is jou keuze.

Ik moet me helaas erg inhouden.........

En dat die jongen is omgekomen is spijtig, maar ik kan er niet rouwig om zijn. Sorry.
En in dat artikel staat toch duidelijk dat de stieren als ze het overleven alsnog door de slagersmes worden gedood, en later lees ik weer dat ze dan eervol een plaats krijgen op de weide.
Teveel tegenstrijdigheden, omdat er blijkbaar toch teveel dingen daar achter de schermen gebeuren die niet door de beugel kunnen.
Laatst bijgewerkt door potverdikkie op 11-07-09 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 09:34

eigen schuld dikke bult!!! :( Vind het nergens op slaan.. ook al is het traditie!
inderdaad.. ik heb ook absoluut geen medeleiden!
wie gaat er dan ook voor agressieve stieren rennen :+

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 10:23

Huertecilla schreef:
Hannah_Menno schreef:
Ohh gelukkig maar!

Denk jij dat een paard wat zich zó erg verzet dat het verdoofd moet worden dit doet uit plezier?
Die stier heeft dat één keer in diens práchtleven en weet daarna van niets meer.
Dat paard heeft een zielig leven en het uitzicht op? en waarom? We hebben het over schéren voor een dressuurparcours 8)7
Over dieronwaardig gesproken.
Hoeveel % van de rijpaarden in NL is zó ongelukig dat het er geestelijk van in de knoop is? Hoeveel % vertoont sterotype gedrag? Bedenk daarbij dat dit een uiting van een al héél ver ontwikkled stadium van geestelijk lijden is.
Wees er maar trots op. Goede basis om kritiek te uiten.

hc

Tuurlijk er zijn ongelukkige paarden in Nederland maar ik denk, nee weet wel zeker dat 95% van de paardenmensen weet waar ze mee bezig zijn! Scheren voor een dressuurparcours? Ben ik het ook niet mee eens, niet natuurlijk etc. Ik weet zeker dat ik goed ben voor mijn paard omdat hij fit is, opgewekt meedoet en blij oogt. en dan mishandel ik hem omdat hij 's nachts op stal staat?

HAHA! :+

Coony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 10:31

Eigenlijk moeten er meer doden vallen, kijken of ze dan ophouden met dit soort achterlijke dingen!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 10:33

Citaat:
We hebben het over schéren voor een dressuurparcours

wel vreemd dat je scheren zieliger vind (wat overigens pijnloos is) dan een stier die uitgeput word met speren die in zijn nek geboord zijn.. :+

Coony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 10:43

Hannah_Menno schreef:
Citaat:

wel vreemd dat je scheren zieliger vind (wat overigens pijnloos is) dan een stier die uitgeput word met speren die in zijn nek geboord zijn.. :+

Inderdaad!

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 10:51

Hannah_Menno schreef:
Citaat:

Scheren zielig? Wat denk je dan van de Lusitono's, daar worden de staarten en manen van de veulens helemaal afgeschoren, dat noem ik pas zielig. Merries die de rest van hun leven de manen afgeschoren worden, dat is zielig. Als een paard hier in de zomer geschoren wordt heeft die er zelf alleen maar profijt van tijdens de hitte.
Een stier eerst door de straten jagen en vervolgens in de Arena met speren afmaken, dat is niet alleen zielig maar vooral wreed.
Mijn 19 jarige merrie heeft zo'n dieronwaardig leven maar is toch met haar 19 jaar gezond en blij als ze weer naar haar box/kooi/gevangeniscel mag. Ik hoef haar niet in de brandende zon te hebben en ze wil het zelf ook niet.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 10:53

Coony schreef:
Eigenlijk moeten er meer doden vallen, kijken of ze dan ophouden met dit soort achterlijke dingen!

Helemaal mee eens. Er is zowiezo maar een nuttig iets te antwoorden over stierengevechten en dat is:
gewoon mee ophouden! Die Middeleeuwse (??) Rotzooi heeft nu wel lang genoeg geduurt! :(

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 11:03

Huertecilla schreef:
hc

Ik heb in het verleden af en toe best wat interessante stellingen van je voorbij zien komen maar deze opmerking geeft wel blijk van ernstige tunnelvisie... Maar misschien heb jij toen je nog in Nederland woonde wel net met de verkeerde mensen omgang gehad, dat kan natuurlijk ook :)

Vwb stierenvechten/festivals: zo lang de machocultuur in Spanje blijft bestaan zullen dit soort tradities nooit verdwijnen :n .

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 11:12

["quote="Coony"]
[/quote]

Dat zou níets uitmaken.

NHevaVD schreef:
Er is zowiezo maar een nuttig iets te antwoorden over stierengevechten en dat is:
gewoon mee ophouden! Die Middeleeuwse (??) Rotzooi heeft nu wel lang genoeg geduurt! :(

Helemaal mee eens. Het is anno nu ethisch niet verantwoord om het individuele welzijnsrecht van het dier ondergeschikt te maken aan menselijk vermaak.

Het vervelende is dat de opmerking in het rapport van Wageningen mbt het fokverbod van nertsen over de vergelijkbare ethiek van paardhouden hier naadloos exáct deze zelfde reden is waarom het verboden zou moeten worden.

Wanneer je bovenstaande reden op stieren en nertsen toepast, moet je die ook op andere dieren toepassen. Met name paardhoude/paardensport is een zeer goede kandidaat.
Het is nl. niet acceptabel dat er zoveel paarden met stereotype gedrag zijn, net zo min als de modale levensverwachting van de zótte is, om over de misstanden bij het gebruik in maneges en in de sport op alle lagen maar te zwijgen.

Ik vind de kritiek op stierenvechten en nertsenfok helemaal terecht. Verbiedt maar +:)+
Verbiedt dan echter óók paardensport zelfs paardhouden maar. Verboden tenzij je kan aantonen dat het welzijnsrecht van het individuele dier gewaarborgd is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 11:13

Remy schreef:
Huertecilla schreef:
hc

Ik heb in het verleden af en toe best wat interessante stellingen van je voorbij zien komen maar deze opmerking geeft wel blijk van ernstige tunnelvisie... Maar misschien heb jij toen je nog in Nederland woonde wel net met de verkeerde mensen omgang gehad, dat kan natuurlijk ook :).

Is het inmiddels nog jonger dan?

Zoek ook maar eens op hoeveel paarden er in NL stereotype gedrag vertonen.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 11:22

Huertecilla schreef:
Is het inmiddels nog jonger dan?
Hoe lang geleden ben je uit Nederland vertrokken als ik vragen mag :) ?

Huertecilla schreef:
Zoek ook maar eens op hoeveel paarden er in NL stereotype gedrag vertonen.

En waar moet ik dat opzoeken dan (ben meestal met mijn dieren bezig in plaats van op internet rond te hangen) ? Zijn daar wetenschappelijk onderbouwde rapporten van? Ik heb hier nl nog nooit een onderzoeker langs zien komen ;)
Ik hoop in elk geval niet dat je je "wetenschap" baseert op de informatie die je van Bokt afhaalt, lijkt me nl niet representatief voor heel paardenhoudend Nederland.

Alocasia

Re: Dode bij stierenfestival Pamplona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 13:37

Zo, wat zijn jullie hard zeg.. Jullie zijn (lijken?) blij met een dood medemens.. :S

Captain

Re: Dode bij stierenfestival Pamplona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 15:04

Uhh Ja!
ik weet niet of je weet wat er met die stieren gebeurd?
Nou, dan mogen er van mij nog wel 100, wat zeg ik? honderden doden vallen. Ze lopen zelf het risisco en mogen van mij ook weleens voelen wat een stier voelt..

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 15:06

Citaat:
Ik vind de kritiek op stierenvechten en nertsenfok helemaal terecht. Verbiedt maar +:)+
Verbiedt dan echter óók paardensport zelfs paardhouden maar. Verboden tenzij je kan aantonen dat het welzijnsrecht van het individuele dier gewaarborgd is

Als je de paardenhouderij wil gaan verbieden kan je ook gelijk huisdieren verbieden.

is dat namelijk ook 'zielugh?' :(:)

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 15:09

en van mij mogen er meer dan 1 mens dood gemaakt worden..
vind het alleen zielig voor de dieren