Gratie voor ernstig zieke gevangene (moordenaar)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 12:12

Wat mij betreft verlies je al je rechten als je zo'n ernstige misdaad begaat. Deze man heeft iemand anders het leven benomen. Nu krijgt hij wat hem toekomt, hij gaat zelf ook dood, op een niet zo prettige manier. Jammer voor zijn familie, al vraag ik me af hoeveel je nog van zo iemand kan houden, of je daar nog wel familie van wil zijn.

Ik vraag me overigens wel af hoe het in dit soort gevallen met het kostenplaatje zit. Heeft een gevangene een ziektekostenverzekering, wie betaalt de behandeling van zo iemand? Wij als belastingbetalers of toch een verzekeringsmaatschappij?

Suusoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 12:18

Natuurlijk zal die man spijt hebben, berouw getoond hebben en zich geweldig gedragen hebben.
Maar hij is niet voor niks levenslang veroordeeld. Ik vind dat de Nederlandse staat op deze manier weinig ruggegraat toont door medelijden met hem te hebben nu hij terminaal ziek is en hem zijn laatste weken vrijlaten. Anders kan je bij elke veroordeling tot levenslang er wel bij zeggen; ''maar als je terminaal ziek wordt mag je je laatste weken wel buiten de gevangenis doorbrengen''.
Ik vind het gewoon banketstaaf voor de familie van de slachtoffers, ookal hebben ze de dader vergeven (en ik denk dat ze hem vergeven hebben met het idee dat hij nooit meer vrijkomt, en nu komt hij ineens wel vrij), om hem waardig te laten sterven. Zijn slachtoffers heeft hij ook geen waardige dood gegund, en hoeveel spijt hij daar ook van heeft, levenslang is levenslang. Hou je daar dan ook aan.
Laatst bijgewerkt door Suusoi op 08-07-09 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 12:19

JoT schreef:
Wat mij betreft verlies je al je rechten als je zo'n ernstige misdaad begaat. Deze man heeft iemand anders het leven benomen. Nu krijgt hij wat hem toekomt, hij gaat zelf ook dood, op een niet zo prettige manier. Jammer voor zijn familie, al vraag ik me af hoeveel je nog van zo iemand kan houden, of je daar nog wel familie van wil zijn.

Ik vraag me overigens wel af hoe het in dit soort gevallen met het kostenplaatje zit. Heeft een gevangene een ziektekostenverzekering, wie betaalt de behandeling van zo iemand? Wij als belastingbetalers of toch een verzekeringsmaatschappij?

Ik heb weleens gesproken met een moordenaar (hoorde het pas achteraf), was een alleraardigst en vriendelijk persoon :j Gedraagt zich niet anders naar zijn vrienden, familie, kennissen en vreemden omdat hij iemand vermoord heeft. Zijn familie is vast stapelgek op hem, omdat hij voor hun niet de moordenaar is, maar gewoon de zoon/broer/zwager/vader/neef etc.

Ziektekosten... weet niet hoe dat zit, maar neem aan dat als hij een ziektekostenverzekering heeft die ddoor de belastingbetaler betaald wordt....... evenals de kosten van zijn verblij, zo'n 80 euro per dag volgens mij ;)

Suusoi

Re: Gratie voor ernstig zieke gevangene (moordenaar)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 12:22

Ik begrijp ook niet waarom een gevangene zoveel kan kosten. Oke, elke dag eten en drinken, schone kleding, schoon bed, etc.
Maar waarom kost dat ongeveer 80 euro per dag? Waar zitten al die andere kosten in?
(en dan de algemene kosten, gas, water, licht etc. meegerekend)

Een nachtje in een hotel in Scheveningen met 2 personen is nog goedkoper...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 12:24

waar die andere kosten inzitten? Denk je niet dat de beveiliging en het gebouw ook betaald moeten worden? Of denk je dat die het gratis doen?

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 12:43

Caira schreef:
En zijn familie heeft die ook recht op levenslang?

zijn slachtoffers wel.

Familie zal de weg naar de gevangenis overtussen wel weten zonder tomtom.
Kunnen ze de laatse tijd ook nog wel doen.

Suusoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 12:45

Caira schreef:
waar die andere kosten inzitten? Denk je niet dat de beveiliging en het gebouw ook betaald moeten worden? Of denk je dat die het gratis doen?

Nee dat begrijp ik, die kosten bedoelde ik met algemene kosten.
Maar dat kan toch nooit in totaal uitkomen op 80 euro per gevangene per dag?

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 12:47

Suusoi schreef:
Natuurlijk zal die man spijt hebben, berouw getoond hebben en zich geweldig gedragen hebben.
Maar hij is niet voor niks levenslang veroordeeld. Ik vind dat de Nederlandse staat op deze manier weinig ruggegraat toont door medelijden met hem te hebben nu hij terminaal ziek is en hem zijn laatste weken vrijlaten. Anders kan je bij elke veroordeling tot levenslang er wel bij zeggen; ''maar als je terminaal ziek wordt mag je je laatste weken wel buiten de gevangenis doorbrengen''.
Ik vind het gewoon banketstaaf voor de familie van de slachtoffers, ookal hebben ze de dader vergeven (en ik denk dat ze hem vergeven hebben met het idee dat hij nooit meer vrijkomt, en nu komt hij ineens wel vrij), om hem waardig te laten sterven. Zijn slachtoffers heeft hij ook geen waardige dood gegund, en hoeveel spijt hij daar ook van heeft, levenslang is levenslang. Hou je daar dan ook aan.

Inderdaad ben ik het helemaal mee eens.
Laatst bijgewerkt door Springruit06 op 08-07-09 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 12:52

Suusoi schreef:
Maar hij is niet voor niks levenslang veroordeeld. Ik vind dat de Nederlandse staat op deze manier weinig ruggegraat toont door medelijden met hem te hebben nu hij terminaal ziek is en hem zijn laatste weken vrijlaten. Anders kan je bij elke veroordeling tot levenslang er wel bij zeggen; ''maar als je terminaal ziek wordt mag je je laatste weken wel buiten de gevangenis doorbrengen''

Dit is de eerste keer in 23 jaar dat een gratieverzoek gehonoreerd wordt. "Bij elke veroordeling" zal dus wel loslopen.

Vinurr: misschien moet je iets minder snel overdreven conclusies trekken, dit slaat echt helemaal nergens op.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 12:56

Suusoi schreef:
'In Nederland duurt levenslange gevangenisstraf altijd tot de dood.'

Ok, dan weten we nu dus allemaal dat dit niet waar is.....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 13:10

Diablo schreef:
Suusoi schreef:
'In Nederland duurt levenslange gevangenisstraf altijd tot de dood.'

Ok, dan weten we nu dus allemaal dat dit niet waar is.....

Misschien moet je het hele stukje even lezen? Het gratieverzoek staat netjes uitgelegd. Je hebt het alleen weggeknipt...

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 13:15

Shadow ik héb het verhaal gelezen. Wat ik zeg, klopt gewoon. Levenslang is dus níet levenslang....wat is nou het nut van een levenslange gevangenisstraf opleggen, als je het vervolgens gewoon níet doet?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 13:22

Diablo schreef:
Shadow ik héb het verhaal gelezen. Wat ik zeg, klopt gewoon. Levenslang is dus níet levenslang....

Levenslang is in heel uitzonderlijke, weinig voorkomende gevallen SOMS niet levenslang. Dit is niet 'gewoon' niet doen, dit is het kiezen voor een uitzondering. Dit gebeurt vrijwel nooit (dit was de eerste keer in 23 jaar) en is zeker geen automatische stap.

Citaat:
wat is nou het nut van een levenslange gevangenisstraf opleggen, als je het vervolgens gewoon níet doet?

Van 'gewoon niet doen' is zeker geen sprake: een gratieverzoek is een bijzondere gelegenheid en geen automatische stap zoals vervroegde invrijheidstelling. Het wordt vrijwel nooit toegekend, je kunt er zeker niet op rekenen en verreweg de meesten zijn dan ook daadwerkelijk levenslang opgesloten. Bovendien heeft de man niet nog jaren te genieten van zijn heerlijke vrijheid, maar slecht korte tijd, in veel pijn. Welk doel zou het dienen om de regels uit te voeren? Is het 'regels boven mensen' niet een rigide, veel te veel misbruikte methode? Hebben we niet allang aangetoond dat het in een menselijke beschaving van belang is om heel soms af te kunnen wijken van regels als 'altijd' of 'nooit'? Is dat niet juist de kracht van ons menszijn?

Als jij eens in de 23 jaar gelijk wilt stellen aan 'gewoon' dan mis je toch een pietseltje nuance.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 13:26

Suusoi schreef:

een cel (1 gevangene) kost 2 ton per jaar
deel dat door 365 dagen en een gevangene kost 548 euro per dag

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 13:29

Asyaa schreef:
Suusoi schreef:

Nu je het zegt, het kan inderdaad een stuk hoger zijn... die 80 euro is nu ik er bij nadenk bij het uitzitten van boetes volgens mij.... 800 euro boete die je niet wilt betalen is dus 10 dagen celstraf.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 13:32

WTF??

Waar slaat dit nu weer op? Toen deze man berecht werd is toch besloten dat zijn misdaden zo erg waren dat hij daarvoor levenslang in de gevangenis moest zitten? Dat hij dus dood zou gaan in de gevangenis?
Waarom mag hij dan nu ineens vertrekken? Er zijn nu eenmaal veel mensen die doodgaan aan een ziekte, gaan ze die allemaal loslaten dan?
En betekend dit dat als je maar terminaal bent je ongestraft misdaden kunt plegen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 13:32

odetteke schreef:
Nu je het zegt, het kan inderdaad een stuk hoger zijn... die 80 euro is nu ik er bij nadenk bij het uitzitten van boetes volgens mij.... 800 euro boete die je niet wilt betalen is dus 10 dagen celstraf.

800 euro aan niet betaalde boetes zou omgekeerd in celkosten anderhalve dag zitten beteken
maar in werkelijkheid is dit waarschijnlijk langer omdat ze willen dat je wat leert
(of je komt er vanaf met 40 uur schoffelen (vaste procedure begint het te lijken in nederland...))

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 13:33

odetteke schreef:
Asyaa schreef:

Maar hoe zit dan dan? Het is toch niet zo dat als je 10 jaar moet zitten, je voor 20 ton niet meer hoeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 13:34

vinurr schreef:
Maar hoe zit dan dan? Het is toch niet zo dat als je 10 jaar moet zitten, je voor 20 ton niet meer hoeft?

neeeeeeeeeee
je hebt het compleet verkeerd ;)
het kost de overheid (en dus de belastingbetaler) 548 euro om 1 gevangene 1 dag te onderhouden (gemiddeld, het verschilt nog wat of je in de Extra Beveiligde Inrichting Vught zit of in je lokale politie cel)
dus eten, bewaking, onderhoud en noem het maar op
het is niet zo dat je je voor 548 euro per dag kan vrij kopen

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 13:39

Oooooooh ik dacht al :o vond het al zo raar, haha

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 13:40

vinurr schreef:

Nee, dat is als iemand een boete niet wil/kan betalen. Dan moet je uiteindelijk de bak in (of electronisch huisarest) en dan wordt meestal gerekend dat je per 80 euro boete een dag vast komt.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 13:48

Shadow0, je hoeft me niet uit te leggen wat een gratieverzoek is, ik kan prima lezen. Ik blijf bij mijn mening: er wordt hier een levenslange straf opgelegd, die vervolgens niet wordt uitgevoerd (en gelukkig gebeurt dat maar eens in de zoveel jaar, het zou me wat zijn zeg, als het ook nog eens vaker gebeurt). Heel consequent ja.....die man heeft een misdaad begaan, waarvoor deze straf is gegeven, zorg dan dat hij 'm uit zit.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 14:15

Levenslang krijg je niet zo maar, dat heb je gewoon verdiend. Achteraf spijt betuigen en dergelijke maakt niet dat je die straf niet meer verdiend, maakt alleen dat je hoogstwaarschijlijk van je straf geleerd hebt en het niet nog eens zal doen..

Ik vind de mogelijkheid tot gratie eigenlijk overbodig. Hoe ziek je ook bent, hoe lang je ook al hebt gezeten, hoe veel spijt je ook hebt, je daad wordt er niet minder om. Je hebt bewust gekozen om de daad te verrichten, wetende dat deze straf daarop zou kunnen volgen, dus eigen schuld.

Met familie & vrienden van de dader heb ik wel medelijden, het is ontzettend rot dat hun die persoon zo aan hun einde moeten zien komen. Maar is het aan de staat om daar wat aan te doen? Nee toch, dit hebben ze aan de dader zelf te danken. Die heeft voor zijn daad gekozen, met alle gevolgen van dien.

Suusoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 15:37

Asyaa schreef:
Suusoi schreef:

Waar zitten dan in godsnaam al die kosten in? :oo
Ik geloof best dat het zo veel geld kost, maar ik begrijp gewoon niet waar al die kosten vandaan komen...?
Eten/drinken/gas/water/licht/beveiligers/huur/beetje vermaak/...?

Als je een nachtje een hotel boekt hier in Nederland ben je nog goedkoper uit, en dan heb je meer luxe..
Iemand die hier meer verstand van heeft ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 15:39

nou beveiliging kost al een fortuin
en dan al dat geregel (lees: de overheid betaald het, dus alles is 10 keer duurder) kost ook wat