Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
JoT schreef:Wat mij betreft verlies je al je rechten als je zo'n ernstige misdaad begaat. Deze man heeft iemand anders het leven benomen. Nu krijgt hij wat hem toekomt, hij gaat zelf ook dood, op een niet zo prettige manier. Jammer voor zijn familie, al vraag ik me af hoeveel je nog van zo iemand kan houden, of je daar nog wel familie van wil zijn.
Ik vraag me overigens wel af hoe het in dit soort gevallen met het kostenplaatje zit. Heeft een gevangene een ziektekostenverzekering, wie betaalt de behandeling van zo iemand? Wij als belastingbetalers of toch een verzekeringsmaatschappij?
Suusoi schreef:Natuurlijk zal die man spijt hebben, berouw getoond hebben en zich geweldig gedragen hebben.
Maar hij is niet voor niks levenslang veroordeeld. Ik vind dat de Nederlandse staat op deze manier weinig ruggegraat toont door medelijden met hem te hebben nu hij terminaal ziek is en hem zijn laatste weken vrijlaten. Anders kan je bij elke veroordeling tot levenslang er wel bij zeggen; ''maar als je terminaal ziek wordt mag je je laatste weken wel buiten de gevangenis doorbrengen''.
Ik vind het gewoon banketstaaf voor de familie van de slachtoffers, ookal hebben ze de dader vergeven (en ik denk dat ze hem vergeven hebben met het idee dat hij nooit meer vrijkomt, en nu komt hij ineens wel vrij), om hem waardig te laten sterven. Zijn slachtoffers heeft hij ook geen waardige dood gegund, en hoeveel spijt hij daar ook van heeft, levenslang is levenslang. Hou je daar dan ook aan.
Suusoi schreef:Maar hij is niet voor niks levenslang veroordeeld. Ik vind dat de Nederlandse staat op deze manier weinig ruggegraat toont door medelijden met hem te hebben nu hij terminaal ziek is en hem zijn laatste weken vrijlaten. Anders kan je bij elke veroordeling tot levenslang er wel bij zeggen; ''maar als je terminaal ziek wordt mag je je laatste weken wel buiten de gevangenis doorbrengen''
Diablo schreef:Shadow ik héb het verhaal gelezen. Wat ik zeg, klopt gewoon. Levenslang is dus níet levenslang....
Citaat:wat is nou het nut van een levenslange gevangenisstraf opleggen, als je het vervolgens gewoon níet doet?
Asyaa schreef:Suusoi schreef:Maar dat kan toch nooit in totaal uitkomen op 80 euro per gevangene per dag?
een cel (1 gevangene) kost 2 ton per jaar
deel dat door 365 dagen en een gevangene kost 548 euro per dag
odetteke schreef:Nu je het zegt, het kan inderdaad een stuk hoger zijn... die 80 euro is nu ik er bij nadenk bij het uitzitten van boetes volgens mij.... 800 euro boete die je niet wilt betalen is dus 10 dagen celstraf.
odetteke schreef:Asyaa schreef:
Nu je het zegt, het kan inderdaad een stuk hoger zijn... die 80 euro is nu ik er bij nadenk bij het uitzitten van boetes volgens mij.... 800 euro boete die je niet wilt betalen is dus 10 dagen celstraf.
vinurr schreef:Maar hoe zit dan dan? Het is toch niet zo dat als je 10 jaar moet zitten, je voor 20 ton niet meer hoeft?
vinurr schreef:Maar hoe zit dan dan? Het is toch niet zo dat als je 10 jaar moet zitten, je voor 20 ton niet meer hoeft?
Asyaa schreef:Suusoi schreef:Maar dat kan toch nooit in totaal uitkomen op 80 euro per gevangene per dag?