Lieffiefi schreef:Geen aanvalgedrag, maar als je je beter ingelezen had weet je dat het geen gewoongriep verloop heeft..
de griep vestigd zich keihard in de longen, en word dus via luchtwegen overgegeven, ''gewone'' griep krijg je ook van deurkrukken etc.. Mexicaanse griep dus van lucht/hoest. Omdat hij zich in de longen vestigd ben je veel zieker dan bij een normale griep, daarmee gaat je weerstand ook veel sneller omlaag. Risicogroep is duidelijk niet wat hierboven beweerd word. Het zijn juist de mensen die in de groep 20 tm 50 jaar vallen. Waarom dit is zijn de onderzoekers volgens mij nog niet achter, maar het is echt niet de jonge kids en oudere mensen... Rokers zijn overigens minder vatbaar door alle troep die per dag al hun longen ingaat, hierdoor kan het virus moeilijker diep binnendringen en een 'gastheer' vinden om zich in te nestelen....
Ik heb een jaar geleden een stukje verslag moeten typen over de spaanse griep, waarbij hetzelfde het geval was, vooral in de catagorie 20 tot 50 jaar de meeste slachtoffers. Bij de spaanse griep vermoed men dat het te maken had met cytokine stormen. Cytokine is een stof die hoort bij de eigen afweer. Sommige artsen vermoeden dat mensen met een betere weerstand ook harder "vechten" tegen het virus, waarna de cytokines in overdrive gaan en dus veel te veel aanwezig zijn en juist schade gaan aanrichten. Ik weet niet meer exact hoe het zit (begreep het destijds ook niet helemaal 100%). Zal wel niet veel anders zijn als deze variant van het virus. Al is de suggestie over immuniteit vanwege de golf van 50 jaar geleden ook niet onwaarschijnlijk.
[edit] heb het weer even opgezocht uit mijn verslag voor degene die het interessant vinden. Het is wel in het engels.
The Spanish flu was an influenza A virus of the type H1N1. Most of the people died due to bacterial pneumonia or secondary infection but the virus also killed directly. The latest research, where a genetic strain was reconstructed from the tissue of a woman that was killed by the virus and got frozen in the Alaskan permafrost, suggests that the virus killed directly through Cytokine storms.
When the body responds to a pathogen cytokines are released normally they act over a short distance in a short time span and at low concentrations. They bind to the specific membrane receptors of cells of the immune system, which then alter their behavior. The cell response consists of increase or decrease the expression of membrane proteins, proliferation and secretion of effector molecules. Cytokines also stimulate the cells which produce them to produce more cytokines. Normally this positive feedback loop is controlled by the body so that the cytokine concentrations stay low. After infection with the Spanish flu this regulation is altered which causes to many Cytokines to be released in one place causing a Cytokine storm. A Cytokine storm is basically an exaggerated reaction to a pathogen and can cause significant damage to body tissue. For example if a Cytokine storm occurs in the longs, body fluids and blood leak into the lungs and alveoli and the patient then literally drowns in his or her own blood.