Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Huertecilla schreef:Zo is het CDA een samenvoeging van de grootste christelijke en grootste katholiek partij. Daarnaast zijn er verschillende christelijke partijen, zelfs een christelijk fundamentalistische partij.
Binnen de islamitische wereld is er eenzelfde beeld aan stromingen en die zijn allemaal in NL vertegenwoordigd.
Wanneer er twee grote en een paar kleine islamische partijen, waaronder een fundamentalistische partij, zouden proberen de kiesdrempel te halen, dan is dat niets meer of minder dan een normale parallel.
Net als de samenvoeging van de grootste christelijke en de katholieke partij een sterkere partij gaf, is het verstandig om één islamische partij op te richten.
Net zoals die christelijke partij de christelijke normen en waarden als hoogste goed heeft, heeft de islamitische partij dat ook.
Dat is inherent aan een politieke partij met religieuze gronden.
Een VVD, PvdA, D66, GroenLinks, de PvdD zijn voorbeelden van niet-religieuze partijen.
Het verschil is behoorlijk fundamenteel omdat religie om ´geloof´ gaat en inherent een stuk rede loslaat. Dat gaat een fundamentele stap verder dan ideële overtuiging.
Er schuilt een fundamenteel gevaar in elke politiek-religieuze stroming.
Persoonlijk vind ik het een lastig punt omdat kerk en staat gescheiden horen te zijn en dat is met religieus-politieke partijen onmogelijk.
hc
tita schreef:Normen en waarden islamistisch mij best maar wel binnenshuis en niet in de Nederlandse samenleving.
Alet74 schreef:Ik vind het erg vermakelijk (en ook wel verdrietig) dat sommige mensen al staan te steigeren en bang zijn dat we over een paar jaar in een Islamitisch land wonen; kom op jongens, blijf realistisch!! Zo'n vaart zal het niet lopen, we zijn toch ook niet allemaal christelijk?
Anoeska schreef:Wat grappig, ik wist al voor dat ik dit topic openen dat jij ''m geplaatst zou hebben. Toch leuk dat je elkaar op bokt steeds een beetje meer leert 'kennen'.
casperrr schreef:zeg nooit nooit, je weet niet hoe dingen kunnen gaan lopen.
lucifertje schreef:Er is toch ook geen chinese of japanse partij? en hoe komt dat? Deze mensen passen zich tenminste aan.
Wij zijn geen land dat volgens de islam leeft. Dus als je dat zooo graag wilt ga je toch lekker naar dat land toe waar ze het wel hebben?
Citaat:Van scheiding van kerk en staat is sprake wanneer de kerkelijke macht en staatkundige macht niet in dezelfde handen zijn en zij geen beslissende invloed op elkaar uitoefenen.
Het betekent dat de staat en de kerk ieder hun eigen zaken regelen en zich niet met elkaar bemoeien of elkaar de regels voorschrijven. Het gaat bij deze scheiding dus in de eerste plaats om het organisatorisch en bestuurlijk gescheiden houden van deze twee grootheden. De overheidsdienaren bemoeien zich niet met de kerk en de dienaren van de kerk bemoeien zich niet met de staat. Aanhangers van het secularisme beijveren zich in de regel voor deze scheiding.
De scheiding van kerk en staat betekent dus niet de scheiding van religie en politiek, al is dat een gangbare misvatting.
moonfish13 schreef:![]()
Enge persoontjes..
Een samenleving naar islamitische normen en waarden?
Je bent in nederland hoor.
LimaMambo schreef:ik vind dat er helemaal geen geloven in de politiek mogen.. gewoon omdat dit altijd voor gezeik zorgt
lucifertje schreef:Hoe heet die boedistische partij dan? heb der nog nooit van gehoord. Het gaat idd niet om een marokaanse partij, maar om een moslim en aangezien marokanen in de islam geloven vallen ze er dus onder.