Premier Balkenende neemt afstand van PVV-leider Wilders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 20:53

Alet74 schreef:
Op het journaal hoorde ik dat het COC best blij was met deze beslissing.

Maar hun argumentatie was nogal vaag, ik begreep er niets van.

On topic ik vind het wat slap dat Balk pas afstand ven de PVV neemt nadat hij middels de uitslagen gezien heeft dat Pechtold daar garen bij spint.

Alet74

Re: Premier Balkenende neemt afstand van PVV-leider Wilders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:13

Ik snap het ook niet Sarabande. Maar misschien gaat mijn begrip nog komen.

Ik geloof dat Balkie niet zo goed weet hoe hij met deze situatie om moet gaan - wat is wijsheid en wat niet? Zo vanaf hier ziet het er misschien wel anders uit dan vanuit een kantoor in Den Haag, ik zou het haast gaan denken.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 20:26

Zometeen op Netwerk een item over Wilders!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 08:53

Balkende ken niet tegen zijn verlies wat een watje oprotten dan maar :D

Wilders heeft het goed gedaan maar ik denk toch dat dit ook zijn dood gaat worden hij heeft zoveel vijanden.
Nederland is nederland niet meer

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 09:30

tita schreef:
Balkende ken niet tegen zijn verlies wat een watje oprotten dan maar :D

Wilders heeft het goed gedaan maar ik denk toch dat dit ook zijn dood gaat worden hij heeft zoveel vijanden.
Nederland is nederland niet meer

Lekker genauanceerde uitspraken weer. En eigenlijk nog niet eens correct, want de CDA heeft wel zetels verloren, maar is nog steeds de grootste (nederlandse) partij. En de groep waar de CDA bij hoort in het EP is ook nog steeds de grootste. Dus om nou te zeggen dat Balkenende verloren heeft, lijkt me niet echt kloppen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 09:32

Ah, gossie. :(:)

Maar meneer Balkenende had als enige premier uit de EU niet het lef om de Dalai Lama te ontvangen?

Dan vind ik de uitspraken die hij doet nogal ongenuanceerd en redelijk dubbelzinnig.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 09:55

LimaMambo schreef:
Citaat:
Ik wil niet wonen in een land waar mensen aan de kant gezet worden om hun geloof.

en ik wil niet in een land wonen waar homo's worden gediscrimineerd door christenen en moslims

Ho ho! Scheer niet zomaar alle christenen over 1 kam. De meeste roomskatholieken die ik ken hebben geen enkele moeite met homo's! En geloof me, ik ken er nogal wat, met een vader die pastor is in de rooms katholieke kerk! Overigens heb ik altijd op christelijke scholen gezeten en meerdere homo leraren en leraressen gehad.

Om even terug te komen op de PVV, persoonlijk schaam ik me werkelijk dood dat een groot gedeelte van mijn land daadwerkelijk achter het haatdragend geschreeuw van wilders staat. Ik kwam vlak voor de verkiezingen thuis op mijn studentenkamer en op de afdelingsdeur hing een affiche van de PVV, ik heb die zonder pardon weggehaald. Niet op een deur waar ik woon!

Ik snap gewoon echt niet waar de grote problemen liggen met het huidige cabinet. Er is altijd wel iets mis, mensen zijn altijd wel ontevreden en schreeuwen dat het niet goed gaat is zo makkelijk. Boehooee er is een crisis die voorlopig niet beter wordt. Alsof ons cabinet daar daadwerkelijk iets aan kan doen. De hele wereld zit in een crisis, face it, accept it, live with it. Betere tijden komen echt wel weer terug.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 11-06-09 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 09:55

Anoeska we zullen zien bij de Nederlandse verkiezingen als Wilders wat rustiger gaan worden betwijfel ik of de CDA de grootste partij blijft

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 09:56

Zou allemaal best kunnen, we moeten nog twee jaar, en ik heb geen glazen bol. Dus wat er over een paar jaar gaat gebeuren zullen we allemaal wel zien. Maar dat maakt Balkenende nog geen verliezer bij de Europese Verkiezingen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 09:59

Persoonlijk toch wel hoor, hij heeft wel gewonnen maar niet zoals ie zou willen, hij zal wel flink balen van de PVV.

Bovendien vind ik niet dat ie zich sympathiek heeft geuit

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:15

Wat we missen is een premier met daadkracht, die de dingen geloofwaardig en met charisma overbrengt.
Het gedraai van Balk, inzake PVV eerst wel dan niet, De Dalai Lama, en zijn adoratie voor Bush doen nu niet direkt wervend aan.

Op het moment dat er een premier met uitstraling is, is het gekanker van: se sitte maar te slape in de haag, zo over.
Het gaat er niet om wat ze doen, alhoewel ze dat veel te weinig naar buiten brengen, maar wie verteld wat ze doen.

Het is ook een rare trend
In DZDD krijstte Froukje op een onbeschofte manier door minister Cramer heen die de kans niet kreeg een zin af te maken, vervolgens zat ze geboeid naar een nitwit te luisteren die eindeloos over het zeer interessante onderwerp hoe hij een vrouw versierde zat te leuteren.
Waar ik maar mee wil zeggen dat de media heel sterk meewerken aan het beeld dat de massa over onze bestuurders heeft.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 12:33

Ha sarabande, dus jij hoopt dat we hier later een Jan Peter Berlusconi krijgen? die heeft tenminste wel uitstraling ;)

Alle gekheid op een stokje, de vraag of Balk al dan niet met Wilders wil regeren vind ik bijzonder irrelevant. Dan moet je er al vanuitgaan dat Wilders echt wil en kan regeren. Die vraag vind ik op dit moment nog bespottelijk.

De Dalai Lama is een iets ander verhaal, maar we hebben qua Tibet ook wel een even gekleurde bril als de meeste Chinezen. Ik vind het nog steeds een onzin verhaal om te stellen dat de Dalai Lama niet naar Nederland komt om over politiek te praten, maar toch met de politieke leiding wil praten (maar dan niet over politiek, volgens mij heeft een premier wel meer aan zijn hoofd dan over boeddhisme te keuvelen?). Dan moet de Dalai Lama ook maar met open vizier spelen.

Adoratie voor Bush is natuurlijk wel erg fout, zeker in de huidige publieke opinie. Maar goed, daarvoor hoef je maar een keertje 1984 van George Orwell te lezen om te zien hoe de wereld in elkaar steekt.

De media vormt het beeld van onze bestuurders volledig. Dat is ook de macht van S.Berlusconi, omdat die in eigen land de media in de tang heeft. (de spindoctor van) Pim Fortuyn begreep dat en die deed daarom een frontale aanval op de media. Er is een heel groot deel van nederland dat zich groen en geel ergert aan die media. Maar ook groen en geel ergeren is een vorm van vermaak.

Ik weet het niet. Voorlopig zie ik geen echte charismatische leiders opstaan in Nederland. Dat past niet in in ons nuchtere landje. We kunnen figuren als Lubbers en Den Uyl wel idoliseren, maar ook die waren als het direkt op charisma aankomt ook alleen maar charismatisch voor een deel van het volk. Ik vind Balk nog niet zo fout met gebrek aan beter. Hij is nou eenmaal een onthutsende technocraat met een gebrek aan media inzicht. En zo lang Premier van Nederland een onderbetaalde hondenbaan blijft, vraag ik me af of er ooit wel betere komen.

Overigens vraag ik me heel erg af hoe dat eerdere Nederlandse leiders het in het internettijdperk gedaan zouden hebben.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 12:46

joostvangestel schreef:
Ha sarabande, dus jij hoopt dat we hier later een Jan Peter Berlusconi krijgen? die heeft tenminste wel uitstraling ;)

Ik dacht meer een soort Obama eigenlijk, maar ja die verdient vast veel meer :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 13:19

sarabande schreef:
In DZDD krijstte Froukje op een onbeschofte manier door minister Cramer heen die de kans niet kreeg een zin af te maken, vervolgens zat ze geboeid naar een nitwit te luisteren die eindeloos over het zeer interessante onderwerp hoe hij een vrouw versierde zat te leuteren.
Waar ik maar mee wil zeggen dat de media heel sterk meewerken aan het beeld dat de massa over onze bestuurders heeft.

Zegt ook wel wat over de oppervlakkigheid van nu....... en het gebrek aan fatsoen.....

Bedankt meneer Wilders :(

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 13:20

Ik las net dat Wilders wel gekozen is met voorkeursstemmen voor het EP, maar dat hij geen zitting gaat nemen... WAAROM sta je dan op die lijst? Of is dat omdat hij het enige lid is en er dus op moet staan? Want dat hij gekozen zou worden met voorkeursstemmen, dat was te verwachten. Dat had zelfs ik aan zien komen.

Ik zeg kiezersbedrog.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 13:28

Blue_Eyes schreef:
Ik las net dat Wilders wel gekozen is met voorkeursstemmen voor het EP, maar dat hij geen zitting gaat nemen... WAAROM sta je dan op die lijst? Of is dat omdat hij het enige lid is en er dus op moet staan? Want dat hij gekozen zou worden met voorkeursstemmen, dat was te verwachten. Dat had zelfs ik aan zien komen.

Ja dat zagen we al in het andere topic, allemaal mensen die op Wilders gingen stemmen. Stond hij op de lijst en mag dat dan??

Straks met de gemeenteraadsverkiezingen gaat hij dat ook op al die lijsten staan :?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 14:20

sarabande schreef:
Ik dacht meer een soort Obama eigenlijk,

Hmm, als die er al 10 zouden zijn op deze planeet, dan heeft 1 op de 400 Miljoen de kwaliteiten van Obama. Dan moeten we toch wel heel veel geluk hebben als die dan ook uit ons landje van 16 Miljoen komt ;)

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:52

Blue_Eyes schreef:

Ik zeg kiezersbedrog.

voor zover ik heb begrepen, neemt iemand anders de plaats voor hem in.. wel iemand van zijn partij en dit was van te voren al bekend ;)

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 22:16

sarabande schreef:
Wat we missen is een premier met daadkracht, die de dingen geloofwaardig en met charisma overbrengt.
Het gedraai van Balk, inzake PVV eerst wel dan niet, De Dalai Lama, en zijn adoratie voor Bush doen nu niet direkt wervend aan.

Op het moment dat er een premier met uitstraling is, is het gekanker van: se sitte maar te slape in de haag, zo over.
Het gaat er niet om wat ze doen, alhoewel ze dat veel te weinig naar buiten brengen, maar wie verteld wat ze doen.

En die media vormen dus ook het beeld dat jij van Balkenende hebt.
Balkenende draait overigens niet voor wat betreft het wel of niet uitsluiten van de PVV. Het CDA heeft altijd gezegd geen enkele democratische partij uit te sluiten in het proces van coalitie-vorming, maar het is een feit dat de PVV ontzettend ver van het CDA en andere partijen af staat, waardoor een akkoord met Wilders moeilijk voor te stellen is (net als een coalitie met de SP, wat weldegelijk geprobeerd is). Zeker doordat Wilders nu al min of meer aangeeft niet te willen nuanceren. Zo kan hij dus nooit een coalitie vormen en voor altijd roepen wat 'ie wil, zonder echte oplossingen aan te dragen die staatsrechtelijk ook daadwerkelijk mogelijk zijn. Wat dat betreft lijkt een coalitie met de PVV interessant. De PVV zal dan ook water bij de wijn moeten doen, waardoor alle Wildersfans teleurgesteld zullen worden. En dan eindigt de PVV net als de LPF...

Die Froukje heeft trouwens vroeger bij mij in de klas gezeten, hahaha! Ik moet eerlijk zeggen dat ik snel wegzap als die halve wenkbrauw in beeld komt... Tenenkrommende manier van presenteren inderdaad.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 22:25

Consort schreef:
Die Froukje heeft trouwens vroeger bij mij in de klas gezeten, hahaha! Ik moet eerlijk zeggen dat ik snel wegzap als die halve wenkbrauw in beeld komt... Tenenkrommende manier van presenteren inderdaad.

Totaal off topic, Martin Siemek gaf haar even een lesje vanavond, in luisteren, ter goedmaking zei hij dat ze mooier is dan Mathijs :D

Wat betreft het beeld van Balk, ja dat wordt gedeeltelijk door de media gemaakt, in de kamer is hij soms heel slagvaardig.
Maar hij krijgt alle kansen zich te profileren in het wekelijkse interview met de MP en soms raffelt hij daar echt een rommeltje van.
En dat gedoe met de smsjes van Jan Smit, geen journalist die dat bedacht zou kunnen hebben, zo ridicuul was het.

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 22:29

Die vraag over Jan Smit werd hem gesteld door Julius Vischjager, journalist van de Daily Invisible (een handgeschreven krantje). Hij spoort niet helemaal en mag van Balkenende altijd de laatste vraag stellen bij persconferenties en in dit geval was dat dus deze vraag...

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 22:32

zal nu wel heel bokt over me heen krijgen... maar ik heb diep respect voor Balkenende.
je zou moeten regeeren over 17 miljoen zeikende mensen die alles beter weten.
echt, ik nam zijn baan voor og geen goud over.

Balkenende maakt zichzelf tenminste niet over de rug van een ander groot, waar Wilders goed in is.
hij staat waar hij voor staat, en de rest loopt meestal gewoon achter elkaar aan.
minpunt is dat hij wat wilskractiger moet zijn, zich meer moet tonen, maar ik dnek dat NL niets opschiet met een gek als wilders.
die alleen maar goed kan generalisen, das geen kunst.
en dahct je dat wilders aan de EU blijft hangen,?dacht je dat dat kon met zijn standpunten?
ik zie de toekomst met wilders aan de leiding slecht in. wat gaat die doen als al die buitenlanders het land uitzijn? hij wil dat iedereen naar zijn handen loopt en vrijheid heb je niet meer.
meneer wilders mag van mij snel opstappen, heb nog meer bwondering voor Van der Vlies.
het enige waar ik bewondering voor heb is hoe hij verdraarid handig gebruik maakt van de Media om zijn doel te bereiken.
hij weet wat hij doet, en dat kunnen maar weinig hem nadoen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 22:33

en snap niet dat er zo moeilijk over wordt gedaan dat hij niet met wilders wil regeren, we leven in een vrij land.

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 22:36

Ter info (Bron: NOS Weblogs):

Elke vrijdag krijgen parlementair journalisten de gelegenheid om minister-president Balkenende te bestoken met vragen. Dit gebeurt na afloop van de ministerraad. Zodra alle ministers richting huis zijn vertrokken in hun bolides met chauffeur, stapt Balkenende het perszaaltje binnen en spreekt zijn woordvoerder; “goedemiddag dames en heren, de minister-president…”

Balkenende vertelt vervolgens wat er die dag in de ministerraad is besproken en daarna krijg de parlementaire pers de gelegenheid om vragen te stellen. De vragen die de journalisten stellen zijn meestal te verwachten vragen, die gaan over de politieke debatten van de afgelopen week of over afspraken die gemaakt zijn tijdens de ministerraad.

Maar er is een persoon, een man, die geen logische vragen stelt aan de minister-president. Zijn naam is Julius Vischjager.

Julius Vischjager is journalist, fotograaf, hoofdredacteur en tevens de enige medewerker van zijn eigen, handgeschreven krant; de Daily Invisible. Hij heeft al zo’n dertig jaar lang de unieke eer om op de vrijdagse persconferentie namens zijn krant de laatste vraag te stellen aan de minister-president.

Voor Julius geen politiek inhoudelijk gesprek, hij vraagt de minister-president liever waarom er geen piano staat in het Catshuis. Het antwoord dat hij krijgt van de minister-president schrijft hij op in zijn eigen Daily Invisible.

Vischjagers laatste vraag begon al toen minister-president De Jong eind jaren zestig de wekelijkse persconferentie introduceerde. De vraag was toen: welke journalisten mogen hierbij aanwezig zijn? Julius richtte toen zijn Daily Invisible op als symbolisch gebaar en de Rijksvoorlichtingsdienst besloot dat ook een persoonlijke krant als de Daily Invisible vertegenwoordigd mag zijn bij de persconferentie van de minister-president.

Julius is een fenomeen op het Binnenhof. Zijn passie is piano spelen en hij is dan ook de uitvinder van zijn eigen ‘vertederingsconcerten’; hij geeft een pianoconcert op uitnodiging van politici. Zijn vragen aan de premier gaan dan ook praktisch altijd over piano’s of zijn vertederingsconcerten. Balkenende beantwoordt Julius’ vraag met een ietwat ongeduldige glimlach.

Aan Vischjagers voorrecht kwam in 2007 abrupt een einde, toen de persconferentie werd verplaatst van Perscentrum Nieuwspoort naar het ministerie van Algemene Zaken. Omdat de gehele persconferentie live via Politiek 24 kan worden bekeken, leek het de Rijksvoorlichtingsdienst niet verstandig om Vischjager, die een wat verwarde indruk kan maken, de laatste vraag te laten stellen terwijl deze vaak niet gaat over politiek.

Vischjager protesteerde daarop luidkeels voor het ministerie van Algemene Zaken en kreeg uiteindelijk zijn privilege terug. Soms levert het wat geïrriteerd gezucht op in het perszaaltje van Algemene Zaken, maar de laatste vraag van Den Haag wordt nog steeds gesteld door Julius Vischjager.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 22:41

Ja dat is mooi en als medewerkster van de CDA fractievoorzitter begrijp ik je standpunt.

Maar Balk had gewoon kunnen zeggen dat een scheiding altijd verdrietig is of zo iets. Dat verhaal over die smsjes op zijn verjaardag is niet iets dat een PM met de volledige Nederlandse media in woord en beeld op hem gericht zou hebben moeten zeggen.