Gratis hulp voor rokers die willen stoppen. Meningen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:01

DyMarvel schreef:
BraveSpot je hebt helemaal gelijk en een junk verdient ook financiele problemen omdat hij er zelf een naald induwt en een alcholist die verdient het ook :Y)

Als ie niet wilt stoppen, wat mij betreft wel ja...
En als het echt te lastig alleen is moet je je geld maar steken in een behandeling in plaats van in drugs/roken/alcehol
Ondanks dat iemand verslaafd is, heeft ie wel nog hersenen lijkt me, om na te denken over de consequenties...

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:03

BraveSpots dus je bent het met me eens dat we alle hulp voor dat soort hulpeloze gevallen moeten stoppen ? (overigens willen junks nooit stoppen)

Ik vind t idee niet slecht hoor scheelt minder in ziekenhuis kosten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:06

Maar waarom wordt er het vergelijk getrokken met alcohol, drugs en de sigaretten? :? Rokers functioneren prima in het arbeidsleven, kunnen hun gezin onderhouden etc. Terwijl je bij de andere 2 dat zelden ziet... Er is nog nooit een kind weggehaald omdat papa een roker is, maar wel omdat papa alcohol verslaafd is...
sigaretten en eetverslaving kan ik mij nog voorstellen. En als je mensen helpt met een eetverslaving, moet je ook de rokers helpen.
Was er geen verzekering die al iets in het pakket had speciaal voor mensen met overgewicht?

Vanuit overheidstandpunt: elk persoon met een verslaving minder, is een gezonder persoon en dus goedkoper.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 04-06-09 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

KeeKJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:07

DyMarvel schreef:
Kom op zeg. Ik vind t raar dat mensen zo steigeren dat dit gratis is terwijl we voor alle andere probleempjes altijd heel hard roepen dat er hulp voor moet komen. Misschien wil ik ook wel niet betalen voor al die ''probleemmensen'' die het aan zichzelf te danken hebben maar ik vind wel dat als we t voor de 1 doen dat we t ook voor de ander moeten doen. Als we toch zo behulpzaam en eerlijk zijn.
Dat is toch in de verste verte onmogelijk?!!! Er is maar een bepaald bedrag dat verdeeld kan worden, dus er moeten keuzes gemaakt worden. En dáár gaat de discussie over. Als rokers gratis hulp krijgen, moet er ergens anders geld weggehaald worden óf er moet meer belasting betaald gaan worden. Het is niet een kwestie van 'dit kan er ook nog wel bij'. Dan zou het inderdaad een gemakkelijke zaak zijn. Als het geld toch van een boompje ergens op Binnenhof wordt getrokken, dan mag je voor mijn part inderdaad de één na de ander met problemen helpen. Maar zo werkt het helaas niet.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:08

DyMarvel schreef:
BraveSpots dus je bent het met me eens dat we alle hulp voor dat soort hulpeloze gevallen moeten stoppen ? (overigens willen junks nooit stoppen)

Als je bedoeld, hulpeloos in de zin van 'ik wil niet stoppen, maar ik moet van mijn omgeving/maatschappij/gerecht/...'dan zeg ik ja. Waarom geld en energie steken in iemand die toch niet wilt geholpen worden? Dat lukt toch niet...

vuurneon

Re: Gratis hulp voor rokers die willen stoppen. Meningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:09

Maar de mensen die toch niet willen stoppen, melden zich ook niet bij een gratis programma. Mijn broer wil sterven met een sigaret in de hand... sja... doe je niet tegen.
Maar een programma kan wel een schop onder de kont zijn voor de mensen die overwegen te stoppen, maar niet weten hoe ze moeten stoppen.

KeeKJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:11

Welshcobfan schreef:
Maar de mensen die toch niet willen stoppen, melden zich ook niet bij een gratis programma. Mijn broer wil sterven met een sigaret in de hand... sja... doe je niet tegen.
Maar een programma kan wel een schop onder de kont zijn voor de mensen die overwegen te stoppen, maar niet weten hoe ze moeten stoppen.
Meer promotie voor die programma's kan ook die schop onder de kont zijn. En die promotie hoeft niet met belastinggeld betaald te worden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:12

Daarom vind ik het een briljant plan om het accijns op sigaretten daarvoor te besteden :) Dan betaald de roker zelf mee!

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:13

Deze mensen helpen is op langer termijn goedkoper laat de verzekering stoppen met roken eten enz vergoeden. Alcoholverslaving kan je zelf ook genoeg aan doen zijn genoeg hulpgroepen voor. Ik vind een roker helpen minder zonde van t geld dan een domme harddrugsjunk helpen. Aangezien we blijkbaar toch verslavingen mogen vergelijken in nederland.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:19

bravespots gelukkig denkt niet heel de wereld net zo zwart-wit als jij, dan was de wereld in no time helemaal kapot.

rokers zijn niet te vergelijken met alchoholisten of welke andere verslaving dan ook, roken is een verslaving op zich!
Als stoppen met roken enkel tussen de oren zat, dus geestelijk dan was het echt niet zo verd*mde moeilijk om te stoppen.

het GGZ steund ook mensen die geestelijk in de knoop zitten, die niet met hun gevoelens om kunnen gaan en dat soort dingen terwijl zij geen gevaar zijn voor de buitenwereld en de meesten ook niet voor zichzelf, dit kost ook niks. waarom niet de rokers helpen terwijl die wel overduidelijk schade aan zichzelf en aan anderen aanrichten. en dan kan je wel met het stomme zinnetje aankomen, van "je bent zelf zo stoer geweest om er mee te beginnen wees dan ook zo stoer om er mee te stoppen". dat gaat dus niet op en duid overduidelijk op ontwetendheid.

mensen met overgewicht hebben het over het algemeen ook zelf in de hand, dus die ook maar niet helpen schrappen we dat vakje ook weer uit ons ziekenfonds.
als we zo gaan rekenen dan ben ik spot goedkoop uit elke maand aan het ziekenfonds.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:21

Als roker kun je ook gewoon naar de GGZ stappen hoor, verzekering vergoed dat ook :)

Je maakt wel een grote fout door die vergelijking te trekken: iemand die psychisch in de knoop zit, functioneert niet. Een roker functioneert prima. (tenzij er meer aan de hand is dan alleen de sigaret: veel roken door door stress, dat valt weer onder de psychische ellende).
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 04-06-09 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:22

pashon goed verwoord. helemaal eens

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:23

Welshcobfan schreef:
Als roker kun je ook gewoon naar de GGZ stappen hoor, verzekering vergoed dat ook :)

ja dat kan, helaas is roken niet alleen een "geestelijke ziekte". Tuurlijk zit een groot deel tussen je oren, maar niet alles dus zal enkel een GGZ je niet kunnen helpen. in de meeste gevallen althans

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:23

Pashon schreef:
bravespots gelukkig denkt niet heel de wereld net zo zwart-wit als jij, dan was de wereld in no time helemaal kapot.

het GGZ steund ook mensen die geestelijk in de knoop zitten, die niet met hun gevoelens om kunnen gaan en dat soort dingen terwijl zij geen gevaar zijn voor de buitenwereld en de meesten ook niet voor zichzelf, dit kost ook niks. waarom niet de rokers helpen terwijl die wel overduidelijk schade aan zichzelf en aan anderen aanrichten. en dan kan je wel met het stomme zinnetje aankomen, van "je bent zelf zo stoer geweest om er mee te beginnen wees dan ook zo stoer om er mee te stoppen". dat gaat dus niet op en duid overduidelijk op ontwetendheid.

De wereld zou en stuk harder worden met mij aan het roer :D .

Enne, geestelijke problemen zoek je niet zelf, rookverslaving wel...dat is precies wat me tegensteekt.

KeeKJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:25

Pashon schreef:
mensen met overgewicht hebben het over het algemeen ook zelf in de hand, dus die ook maar niet helpen schrappen we dat vakje ook weer uit ons ziekenfonds.
als we zo gaan rekenen dan ben ik spot goedkoop uit elke maand aan het ziekenfonds.
Ja, maar als we iedereen willen helpen, kun je je maandsalaris inleveren. Volgens mij krijg je de procedure van het afvallen niet geheel of helemaal niet vergoed, hoor. Ik niet, tenminste. Maar het gaat ook helemaal niet over overgewicht. Het gaat over de vraag of we die hulp gratis willen maken en wat mij betreft gaat dat niet door. Als je kunt roken, kun je ook hulp betalen als je die sigaretten niet meer hoeft te betalen iedere dag.
Laatst bijgewerkt door KeeK op 04-06-09 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:26

Wel als je rookt om bepaalde redenen :) Maar ggz kan prima helpen bij het stoppen met roken hoor! Veel ziekenhuizen hebben ook een rokersstoppoli: wordt ook vergoed.

Bestaat er ook een AR club? (de anonieme rokersclub?) :=

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:29

KeeK schreef:
Pashon schreef:
Ja, maar als we iedereen willen helpen, kun je je maandsalaris inleveren. Volgens mij krijg je de procedure van het afvallen niet geheel of helemaal niet vergoed, hoor. Ik niet, tenminste. Maar het gaat ook helemaal niet over overgewicht. Het gaat over de vraag of we die hulp gratis willen maken en wat mij betreft gaat dat niet door. Als je kunt roken, kun je ook hulp betalen als je die sigaretten niet meer hoeft te betalen iedere dag.

ja dat is de beginpost, inmiddels zijn al heel veel andere dingen in de discussie meegenomen.
Het is duidelijk dat een groot deel van de mensheid niet weet dat ie toch genoeg voor anderen betalen ook al hebben ze het zelf niet door. Je betaald meer voor anderen als je zelf denkt.

dus kortom gewoon afschrappen dat ziekenfonds en gewoon lekker alles zelf gaan betalen.

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:30

maar wie alcohol of drugs kan betalen kan ook zichzelf laten behandelen in een kliniek. (drugs is duur hoor)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:33

ik vind alcohol en drugsverslaving niet te vergelijken met roken :n
Ik zie roken en eetverslaving meer op 1 lijn.
Maar je kan nu ook wel hulp krijgen dat vergoed word, al weet niet iedereen dat goed te vinden.

Moet er niet aan denken om alles zelf te betalen, ik ben nu goedkoop uit := 150 euro aan medicatie per 1,5 maand is veel :=

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:37

geen enkele verslaving staat op 1 lijn met elkaar, dus degene die verslavingen met elkaar gaan vergelijken duid ook op ontwetendheid. elke verslaving is er 1 op zich!

tja je wil toch niet voor anderen betalen of hun problemen opdraaien dan moet je dus je ziekenfonds schrappen, simpel is dat. als we lekker alles zo zwart-wit gaan zien moet je ook hier zo eerlijk in zijn en niet nog van 2 walletjes mee willen pikken.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:40

Ik kan me best voorstellen dat het een idee is om iemand die van de bijstand leeft en zelf het geld er niet voor heeft om een wat duurdere behandeling te betalen. Maar het idee om een behandeling te gaan betalen voor iemand die vlak voor de behandelingen op wintersport is geweest en in de zomervakantie naar curacao gaat, met zijn mooie g-starbroek in zijn nieuwe volvo stapt om naar de stopbehandeling te gaan :n

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:40

Pashon schreef:

rokers zijn niet te vergelijken met alchoholisten of welke andere verslaving dan ook, roken is een verslaving op zich!
Als stoppen met roken enkel tussen de oren zat, dus geestelijk dan was het echt niet zo verd*mde moeilijk om te stoppen.

amen..... _/-\o_

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:41

Pashon: Elke ziekte is er 1 op zich, maar je kan ze wel gaan groeperen ;)

Ik hoop niet dat dat laatste je laatste zin op mij slaat, maar in het algemeen bedoel je?

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:41

odetteke schreef:
Ik kan me best voorstellen dat het een idee is om iemand die van de bijstand leeft en zelf het geld er niet voor heeft om een wat duurdere behandeling te betalen. Maar het idee om een behandeling te gaan betalen voor iemand die vlak voor de behandelingen op wintersport is geweest en in de zomervakantie naar curacao gaat, met zijn mooie g-starbroek in zijn nieuwe volvo stapt om naar de stopbehandeling te gaan :n

gelukkig kunnen we nog altijd niet bij iemand anders in de portomonee kijken.
het kan er van de buitenkant wel erg leuk uitzien, maar dat wil niet zeggen dat het dan ook daadwerkelijk zo is!

lang leve de vooroordelen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:42

Aan de mooie bmw van mijn oom kun je ook niet zien dat ze schulden hebben. Maar goed: dat is wel hun eigen schuld :=