Stemmen verplichten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moet stemmen verplicht worden?

Ja
11 (6%)
Ja, met voorwaarde een blanco stem te kunnen geven
44 (25%)
Nee
115 (67%)

Totaal aantal stemmen: 170

BraveSpots

Re: Stemmen verplichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 02:03

Maar je maakt toch geen statement als je niet gaat stemmen. De rest van de wereld haalt zijn schouders op, dan geeft het geen nut imo. Kan je beter wel stemmen op iets wat je min of meer aanstaat.

Als je hier (België) niet stemt en daar geen geldigheidsverklaring voor hebt, dan kun je, als ik het goed heb, serieuze boetes voor verwachten.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 03:02

BraveSpots schreef:
Als je hier (België) niet stemt en daar geen geldigheidsverklaring voor hebt, dan kun je, als ik het goed heb, serieuze boetes voor verwachten.

En hoe controleren ze dat, als ik vragen mag? :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 03:06

Er zitten mensen aan een tafeltje n je moet je identiteitskaart afgeven en dan strepen ze je van een lijst. :) Iedereen die niet doorgestreept is, is niet geweest. Ze zitten daar met een paar mensen die afstrepen dus de kans is klein dat iemand je "vergeet"

De mensen die opgeroepen worden fungeren soort van als mensen die "afwezigheden opnemen" ;)

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 03:45

DyMarvel schreef:
ik walg van mensen die stemmen zonder na te denken. Die amper begrijpen hoe t dagelijks leven werkt en dan toch bij de stemkastjes staan.

Walgen is een groot woord, maar ik ben het wel met je eens. Heb daarom voor de optie voor met een blanco stem gekozen. Dat is nog steeds beter dan mensen die de eerste de beste bekende naam kiezen.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 06:35

Ik vind dat je het niet moet verplichten. Zoals ik ik heb bijvoorbeeld echt geen tijd om te gaan stemmen en heb ook niemand die voor mij gaat stemmen. En verder vind ik dat partijen dan eerst maar is meer campange moeten gaan voeren want waarom stem je nu op die partij eigenlijk wat gaan ze doen in Europa?

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 08:42

Maartje1990 schreef:
We zijn toch een democratisch land? dan moet je toch ook vrij kunnen zijn om zélf te bepalen of je wílt stemmen persoonlijk vind ik het anders weinig democratisch meer als je dat niet meer zelf kunt bepalen ook al zou je dan nog zelf kunnen bepalen waarop. Stel dat je 't nu allemaal prut vindt? Dan zou je dus kiezen voor niet stemmen. En die vrijheid heb je dan niet meer. Die democratie.

Geweldig zo'n levendige discussie.

Om even te reageren op jouw berichtje, is het, als je er over nadenkt dan wel erg democratisch om te luisten naar
slechts 20% van de bevolking dan?

Gewoon even een nieuw puntje erbij gooien ;)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 08:48

Ir111 schreef:
Blue_Eyes schreef:
Denk je eens in: 100 jaar geleden had de helft van de bevolking nog niet eens het recht om te gaan stemmen. Nu hebben ze het, maar nu willen ze het niet meer. Vreemd.

Ja precies, in NL mogen we stemmen, dat koester ik. Dus ook als het slecht uitkomt ga ik stemmen.

Het feit dat een deel van NL zich niet verdiept in politiek heeft denk ik te maken met de luxe positie waarin we verkeren. Geen honger of onderdrukking, dus niet echt een issue. Jammer genoeg heb ik wel het idee dat mensen die niet stemmen wel meedoen aan het k*nkeren op politieke beslissingen. En dat vind ik dus echt niet kunnen. Als je stem ongebruikt laat verspeel je het recht op een mening naar mijn idee.

Maar goed, om terug te komen op de stelling, ik ben geneigd ja; met blanco stem te kiezen. Echter ik vind niet dat je mensen moet verplichten naar de stembus te gaan. Stemmen doe je uit vrije wil, dus ik kies toch nee.

Ik verdiep me niet in de politiek. heb het ooit geprobeerd toen ik voor het eerst mocht stemmen (en later dat jaar weer :roll: ) maar ik was het misschien eens met 3 punten, maar de overige punten was ik het absoluut niet mee eens :n Dat was praktisch bij elke partij zo. Dan moet ik vervolgens een keuze gaan maken welke punten ik dan het minst negatief vind. Nou sorry dat is gewoon wel iets meer dan 5 minuten. Bovendien doen ze het dan ook nog eens in politiekpraat, als ze me de volgende keer een woordenboek geven snap ik er misschien iets van. Ik heb sinds die eerste (2) keer dan ook niet meer gestemd.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 09:58

ukje schreef:
En verder vind ik dat partijen dan eerst maar is meer campange moeten gaan voeren want waarom stem je nu op die partij eigenlijk wat gaan ze doen in Europa?

Je kunt de standpunten van de partijen heel makkelijk terugvinden op internet. Met een heel klein beetje goede wil kun je prima een keuze maken. Tenzij je geen internet hebt natuurlijk. :D

sarah_m schreef:
Om even te reageren op jouw berichtje, is het, als je er over nadenkt dan wel erg democratisch om te luisten naar
slechts 20% van de bevolking dan?

Als de overige 80% zijn kans op spreken voorbij laat gaan wel ja. :j

@IndianLady; voor jou zit er niets anders op dan een eigen partij beginnen als ik t zo lees. :D

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 10:25

IndianLady schreef:
Ik verdiep me niet in de politiek. heb het ooit geprobeerd toen ik voor het eerst mocht stemmen (en later dat jaar weer :roll: ) maar ik was het misschien eens met 3 punten, maar de overige punten was ik het absoluut niet mee eens :n Dat was praktisch bij elke partij zo. Dan moet ik vervolgens een keuze gaan maken welke punten ik dan het minst negatief vind. Nou sorry dat is gewoon wel iets meer dan 5 minuten. Bovendien doen ze het dan ook nog eens in politiekpraat, als ze me de volgende keer een woordenboek geven snap ik er misschien iets van. Ik heb sinds die eerste (2) keer dan ook niet meer gestemd.

Maar dat is toch erg, want dan leef je nu in een land waarbij je eigenlijk totaal niet mee eens bent, met geen enkel punt, nieuwe wet,... toch? Als je het met geen enkele politieke partij een beetje eens bent.

Ik denk dat niemand, behalve de politiekers zelf, het volledig 100 procent eens is met een partij. Moet iedereen dan maar zijn schouders ophalen? Dan kom je nergens.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 10:29

Overigens denk dat dat het willekeurig stemmen echt wel goed meevalt hoor, bij verplichte stemmen. Als je dan toch moet gaan, en je buur/vrienden/ouders/partner moet ook, dan praat je daar automatisch welleens over. De één natuurlijk wat meer dan de ander, maar ik denk dat er heel weinig mensen zijn die echt pas in het stemhokje kiezen hoe of wat...

Iedereen heeft wel min of meer een idee welke richting hij uitgaat. Of dat is toch wat ik merk in min omgeving.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 10:33

Je word ook erg geinformeert, op school, op tv, en in de krant. Dus vind het wel meer als voldoende

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 11:59

Ik kijk eigenlijk niet naar al die politieke debatten, vind het eigenlijk een beetje teveel.

Ja politiek is belangrijk maar hier is het al 2 jaar een enorme knoeiboel en het ziet er niet naar uit dat het na deze verkiezingen dan beter gaat worden. Verder heb ik ook werkelijk geen idee meer welke politieker hier nog de moeite waard is. Zoals ik het zie, zijn het allemaal kibbelende kleuters en voor mij springt er niet echt iemand uit die degelijk lijkt.

Dus ja, dan moet je stemmen en toch ergens een naam aankruisen (blanco stemmen is zinloos, stem gaat naar grootste partij). Uit puur principe zal ik nooit op bepaalde partijen stemmen. Maar ook bij de andere partijen (die ik dan zou overwegen) zal het toch meer een ienemienemutte last minute beslissing worden denk ik.

Bovendien moet je hier in Belgïe maar weten voor welk niveau je nu weer stemt. Nu is het Europees en Vlaams, maar Federaal niveau zeilt er zowieso tussen. Verkiezingen laten samen vallen zou toch ook een goed idee zijn.
We gaan hier gewoon van de ene verkiezing naar de andere en tussendoor gebeurt er niets, ik kan me dan goed voorstellen dat de mensen zich afvragen wat voor nut het nog heeft.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 12:02

Ik vind stemmen een RECHT. Dat moet niet veranderd worden in een plicht.

Als je niet gaat stemmen, kun je later ook niet zeuren dat de politiek beslissingen neemt, waar jij het niet mee eens bent.

Ik vind dus dat iedereen zelf die keuze moet kunnen blijven maken. Ik had geen flauw benul van hoe en wat voor de Europese verkiezingen, heb me er wel in verdiept en ben gaan stemmen. Als ze er dan later een zooitje van maken, kan ik lekker zeuren dat ze het niet goed doen in Europa.

Mensen die niet willen stemmen, laten hun kans op een stukje van hun mening in de politiek lopen, dat is hun eigen mening. Ze hebben het recht er wel aan mee te doen.

Overigens snap ik de optie van "Ja verplicht stemmen, maar mogelijkheid van blanco stemmen" niet, want het is nu toch ook al mogelijk om blanco te stemmen?

Maar goed, ik ben het eigenlijk wel met Shadow eens, dat iedereen persoonlijk een soort 'morele verplichting' heeft om te gaan stemmen, maar dat het alsnog voor iedereen zelf is, of hij/zij dat ook daadwerkelijk doet.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 12:09

Ik ben voor het verplicht stemmen :j

Je stemt namelijk zo ie zo als je niet stemt, jou stem gaat naar de partij met de meeste stemmen...
Mensen hebben altijd wel een oordeel over een partij die op dat moment regeert dit kan positief of negatief zijn maar er valt altijd wel wat over te zeggen....
Door te stemmen neem je deel uit van je eigen meningen!!
mensen die niet stemmen moeten ook niet zeuren als ze het ergens niet mee eens zijn, helaas gebeurd dat vaak wel!!!
Het is gewoon zonde om niet te stemmen, je stem wordt toch gebruikt.. of je het nou met die partij eens bent of niet !
Laatst bijgewerkt door doom op 04-06-09 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 12:10

Ik ben er ook tegen.

Mensen die zich niet interesseren voor de politiek, en de besluitvorming, moeten niet verplicht worden te stemmen.
Dan is de kans alleen maar groter dat ze voor radicalen als Wilders zullen kiezen, die een stemverplichting natuurlijk met beide handen aangrijpt om zijn gal over te spuwen.
Daar is niemand mee gebaat lijkt me.
Het feit dat hij nu al zoveel stemmen krijgt bewijst al genoeg dat veel mensen niet veel kaas hebben gegeten van politiek.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 12:12

Polaris schreef:
Ik ben er ook tegen.

Mensen die zich niet interesseren voor de politiek, en de besluitvorming, moeten niet verplicht worden te stemmen.
Dan is de kans alleen maar groter dat ze voor radicalen als Wilders zullen kiezen, die een stemverplichting natuurlijk met beide handen aangrijpt om zijn gal over te spuwen.
Het feit dat hij nu al zoveel stemmen krijgt bewijst al genoeg dat veel mensen niet veel kaas hebben gegeten van politiek.

Juist veel mensen die zich intresseren in de politiek stemmen op Wilders :Y)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 12:13

Polaris schreef:

Maar nu vind je dat het niet verplicht moet worden omdat een partij die jij niet ok vindt dan meer stemmen krijgt. Als je uitgaat van democratie zou dat juist goed zijn, dat is dan wat het grootste deel van de bevolking wil.

Ik snap je redenatie wel maar er gaat iets scheef -naar mijn mening :) - in je onderbouwing. Ik kan alleen niet helemaal uitleggen wat ik precies bedoel. :)

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 12:25

Ir111 schreef:
Polaris schreef:

Maar nu vind je dat het niet verplicht moet worden omdat een partij die jij niet ok vindt dan meer stemmen krijgt. Als je uitgaat van democratie zou dat juist goed zijn, dat is dan wat het grootste deel van de bevolking wil.

Ik snap je redenatie wel maar er gaat iets scheef -naar mijn mening :) - in je onderbouwing. Ik kan alleen niet helemaal uitleggen wat ik precies bedoel. :)

Ik snap jou ook wel, mijn redenatie druist inderdaad tegen democratie in wat dat betreft.
Ik vind de PVV gewoon een walgelijke partij, en vind het een eng idee dat zo'n partij veel invloed zou kunnen krijgen.

Bovenstaande was niet de voornaamste reden hoor, bovenal vind ik stemmen een recht en geen plicht.
Maar het is wel een nare bijkomstigheid dat mensen eerder zullen stemmen op een partij die lekker inspeelt op onrustgevoelens,
dan op een partij die gematigder is, maar (naar mijn mening) een beter verhaal heeft voor een stabiele vreedzame maatschappij.
Vergeet niet dat een democratisch gekozen meerderheid de democratie theoretisch zou kunnen opheffen ;)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 12:36

Polaris schreef:
bovenal vind ik stemmen een recht en geen plicht.

Eens! :j

Polaris schreef:
en vind het een eng idee dat zo'n partij veel invloed zou kunnen krijgen.

Ook eens. :j :D

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 12:44

Polaris schreef:
Ik ben er ook tegen.

Zo, spreek jij even lekker voor jezelf zeg :P Misschien zijn de mensen die Wilders stemmen het wel eens met zijn ideeen en opvattingen over hoe Nederland eruit moet zien? :+ Misschien zegt hij precies wat heel veel mensen denken en krijgt hij daardoor zoveel stemmen? :)

Ik ben trouwens ook tegen verplicht stemmen.. Ik ga wel stemmen vandaag ( rij er een aardig blokje voor om ook nog, want ik moet nog in mijn oude woonplaats stemmen :') )

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 12:47

als je mij op dit moment verplicht had om te stemmen had ik iene-miene-mutte moeten doen...
Heb me er totaal niet mee bezig gehouden namelijk.
En dat zou zonde zijn, dat je een stemming laat verpesten door mensen zoals mij.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 12:47

Polaris schreef:
Ik snap jou ook wel, mijn redenatie druist inderdaad tegen democratie in wat dat betreft.
Ik vind de PVV gewoon een walgelijke partij, en vind het een eng idee dat zo'n partij veel invloed zou kunnen krijgen.

Maar moet je daarom niet willen dat mensen stemmen? Omdat anders een walgelijke partij aan de macht zou komen. Als mensen inderdaad zouden massaal zouden stemmen voor die partij is dat de andere partijen weten niet genoeg wat de behoeftes zijn van hun land. Blijkbaar is er behoefte aan zulke ideengoed én zulke partij.
Dat moet je niet negeren door gewoon mensen niet te laten stemmen, dat moet je bekennen én er wat aan doen als je dat erg vind.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 12:49

Polaris schreef:

Dus omdat mensen een andere mening, andere voorkeur, andere interesses en andere politieke overtuiging hebben dan jij betekend maar gelijk dat ze er niet veel kaas van hebben gegeten?
Ook de mensen die op Wilders zullen stemmen doen dat niet zomaar. Die hebben daar ook eerst over nagedacht. En zijn zeer waarschijnlijk tot de conclusie gekomen dat die gevestigde partijen in ons land er al 10 jaar een puinhoop van maken.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 12:51

femke27 schreef:
Polaris schreef:

Dus omdat mensen een andere mening, andere voorkeur, andere interesses en andere politieke overtuiging hebben dan jij betekend maar gelijk dat ze er niet veel kaas van hebben gegeten?
Ook de mensen die op Wilders zullen stemmen doen dat niet zomaar. Die hebben daar ook eerst over nagedacht. En zijn zeer waarschijnlijk tot de conclusie gekomen dat die gevestigde partijen in ons land er al 10 jaar een puinhoop van maken.

_/-\o_ +:)+

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 12:54

femke27 schreef:
Polaris schreef:

Eens!! :j

Ik verdiep me juist wel in politiek, tuurlijk zijn er zat dingen waar ik het ook niet mee eens ben hoor :) Maar ik vind dat er nou eindelijk eens iets moet gebeuren in Nederland ipv de halfzachte aanpak van het linkse kabinet..

En ik wil het Wilders wel eens zien doen.. Laat hem maar eens de kans krijgen zich te bewijzen. Daarom krijgt hij mijn stem! :)
Laatst bijgewerkt door Tallie1979 op 04-06-09 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt