Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
DyMarvel schreef:ik walg van mensen die stemmen zonder na te denken. Die amper begrijpen hoe t dagelijks leven werkt en dan toch bij de stemkastjes staan.
Maartje1990 schreef:We zijn toch een democratisch land? dan moet je toch ook vrij kunnen zijn om zélf te bepalen of je wílt stemmen persoonlijk vind ik het anders weinig democratisch meer als je dat niet meer zelf kunt bepalen ook al zou je dan nog zelf kunnen bepalen waarop. Stel dat je 't nu allemaal prut vindt? Dan zou je dus kiezen voor niet stemmen. En die vrijheid heb je dan niet meer. Die democratie.
Ir111 schreef:Blue_Eyes schreef:Denk je eens in: 100 jaar geleden had de helft van de bevolking nog niet eens het recht om te gaan stemmen. Nu hebben ze het, maar nu willen ze het niet meer. Vreemd.
Ja precies, in NL mogen we stemmen, dat koester ik. Dus ook als het slecht uitkomt ga ik stemmen.
Het feit dat een deel van NL zich niet verdiept in politiek heeft denk ik te maken met de luxe positie waarin we verkeren. Geen honger of onderdrukking, dus niet echt een issue. Jammer genoeg heb ik wel het idee dat mensen die niet stemmen wel meedoen aan het k*nkeren op politieke beslissingen. En dat vind ik dus echt niet kunnen. Als je stem ongebruikt laat verspeel je het recht op een mening naar mijn idee.
Maar goed, om terug te komen op de stelling, ik ben geneigd ja; met blanco stem te kiezen. Echter ik vind niet dat je mensen moet verplichten naar de stembus te gaan. Stemmen doe je uit vrije wil, dus ik kies toch nee.
ukje schreef:En verder vind ik dat partijen dan eerst maar is meer campange moeten gaan voeren want waarom stem je nu op die partij eigenlijk wat gaan ze doen in Europa?
sarah_m schreef:Om even te reageren op jouw berichtje, is het, als je er over nadenkt dan wel erg democratisch om te luisten naar
slechts 20% van de bevolking dan?
IndianLady schreef:Ik verdiep me niet in de politiek. heb het ooit geprobeerd toen ik voor het eerst mocht stemmen (en later dat jaar weer) maar ik was het misschien eens met 3 punten, maar de overige punten was ik het absoluut niet mee eens
Dat was praktisch bij elke partij zo. Dan moet ik vervolgens een keuze gaan maken welke punten ik dan het minst negatief vind. Nou sorry dat is gewoon wel iets meer dan 5 minuten. Bovendien doen ze het dan ook nog eens in politiekpraat, als ze me de volgende keer een woordenboek geven snap ik er misschien iets van. Ik heb sinds die eerste (2) keer dan ook niet meer gestemd.
Polaris schreef:Ik ben er ook tegen.
Mensen die zich niet interesseren voor de politiek, en de besluitvorming, moeten niet verplicht worden te stemmen.
Dan is de kans alleen maar groter dat ze voor radicalen als Wilders zullen kiezen, die een stemverplichting natuurlijk met beide handen aangrijpt om zijn gal over te spuwen.
Daar is niemand mee gebaat lijkt me.
Het feit dat hij nu al zoveel stemmen krijgt bewijst al genoeg dat veel mensen niet veel kaas hebben gegeten van politiek.
Polaris schreef:Het feit dat hij nu al zoveel stemmen krijgt bewijst al genoeg dat veel mensen niet veel kaas hebben gegeten van politiek.
Ir111 schreef:Polaris schreef:Het feit dat hij nu al zoveel stemmen krijgt bewijst al genoeg dat veel mensen niet veel kaas hebben gegeten van politiek.
Maar nu vind je dat het niet verplicht moet worden omdat een partij die jij niet ok vindt dan meer stemmen krijgt. Als je uitgaat van democratie zou dat juist goed zijn, dat is dan wat het grootste deel van de bevolking wil.
Ik snap je redenatie wel maar er gaat iets scheef -naar mijn mening- in je onderbouwing. Ik kan alleen niet helemaal uitleggen wat ik precies bedoel.
Polaris schreef:Ik ben er ook tegen.
Mensen die zich niet interesseren voor de politiek, en de besluitvorming, moeten niet verplicht worden te stemmen.
Dan is de kans alleen maar groter dat ze voor radicalen als Wilders zullen kiezen, die een stemverplichting natuurlijk met beide handen aangrijpt om zijn gal over te spuwen.
Daar is niemand mee gebaat lijkt me.
Het feit dat hij nu al zoveel stemmen krijgt bewijst al genoeg dat veel mensen niet veel kaas hebben gegeten van politiek.
Polaris schreef:Ik snap jou ook wel, mijn redenatie druist inderdaad tegen democratie in wat dat betreft.
Ik vind de PVV gewoon een walgelijke partij, en vind het een eng idee dat zo'n partij veel invloed zou kunnen krijgen.
Polaris schreef:Het feit dat hij nu al zoveel stemmen krijgt bewijst al genoeg dat veel mensen niet veel kaas hebben gegeten van politiek.
femke27 schreef:Polaris schreef:Het feit dat hij nu al zoveel stemmen krijgt bewijst al genoeg dat veel mensen niet veel kaas hebben gegeten van politiek.
Dus omdat mensen een andere mening, andere voorkeur, andere interesses en andere politieke overtuiging hebben dan jij betekend maar gelijk dat ze er niet veel kaas van hebben gegeten?
Ook de mensen die op Wilders zullen stemmen doen dat niet zomaar. Die hebben daar ook eerst over nagedacht. En zijn zeer waarschijnlijk tot de conclusie gekomen dat die gevestigde partijen in ons land er al 10 jaar een puinhoop van maken.
femke27 schreef:Polaris schreef:Het feit dat hij nu al zoveel stemmen krijgt bewijst al genoeg dat veel mensen niet veel kaas hebben gegeten van politiek.
Dus omdat mensen een andere mening, andere voorkeur, andere interesses en andere politieke overtuiging hebben dan jij betekend maar gelijk dat ze er niet veel kaas van hebben gegeten?
Ook de mensen die op Wilders zullen stemmen doen dat niet zomaar. Die hebben daar ook eerst over nagedacht. En zijn zeer waarschijnlijk tot de conclusie gekomen dat die gevestigde partijen in ons land er al 10 jaar een puinhoop van maken.