meisje (8) ontvoerd in ede vanmorgen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mirkim

Re: meisje (8) ontvoerd in ede vanmorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 18:01

Blijf het raar vinden; want die vader kan zich toch ook wel indenken wanneer je zo'n meisje in een auto stopt dat het zeer traumatisch kan zijn voor omstanders?

Ik hoop dat het kind zich daar kan aarden (zonder dat ze afscheid heeft kunnen nemen van vriendjes/vriendinnetjes/omgeving en moeder...).

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 18:06

Wat de reden ook mag zijn het is toch van de zotte dat je zo'n kind gewoon de auto intrekt terwijl het op school is.
Hij vertelt allemaal wel leuk maar je weet nooit wat er gespeeld heeft tussen die ouders.
Ik vind dat hij in deze actie in eigen belang heeft uitgevoerd en niet geheel in het belang van het kind.
Als je in het belang van het kind wil handelen dan lijkt mij een andere aanpak beter als deze actie.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 18:13

pres schreef:
Wat de reden ook mag zijn het is toch van de zotte dat je zo'n kind gewoon de auto intrekt terwijl het op school is.
Hij vertelt allemaal wel leuk maar je weet nooit wat er gespeeld heeft tussen die ouders.
Ik vind dat hij in deze actie in eigen belang heeft uitgevoerd en niet geheel in het belang van het kind.
Als je in het belang van het kind wil handelen dan lijkt mij een andere aanpak beter als deze actie.

Als hij het anders gedaan had en de moeder had te horen gekregen dat hij de volledige voogdij over Katja had gekregen had volgens hem de moeder Katja meegenomen naar Oekraïne. Daarom heeft hij gehandeld zoals hij gehandeld heeft.

Wat er allemaal van waar is weet ik niet en zal ik waarschijnlijk ook wel nooit te weten komen. Jij kan ook niet zeggen dat hij niet in het belang van het kind gehandeld heeft, misschien heeft hij dat juist wel gedaan. ;)

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 18:14

ThePast03 schreef:
In dit geval was de moeder een buitenlandse, die komt namelijk uit Oekraïne. ;)

De vader is Nederlander van geboorte en woont nu in Amerika. Katja was geboren in Amerika.

Het maakt niet uit wie de buitenlandse is. Als er kinderen in het spel zijn en één van de partners verlaat het land (of dat nu Nederland, Oekraïne of Amerika is), wordt er een heel gevoelig domein betreden. Als je wist hoe ingewikkeld dit bovendien juridisch ligt, hoe lang zulke processen gerekt kunnen worden en wat mensen in de tussentijd afzien, dan vind ik dat die man met 6 jaar strijd al extreem veel geduld gehad heeft en kan ik me voorstellen dat als hem de voogdij is toegewezen (wat ik tussen de regels van zijn verhaal door lees) dat hij niet meer kan wachten. Helaas is al de indruk gewekt dat hier sprake is van een ontvoering, maar dat hoeft helemaal niet het geval te zijn. Ik ken de details van deze zaak niet, maar wat als die vrouw nu de pers heeft ingeschakeld als laatste middel om haar ex een hak te zetten? Het staat als een paal boven water dat vrijwel geen enkele moeder het kind dat in haar gegroeid is wil afstaan aan een ex en het zomaar meegeeft, zelfs niet als de rechter de voogdij aan de ander heeft toegewezen. Je bent je kind dan namelijk ècht zo ongeveer kwijt. Dat wil toch geen enkele ouder?

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 18:15

je zult nooit 100% achter het ware verhaal komen.

ieder verhaal heeft namelijk 2 kanten en de mensen geloofden de vrouw eerst.
waarom dan de man niet.
als je beide verhalen hoort kun je er een betere conclusie uit trekken,omdat je de 2 verschillende kanten van het verhaal hoort

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 18:16

pres schreef:

Precies omdat je niet weet wat er gespeeld heeft mogen we ook niet oordelen dat het van de zotte is of en dat hij zijn kind zomaar op de school heeft opgehaald. Wat wel of niet in het belang van het kind is kunnen wij hier op Bokt niet beoordelen.

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 18:18

Ketaki schreef:
ieder verhaal heeft namelijk 2 kanten en de mensen geloofden de vrouw eerst.
waarom dan de man niet.

Misschien wel omdat die vrouw dagelijks met de mensen uit haar omgeving praat en een band met mensen opgebouw heeft in en om de school, terwijl die man speciaal hiervoor naar Nederland is gekomen en wellicht daar niemand kent (en niemand dus zijn kant van het verhaal).

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 18:25

ThePast03 schreef:
Als hij het anders gedaan had en de moeder had te horen gekregen dat hij de volledige voogdij over Katja had gekregen had volgens hem de moeder Katja meegenomen naar Oekraïne. Daarom heeft hij gehandeld zoals hij gehandeld heeft.

Wat er allemaal van waar is weet ik niet en zal ik waarschijnlijk ook wel nooit te weten komen. Jij kan ook niet zeggen dat hij niet in het belang van het kind gehandeld heeft, misschien heeft hij dat juist wel gedaan. ;)

Dat vind ik toch echt van niet. Er zijn vast andere mogelijkheden om het kind mee te nemen zonder dat de moeder daar van te voren op de hoogte zou zijn.
Maar het kind heeft in mijn ogen recht gehad op een normaal afscheid van iedereen die haar dierbaar is.
Vergeet niet, wat die moeder dan ook zo verkeerd heeft gedaan, het is en blijft haar moeder.

Dus hoe het ook zij, dan heb je in mijn ogen niet in het belang van het kind gehandeld.
Niemand heeft het recht iemand op een dergelijke manier uit zijn/haar vertrouwde omgeving te halen wat de beweegredenen ook zijn.

KiWiKo

Re: meisje (8) ontvoerd in ede vanmorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 18:30

dus moeders die hun kind uit verweggistan mee terug naar huis ontvoeren......... moeten dat ook maar niet doen???

Het is nooit in het belang van een kind als twee ouders zich zo gedragen met rechzaken en al..........

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 18:32

pres schreef:
Dat vind ik toch echt van niet. Er zijn vast andere mogelijkheden om het kind mee te nemen zonder dat de moeder daar van te voren op de hoogte zou zijn.
Maar het kind heeft in mijn ogen recht gehad op een normaal afscheid van iedereen die haar dierbaar is.
Vergeet niet, wat die moeder dan ook zo verkeerd heeft gedaan, het is en blijft haar moeder.

Dus hoe het ook zij, dan heb je in mijn ogen niet in het belang van het kind gehandeld.
Niemand heeft het recht iemand op een dergelijke manier uit zijn/haar vertrouwde omgeving te halen wat de beweegredenen ook zijn.

Wat dan bijvoorbeeld? Die moeder direct na informeren insluiten of permanente politiebewaking geven? Geloof mij maar dat die man als hij nu de voogdij heeft gekregen en daar zes jaar op heeft gewacht, er alles aan gedaan heeft om op een normale manier met die vrouw te communiceren en dit op een schappelijke manier op te lossen. Nu heeft hij de voogdij en wil geen enkel risico nemen, ook dàt is in het belang van een kind.

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 18:33

KiWiKo schreef:
dus moeders die hun kind uit verweggistan mee terug naar huis ontvoeren......... moeten dat ook maar niet doen???

Het is nooit in het belang van een kind als twee ouders zich zo gedragen met rechzaken en al..........

Ik snap wat je bedoeld maar die kinderen worden dan juist vaak weer terug gehaald naar hun vertrouwde omgeving.

En inderdaad, het zal best moeilijk zijn en vaak misschien zelfs onmogelijk om geheel in het belang van het kind te handelen.
Maar een kind op deze wijze meenemen vind ik gewoon echt niet kunnen.

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 18:34

KiWiKo schreef:

Inderdaad. Soms zijn zulke beslissingen wel degelijk in het belang van de kinderen en op Bokt kunnen wij dat niet beoordelen op basis van een krantenbericht. Als het zo simpel geweest was had die man geen 6 jaar hoeven procederen.

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 18:35

Ja maar ik beoordeel niet. Ik wil alleen zeggen dat ik een dergelijke actie niet goedkeur, wat de beweegredenen ook mogen zijn. ;)

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 18:37

pres schreef:
KiWiKo schreef:

Ik snap wat je bedoeld maar die kinderen worden dan juist vaak weer terug gehaald naar hun vertrouwde omgeving.

En inderdaad, het zal best moeilijk zijn en vaak misschien zelfs onmogelijk om geheel in het belang van het kind te handelen.

Dat een omgeving "vertrouwd" is, betekent nog niet dat die omgeving ook goed is voor het kind en dat het kind daar veilig is. Als er sprake is van een omgeving die slecht is voor het kind, dan prevaleert de actie om het kind zo snel en gemakkelijk mogelijk daaruit te bevrijden boven het afscheid nemen van de familie, vrienden en bekenden die het in zijn "vertrouwde" omgeving nog heeft, inclusief haar eigen moeder.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 18:38

pres schreef:
KiWiKo schreef:

als kinderen al een paar jaar in verweggistan wonen, is dat hun vertrouwde omgeving.......... waar ze uit weggehaald worden.

De omgeving waar ze vandaan komen oorspronkelijk is helemaal niet vertrouwd meer slechts een herinnering, en zelfs dat vaak niet :)

ik denk dat niemand bij zn volle verstand zo een actie goedkeurd....... ik ook niet....... maar ik begin al bij afkeuren als pa en ma menen dingen door een rechter te moeten laten uitspreken..........

elias

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 18:57

ik heb me aangemeld...
Velp is toch gemeente arnhem?
of is er nog een velp?
Want als die bij arnhem ligt, woon ik er ook vlakbij!

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 19:18

http://www.nrc.nl/binnenland/article2256334.ece/Rechter_vader_moet_Katja_teruggeven

Citaat:
De 7-jarige Katja Leendertz uit Ede moet weer terug naar haar moeder. Dat is het voorlopige oordeel van een rechter in een kort geding dat daarover vandaag bij de rechtbank in Arnhem heeft gediend.

Hoewel de rechtbank nog niet zeker weet of de vader de dagvaarding voor het kort geding in goede orde heeft ontvangen, stelde de rechter vooralsnog alvast dat de vader onrechtmatig heeft gehandeld door het meisje zonder de toestemming van haar moeder mee te nemen.

De vader plukte het meisje woensdag van het schoolplein in Ede en heeft haar vermoedelijk meegenomen naar de Verenigde Staten.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 20:34

Ketaki schreef:
http://www.nrc.nl/binnenland/article2256334.ece/Rechter_vader_moet_Katja_teruggeven

Citaat:
De 7-jarige Katja Leendertz uit Ede moet weer terug naar haar moeder. Dat is het voorlopige oordeel van een rechter in een kort geding dat daarover vandaag bij de rechtbank in Arnhem heeft gediend.

Hoewel de rechtbank nog niet zeker weet of de vader de dagvaarding voor het kort geding in goede orde heeft ontvangen, stelde de rechter vooralsnog alvast dat de vader onrechtmatig heeft gehandeld door het meisje zonder de toestemming van haar moeder mee te nemen.

De vader plukte het meisje woensdag van het schoolplein in Ede en heeft haar vermoedelijk meegenomen naar de Verenigde Staten.

Het enige wat de moeder nu bereikt heeft is dat Katja voorlopig niet meer naar Nederland komt. De vader heeft van de Amerikaanse rechter de volledige voogdij gekregen en Katja is geboren in Amerika.

Als hij met haar naar Nederland zou komen dan moet hij haar afstaan.

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 20:41

Serieus, het lijkt wel alsof het steeds meer gebeurd. Ontvoeringen, mensen vermoord... Ze kunnen beter de krant & het nieuws afschaffen, dan is het leven een stuk vrediger.

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 21:15

ThePast03 schreef:
Het enige wat de moeder nu bereikt heeft is dat Katja voorlopig niet meer naar Nederland komt. De vader heeft van de Amerikaanse rechter de volledige voogdij gekregen en Katja is geboren in Amerika.

Als hij met haar naar Nederland zou komen dan moet hij haar afstaan.

he gadver het is toch echt een naar iets dit.
En inderdaad zolang hij op amerikaans grondgebied blijft met haar.
Wat kan ze doen? Haar terug ontvoeren?
Het is toch zo jammer dat kinderen vaak de dupe zijn van zoiets.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 23:16

pres schreef:
he gadver het is toch echt een naar iets dit.
En inderdaad zolang hij op amerikaans grondgebied blijft met haar.
Wat kan ze doen? Haar terug ontvoeren?
Het is toch zo jammer dat kinderen vaak de dupe zijn van zoiets.

Als Katja een Amerikaans paspoort heeft (en dat zal ze ook wel hebben aangezien ze daar geboren is) kan de moeder haar inderdaad alleen terug ontvoeren. Amerika levert geen Amerikaanse staatsburgers uit.

Maar ik vraag me af waarom een moeder een kind 3 jaar lang van een vader weghoudt, dat soort dingen vind ik verschrikkelijk tenzij er een hele goede reden voor is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 23:26

Mijn kinderen zijn in belgie geboren en hebben de nederlandse nationaliteit.Een kind krijgt bij geboorte de nationaliteit van de ouders ,niet van het land waar het geboren is.
Wat wel zou kunnen is dat de vader de amerikaanse nationaliteit heeft aangenomen en het kind zo amerikaanse is.

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 10:24

ThePast03 schreef:
Als Katja een Amerikaans paspoort heeft (en dat zal ze ook wel hebben aangezien ze daar geboren is) kan de moeder haar inderdaad alleen terug ontvoeren. Amerika levert geen Amerikaanse staatsburgers uit.

Maar ik vraag me af waarom een moeder een kind 3 jaar lang van een vader weghoudt, dat soort dingen vind ik verschrikkelijk tenzij er een hele goede reden voor is.

Als zij er een goede reden voor had om hem bij haar weg te houden, dan had hij ongetwijfeld niet de voogdij gekregen. In zulke zaken worden toch beide partijen gehoord?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 00:31

silvana schreef:
Mijn kinderen zijn in belgie geboren en hebben de nederlandse nationaliteit.Een kind krijgt bij geboorte de nationaliteit van de ouders ,niet van het land waar het geboren is.
Wat wel zou kunnen is dat de vader de amerikaanse nationaliteit heeft aangenomen en het kind zo amerikaanse is.

Als je in Amerika wordt geboren krijg je automatisch de Amerikaanse nationaliteit en eventueel (bij Nederlandse ouders) ook de Nederlandse nationaliteit.

Ius Soli
(Latijn: Recht van de bodem). Een aantal landen kennen staatsburgerschap toe als men in dat land geboren is, ongeacht de nationaliteit van de ouders (bijvoorbeeld Canada).

Bij ons (en ook in België) hanteren we:

Ius Sanguinis
(Latijn: Recht van het bloed). Dit is de in veel landen gebruikelijke regel dat als één van de ouders staatsburger is van dat land, diens kinderen dat ook zijn. In sommige gevallen dient een kind dit voor een bepaalde leeftijd te bekrachtigen (bijvoorbeeld Japan).

Je kunt hier dus niet België met Amerika vergelijken. ;)