Meerderheid 2e Kamer is voor verbod fokken van nertsen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 22:30

Lederwaren zijn zeer slecht afbreekbaar en zitten inderdaad vol met chemische troep. Zelfs plastic of blik breekt stukken sneller af. Papier ook absoluut. Bont en leer worden beide met rotzooi bewerkt, om iets wat op natuurlijke wijze zeer snel af zou breken toch nog jaren en jaren in stand te houden.

Citaat:
Although some leathermakers deceptively tout their products as "eco-friendly," turning skin into leather also requires massive amounts of energy and dangerous chemicals, including mineral salts, formaldehyde, coal-tar derivatives, and various oils, dyes, and finishes, some of them cyanide-based. Most leather produced in the U.S. is chrome-tanned; all wastes containing chromium are considered hazardous by the EPA. Tannery effluent contains large amounts of pollutants, such as salt, lime sludge, sulfides, and acids. The process of tanning stabilizes the collagen or protein fibers in skins so that they actually stop biodegrading so that leather doesn't rot right off your feet. Additionally, to raise the animals whose skin eventually becomes leather, trees are cleared to create pastureland, vast quantities of water are used, and feedlot and dairy-farm runoff create a major source of water pollution. Huge amounts of fossil fuels are consumed in livestock production. (By contrast, plastic wearables account for only a fraction of the petroleum used in the U.S.)

People who work in and live near tanneries suffer too. Many are dying from cancer caused by exposure to toxic chemicals used to process and dye the leather. The Centers for Disease Control and Prevention found that the incidence of leukemia among residents in an area near one tannery in Kentucky was five times the U.S. average. Arsenic, a common tannery chemical, has long been associated with lung cancer in workers who are exposed to it on a regular basis. Studies of leather-tannery workers in Sweden and Italy found cancer risks "between 20% and 50% above [those] expected."

En waarom dan niet gewoon kunststof/stoffen schoenen??

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 22:53

Yamcha schreef:
ZaraTess schreef:
Wat is dat nou voor een ONZIN. heb je ooit gehoord dat runderen gehouden worden enkel voor het leer? En het vlees gooien ze weg zeker? Zelfs bij zieke dieren waarvan het vlees niet meer gegeten mag worden wordt het leer niet gebruikt want die dieren gaan rechtstreeks naar de Rendac. De hoofdzaak van het houden van runderen is melkproductie en vleesproductie en zeker geen lederproduktie.

Is niet onzin, ga maar een googelen, je schrikt je dood. ben zeer benieuwd naar de sites die je bedoelt. stuur me er maar een paar, ik kan ze niet vinden
Maar dan nog...... vlees heeft een mens niet nodig, melk is eigenlijk voor kalfjes (als je langere tijd geen melk meer drinkt, kun je de lactose niet meer verdragen, heet ook wel afspenen), heeft een mens ook niet nodig, eigenlijk is het nergens voor nodig koeien te houden.
Het blijft dus gewoon een luxe product, waarvoor dan wel dieren uitgebuit worden. Bont is ook een luxeproduct, wat is het verschil?hoezo zijn melk en vlees luxeproducten? dat mag je me uitleggen. Dat je tegen het houden (dus doden) van dieren om het vlees bent kan ik inkomen maar hoe zit dat met de melk?
ZaraTess schreef:
nee dat is ook zeker niet fair maar ik wilde enkel maar het verschil aangeven tussen het houden en doden van runderen en nertsen. De vergelijking die jij maakte tussen leder en bont klopt namelijk niet. Het rund wordt nog gebruikt als voedselvoorziening en nertsenvlees is niet te eten dus de nerts gaat enkel dood om de mens er 'mooier' op te laten worden. De discussie of je vlees mag/moet eten is een andere discussie maar een dier enkel doden voor de vacht vind ik zoiezo not done!

Maar wat is het verschil met een dier doden enkel voor het vlees (wat een mens dus niet eens nodig heeft)?het verschil is dat het dan nog dient om mensen te voeden en niet voor de fun of omdat het mode is
ZaraTess schreef:
ik vind mezelf niet hypocriet maar toch bedankt! en ik heb de reden waarom ik bont afkeur hierboven denk ik al uitgebreid beschreven. Mocht het te wazig zijn leg ik het je graag nog een keer uit

Graag, ik zie het verschil niet, in beide gevallen worden dieren gedood voor een luxeproduct.
zie hierboven

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 09:36

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 09:38

Wellicht volgende keer gewoon de beginpost even lezen :Z

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 11:36

@ ZaraTess:
Antwoord op al je vetgedrukte stukken:
Mensen hebben geen vlees en geen melk nodig. Vlees is goed te vervangen. Ik kan me dus geen enkele goede reden bedenken om dieren te doden voor het vlees.
Wat de melk betreft: in principe is melk na je babytijd niet meer nodig, er zijn verschillende groenten waarmee de calcium die je nodig hebt veel effectiever kan worden ingenomen. Courgette is er een van.

Wat ik maar wil zeggen is dat er geen steekhoudende reden is om bont wel af te keuren en vlees niet. Beide zijn gewoon niet nodig.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Meerderheid 2e Kamer is voor verbod fokken van nertsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 17:57

Eens met Yamcha.

De reden dat de dieren nog steeds worden gedood, is omdat men dénkt niet zonder vlees te kunnen :)

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:42

http://www.youtube.com/watch?v=I72kRigSKaw

In dit filpje zie je hoe vreselijk de diertjes het hebben op de fokkerij. Ze zitten in minimale hokjes opgesloten en zijn contstand in paniek op zoek naar een uitweg. Vind het goed dat we dit in Nederland verbieden. Het is toch verschrikkelijk als we dit in ons land goed zouden vinden. Vind het ook heel erg voor de nertsen in andere landen maar vind ook dat we dit op deze manier niet kunnen toestaan in nederland. Wellicht gaat er bij andere landen een belletje rinkelen, je weet maar nooit.

Wat betreft de vergelijking die word gelegd met koeien e.d. Ik woon nu zelf op een boerderij en daar hebben de koeien het prima. Heb er nog nooit een zo in paniek gezien als de nertsen in het filmpje. Ook zitten er bij ons eendjes in de opfok, ja voor de slacht. Deze eendjes hebben het heel goed en worden netjes verzorgd. Vind ik een heel ander verhaal dan nertsen in een ieniminihokje waar ze helemaal gek in worden. Zo slachtafval op hun hok gekwakt krijgen als voedsel.

Geef mijn portie maar aan fikkie.. ;(

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 23:21

Volgens mij is dat filmpje een beetje verouderd (komt ook uit 2007); in de nertsenhouderij waar ik langsging waren de hokken een stuk groter en meer verrijkt. Het blijft geen mooie manier om dieren te houden maar zoals het in dat filmpje wordt geschetst klopt niet meer. Dat het slachtafval op hun hok gekwakt wordt als voedsel lijkt me geen probleem, ze eten het met smaak - het ziet er alleen voor ons niet zo lekker uit (en ruikt ook beroerd). Het stomme met nertsen is dat ik van te voren verwachtte de ergste dierenmishandeling ooit te gaan aanschouwen en eigenlijk vond ik het één van de meest vriendelijke intensieve sectoren die ik tot nu toe heb gezien. Ik zal nog altijd nóóit bont kopen maar het beeld dat van de nertsenhouderij wordt geschetst in de media klopt niet en staat niet in verhouding tot hoe het er aan toe gaat bij mestvarkens en -kippen.

Ben overigens ook wel eens bij een eendenboer geweest, en daar zag ik een overvolle donkere stal met meerdere eenden die niet meer konden opstaan en veel kaalgeplukte lijven. Misschien dat heter bij jullie anders aan toe gaat, maar mij viel het erg tegen - het was gewoon een kopie van de vleeskippenhouderij. De kuikenafdeling was trouwens wel heel schattig.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 23:49

AnnetB schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=I72kRigSKaw

In dit filpje zie je hoe vreselijk de diertjes het hebben op de fokkerij. Ze zitten in minimale hokjes opgesloten en zijn contstand in paniek op zoek naar een uitweg. Vind het goed dat we dit in Nederland verbieden. Het is toch verschrikkelijk als we dit in ons land goed zouden vinden. Vind het ook heel erg voor de nertsen in andere landen maar vind ook dat we dit op deze manier niet kunnen toestaan in nederland. Wellicht gaat er bij andere landen een belletje rinkelen, je weet maar nooit.

Wat betreft de vergelijking die word gelegd met koeien e.d. Ik woon nu zelf op een boerderij en daar hebben de koeien het prima. Heb er nog nooit een zo in paniek gezien als de nertsen in het filmpje. Ook zitten er bij ons eendjes in de opfok, ja voor de slacht. Deze eendjes hebben het heel goed en worden netjes verzorgd. Vind ik een heel ander verhaal dan nertsen in een ieniminihokje waar ze helemaal gek in worden. Zo slachtafval op hun hok gekwakt krijgen als voedsel.

Geef mijn portie maar aan fikkie.. ;(

Dan weet je ook dat sommige groeperingen of oude filmpjes pakken of in een buitenlandse houderij filmen.
Als ik een film maak bij een boer waar de koeien vast staan en tot hun knieën in de mest staan, ga je ook steigeren en zeggen dat dat nu helemaal niet meer van toepassing is.
http://www.youtube.com/watch?v=wLkkhvOHN40
Dit is hoe de nertsen nu in Nederland gehouden moeten worden.

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 07:31

PeelSlowly schreef:
Ben overigens ook wel eens bij een eendenboer geweest, en daar zag ik een overvolle donkere stal met meerdere eenden die niet meer konden opstaan en veel kaalgeplukte lijven. Misschien dat heter bij jullie anders aan toe gaat, maar mij viel het erg tegen - het was gewoon een kopie van de vleeskippenhouderij. De kuikenafdeling was trouwens wel heel schattig.

Bij ons gaat dat idd anders. De schuur is juist altijd verlicht en ze worden regelmatig lekker op gestrooid. Ze zitten in een ruime schuur met natuurlijk voldoende eten en drinken. Wat jij beschrijft lijkt meer op kippen. Die houden ze in het donker.. Met vangen worden de eenden ook netjes behandeld omdat er anders beurse plekken op komen.

Citaat:
Dan weet je ook dat sommige groeperingen of oude filmpjes pakken of in een buitenlandse houderij filmen.
Als ik een film maak bij een boer waar de koeien vast staan en tot hun knieën in de mest staan, ga je ook steigeren en zeggen dat dat nu helemaal niet meer van toepassing is.
Dit is hoe de nertsen nu in Nederland gehouden moeten worden.

Moet zeggen dat ik ze bij deze boer er netjes bij vind zitten. Ze zijn iig niet zo aan het stressen als in mijn filmpje. Als dat bij alle boeren zo zou zijn. Maar je weet nooit hoe zo'n boer achter de schermen met zo'n diertje omgaat. Toch vind ik het goed dat we het verbieden in Nederland. Hoop dat andere landen hierdoor aangestoken worden. Met name in de EU mogen ze het hier wel eens over hebben.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 07:34

ik vind het niet goed dat we het verbieden in Nederland....... hier word streng gecontroleerd......... en die Nertsboer die begint in Wit Rusland gewoon opnieuw hoor, zolang er vraag is naar Nertsbont word het gefokt....... en dan hebben die dieren het waarschijnlijk een stuk slechter.

Vergelijk het maar met het verbod op het slachten van paarden in Amerika............. is het lot van het wezen paard nou niet echt op vooruit gegaan.............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 08:01

Kan het hier alleen maar mee eens zijn.
De markt heeft geen ethiek, geen moraal. Zolang er vraag is, is er aanbod, of het nu goed is of niet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 08:50

@AnnetB,
Dit weet ik van "gewone" koeienboeren toch ook niet?
Dan ook maar koeien verbieden?
Er wordt streng gecontroleerd.

Helaas weet je dat dierenwelzijnswetten in Nederland niet door de andere landen van de EU worden overgenomen.
Bv: de (oude) legbatterijen die in Nederland niet meer mogen, zijn verplaats naar oa België. Dus vanuit Nederland gingen de batterijen vanuit de schuur op transport (zonder kippen ;) ).

En voordat mensen zeggen dat de kippen het nu dus beter hebben toen......
Er is bij scharrelkippen veel meer uitval dan bij batterijkippen.
Ook is het economisch niet correct. In Nederland is een ei dus duurder om te produceren, maar andere EUlanden kunnen ze goedkoper blijven leveren. En dit gaat al zeker 10 jaar zo, zonder dat de andere landen van de EU zich aan deze regels gaan houden.

ps typo's

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 08:57

KiWiKo schreef:
ik vind het niet goed dat we het verbieden in Nederland....... hier word streng gecontroleerd......... en die Nertsboer die begint in Wit Rusland gewoon opnieuw hoor, zolang er vraag is naar Nertsbont word het gefokt....... en dan hebben die dieren het waarschijnlijk een stuk slechter.

Vergelijk het maar met het verbod op het slachten van paarden in Amerika............. is het lot van het wezen paard nou niet echt op vooruit gegaan.............

Ben het eens met KiWiKo. Wanneer je dit doorvoert, en dat moeten ze lekker zelf weten zolang de boeren er schadeloos voor worden gesteld, krijg je verplaatsing van het probleem. Wat nu ook gaat gebeuren. Nu kunnen ze het nog in eigen hand houden en controleren (wat ze al heeeel erg doen). Straks niet meer.

Ze kijken echt niet verder dan hun neus lang is. Overigens zijn ze in Amerika aan het slachten geslagen omdat daar de zuivel een luxe product is en er dus minder wordt afgenomen. Melkprijs is zo gedaald dat het houden van koeien verlies met zich meebrengt. Waar praat je onderhand over? Primaire levensbehoeften worden gewoon zo benadeeld dat een land straks niet eens meer zelfvoorzienend kan zijn. ;(

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 15:23

Ik zie het als een ethisch signaal, naar de Nederlandse burgers, naar de EU, naar de wereld..... dat bont NIET meer van deze tijd is. Ik hoop dat het effect zal zijn, dat er langzamerhand meer mensen zo over gaan denken. Dan hebben een aantal nertsen het wellicht wat minder, maar zal de vraag afnemen en er minder aanbod komen. En dat is utilitaristisch gezien toch nog 't beste voor de nertsen.

En een filmpje uit 2007 zou ik trouwens niet een 'verouderd' filmpje noemen... Dat is wellicht nog niet eens twee jaar geleden? Het is niet alsof die hokken elk half jaar verbeterd worden... Het filmpje laat wel weer zien wat een rotleven die beestjes hebben.

En over de vergoedingen: tsja, mijn oudoom had een uitstekend lopend asbestbedrijf. Dat mocht ineens niet meer (nogal logisch) en hij kreeg ook geen vergoeding. Waarom nertsenbedrijven dan wel? Ze hebben nota bene tien jaar om om te schakelen, bij hem moest 't ineens afgelopen zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 15:28

@Fitch, bepaalde groeperingen willen je het ergste laten geloven.
In Nederland zitten de nertsen er allang niet meer zo bij.
Of de filmpjes zijn veel!! ouder, of ze komen uit het buitenland.
Ik blijf het maar herhalen:
Zo zitten ze erbij in Nederland, met een eigen nachthok en stro om een nest van te maken.!!

Dit filmpje is 100% Nederlands en van dit jaar.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 15:30

Dat ziet er inderdaad een stuk beter uit, voor de nertsen. Absoluut. Ik hoop van harte dat je gelijk hebt. Maar is er dan zo'n groot verschil tussen nu en 2007? Dan is het wel heeeeel erg vooruitgegaan in korte tijd.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 15:43

@Fitch, het filmpje is geplaatst in 2007 (er staat niet bij wanneer het is gefilmd) en is natuurlijk ook van een groepering die het ergste wil laten zien.

Buiten Nederland zitten ze vaak nog wel in oude hokken (oude hokken zijn verkocht naar verschillende landen van de EU). ZO ook van de legbatterijen (kippen). Boeren die ze hier moesten verwijderen waren gepikeerd/boos dat de hokken gewoon op transport gingen naar oa België waar ze wel geplaatst mochten (en nog steeds) worden.

De EU heeft verschillende welzijnsregels waar Nederland in voorop loopt om ze na te leven. Helaas blijven ze voorop lopen want niemand volgt van de EU. Ook volgen daar geen sancties op. Wel op de boeren in Nederland (door de regering). Alle landen van de EU kunnen bv de kippeneieren veel goedkoper produceren dan Nederlandse boeren. Dus veel boeren worden genoodzaakt te stoppen omdat ze ook niet mogen uitbreiden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 16:17

Duitsland loopt ook ver vooruit wat betreft welzijn. Veel mensen vergeten dat voor de lol maar gewoon.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 16:21

_San87_ schreef:
Duitsland loopt ook ver vooruit wat betreft welzijn. Veel mensen vergeten dat voor de lol maar gewoon.

Ja, ik vergeet elke dag voor de lol dat Duitsland ver voor uit loopt wat betreft welzijn. Dat is het grootste plezier in mijn leven, eigenlijk. :=

Maarreh, in Duitsland hebben ze toch nog steeds legbatterij-eieren in de winkels?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 16:35

NRF heeft van die model fokkerijen die door tegenstanders en pers bezocht mogen worden, daar is het laatste filmpje ook gemaakt.

Er zijn nog genoeg bedrijven die meer op het z.g. verouderde filmpje lijken.
Maar goed dat is allemaal niet meer aan de orde, er is een kamermeerderheid dus de PVDD zal er zeker voor zorgen dat dit wetsvoorstel er door heen komt.

Op welke gronden?? is het reeel ?? het past gewoon niet in onze cultuur om dieren onnodig te misbruiken, we eten ook geen honden en katten, ook dat doen ze in andere culturen weer wel.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 16:49

@Sarabande wat is dieren misbruiken?
Paardrijden? Is ook niet nodig.
In Nederland heb je geen paarden meer nodig als werk/lastdier.
Nu heb je trekkers en auto's. Maar toch staat Nederland er voller mee dan 50 jaar geleden toen men ze nog echt nodig had.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 16:59

Brainless schreef:
@Sarabande wat is dieren misbruiken?
Paardrijden? Is ook niet nodig.
In Nederland heb je geen paarden meer nodig als werk/lastdier.
Nu heb je trekkers en auto's. Maar toch staat Nederland er voller mee dan 50 jaar geleden toen men ze nog echt nodig had.

Wat een kul argument, het grootste deel van de paarden is tevreden en ze hebben wel degelijk een functie.

Ga eens in een manege voor gehandicapte kijken en zie hoe gelukkig die mensen van paarden worden. Of een topper in een mooie dressuurproef, of een overspannen kantoorpersoon, die lekker met zijn/haar paard door het bos crosst etc etc.

Die nertsen maken niemand gelukkig, alleen de eigenaar als hij een financieel goed jaar heeft.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 17:17

Blijkbaar maken die nertsen wel mensen gelukkig anders zou het bont niet verkocht worden.

Die nertsen zitten in een hok voor ons.
Laatst nog iemand heel gelukkig gezien, met haar nieuwe jas van nertsenbont.
Paarden worden gebruikt door/voor ons. Daar hebben ze ook niet om gevraagd.
Gehandicapten worden ook heel gelukkig met een hond/konijn en poes.

ps ik ben absoluut niet voor nertsenbont, maar het valt mij op dat mensen daarin wel een tunnelvisie hebben.
Wat hun zelf doen is niet zielig.
Een konijn in de konijnenindustrie is zielig, maar hun konijn die alleen in kooitje ergens achterin de tuin zit is niet zielig.
Mensen met een eigen paard vinden manegepaarden snel zielig.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 18:29

Dat ben ik deels met je eens, Brainless. Ik vind het niet geoorloofd om onderscheid te maken tussen de dieren zelf: een konijn in een hokje vind ik even zielig als een nerts in een kooitje, en inderdaad, paarden, koeien worden ook gewoon door ons 'gebruikt'. Iets anders vind ik toch wel honden en katten in onze maatschappij. Als deze goed behandeld worden hebben ze er meestal alleen maar baat bij niet in het 'wild' te wonen. Zover zijn die beestjes doorgeëvolueerd.

Maar... ik denk niet dat dit betekent dat je er niet over mag discussiëren. Ik denk dat sommige paarden (op een slechte manege, in experimenten) het slechter hebben dan die nertsen, en andere paarden (in een graasgebied, bij een particulier die 't beste met 't dier voorheeft) beter. Dus je zou eventueel wel gradaties in dierenleed aan kunnen brengen. Maargoed, dan is een nertsenboerderij ook weer een stuk minder zielig (als ik van jouw filmpje uitga) dan een legbatterij.