School terecht gedagvaard in loverboyaffaire?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikki__

Re: School terecht gedagvaard in loverboyaffaire?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 21:22

Ik heb ook veel gespijbeld toen ik rond die leeftijd was (ben er nu ook echt niet trots op oid) maar ook mijn school deed niks hoor. Mijn moeder was de gene die het opmerkte en ik vind dat haar moeder er net zo hard schuldig aan is als school dat is. Niet dus.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 22:45

Ik vind dat school wel in gebreken is gebleven door niks te melden over het verzuim van Maria. Dat de school nu gedagvaard wordt, vind ik toch wat absurd. :o

Persoonlijk vind ik dat de moeder iets meer bij zichzelf te raden mag gaan. Het is verschrikkelijk wat er is gebeurd, maar als je merkt dat je dochter zichzelf niet is, dan ga je actie ondernemen en wel tot je het fijne ervan weet. Uit het boek maakte ik op dat dat niet gebeurd is. Een open houding, te allen tijde, en een goede verstandhouding is iets wat je een kind moet leren, en dat is het slachtoffer in die context niet geweest. Ik vraag me dus af in hoeverre de opvoeding van het kind in gebreken is gebleven.

Ik vind het verschrikkelijk wat er is gebeurd voor het slachtoffer en de moeder, maar om de schuld op de school af te schuiven én geld willen vangen, gaat mij te ver. In de opening las ik dat ze het prima voor elkaar heeft en een hoop geblabla. Maar ik denk dat het hier om iets anders gaat.
Hoe denk je dat die moeder zich voelt? Dat ze al die tijd haar dochter weg zag glijden, en achteraf blijkt dat zij haar dochter in die situatie niet heeft (kunnen) helpen.

Als de school schuldig wordt bevonden, denk ik dat dat voor de moeder een opluchting is. De school is immers in gebreken gebleven. Haar treft dan minder blaam.

sorrell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 15:41

[quote]Dit komt niet uit de lucht vallen. En voor de mensen die nog steeds denken dat ik niet in de gaten had dat er iets met mijn dochter aan de hand was: Vanaf dag 1 zag ik dat het niet goed met haar ging[/b]. [b]Omdat ze altijd thuis was als ze niet op school zat, zocht ik de oorzaak van haar problemen in de verkeerde richting. Ik heb vanaf de eerste dag geprobeerd haar te helpen en te bereiken. Als ik geweten had van haar enorme verzuim, dan had ik in kunnen grijpen.[/quote]

Ik moet bekennen, ik ken het boek niet, en het verhaal niet.. Ik heb alleen maar gelzen wat in dit topic staat.. En snap iets niet, misschien kunnen jullie het me uitleggen..

Moeder zegt zelf dat ze van dag 1 in de gaten had dat het niet goed ging, en dat ze veel thuis zat.. Hoe kan ze dan de school de schuld geven van het verzuim?? Moeder wist dat ze thuis zat... :o Of ben ik nu blond en begrijp ik het niet goed??

Het citaat is van de moeder zelf...

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 15:53

(Lees: ik heb trouwens niet haar boek gelezen, en ik ken het verhaal van hun ook niet)
Maar ik vraag mij dan af,als ik dit zo lees, in het algemeen, hoe moeten we die loverboys dan aanpakken?
Als ze op het schoolplein staan, dan vindt ik dat toch iets voor school. Jonge meisjes van 12 tot en met 18, soms ouder, zijn zo naief als een koe. Het enige wat een ouder kan doen, is het meisje leren om zulke jongens te herkennen, en proberen om er zo ver mogelijk weg van blijven. Maar wat doe je verder? Als maatschappij?

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 16:11

Charica schreef:
(Lees: ik heb trouwens niet haar boek gelezen, en ik ken het verhaal van hun ook niet)
Maar ik vraag mij dan af,als ik dit zo lees, in het algemeen, hoe moeten we die loverboys dan aanpakken?
Als ze op het schoolplein staan, dan vindt ik dat toch iets voor school. Jonge meisjes van 12 tot en met 18, soms ouder, zijn zo naief als een koe. Het enige wat een ouder kan doen, is het meisje leren om zulke jongens te herkennen, en proberen om er zo ver mogelijk weg van blijven. Maar wat doe je verder? Als maatschappij?

Goed idee, maar om heel eerlijk te zijn geloof ik dat zelfs een ouder zo'n jongen niet herkend voordat hun kind er al tot de nek toe in zit. Hoe kun je je kind daar dan op attent maken? De meeste mensen zijn nooit in aanraking geweest met dat milieu en dan herken je dat gewoon niet. Zulke jongens weten dat en maken daar handig gebruik van.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 17:53

sja, het is een moeilijk aan te pakken probleem.

wonden de loverboys meisjes vroeger nog om hun vinger met cadeau's, nu worden meisjes gewoon bedreigd en mishandeld. Angst werkt ook goed..

ik denk dat controle van de overheid hier ook een bijdrage aan kan leveren. meer politiecontrole.
ik weet een tijd dat politie meerdere malen per dag langs school reed vroeger, toen er veel gevochten werd.

toch denk ik dat dit een zeer complexe problematiek is.
school heeft zich niet aan de kwaliteitseisen gehouden, en kan daardoor denk ik best deels verantwoordelijk worden gesteld.
als school niet ingrijpt bij verzuim, of de opvoeders op de hoogte stelt, zitten ze toch fout.
nalatigheid, dat is het.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 17:56

sorrell schreef:
Ik moet bekennen, ik ken het boek niet, en het verhaal niet.. Ik heb alleen maar gelzen wat in dit topic staat.. En snap iets niet, misschien kunnen jullie het me uitleggen..

Moeder zegt zelf dat ze van dag 1 in de gaten had dat het niet goed ging, en dat ze veel thuis zat.. Hoe kan ze dan de school de schuld geven van het verzuim?? Moeder wist dat ze thuis zat... :o Of ben ik nu blond en begrijp ik het niet goed??

Het citaat is van de moeder zelf...

nou.. idd.. wel erg makkelijk om de schuld op de school af te schuiven terwijl ze zelf ook wist dat haar dochter veel thuis zat..

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 09:16

ik heb vroeger ook veel gespijbeld en dat wisten mijn ouders ook niet...
Als je slim spijbeld is het ook niet moeilijk, briefjes inleveren van tandarts etc. Ziekmelden via de telefoon enz...

En ja natuurlijk had de school moeten zeggen, "Goh uw dochter is wel veel ziek" Maar spijbelaars zijn slim en weten het zo te draaien dat een school weinig kan doen.

En ik vind het nogal zielig om nu 74000 euro te vragen voor alleen een excuus (behalve als het idd naar een goed doel zou gaan) Ze klopt de hele zaak al uit door die boeken en natuurlijk is het erg voor Maria, maar de manier waarop verdient mijn respect zeker niet.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 09:19

Ik ken de zaak niet, maar als er geld word geeist gaat het gewoon wel om het geld. En dan mag je het draaien of keren dan is het een rol die meespeelt. Of het terecht is dat ze geld eisen weet ik natuurlijk niet.

Ik zou trouwens niet zo hard vastklampen aan feiten uit een boek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 09:26

School is een opvoedkundig instituut, dat werd vroeger heel erg strak en strikt gehanteerd. De meester had aanzien en veel macht. Er heerste discipline, normen en waarden werden meegegeven en desnoods met strakke hand.

De maatschappij is in die tientallen jaren dermate veranderd, dat er "buiten" en jungle heerst, idd moeten opgroeiende kinderen beschermd worden tegen de elementen binnen de maatschappij en wijs gemaakt worden van wat er buiten allemaal mogelijk is.

Pas als ze goed op de hoogte zijn en zich in een veilige omgeving op hun studie kunnen richten, met idd genoeg veilige ontspanning voor de uren dat ze op school zijn, zoals bv tussenuren, pauzes, dan kan je als school je handen in onschuld wassen.

Juist meiden van zo een gevoelige leeftijd vallen in deze maatschappij ten prooi aan het nieuwe fenomeen Loverboy, de knullen eveneens gaan makkelijker op crimipad om al die mooie luxe dingen te kunnen kopen en mee te pronken.

Jammer dat men op lagere scholen nog wel vaak als leerkracht een verantwoordelijkheid voelt voor die kids, maar zodra ze naar de middelbare school gaan, zoeken ze het maar uit.

Overigens zal de moeder vast wel een berg kosten hebben gemaakt gedurende de rechtzaken, een advokaat is gewoon schreeuwend duur. Ook kan ik mij voorstellen dat haar dochter een flinke achterstand heeft in haar schoolontwikkeling, idd pleister op de wonde. In Nederland gaat men steeds meer naar Civielrechtelijke zaken waar smartegeld geëist wordt, het gaat richting Amerika. En id geld verzoet wonden, onze maatschappij draait louter om geld. Dit meisje en de moeder zijn waarachtig slachtoffer en school verdient in mijn ogen een boete en die forse boete mag betaald worden aan het gezin.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-05-09 09:29, in het totaal 1 keer bewerkt

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 09:29

dat is niet waar russel; veel leraren op de middelbare school voelen zich zeer verantwoordelijk voor hun leerlingen; zeker als zij mentoren zijn. ook deze leraren houden een vinger aan de pols, maar krijgen minder grip op de leerlingen. het zijn namelijk vaak de ouders die vinden dat hun zoon of dochter oud genoeg is om zijn of haar eigen beslissingen te maken.
hoe vaak ik wel niet met ouders aan tafel heb gezeten en gewoon 0 reactie kreeg...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 09:32

Juist, idd veel ouders geven 0 op het rekest, dat weet ik van een vriendin van mij die op een basisschool lest geeft in Amsterdam, maar als school en als groep en direkteur, doen ze er alles aan om dat kind juist in bescherming te nemen en eventueel bij te schaven waar thuis niets wordt gedaan.

Er is ook meer nodig dan een goede docent met het hart op de juiste plaats, het hele beleid, de regels, de omgeving, alles moet in balans zijn om iets te creëren.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 09:33

Inderdaad, het is een som van alle factoren. Tegenwoordig kan school als opvoedkundig instituut zoals we vroeger kende. Gewoon niet meer bestaan in deze maatschapij.

Pedagogie van de ouders, sociale leeftijd die steeds hoger word, streven naar individualiteit enz enz.

Zelfs binnen één land zie je het hard, ik heb op internaat in een boerendorpje gezeten en daar kon dat nog makkelijk gerealiseerd werden. Maar hier in de stad niet... Wanneer er dan maatregelen genomen worden staan de ouders op de stoep om te klagen over de strengheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 09:38

Ik ken mensen die hun moeilijke kind op een school in Belgie zetten, een internaat. Daar heerst nog discipline, maar ook omdat ze met elkaar daar zitten een stukje sociaal leven en binding. Die meiden knappen heel erg goed op.

Zoals bv een kennis van mij, een heel gewone meid uit een goed milieu, maar is wel op kostschool geweest in Belgie, omdat haar vader vond dat het onderwijs daar beter was. Ik denk dat er wel wat schort aan de scholen in Nederland. Veel te vrij, te makkelijk.

Ik zat 25 jaar geleden al op een scholengemeenschap wat voor die tijd al losgeslagen was. Nu zou het een school ver uit de tijd zijn...maar de problematiek in de maatschappij zoals die nu is, bestond toen nog niet.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 09:44

er zijn hier in nederland ook vele internaten, maar daar komt een kind niet zomaar terecht. dan moet het hele sociale systeem achter deze beslissing staan en dat is vaak niet het geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 09:47

Die internaten zijn meer speciale scholen, zoals jij zegt idd een extra maatregel. Maar wat meer een discipline zoals op de internaten zou niet verkeerd zijn. Alles wat strakker en strenger op school is dan thuis en op de werkplek is geen verkeerde zaak.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 09:49

er zijn ook reguliere internaten, maar die zijn vaak particulier en erg kostbaar.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:53

ik denk gewoon dat school een steekje heeft laten vallen met hun verzuimbeleid.
gegeven is gewoon dat opvoeders daarvan op de hoogte gehouden moeten worden.
wist moeder dit, had ze actie erop kunnen zetten, dat is nu niet het geval geweest.

school is natuurlijk niet 100% te verwijten, maar had deels de verantwoordelijkheid moeten nemen. zo is het, niet anders, maar dat is mijn mening!!!!

( heb ook ervaring in het onderwijs, nu werk ik in de residentiële jeugdzorg, en weet hoe belangrijk het is alles te observeren, rapporteren, overdragen en actie erop zetten wanneer mogelijk.)

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:24

ik vind het raar om dat geld te eisen
zoiets maakt toch niet goed met geld?

Wel vind ik dat de school meer had moeten doen, komop zeg als zij aleen op school is voor toetsen en verder niet grijp je toch in..bel je de ouders en vraag je waarom ze spijbelt enz?

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 08:38

Ik wil nog wel graag reageren omdat iemand zegt dat spijbelaars alles heel makkelijk kunnen masqueren.. Dat zal best zo zijn, maar kun je dat 4 jaar lang elke dag? Het lijkt me toch echt heel sterk als er dan niks opvalt..

Verder zegt de moeder in dat citaat dat de dochter BUITEN schooltijden veel thuis zat... onder schooltijd was ze aan het werk voor deze loverboy.

Ik vind dan ook dat de school absoluut nalatig is geweest.. of de familie mosterd een schadevergoeding moet krijgen laat ik daarbij in het midden, maar ze kunnen op zijn minst erkennen dat hun absentiebeleid ver onder de maat was. Misschien, en dat weet je natuurlijk nooit zeker, had er wel eerder ingegrepen kunnen worden als moeder in jaar 1 al op de hoogte was gesteld van de afwezigheid van dochter.. maarja, dat is altijd achteraf praten.

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 09:06

AngelofLove schreef:
Een aanrader voor iedereen die niet weet waar de moeder van Maria was. Lees het boek die door de moeder van Maria geschreven is. Het heet 'Ik stond laatst voor een poppenkast'. Hierin wordt het verhaal zoals Lucie het meegemaakt heeft verteld en dan zal je zien dat ze heel veel heeft gedaan om haar dochter te redden.

Ken jij de mensen persoonlijk omdat je weet dat ze zoveel voor haar dochter gedaan heeft?
Ik heb het boek van Maria gelezen en ik vond juist daaruit blijken dat moeder zelf ook zwaar tekort geschoten is. Misschien heeft de school wel gebeld met de moeder maar was deze niet te bereiken?
Wij zijn er niet bijgeweest en zoals in ieder boek worden dingen verdraaid of mooier gemaakt. Ik krijg het gevoel dat ze gezien hebben dat het boek lekker wat geld opgebracht heeft, dus moeder besluit ook een boek te schrijven en natuurlijk gaat ze daarin niet zetten dat ze verzuimd heeft om goed voor haar dochter te zorgen. Welke moeder juicht het toe dat haar 12-jarige dochter al met een vriendje thuiskomt?
En nu de school even aanklagen en dik 70.000 euro vragen?
Voor mijn gevoel gaat het niet alleen om het principe dat de school mogelijk een onjuist verzuimbeleid heeft, maar gaat het juist wel om het geld.
We kennen alleen de kant van de moeder + dochter en niet de school zelf? Die hebben nog geen tijd gehad om een boek te schrijven :+

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 10:29

razia
ik denk dat jij het boek van die moeder maar eens moet gaan lezen ;)
want haar moeder juichte haar niet toe toen ze met een vriendje thuis kwam !
en daarnaast vind ik het raar om te zegen dat je vind dat de moeder meer had kunnen doen(of zoals je zegt dat ze het boek mischien mooier maakt, wat ik dus niet denk.want het boek is intressant maar je denkt niet wat een hel moet het voor haar geweest en ikdenk ook dat het echt zo is gebeurd) want ook die moeder werdt door die jongen omgepraat enz ;)

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 11:47

School, moeder en Maria zijn niet verantwoordelijk voor het misbruik. Dat is alleen de dader en zijn kornuiten, het schadeloos stellen, zou mijn inziens op hen verhaald moeten worden. Zij zijn degene die zich over de rug van meisjes hebben verrijkt of dat nu financieel of qua macht is, maakt geen reet uit.

Ik begrijp dat de moeder zich afvraagt, wat als de school het verzuim had gemeld, had haar dochter dan eerder geholpen kunnen worden? Deze vraag zal altijd onbeantwoord blijven en vind terecht dat de school hier (melden schoolverzuim) verantwoordelijk voor wordt gehouden. Met de beschuldiging van de moeder naar school toe, beschuldigt ze ook haarzelf. Als je als ouder die geacht wordt het kind het beste te kennen al niet de vinger op de zere plek kan leggen, hoe kan een school dit dan met duizenden leerlingen???? Deze laatste zin is overigens geen beschuldiging naar moeder toe!

Aan de andere kant is het misbruik "ontdekt" door een vriendinnetje en een lerares (SCHOOL) die hierop direct actie hebben ondernomen, Maria "bekende" uiteindelijk nádat haar loverboy haar al een tijdje met rust liet omdat hij een ander "lieffie" boven haar prefereerde. Zij heeft hem echter niet als dader aangewezen, wel zijn kornuiten. Althans ten tijde van haar boek, heb het gebeuren erna eigenlijk niet gevolgd, krijg nl het gevoel dat het verhaal niet helemaal op waarheid berust.

Niet dat dat wat uitmaakt, al wordt er maar één meisje wakker geschud na het lezen van dit boek of herkennen ouders, vrienden en leraren hierin een situatie waarbij actie ondernomen moet worden, dan heeft dit boek zeker nut gehad.

Pfffffffff, nu nog zorgen dat mijn dochters niet in zo'n situatie belanden daarnaast ze leren omgaan met verleidingen als drugs en drank. Kleine kids kleine zorgen, grote kids héle grote zorgen!

Mocht hier op bokt een meisje/jongen in zo'n netelige positie zitten vanuit een dwangpositie, neem aub het heft in eigen handen, mijn PB box staat open!!!

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 12:30

@ Pri_lady: Toen ik op de middelbare school zat werd er elk lesuur op absentie gecontroleerd. De afwezige leerlingen werden op een briefje genoteerd en deze werden opgehaald door de concierge. Deze voerde de gegevens in in de computer en zo kun je volgens mij heel makkelijk zien wie er wanneer afwezig is.. Verder stond ook in de computer dat iemand bijvoorbeeld ziek-gemeld was, en met een briefje van je ouders kon je aangeven dat je bijvoorbeeld een afspraak had bij dokter of tandarts. Wanneer een leerling de hele dag niet op school was en er niet bekend was waarom werd er naar huis gebeld om te vragen waarom de leerling niet op school aanwezig was. Ik vind het dus echt vreemd dat deze school 4 jaar lang geen verzuim heeft gemeld.. uitgaande van het verhaal van maria en moeder.

Verder was Maria op schooltijden altijd weg, maar daarbuiten thuis. De moeder had wel degelijk in de gaten dat er iets niet helemaal goed was met Maria.. maar hoe bedenk je dan als ouder dat je kind in handen is gevallen van een loverboy? meneer manipuleerde niet alleen maria zelf, maar ook haar moeder, zodat deze niet achterdochtig zou worden. Verder moest het meisje voor toetsen en tentamens wel naar school, zodat niet ineens haar cijfers drastisch kelderden..

De loverboyproblematiek is gewoon zo ontzettend moeilijk. En ik denk dat je in dit verhaal niemand de schuld kunt geven behalve de daders.. Ik vind het dus ook absoluut niet de schuld van de school dat dit heeft kunnen gebeuren, echter is de school in mijn ogen wel degelijk nalatig geweest, want volgens mij is het gewoon verplicht om verzuim te melden. Bij de ouders, maar zeker bij leerplicht. Nogmaals, of een schadevergoeding "nodig" is laat ik in het midden, maar ik ben ervan overtuigd dat als deze school het veelvuldige verzuim eerder had gemeld er op zijn minst eerder actie ondernomen had kunnen worden.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:43

Ik denk dat de school niets aan deze situatie had kunnen doen. ja ze hadden afwezigheid moeten melden, maar dan? Dan had moeder met dochter gepraat, dat heeft ze nu ook, dochter had niets gezegd :n Tja, wat moet je dan als ouder? Je kind naar school brengen en ophalen? Makkelijk zat om naar binnen te lopen en weer weg te gaan als je moeder weer vertrokken is, om terug te zijn wanneer de school uit is.