Lyonesse schreef:@ zwartwitje: Blijkbaar zie jij je ierse zwager of je chineese buurvrouw niet als nederlander. Anders stond er wel: mijn nederlandse zwager, die in ierland geboren is etc etc. Ik denk dat je het dus met me eens bent dat een Ier een Ier blijft, een Chinees een Chinees, een Turk een Turk en een Marokkaan blijft een marrokaan. En ik blijf me toch steeds afvragen wat daar zo erg aan is. Mijn moeder woont in duitsland, maar blijft een nederlander. Nou en?
Technisch gezien is iedereen die geen nederlands paspoort heeft een buitenlander, heel zwart wit gesteld. Ik denk dat je nationaliteit moet loszien van gedrag. Er zijn zoveel nationaliteiten in Nederland en allemaal bevatten ze rotte appels en vrijwel het meerendeel van de mensen zijn in staat een bestaan op te bouwen waarin zij zichzelf zijn en toch in de Nederlandse samenleving (redelijk) goed tot zeer goed kunnen functioneren. Helaas is de groep die de problemen veroorzaakt dusdanig vaak in het nieuws dat er een vertekenend beeld ontstaat, overig zijn de verschillende bevolkingsgroepen hier zelf ook niet blij mee want als er mensen uit hun gemeenschap negatief in het nieuws zijn, zijn zij allemaal negatief in het nieuws.