Autorijders voelen wel wat voor rookverbod in auto

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 15:58

katiavl schreef:
Waarom vergelijken met andere dingen, als dit al op zich een probleem vormt?

Autorijden vormt een probleem. Weet je hoeveel levens verloren gaan omdat wij in auto's rijden? Zullen we het autorijden dan helemaal maar gaan verbieden? Dan hoeven we niet eerst 20.000 wetten in te voeren. Want eerst was het de autogordel, toen het handsfree bellen, straks het roken, dan inderdaad eten en drinken, dan het bedienen van de radio anders dan via stuurbediening, daarna het pakken van een zonnebril, je moet dan zo;n helm met vizier bediening of automatisch aanpassende bril hebben, de vrachtwagens die piepen als ze te dicht op hun voorgangers komen of over de witte streep gaan hebben we al, vervolgens automatisch rijdende auto's, en als er dan nog steeds doden vallen, tja, dan verbieden we auto's toch maar helemaal, want al die doden, dat kan niet.
Autorijden veroorzaakt doden, sterker nog, leven veroorzaakt doden. Laten we eens beginnen met zelf onze verantwoordelijkheid te nemen, dan zijn al deze zinloze wetten niet nodig. Als ik lees dat sommige mensen welleens last hebben van slingeracties door het pakken van een cd'tje, pak dan in vredesnaam geen cd'tje terwijl je aan het rijden bent. Wacht dan gewoon tot een parkeerplaats. Hetzelde geld voor het aansteken van een sigaret.
Laat ieder mens zijn eigen verantwoordelijkheid nemen, dan krijgen we dit soort volslagen belachelijke regels niet. En laten we voor de rest accepteren dat leven risico's met zich mee brengt, hoe erg dat ook is.....

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:10

Helaas zijn sommige mensen niet zo verantwoordelijk. Ik kan me trouwens ook best voorstellen dat sommige van de foefjes die nu in nieuwe auto's zitten. Zoals automatisch remmen alsje ergens tegenaan drijgt te rijden. En het automatisch op de rijbaan houden van de auto over 10 a15 jaar gewoon verplicht zijn op alle auto's.
Auto's zijn nog sechtvor het milieu ook, Welke idioot heeft die dingen eigenlijk bedacht :+ .

cyrano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 16:12

superwoman schreef:
Nouks schreef:

Waarom vind je het opsteken wel gevaarlijk? Dat kan net als het oproken ervan gewoon met één hand hoor...

Vaak moeten ze eerst gepakt worden, dan de aansteker nog pakken. Je moet toch regelmatig kijken naar wat je pakt en doet.

btw worden er vaker brandende sigaretten laten vallen, dat is ook gevaarlijk.
Ook dranken die uit de hand glijden is gevaarlijk...

Je kijkt toch ook bv op je kilometerteller is imo hetzelfde als kijken waar je peukies liggen :? .
Ff kijken weer op de wegkijken ondertussen met 1 hand je sigaretje pakken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:52

cyrano schreef:
Je kijkt toch ook bv op je kilometerteller is imo hetzelfde als kijken waar je peukies liggen :? .
Ff kijken weer op de wegkijken ondertussen met 1 hand je sigaretje pakken.

Als ze naast je liggen mss wel, maar als ze in je tas zitten, kost dat behoorlijk meer afleiding...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:59

superwoman schreef:
Als ze naast je liggen mss wel, maar als ze in je tas zitten, kost dat behoorlijk meer afleiding...

Niemand is ooit een hele autorit 100% geconcentreerd en onafgeleid, dat geloof ik niet. Men zou alleen wel in staat moeten zijn om in te schatten wanneer je je aandacht 100% nodig hebt en wanneer je even een pakje peuken kan grabbelen. Denk dat het grootste deel van de mensen dat prima in kan schatten en dus ook geen peuken of zonnebril zal zoeken als het bijvoorbeeld erg druk is op de weg. Het kleine deel dat daar geen rekening mee houdt, zouden ze wat mij betreft rustig direct het rijbewijs af mogen pakken.

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 17:11

ik neem aan dat niemand gaat roken eten of wat dan ook op een drukke weg. zinloze wetten dus. Laten we dan eerst smsen op de fiets afschaffen. Verkeer is gevaarlijk. Als we allemaal minder laks zouden zijn op de weg zou het doden aantal al fors verminderd zijn.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 17:30

Nouks schreef:
Niemand is ooit een hele autorit 100% geconcentreerd en onafgeleid, dat geloof ik niet. Men zou alleen wel in staat moeten zijn om in te schatten wanneer je je aandacht 100% nodig hebt en wanneer je even een pakje peuken kan grabbelen. Denk dat het grootste deel van de mensen dat prima in kan schatten en dus ook geen peuken of zonnebril zal zoeken als het bijvoorbeeld erg druk is op de weg. Het kleine deel dat daar geen rekening mee houdt, zouden ze wat mij betreft rustig direct het rijbewijs af mogen pakken.

Nee,maar helaas komt het toch (te) vaak voor dat mensen een ongeluk krijgen door een ander CD-tje óf een peuk te pakken.
Zelfs op een rustige weg kun je bijv met je wiel in de berm komen etc..

Tuurlijk is niemand altijd 100% geconcenteerd op de weg, maar door dat soort dingen te doen, ben je nóg minder geconcentreerd.
En nee, ik ben ook geen heilige en pak ook wel ens iets wat ik beter niet kan doen tijdens het rijden O:)
juist daarom wet ik hoe lang die 1 sec is als je niet kijkt :o
Gelukkig nog nooit iets gebeurd (klopt af)

050206051012

Re: Autorijders voelen wel wat voor rookverbod in auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 17:36

Dan moeten ze ook maar de doodstraf zetten op niesen, aangezien je dan misschien wel anderhálve seconde je ogen dicht hebt. En dan lijkt het me verstandig dat ze enkel nog 1 persoons auto's maken, want ja... met iemand in de auto praten is natuurlijk l e v e n s g e v a a r l i j k!!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 17:41

Quellian schreef:
Dan moeten ze ook maar de doodstraf zetten op niesen, aangezien je dan misschien wel anderhálve seconde je ogen dicht hebt. En dan lijkt het me verstandig dat ze enkel nog 1 persoons auto's maken, want ja... met iemand in de auto praten is natuurlijk l e v e n s g e v a a r l i j k!!

imo is er wel een verschil met gevaar zelf maken of niet.
Iemand naast je kan idd gevaarlijk zijn, maar soms ook juist veiliger (4 ogen ipv 2) :D

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 17:42

Gevaar zelf maken? Dan is het héél simpel; mensen met hooikoorts de paarden eruit, want anders lok je gevaar uit in het verkeer door het niesen en de traanogen!

Gaat allemaal gewoon écht te ver :j

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 17:45

Ellebel schreef:
Nouja onze auto is al eens in elkaar gejakkerd door de een of andere muts die tijdens het rijden een peuk opstak. Toen hadden we wel even zoiets van "zijn wij mooi de dupe van jouw verslaving". Aan de andere kant, ik zie zo veel idiote dingen in het verkeer. Zakenmannetjes in zilvergrijze leasebak die de krant lezen in de file en af en toe eens over het randje turen of ze nog niet ergens tegenaan zitten. Vrouwen die de makeup nog even bijwerken bij 80 km/uur. loslopende ketende kinderen, honden, rondvliegend speelgoed etc door de hele auto. Auto zo vol gedouwd met zooi dat er werkelijk nergens zicht meer is. jochies met de jeugdpuistjes nog op hun gezicht die menen stoer te zijn in hun gepimpte golfje. Valt wat mij betreft allemaal onder de categorie "debielen op de weg" en die mogen ze ook allemaal aanpakken vind ik.

Nou idd.
Maar eigenlijk is het ook raar dat je nog mag roken. Dat komt toch op hetzelfde neer als niet-handsfree bellen? En of het nou verboden is of niet maakt me eigenlijk ook niet zoveel uit, ik rook niet en ben niet van plan dr mee te beginnen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 17:48

Hahahaha in vind het echt geweldig om hier te lezen :D Ineens hebben de niet-rokers zó'n vreselijke last van mensen die in hun eigen auto roken :D Echt, er moet wel wat te zeiken blijven, anders ga je je nog vervelen :D :D :D

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 17:50

Neeee! De auto is zo'n beetje de enige plek waar ik nog rook :')

(Rookt al jaren 2 tot 3 sigaretten per dag, soms ook een paar dagen niet, en eigenlijk alleen maar tijdens het autorijden).

Whitepanther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 19:36

Pfff ik mag toch nog wel zelf uitmaken wat ik in mijn auto doe... bellen in de auto is wel wat anders vind ik.... ik hoef niet over aan mijn sigaret hijsen na tedenken... maar iets zeggen terwijl ik aan het bellen ben wel en met een peuk tussen mn vingers kan ik makkelijk nog sturen en schakelen dus wie een probleem heeft met sigaretten stank moet gewoon niet in mn auto komen...

Zie je het al voor je iedereen die met de auto op vakantie gaat elk half uur kom je een parkeerplaats tegen die vol staat met rokers, straks gaan ze nog klagen dat alle parkeerplaatsen langs de snelweg vol liggen met sigaretten peuken :=

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 19:39

Van mij mag zo'n verbod er komen, ik rook zelf ook af en toe een sigaretje daar niet van. Maar ik maak regelmatig mee dat ik op de motor achter een auto rijd en er gewoon een brandende peuk het raam uit wordt gegooit :(
Ik moet er niet aan denken dat er ooit zo'n ding mijn helm in vliegt, dat is gewoon levensgevaarlijk.

unicumW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 22:12

van mij mogen ze de mensen die sigaretten uit de raam gooien hard aanpakken. maar er is niemand die mij gaat verbieden of ik in mijn auto een sigaret rook. haha stelletje mafkezen zijn het toch ook. als ze de rokers stil hebben gaan ze dikke mensen verbieden om thuis friet te bakken ;(

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 22:25

Amarie schreef:
Nog even en we mogen helemaal niets meer.
Als ze dan iets aan de veiligheid willen doen laat ze dan eerst het alcohol probleem aanpakken en daar tijd en energie insteken.

Daar zijn ze ook mee bezig hoorde ik op de radio, ze willen nu een startonderbreken ontwikkelen waarbij je eerst in een buisje moet blazen,die controleert het promilage en bij alcohol gebruik gaat de auto dus niet van de onderbreker af.
Misschien wel een leuk idee maar wat nou als je een persoon van straat plukt die niet gedronken heeft en die laat blazen?

Het niet in de auto mogen roken vind ik belachelijk,dat bepaal je lekker zelf en bovendien zijn er genoeg andere dingen die ook afleiden tijdens de rit.Wel gezellig in de file,staat iedereen straks midden op de snelweg buiten te roken.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 22:29

Whitepanther schreef:
Pfff ik mag toch nog wel zelf uitmaken wat ik in mijn auto doe... bellen in de auto is wel wat anders vind ik.... ik hoef niet over aan mijn sigaret hijsen na tedenken... maar iets zeggen terwijl ik aan het bellen ben wel en met een peuk tussen mn vingers kan ik makkelijk nog sturen en schakelen dus wie een probleem heeft met sigaretten stank moet gewoon niet in mn auto komen...

Zie je het al voor je iedereen die met de auto op vakantie gaat elk half uur kom je een parkeerplaats tegen die vol staat met rokers, straks gaan ze nog klagen dat alle parkeerplaatsen langs de snelweg vol liggen met sigaretten peuken :=

Dan krijgen we van die rookzone's op de parkeerplaatsen met een rookpaal net als op het station :D

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 00:02

Mas schreef:
Van mij mag zo'n verbod er komen, ik rook zelf ook af en toe een sigaretje daar niet van. Maar ik maak regelmatig mee dat ik op de motor achter een auto rijd en er gewoon een brandende peuk het raam uit wordt gegooit :(
Ik moet er niet aan denken dat er ooit zo'n ding mijn helm in vliegt, dat is gewoon levensgevaarlijk.

dan moet je boetes uitvaardigen tegen vieze mensen die rotzooi op straat gooien.
en niet roken in een auto verbieden.. Auto is privé, een sigaret opsteken is echt niet anders dan de radio harder of zachter zetten of in je spiegels kijken.
Flauwekul dit idee.

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 00:05

Belachelijk nog even en we moeten vragen wanneer we mogen ademen.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 00:06

Als 1e; ik rook wel, maar nooit in de auto............maar als er hier over het aansteken etc gesproken wordt en uit je tas pakken etc.........is er niemand die wel eens een broodje, koek, kauwgom etc uit zijn tas haalt onder het rijden? Foei, zou ook verboden moeten worden!!
Het moet toch neit gekker waorden dat ze nu ook al bepalen wat je in je eigen auto doet. Nog even en we mogen niet meer in huis roken! pffff, nederland met z'n regels

Cavaliere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 15:07

ja hmm dubbel.
aan de ene kant zeg ik nee, want ik bedoel je mag zelf weten wat je in je auto doet,
en echt afgelijd ben je ook neit want het is gewoon automatisme, je hoeft er niet bij na te denken oid.
wat ik eerder dit topic al las, je bent net zo min afgelijd als dat je jeuk in je gezicht hebt..
ik vind het overgens heerlijk als ik naast mijn mam in de auto zit en we roken een sigaretje..

maar hoevaak hoor je dat een sigaret naar binnen waait? er zitten wel degelijk gevaren aan..
want als bij jou je peuk naar binnen waaid, dan probeer je die er toch uit te halen, en op dat moment
ben je wel afgeleid en een gevaar voor de rest van het verkeer..

en dan kunnen mensen komen met het argument dat mensen wel weten hoe ze een sigaret uit het raam moeten gooien, this ook simpel je gooit hem er aan de achterkant van het raam uit, dan kan die niet
eens naar binnen waaien, maar ondanks alles hoor je het wel heel vaak.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 15:11

persoonlijk vind ik het knap asociaal om een peuk uit het raam te gooien, daar heb je toch een asbak voor?

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 15:14

Ik vind het belachelijk dat de regering nu weer zoiets wil gaan verbieden.. Ik ben zelf een roker.. Het rookverbod in cafes kan ik me bij inkomen.. Maar in de auto :?.. Sorry maar het begint steeds belachelijker te worden.. Hoe willen ze zoiets verbieden.. Gaan ze dan elke auto wat langs rijdt controleren of ze roken ja of nee?

Ik vind persoonlijk het roken in een auto minder gevaarlijk dan eten of drinken in een auto.. Als je doet roken in een auto kan je nog altijd beide handen aan het stuur houden.. Bij eten en drinken gaat dat een stuk moeilijker..

Maar dat ze niet eens naar serieuze zaken kijken in de wereld.. Zoals het alcohol gebruik tijdens het rijden, drugs gebruik tijdens het rijden.. De kredietcrisis..

Als dit nog zo door gaat mogen we over een aantal jaar niet eens meer de straat opgaan om even boodschappen te gaan halen.. Of in je eigen huis roken en ga zo maar door..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 11:20

Nou allemaal aan de auto met chauffeur dus :D

Niet meer roken, eten, drinken, geen zakdoekjes pakken, geen dingetjes uit het dashboardvakje pakken, niet meer op de tomtom kijken ( of je routebeschrijving niet meer lezen ), geen zenders meer verwisselen, geen cdtje wisselen, geen kinderen meer in de auto, niet meer met je partner in de auto ( echtelijke ruzie's leveren ook gevaarlijke situaties op :+ ), geen hond meer in de auto, geen verliefde stelletjes meer in de auto ( kan ook heel afleidend werken :D ) etc. etc. etc. *zucht* :D