Euthanasie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 15:21

Het enige probleem bij zelfmoord is dat je vaak veel mensen achterlaat die je wel doodgraag zien, maar waarvan je het zelf niet van beseft. Je denkt dat de wereld komedie speelt maar je zo vergeten is omdat je toch alleen maar een last bent. Pleeg je zelfmoord, dan verwoest je niet alleen je eigen leven maar ook dat van anderen. Ik denk dat het daar dus vooral belangrijk is om iemand de hulp te geven die hij nodig heeft en te laten inzien dat het leven gelukkiger kan. Alleen misschien als er hoe hard je ook probeert er geen positieve kijk komt, of dat zelfs de omgeving zou zeggen dat ze er over nagedacht hebben en dat hij eigenlijk niet hier thuishoort...misschien...het is in theorie nog altijd je eigen lichaam waar je over beslist, alleen moet je heel zeker weten dat je het met de juiste keuze doet. Maar, mensen met zulke gedachten hebben niet meer de heldere gedachten erover die wij hebben. 'het is onzettend egoïstisch, je bent een slecht mens!' Ja, dat kan je denken wanneer je zelf nooit met zelfmoord hebt rondgelopen, maar niet iedereen heeft dezelfde denkwijze over de wereld als jij, en zulke mensen zullen het gewoon niet KUNNEN inzien dat hun doembeeld niet altijd hoeft te kloppen.

Bij euthanasie daarentegen gaat het om iets waar je toch gaat sterven. Zeker als zelfs de omgeving wilt dat je uit je lijden verlost wordt, snap ik niet dat er mensen zijn die dan nog maanden in ondragelijke pijn moeten doorvechten. Al vind ik dat je zelf het recht moet hebben om te beslissen als je een bijzonder pijnlijke behandeling wilt ondergaan of als het leven genoeg voor je is geweest.

Denise_84

Re: Euthanasie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 15:25

Ik heb niet alle reacties gelezen maar ben het absoluut niet met je stelling eens. Je brengt het leuk maar het enige dat je zegt is dat ze dus de doodstraf kunnen krijgen en daar ben ik het niet mee eens.

Ik ben tegen de doodstraf omdat ik vind dat zo iemand zijn leven lang gestraft moet worden en de dood een te makkelijke oplossing is.

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 15:27

Dat is dus inderdaad precies mijn punt.

Ik wil alleen nog even of iets van je inhaken.
Ik weet niet of je dat naar mij toe bedoelt; maar ik zeg niet dat zelfmoord egoïstisch is he, daar kun je tig discussies over voeren. Ik zeg dat voor de trein springen egoïstisch is. Als je het inderdaad allemaal niet meer goed ziet komen is het aan jou om te vluchten (zelfmoord te plegen dus), maar doe dat dan (bij wijze van spreke) door een overdosis aan pillen te nemen. Daarmee schaadt je al genoeg mensen (degene die je vind, je familie, vrienden), maar die doe je sowieso al heel erg veel pijn. En als je voor de trein springt betrek je er ontzettend veel andere mensen bij die echt helemaal niks met jou te maken hebben en ook niks aan je problemen konden doen.

En, ik weet zelf maar al te goed hoe het is om met die gedachten rond te lopen hoor. Ik heb niks voor niks opgenomen gezeten...
Ik weet dus echt wel waar ik het over heb en doe daarom ook zulke uitspraken.
Laatst bijgewerkt door Figo88 op 13-03-09 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 15:27

Je leeft niet voor een ander. Als het leven ondraaglijk is door geestelijk lijden dan moet je de keuze hebben. Niemand vraagt erom om op de wereld gezet te worden. Er zijn nu eenmaal mensen die ook al willen ze wel, niet kunnen genezen. En ja, het is idd makkelijk om dan te zeggen dat je niet wilt of dat je jezelf een schop onder de kont moet geven.
Deze mensen moet je begeleiden en als er geen andere uitweg is, moet je ze dus ook begeleiden bij hun wens om zelfmoord te plegen.

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 15:30

:evaw: :x ............

Laten we maar weer ontopic gaan, want je wilt toch niet luisteren.

Ontopic: ik ga helemaal mee met de eerste post. No way dat die gevangenen er zo makkelijk mee weg mogen komen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 15:32

@faye: wat vind jij er dan van dat e genoeg mensen zijn die zich uit een depressie hebben gevochten en nu gewoon weer van hun leven genieten. Als je ze het tijdens dedepressie hadden mogen kiezen hadden ze misschien wel voor euthanasie gekozen. Maar ze besloten toch te vechten en zijn nu beter. Ik ken ook een meisjewat echt heel hardheeft moeten vechten tegen haar depreesie, maar is die is nu dolgelukkig zwanger van der eerrste kindje.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 15:33

Maar veel mensen die voor de trein springen zullen ook niet meer in staat zijn daar nog bij stil te staan . Maar dat egoïsme is idd niet zo op jouw bedoelt, het is nu eenmaal een feit dat veel mensen egoïsme en zelfmoord altijd samen vermelden zonder erbij na te denken wat voor een proces er achter zit ;) .

En inderdaad, je moet beleiden tot er geen andere uitweg is. Maar dat begeleiden, intensief begeleiden, en alle strohalmen die je hebt vastklampen om iemand op een andere gedachten te zetten. Pas als er echt niets is wat helpt, vind ik dat je kan praten over de andere keuze. Gewoon omdat het zo'n definitief iets is wat je nooit meer gaat kunnen omkeren. Dus je moet wel heel zeker zijn dat het niet een periode van een aantal jaren in je leven is, maar echt iets waar je de rest van je leven mee gaat zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 15:35

Ik zeg ook helemaal niet dat je er lichtzinnig mee om moet gaan. Maar diegenen die het ECHT willen en niet meer kunnen die kun je beter helpen. Voor de persoon en voor de maatschappij. Persoonlijk vind ik het erg dat sommigen geen andere uitweg zien dan voor een trein springen, er zijn respectvoller manieren alleen worden die nu zo goed als onmogelijk gemaakt.

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 15:39

liedje89: Super van je! Ik ben erg blij voor je!
En ik heb inderdaad ook kei-en keihard moeten vechten voor wat ik nu heb. Hoe ik nu tegen het leven aankijk.

En @Faye: ik stel het niet, ik benadruk NIET, op prijs dat je me zo'n geniepige pb stuurt!!! :n
Laatst bijgewerkt door Figo88 op 13-03-09 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 15:41

En als je de stelling nu eens omdraait?
"mensen die niet willen dat een vriend zelfmoord plegen zijn egoïstisch omdat iemand die niet meer wilt leven voor hen moet blijven verderleven"...

Wat heb je als mens aan een leven als je na zelfs diepintense behandeling nog steeds doodongelukkig bent..en de enige reden waarom je het nog niet gedaan heb is omdat andere mensen niet willen dat je het doet. Wat doe je dan, kies je voor jezelf en laat je de wereld achter, of kies je voor je omgeving en blijf je al je jaren maar diepongelukkig verder leven omdat zij het willen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 15:41

Precies Kathleentje. Als je alleen voor een ander moet leven, heeft het leven dan wel kwaliteit?
Ik ben er van overtuigd van niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 15:42

Jumpfreak schreef:
En @Faye: ik stel het niet, ik benadruk NIET, op prijs dat je me zo'n geniepige pb stuurt!!! Triest geval dat je bent.

Ik zal wel even een mod benaderen om te bepalen hoe geniepig die pb wel niet is, oke? Ik ben namelijk niet gediend van leugens en scheldpartijen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 15:44

I@jumpfreak: IK heb zelf geen depressie gehad maar dat was een goede vriendin van de familie. (daar heb je denk overheen gelezen omdat mijn spatie het niet altijd meer doet waardoor er nogal eens scheve zinnen uit mijn comp rollen). Maar dat meisje is 4 jaar geleden nog twee keer opgenomen met een overdosis en alsje dat meisje nu ziet is ze echt een van de gelukkigste mensen die ik ken.

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 15:46

beautylin schreef:
Kikka schreef:
Helemaal niet. Ze zullen niet levenslang gekregen hebben voor het stelen van een tasje. Nee hoor, die straf gaan ze uitzitten, met euthanasie komen ze er veel te makkelijk van af.

Mee eens! ;)

Idd!

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 15:47

faye schreef:
Jumpfreak schreef:
En @Faye: ik stel het niet, ik benadruk NIET, op prijs dat je me zo'n geniepige pb stuurt!!! Triest geval dat je bent.

Ik zal wel even een mod benaderen om te bepalen hoe geniepig die pb wel niet is, oke? Ik ben namelijk niet gediend van leugens en scheldpartijen.

Leugens? Scheldpartijen? Zeg, hou je eens een beetje gedeisd ja. Ik doe helemaal niks van wat jij zegt. Alles wat ik je heb gezegd staat in dit topic. Verder doe ik niks geniepigs, zoals jij, via de pb.
Gedraag je dus gewoon normaal of reageer alsjeblieft niet meer.
Kort lontje heb je hoor.

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 15:49

liedje89 schreef:
I@jumpfreak: IK heb zelf geen depressie gehad maar dat was een goede vriendin van de familie. (daar heb je denk overheen gelezen omdat mijn spatie het niet altijd meer doet waardoor er nogal eens scheve zinnen uit mijn comp rollen). Maar dat meisje is 4 jaar geleden nog twee keer opgenomen met een overdosis en alsje dat meisje nu ziet is ze echt een van de gelukkigste mensen die ik ken.

Ik las inderdaad ''Ik BEN zelf een meisje...'' ;)
Haha, maargoed, iig, ik heb respect voor zulk soort mensen! :) Je hebt niet alles wat er in je leven gebeurd in de hand, maar je hebt het wel zelf helemaal in de hand hoe je ermee omgaat.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 16:20

IK heb ook wel echt bewondering voor die meid, die heeft het toch maar voor elkaar gekregen. Jij ook goed van je. *\o/*

@faye&kathleen: als je het zo insteld dat euthanasie een optie is ben ik erg bang dat daar veel te vroeg naar gegrepen word. Hoewel er vast ook wel mensen zijn die zich echt niet terug weten te vechten uit een depressie. Maar of die ziekte dan echt ongeneselijk is? We weten veel te weinig over de hersenen en psygologie omdat dan maar te roepen. kijk maar naar die speciale kliniek in zweden voormensen met een eetstoornis daar helpen ze mensen die niemand anders kan helpen. Die mensen waren door andere dokters misschien ook al ongeneselijk gelabeld.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 16:23

Gevoelsmatig: "Echnie, laat ze maar voelen wat ze hebben gedaan en laat ze maar behandeld worde"n."
Zakelijk gezien: "Scheelt belastinggeld, toch? Weg ermee." :o

Maar zo zwart wit is het natuurlijk niet, al verwens ik pedofielen, verkrachters en moordenaars graag naar een ander zonnestelsel. :(

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 16:26

liedje89 schreef:
Maar dat meisje is 4 jaar geleden nog twee keer opgenomen met een overdosis en alsje dat meisje nu ziet is ze echt een van de gelukkigste mensen die ik ken.

Ja, en dat is een verbluffende prestatie van dat meisje. Maar nog altijd haar eigen prestatie en haar eigen keus. Let zoals een ander (imo) ook zelf mag beslissen om niet meer te leven.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 16:28

Het punt is dan, BS, wat mij betreft: als je eenmaal gekozen hebt voor de dood, kun je dat daarna niet meer terugdraaien. Terwijl je, als je echt alles en alles eraan gedaan hebt, en dus de keuze hebt gemaakt in eerste instantie om te leven, daarna altijd nog kunt kiezen voor de dood.

Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat ik mensen die zelfmoord hebben gepleegd veroordeel, want ik heb van dichtbij gezien hoe diep sommige mensen kunnen zitten en ik kan me voorstellen dat je dan niet meer wilt leven...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 16:31

[quote="xKatleentjex"]En als je de stelling nu eens omdraait?
"mensen die niet willen dat een vriend zelfmoord plegen zijn egoïstisch omdat iemand die niet meer wilt leven voor hen moet blijven verderleven"...

Pffff.. Hangt af van de problematiek van degene, de diepte waar de persoon in zit. Als persoon in kwestie is uitgevochten en het leven als een hel ervaart, wie zijn wij om het persoon te veroordelen? ;) Om te vinden dat het niet mocht?

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 16:36

Ben ik nou gek of was de stelling:
"Gevangene met een levenslange gevangenisstraf, hebben recht op euthanasie."

en niet

Is zelfmoord te rechtvaardigen ja of nee?

Beetje off-topic dus deze discussie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 16:37

xKatleentjex schreef:
En als je de stelling nu eens omdraait?

Wat heb je als mens aan een leven als je na zelfs diepintense behandeling nog steeds doodongelukkig bent..en de enige reden waarom je het nog niet gedaan heb is omdat andere mensen niet willen dat je het doet. Wat doe je dan, kies je voor jezelf en laat je de wereld achter, of kies je voor je omgeving en blijf je al je jaren maar diepongelukkig verder leven omdat zij het willen?

Inderdaad. Zeker als je al jaren zo'n strijd voert weet je wel wat en wie je achterlaat hoor. Ik denk dat er aardig wat mensen zijn die zelfmoord plegen ondanks de mensen die ze achterlaten.
Dan is het de keuze: Leven voor anderen of dood voor jezelf.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 16:38

Blue_Eyes schreef:
Het punt is dan, BS, wat mij betreft: als je eenmaal gekozen hebt voor de dood, kun je dat daarna niet meer terugdraaien. Terwijl je, als je echt alles en alles eraan gedaan hebt, en dus de keuze hebt gemaakt in eerste instantie om te leven, daarna altijd nog kunt kiezen voor de dood.

Ja, maar denk je niet dat mensen die zelfmoord plegen al vaak genoeg hebben geprobeerd om te leven? Ik heb er zelf geen persoonlijke ervaring mee (gelukkig) maar ik vermoed dat de 'gemiddelde' mens die zelfmoord pleegt (en daarin slaagt) dat niet doet op de eerste dag dat ze zwarte gedachten hebben. Ik denk dat velen al een heel traject achter de rug hebben en dat het een soort laatste toevluchtoord is.

Vermoed ik.

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 16:40

}> ~~}> ik zou eerder voor marteling gaan denk ik...