Tandartsbezoek in NL fobie nummer één!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 02:25

Vandaag de dag van het boren en vullen van 2 kiezen. De tandarts keek me aan in de wachtkamer en ik riep al: 'Ja! Verdoving!' De pijn die je voelt bij het boren wanneer je niet verdoofd vind ik zooooo vreselijk! De ergste pijn die ik me kan voorstellen denk ik. Van de prikken van de verdoving voelde ik overgens niets. Daarna is mijnheer de tandarts zeker 3 kwartier bezig geweest, 1 van de kiezen had een groter gat dan hij verwacht had. Hij werkte met verschillende boren, leuk die slangen die alle speeksel uit je mond halen >;) Wat fijn is van mijn tandarts is dat hij precies verteld wat hij allemaal doet en daarbij samen met zn assistente de grapjas uithangt maar mij daar evengoed bij betrekt. Leuk hoor, probeer dan maar eens te lachen! Enige minpuntje is dat mijn kaak op slot is geschoten, dus mn mond kon niet meer dicht. Gebeurt wel vaker bij een tandartsbezoek. Dus daar heb ik even hulp bij gekregen tot grote verbazing van de assistente, die had dat nog nooit gezien. Dus mijn gebit kan weer een jaartje vooruit! Helaas begint mn haar bij de puntjes weer erg te gaan klitten dus ik vrees dat ik binnenkort naar de kapper toe moet... ;( Had liever nog een keer naar de tandarts gegaan!

Overgens kan een ontsteking in je mond zeer gevaarlijk zijn! De kans bestaat dat dit naar je hart overslaat en je hartkleppen aantast.

schorppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 02:56

Ik ben ook als de doods voor de tandarts. Maar omdat ik mijn gebit echt goed wil onderhouden ga ik er toch telkens heen. Helaas heb ik wel de pech dat ik altijd wortelkanaalontstekingen heb. Vorig jaar ontstoken zenuwen onder mijn verstandskies die nog niet eens doorgekomen was. :( Vroeger nam ik een paar Oxazepammetjes in om iets te kalmeren en het hyperventileren achterwege te laten. Dan was ik nog hardstikke zenuwachtig zodra ik op de stoel lag, en had regelmatig een kotsbakje nodig.

Tegenwoordig krijg ik bij elke behandeling een kapje op mijn neus en adem ik heerlijk een hele fles lachgas leeg. Om het moment dat het lachgas goed werkt interreseert het me echt niet meer wat de tandarts doet en hoe hij het doet. Ik merk zelfs dat ik een beetje baal als hij klaar is en de gaskraan weer dichtgedraaid word :o

Ik ben nog steeds bang om naar de tandarts te gaan ( ondanks dat ik de wetenschap heb dat ik lachgas krijg) en lig er dagen van te voren al wakker van, terwijl als ik er lig en het lachgas begint te werken ik me helemaaaaal geweldig voel. Elke keer als ik klaar ben denk ik: morgen weer?? En toch ben ik de keer daarop weer bang.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 03:43

Mijn vorige tandarts was een typische horror tandarts. Heeft het gepresteerd er voor te zorgen dat ik 1 tand bijna kwijt was. Geloof me, het is niet leuk als je 25 bent (toen dus) om een losse tand in je mond te hebben. Ben naar een ander gegaan. Had een telefonische afspraak gemaakt. De beste man stond zeer goed te boek!!! Loop bibberend naar binnen toen de assistente me geroepen had, sta ik daar toch oog in oog met een ongelooflijk mooie man!!! En hij heeft de boel nog gered ook! Tegenwoordig gaat het goed met de desbetreffende tand, hij zit weer zo goed als vast!!! Maar vind het eigenlijk niet zo erg om naar hem toe te gaan.... :D Behalve mooi is hij heel erg rustig en duidelijk.

Suor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 06:44

Ik ben ook zo bang voor de tandarts! Toen ik een jaar of 10 was, moesten er voor mijn beugel 6 kiezen en twee tanden getrokken worden. Wat de tandarts allemaal in 1x deed. Sindsdien ben ik altijd zo bang om erheen te gaan, vreselijk!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 13:42

femke27 schreef:
Mijn vorige tandarts was een typische horror tandarts. Heeft het gepresteerd er voor te zorgen dat ik 1 tand bijna kwijt was. Geloof me, het is niet leuk als je 25 bent (toen dus) om een losse tand in je mond te hebben. Ben naar een ander gegaan. Had een telefonische afspraak gemaakt. De beste man stond zeer goed te boek!!! Loop bibberend naar binnen toen de assistente me geroepen had, sta ik daar toch oog in oog met een ongelooflijk mooie man!!! En hij heeft de boel nog gered ook! Tegenwoordig gaat het goed met de desbetreffende tand, hij zit weer zo goed als vast!!! Maar vind het eigenlijk niet zo erg om naar hem toe te gaan.... :D Behalve mooi is hij heel erg rustig en duidelijk.

Haha vind dit toch wel een grappig verhaal.

Aquilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 13:45

No ik ben dan niet bang van de tandarts, maar mijn nicht dan weer wel, en die is of word 32 :+

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 14:01

Brrr ik heb al eens een vogelspin vastgehouden dus doe mij die vogelspin dan maar. Ik ben ook bang voor de tandarts, ben er vier jaar niet heengeweest tot ik enorm last van een kies kreeg.
Dit was een enorm gat dus hij vroeg of ie moest boren of toch maar meteen er uit trekken, ik zei boren want trekken lijkt me nog pijnlijker!
Ik wilde geen verdoving, dat vond ik nog enger maar dat had ik beter wel kunnen doen want op een gegeven moment werd de pijn zo erg dat ik de tandarts z'n tafeltje met al z'n boren en martelapparaten omgooide.. :D Dat vond ie niet leuk, dus toen ik de volgende keer weer kwam moest ik persé verdoving, ik ben toen nog 1x geweest. Ik moest nog even bellen voor een afspraak maar helaas ben ik het telefoonnummer kwijt.. :Y)

Ik vind het denk ik nog het engst omdat je geen kant op kunt, heb ook wel aardig last van claustrofobie, dus als iemand me beethoud bestaat de kans dat ik flip, helemaal in zo'n stoel met een stel handen over je heen en dan ook nog eens pijnlijke ingrepen, brr nee doe me dan maar 100x liever een vogelspin!

krummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 23:50

Ik ga ook nooit naar de tandarts. Vind het maar een enge man :+ Ik ben dan ook al een behoorlijke tijd niet geweest. Maar al zeg ik het zelf heb ik een best goed gebit. Er is nog nooit was mis mee geweest. Behalve mijn beugel vroeger dan. Maar ik bedoel nooit gaatjes oid. Wel zijn alle 4 mijn verstandskiezen in 1 keer getrokken.. Vreselijk was dat! Heb dagen niet kunnen eten. En toch, ik blijf er een hekel aan hebben, brrrr. Ga ook lekker nooit erheen :=

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 23:53

Ook ik ben flink angstig voor de tandarts. Na een aantal jaren niet naar de tandarts te zijn geweest toch maar gekozen voor een andere tandarts. Tsja en na een aantal foto's wat vullingen, op zich niet een probleem. En de diagnose....twee verstandskiezen moet eruit en er moet weer een wortelkanaalbehandeling gedaan worden op een kies die al meerdere keren behandeld is..... Ik moet nu een afspraak maken met de kaakchirurg voor verwijderen van die twee kiezen.....en dan ben ik echt al meerdere weken aan het uitstellen.
Ik heb niet zo'n probleem met de behandeling denk ik, meer met de napijn....

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 23:54

Ik vond het eerst ook verschrikkelijk om erheen te gaan, lag gewoon trillend in die stoel en hij stelde me nou ook niet bepaald op mn gemak :+
Heb vervolgens toen ik weer moest een afspraak gemaakt bij een vrouw, en bij haar voel ik me al een stuk fijner. Verteld precies wat en wanneer ze iets gaat doen. :)

gabyfedde

Re: Tandartsbezoek in NL fobie nummer één!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 00:04

Ik ben tandartsassistente en vind dit topic daardoor interessant om te lezen. DAT veel mensen bang zijn voor de tandarts weet ik. Maar ik ben altijd benieuwd naar het WAAROM. Wat mij opvalt is dat veel mensen met angst een ouder hebben die ook bang is. Veel mensen hebben trauma's opgelopen door de schooltandarts van 'vroeger'.
Horror-verhalen die ik hier lees maak ik trouwens bij ons gelukkig nooit mee.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 00:27

Mijn moeder is totaal niet bang voor de tandarts, ze gaat ook 2x per jaar ipv 1x op controle. Mijn vader ken ik niet, dus zou niet weten wat die van tandartsen vind :D
Waarom ik bang ben voor de tandarts weet ik niet. Volgens mij is het gekomen doordat ik een keer een gaatje in een voortand had. Ik nam nooit een verdoving, boren is niet fijn, maar best te doen. Ik vind spuiten veel enger :')
Maar goed, ik had dus een gat in mijn voortand. Meneer zet zonder iets te zeggen/vragen zomaar een mega spuit in mijn mond. :oo Jezus wat deed dat zeer zeg := Vervolgens wordt mijn hele gebit uit elkaar gebogen voor zo'n klem, en daarna het boren wat ik alsnog voelde. En nee, dat was idd niet te doen, zelfs niet met verdoving. En een mevrouw die een halve cm met een haak in mijn tandvlees wil gaan wroeten, komt er bij mij ook niet in :n

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 00:30

ik ben ook als de dood voor de tandarts, heb een tijdje terug alle moed verzameld om heen te gaan en eenmaal daar kreeg ik geen fijn nieuws. was overgestapt van tandarst en mijn oude heeft de boel mooi verpest.

heb vorige week 5 nieuwe vullingen gekregen en 1 kies getrokken en gister hebben ze nogmaals 5 vullingen vervangen. kreeg ook nog een leuke doorverwijsbrief mee voor de kaakchirurg. nee die afspraak word voorlopig nog niet gemaakt.
kan sinds vorige week na mijn bezoekje aan de tandarts enkel zacht eten eten, vlees zit er niet meer in dan gierd de pijn door m;n botten heen.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 00:35

Ik heb vorige week mijn allereerste gaatje laten vullen (helaas na 25 jaar gaatjesloos te zijn geweest), maar ook volgende keer ga ik gewoon zonder schrik naar de tandarts. Verder heb ik alleen verschillende beugels gehad en al mijn verstandskiezen laten trekken. En ook dat viel allemaal reuze mee. :D

Ikzelf heb alleen een naaldenfobie. Maar ook die schijnt ook weer mee te vallen als ik hier op bokt verschillende verhalen lees en elders verhalen hoor. :o

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 01:06

Ik was nooit bang voor de tandarts, ging er altijd zonder zorgen naar toe. Praat nu helaas over de verleden tijd..
Vorig jaar had ik in mijn achterste kiezen gaatjes zitten, zegma tussen de kiezen zelf. Moest dus een aantal stukken kies weggeboord worden voordat die gaatjes gevuld konder worden. Tandarts dacht dat het wel ff kon zonder verdoving.
Na 10 sec kon ik het niet langer volhouden en ben zowat half uit die stoel gerend en heb lichtelijk hysterisch een verdoving ge'eist. kreeg ik ook, en daarna voelde ik gelukkig helemaal niks meer. Maar die pijn die herinner ik me nog steeds, is verschrikkelijk! :(

Nu al meer dan een jaar niet naar de tandarts geweest, durf gwoon niet meer. Ga vast nog wel een keertje voor de zomervakantie ofzo, maar als er wat gebeurd moet worden dan alleen met verdoving. Anders ga ik net zo goed naar een andere tandarts!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 01:09

kimnytocize schreef:
Ik was nooit bang voor de tandarts, ging er altijd zonder zorgen naar toe. Praat nu helaas over de verleden tijd..
Vorig jaar had ik in mijn achterste kiezen gaatjes zitten, zegma tussen de kiezen zelf. Moest dus een aantal stukken kies weggeboord worden voordat die gaatjes gevuld konder worden. Tandarts dacht dat het wel ff kon zonder verdoving.
Na 10 sec kon ik het niet langer volhouden en ben zowat half uit die stoel gerend en heb lichtelijk hysterisch een verdoving ge'eist. kreeg ik ook, en daarna voelde ik gelukkig helemaal niks meer. Maar die pijn die herinner ik me nog steeds, is verschrikkelijk! :(

Nu al meer dan een jaar niet naar de tandarts geweest, durf gwoon niet meer. Ga vast nog wel een keertje voor de zomervakantie ofzo, maar als er wat gebeurd moet worden dan alleen met verdoving. Anders ga ik net zo goed naar een andere tandarts!

Gelukkig dat de mijne bij voorbaat al een verdoving gaf. Maar zoiets wil ik ook niet meemaken :(:) . Dan ben ik bang dat ik wel een fobie ga ontwikkelen.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 00:28

Ik ga voor optie nummer 1. Die spin.
Ik ben bang voor de tandarts.. Tis een lieve man hoor, daar niet van .
Childhoodtrauma's . 8-) Kga meestal hyperventileren enzo :) .

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:48

Tot dusver heb ik geen tantarts trauma, dat komt waarschijnlijk omdat ik nooit iets heb (even afkloppen) ;)
Ik ben wel bang voor dat ene eerste gaatje, brrrrr
Hopelijk duurt dat nog even...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 13:13

ik kom niet met liefde bij de tandarts.

gelukkig ooit maar 1 gaatje gehad maar zonder verdoving gevuld was als de dood voor die prik ;=

Annettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 15:54

Ben soms wel wat zenuwachtig voor de tandarts, maar dat is het dan ook. :=

Vind spinnen veel enger. _O-

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 16:09

gabyfedde schreef:
Ik ben tandartsassistente en vind dit topic daardoor interessant om te lezen. DAT veel mensen bang zijn voor de tandarts weet ik. Maar ik ben altijd benieuwd naar het WAAROM. Wat mij opvalt is dat veel mensen met angst een ouder hebben die ook bang is. Veel mensen hebben trauma's opgelopen door de schooltandarts van 'vroeger'.
Horror-verhalen die ik hier lees maak ik trouwens bij ons gelukkig nooit mee.

Yep, precies, de schooltandarts.... Dan kwam er zo'n bus voor de school te staan en werden alle arme kindertjes er één voor één ingedreven. Brrrr. Mijn ouders stapten al snel over naar een eigen tandarts maar dat was van de regen in de drup.
Die man heeft elk klein gaatje direct zo definitief uitgeboord (en hoezo verdoven?) dat daarna er weinig meer met die kiezen te doen was.
Ik heb niet van die sterke tanden helaas en ik zit nogal eens bij de tandarts. Ik heb nu weer een hele aardige maar ik ga nog steeds met een hartslag van 200 de stoel in.
De "kindvriendelijke" benadering van de tandartsen-van-vroeger heeft bij mij echt de basis gelegd voor mijn angst.
Heb ooit zelfs de tandarts per ongeluk gebeten, hij begon de 3e kies uit te boren zonder verdoving en ik kon er echt niet meer tegen (ik was toen 10). De mooie vullingen van tandarts nr 1 moesten toen vervangen worden.
Ik ben al heel wat hervullingen, kronen, ontstekingen en zenuwbehandelingen verder. Er moet weer een kies vervangen worden door
een kroon maar ik moet hier eerst weer even moed voor verzamelen *diepe zucht*****

malita04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 16:13

krijg al van te lezen over tandartsen klamme handjes... |(
ben al meer dan 8jr niet meer geweest. :o
weet bijgod niet of er ook agst/fobie tandartsen bestaan hier in noord-brabant,
want begin steeds vaker last te krijgen.
als iemand er eentje weet van harte welkom!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 16:14

ik had altijd een tandarts met een vergrootding op haar bril, werdt ik ook niet vrolijk van.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:19

Ach, na ruim 6 jaar beugelen lig ik er niet wakker van als ik naar de tandarts moet. Is in vergelijking met een behandeling bij de orthodontist veel minder erg, ik sta ook altijd zo weer buiten. Het lijkt me erg lastig als je een fobie voor de tandarts hebt.

Mijn man gaat nooit naar de tandarts maar dat is puur gemakzucht. Gaat gelukkig wel twee keer per jaar naar een goede vriendin van ons voor behandeling, die is mondhygieniste en zij kijkt zijn hele gebit na.

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 09:46

Ik ben ook doooooods bang voor de tandarts.
Ik ben nu al zeker 3 jaar niet meer bij een tandarts geweest, wat ik HEEL erg vind maar het lukt me echt niet. De gedachte alleen al maakt me helemaal gek. MIjn gebit gaat echt achteruit dus ik MOET binnenkort echt een keer heen, maar even iemand vinden die met me mee wil.
Ik ben onder behandeling van een angsttandarts geweest tot mn 18e, die heeft het wat opgekrikt maar nu is het al weer aan het afzakken. Mijn gebit is sowieso van zichzelf al erg zwak.

Ik kan me wel laten controleren trouwens, zolang er maar geen boor en al helemaal geen spuit bij komt kijken. Ik heb de tandarts van de stoel geschopt toen hij verdoving wou spuiten :')

Ik denk dat het bij mij een stukje controle is die ik dan over moet geven aan een ander, wat ik niet kan want dat vertrouwen heb ik niet in anderen.
Plus dat mijn vader op mijn 13e is overleden, precies toen ik de pubertijd in ging, en hij altijd mee ging naar de tandarts. De laatste keer dat ik naar de tandarts ging en hij nog leefde kon hij niet mee, toen ben ik compleet door geslagen. Als hij niet mee kon, nooit meer mee, ging ik niet naar de tandarts.
Ergens had ik toen al wel door dat ik mn vader zou verliezen.