Vanaf 1 juli: WW-ers moeten alles aanpakken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:44

Lusitana schreef:
Hier krijg je eerst een toeslag op, aanvullend tot 70% van je laatstverdiende loon
Dus weer een soort uitkering. Wat schiet men daar nou per saldo mee op?

Hier schieten ze helemaal niks mee op!
Dan krijg je mensen in de ww met een uitkering en mensen die werken met een toeslag (ook soort uitkering..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 19:01

mick75 schreef:
Ik denk dat het een recept is voor heel veel psychische ellende en daarbijkomende hoge zorgkosten.
.

Sorrie maar dit gaat er bij mij niet in, kom er dan gewoon eerlijk voor uit dat je geen zin heb in de baan ;)
Van werken is nog nooit iemand dood gegaan, is zelfs bewezen dat mensen met psychiatrische problemen er op vooruit gaan al is het alleen al het ritme wat ze kan geven, dus op tidj je bed uit, eten en weer op tijd slapen.
Ze willen niet voro niets steeds meer mensen aan het werk hebben, ga je je ziek melden moet ke toch echt na gaan denken of jij wel wíl werken.
Wees dan eerlijk :)

mick75

Re: Vanaf 1 juli: WW-ers moeten alles aanpakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 19:54

Je hebt werk en je hebt werk. Als jij de hele dag iets moet doen wat je niet leuk vind en niet goed kan krijg je vroeg of laat problemen. Psychisch of psychosomatisch. Werk dat je 40 uur per week uitvoert moet wel een beetje bij je karakter passen, anders wreekt dat zich. Is trouwens net zo hard bewezen als dat werken bij (sommige) psychische problemen nuttig kan zijn. Denk niet dat velen hier het een jaar vol zouden houden als fabrieksarbeider of vuilophaler, hoe graag ze ook willen.

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:18

mick75 schreef:
Ik denk dat het een recept is voor heel veel psychische ellende en daarbijkomende hoge zorgkosten.

Heb er trouwens niets op tegen dat je tijdelijk min of meer gedwongen wordt laagopgeleid werk uit te voeren. Heb zelf ook wel eens in een periode tussen twee banen aan de lopende band gestaan, niets mis mee zolang het niet te lang duurt. Als mensen te lang werk doen onder hun nivo zijn ze vatbaarder voor zaken als depressie, burnout en overspannenheid, om over de nodige fysieke of psychosomatische klachten maar niet te spreken.

Ik vind het dus een kortzichtige kortetermijnoplossing. Bovendien denk ik niet dat het gaat werken. Waarom zou een bedrijf een ongemotiveerde professor aan de lopende band willen zetten terwijl ze genoeg wel gemotiveerd personeel kunnen krijgen? Een schijnoplossing dus die hooguit lekker bekt.

Werkgevers willen bovendien geen ongemotiveerde werknemers. Dit voorstel is dus een uitnodiging tot meer pesterijen op het werk met alle nodige arbeidsconflicten van dien. Dat is nog veel erger dan werk doen dat je niet leuk vindt.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:40

Ik heb in mijn studententijd heel veel verschillende banen gehad. En vooral veel lopende band werk. Nou als iets geestdodend is, is dat het wel..... Er zijn mensen die dit werk juist erg leuk vinden. Ze hoeven niet na te denken en verdienen geld. Heerlijk toch?
Waarom dan die mensen die dat werk geestelijk echt niet aan kunnen achter bijv. een lopende band laten werken.... Dat lijkt mij inderdaad weer voer voor een goede psychiater.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 21:06

Op zich is het wel zo dat je hier weinig over kunt zeggen als je niet zelf werkloos bent (of bent geweest). Maar het lijkt mij ook heel frustrerend om werk te moeten doen waar je je niet in kunt vinden. Dan wordt het toch steeds moeilijker om de motivatie op te brengen om 's morgens je nest uit te komen. Aan de andere kant kan ik me ook goed voorstellen dat je na bijvoorbeeld een jaar thuis te hebben gezeten zonder zicht op een baan, hartstikke blij bent om weer structuur in de dagen te hebben en een doel voor ogen. Elke dag thuiszitten, daar wordt een mens ook niet vrolijk van (mijn man is 9 maanden werkloos geweest, werd ie echt niet blij van).

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 21:25

Ik vind het geen goed idee, tenzij het zo wordt gedaan dat je nog wel enige keuze hebt uit banen die je aan moet nemen. Ik zou bv prima in een winkel kunnen staan als ik niets anders zou vinden, desnoods bij de mac oid of als schoonmaakster. Maar aan de lopende band zou ik gillend gek worden :n Thuis zitten wordt niemand gelukkig van, maar ik weet niet of werk doen wat echt niet bij je past een goed alternatief is.

Iemand zei dat het raar was als je voor de crisis geen baan kon vinden binnen een jaar.. Dat is dus niet waar he. Mijn vader is een paar jaar geleden werkloos geworden, en het heeft hem ruim een jaar gekost om een baan te vinden. Hij heeft een prima CV, goede opleiding etc, heeft zelfs gesolliciteerd voor banen waarbij hij er flink op achteruit zou gaan (en wij dus zouden moeten verhuizen) Maar hij was wel al 50 en dat is voor veel werkgevers te oud :roll:

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 11:45

Het heeft twee kanten. Aan de ene kant ben ik het er wel me eens. Ik vind het zelfs logisch. Ik ben zelf ook een keer een baan kwijt geraakt en had ook recht op een uitkering. Ik ben verpleegkundige en direct op alles gaan solliciteren wat maar enigszins bij mijn niveau paste maar daarnaast werkte ik in sectoren onder mijn niveau (maar waar ik in ieder geval geen opzegtermijn had in het geval als ik wel een vaste baan zou krijgen) Zo werkte ik als verzorgende voor een uitzendbureau en de uren dat ik daar niet voor kon werken, werkte ik in een plaatselijk amusementspark achter de patat. De aanvullende uren kreeg ik nog wel uitkering voor. Zo verdiende ik bij de patattent 7 euro per uur en als ik niet werkte kreeg ik 7,30 per uur aan uitkering. Ik vond het gewoon belangrijk om aan het werk te blijven.

Een andere kant is natuurlijk aan de kant van de werkgevers. Krijg je wel voldoende gemotiveerd personeel? Mensen die verplicht worden om te werken in een sector waar ze niet voor zijn opgeleid. Zal de ingenieur zich wel volledig willen inzetten bij het tomaten plukken?

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 16:58

Ik vind het een moeilijke stelling, aan de ene kant heb je de mensen wel aan het werk. Maar aan de andere kant vind ik het van de zotte dat je dan verplicht word om werk aan te nemen waardoor je uiteindelijk veel minder aan over houdt qua geld dan dat je alleen de ww zou krijgen. Als je mensen wilt motiveren om te gaan werken, zorg er in ieder geval ervoor dat het ook loont. Ieder baan zou dus meer op moeten leveren dan een ww uitkering.
Het kan voor veel mensen een opstapje zijn op weer terug te komen op de werkplek waar ze willen zijn. Maar het lijkt mij vreselijk om werk te doen waar je totaal niet geschikt voor ben.
Ze zouden iemand die dol is op bijvoorbeeld paarden, koeien en schapen in een slachterij neer kunnen zetten. Of ze zetten een tenger gebouwd dame in een werkomgeving waar je de hele dag zwaar moet tillen en dragen. Niet zeuren, het is toch werk? Ik denk dat dit niet gaat werken.
Nu ik mijn eigen bericht even terug lees, weet ik het al: Nee ik ben het totaal niet eens met de stelling.
Ze zouden mensen opleidingen kunnen aanbieden waardoor ze beter in de markt liggen, ook zullen werkgevers mensen die in de ww zitten een kans moeten geven. Misschien minder eisen stellen aan het profiel waar je aan moet voldoen (tenzij het beroep daar echt om vraagt).

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 17:00

Je moet nog altijd eerst gaan solliciteren he, en pas als ze je goed vinden heb je geen keus.
Werkgevers zijn ook geen dommerds om een totaal ongeschikt persoon te laten werken.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 17:12

Dat was ik even vergeten katiavl :) Nou gelukkig dan maar!

Ik geloof er niet in dat gedwongen worden om te werken gaat helpen. Kijk liever naar de persoon, waarom lukt het niet om een baan te krijgen? Heb je begeleiding nodig bij het maken van een brief, is jouw opleiding zo verouderd en heb je een nieuwe opleiding nodig? En ik weet wel dat er instanties zijn die je daar bij helpen, maar ik denk dat het nog meer toegankelijker moet worden voor mensen.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 17:40

Ik ken persoonlijk iemand die met een ingenieursdiploma van de Technische Universiteit op zak ooit TL buizen gingen vervangen in fabriekshallen. Die boog zich dus ook niet neer voor "minderwaardig" werk en deed gewoon wat op dat moment beschikbaar was.

Dus ik ben er in principe wel voor dat mensen gewoon werk aan moeten nemen, zelfs al hebben ze er geen zin in. En anders ook niet zielig het handje ophouden om een aalmoes. Met die houding ben ik behoorlijk ver gekomen in dit leven. Dus niet zeuren, aanpakken.

Helaas moet ik wel toegeven dat de regelingen wel vak oliedom zijn. mocht het ooit zo ver komen dat ik werkloos zou worden op dit moment, dan mág ik simpelweg geen werk aannemen dat onder mijn niveau ligt, want dan ben ik mijn uitkering kwijt en snij ik in de portemonnee van mijn eigen gezin. Ook is het wel zo dat er rekening gehouden moet worden met een redelijke zoektijd. Op mijn vakgebied heb ik niet binnen 2 weken een nieuw baantje, en zeker niet eentje die hetzelfde betaalt.

Ik heb alleen medelijden met de werkgevers die ongemotiveerde lui over de vloer krijgen die ze moeten aannemen, maar volgens meer kapotmaken dan ze al kosten. Dat voorbeeld is er wel met aspergesteken. Dat levert dus een dubbele economische schadepost op.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 10:40

Ik heb ruim 2 jaar lang werk gedaan wat ik absoluut niet leuk vond maar ja ik kwam net terug van een paar maanden down under en op dat moment waren banen erg schaars. Ik stond elke dag op de automatische piloot, sprak met niemand en was blij als het weekend was. Soms stond ik gewoon te huilen omdat ik niet wist hoe ik hier uit moest komen, solliciteerde me helemaal gek en het werk was zo zwaar dat ik geen puf meer had in een cursus.

Uiteindelijk stapte ik met een hernia van mijn fiets en kwam weer in de ziektewet terecht. Ik vond het vreselijk maar was blij dat ik niet meer naar dat werk hoefde. Ik heb 1,5 jaar thuis gezeten met die rug en heb sinds 7 maanden een leuke baan op schiphol . Schiphol is een bron van inspiratie en mogenlijkheden dus als ik weer wat anders wil zijn er mogenlijkheden, ik doe nu een PC cursus (krijg ik zelfs nog vergoed) en ben al aan het zoeken voor een vervolg cursus. Nu is het probleem dat ik er wel 3 wil doen en dus niet kan kiezen :D

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 10:45

Vanessa24 schreef:
Dat was ik even vergeten katiavl :) Nou gelukkig dan maar!

Ik geloof er niet in dat gedwongen worden om te werken gaat helpen. Kijk liever naar de persoon, waarom lukt het niet om een baan te krijgen? Heb je begeleiding nodig bij het maken van een brief, is jouw opleiding zo verouderd en heb je een nieuwe opleiding nodig? En ik weet wel dat er instanties zijn die je daar bij helpen, maar ik denk dat het nog meer toegankelijker moet worden voor mensen.

+ dat ze mensen wat sneller moeten helpen.
Cursusje van het uwv ......wacht u maar ruim een jaar!

Omscholing na 3 hernia's .....vergeet het maar.

Hulp bij reintegratie....een slak is nog sneller.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 10:48

Dit gaat ook echt niet werken hoor, je denkt toch niet dat een werkgever zit te wachten op die mensen die niet willen?? Ik hoef ze niet in ieder geval.

Mooi voorbeeld, ik heb een functie op de site van het CWI gezet onder het mom ach wie weet reageert er een geschikte kandidaat. Heb inmiddels bijna 30 reacties binnen en werkelijk waar geen één komt ook maar in de buurt van geschiktheid!

Ik vraag heel duidelijk naar correct gebruik van de Nederlandse taal en je wilt niet weten hoeveel belachelijke fouten (expres misschien?) er in een gemiddelde brief staan. Zo iemand weet dus van te voren al dat ie door mij echt niet uitgenodigd wordt voor een gesprek.

Hoera weer een afwijzing binnen en een maand langer uitkering!

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:54

Ik denk niet dat al die mensen die op jouw vacature hebben gereageerd met die gedachte bezig zijn geweest. Ook ik ben op dit moment zoekende, omdat mijn contract binnenkort ophoud. Ook ik solliciteer naar banen waarvan ik kan weten niet uitgenodigd zullen worden, omdat ik niet heb wat ze willen. Zoals ervaring in plannen. Wat maakt mij het uit? Ik solliciteer wel. Nee heb je ja kan je krijgen.
Als ik alleen maar zou solliciteren naar functies die echt precies naar mijn opleiding en mijn kunnen zou passen, dan zou ik nooit een baan kunnen vinden. Ik mag dan Nederlandse zijn, maar mijn Nederlands is echt niet perfect.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 20:09

Vanessa24 schreef:
Ik mag dan Nederlandse zijn, maar mijn Nederlands is echt niet perfect.

Kijk het ligt eraan waar je op solliciteerd natuurlijk als leraar Nederlands mag er idd wel wat verwacht worden van je vocabulaire, maar een baantje waar dictee niet zo belangrijk is...ze kunnen ook doordraven, zou persoonlijk niet eens voor zo'n baas willen werken.
Ze nemen mij maar aan op mijn kwaliteiten, als ze gaan lopen miepen over mn taalfouten jammer dan :)

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 22:15

Je kunt nou eenmaal niet overal perfect in zijn.
Werkgevers zijn heel kieskeurig en soms vind ik, zelfs onredelijk. Er worden soms om papieren gevraagd waar ik mijn vraagtekens bij zet.
Iemand met een VMBO achtergrond kan net zo goed achter de kassa werken, je hebt daar echt geen HBO voor nodig.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 22:23

Een jaar lang geen werk kunnen vinden is ook best lang voor een gewoon gezond persoon. Dat er dan regels voor komen kan ik me wel voorstellen.
Alleen denk ik helemaal niet dat de eerder genoemde tuinder die ongemotiveerde hoog op gelieide mensen wil. Voor mensen die nooit zwaar werk hebben gedaan en dan eens blaren oplopen is het denk ik toch al snel dat het bijltje er bij neer wordt gegooid. Simpelweg omdat de interesse er totaal niet is. Dan kun je je ook niet inzetten. Laat staan als je dan ook nog eens lichamelijk ongemakken ondervind.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 10:25

Inplaats van deze regel in te voeren laten ze er eerst eens voor zorgen dat er genoeg werk is.
Waar gaat dit over?
Er worden weet ik hoeveel mensen ontslagen zogenaamd door de crisis. Ik zeg zogenaamd omdat dit echt niet voor elk bedrijf geld.
Ik ken zat mensen van alle leeftijden die graag aan de slag willen maar waar geen werk voor te vinden is hier. Moeten die nog eens extra gestraft worden?
Je hebt een goed diploma en wilt aan de slag maar bij de vacature's staat dat je minimaal 3 tot 5 jaar ervaring moet hebben waar jij je diploma voor hebt gehaald.
Hoe kun je dan ooit aan deze ervaring komen?
Zo zijn er veel meer voorbeelden te geven.
Reintegratie trajecten? Je komt er niet een steek verder mee. Het enige wat je leert of moet leren is hoe schrijf ik een sollicitatie brief en hoe zoek ik om vacature's.
Als je hier geen moeite mee hebt kunnen ze niets voor je doen maar ze hebben wel weer een vette rekening om te incasseren.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 00:22

Ik vind het een geweldige oplossing :j

Moet jij eens zien hoe gauw die mensen die "lager" werk moeten doen wèl een baan kunnen vinden op hun niveau ;)

Maakt ook een eind aan die mensen die voor de WW "opgeleid" worden. Stukken minder mensen die van die "fun" opleidingen kiezen waar toch geen werk in te krijgen is. Ik kan het alleen maar toejuichen. :j In extreme minder salaris niveau's zou best wat gecompenseerd mogen worden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 00:49

Klinkt allemaal heel erg mooi.

Maar gelooft er nu echt iemand dat in deze tijden van "economische crisis", waarbij talloze ontslagen vallen, dat dit gaat helpen?
De ontslagen vallen doordat er gebrek aan werk is.
We hebben dus meer werklozen en tevens minder werk.
Vervolgens is het idee, dat iedereen verplicht weer aan het werk moet.
Ehhhhhh, shoot me if I am wrong, maar een sollicitatie verplichting met de verplichting tot het aannemen van een vacature
onder iemands niveau, gaan dan toch niet helpen? Daar er gewoon een gebrek aan vacatures is?
Of draai het om en noem het een overschot aan werknemers.
Per saldo kun je nooit meer werknemers aan een baan helpen dan er vacatures zijn.

Zal mijn simpele visie wel zijn, maar ach.

Overigens ben ik nooit slechter geworden van het aardbeien plukken, schoonmaken, keukenassistent dan wel aan de lopende band van een ziekenhuis keuken staan.

Ik woon ergens waar mijn buren rustig tegen me zeiden dat voor het salaris waarvoor ik de hele nacht werkte, zij nog niet de telefoon op zouden pakken. Maar die gasten gaan ook echt niet werken met wat voor dreiging dan ook.
Dus gaat dit helpen? Nee, denk het niet, aangezien de echte fanatieke werklustigen toch al wel een baantje onder hun niveau namen en er nou eenmaal minder werk is dan dat er werknemers zijn.

Overigens zit ik nog met een jaarcontract ben benieuwd wat ze daarmee gaan doen. (loopt nog een paar maand) zucht..............

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 01:01

Heeft niks te maken met de economische crisis, zat er al veel langer aan te komen.

kjoetieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 01:10

nou hier dan zo'n hoger opgeleide ;) Ik vind het een prima idee. Ik heb zelf, na 3 mnden ww ervoor gekozen om ipv op wo niveau op mbo+niveau aan de slag te gaan, bij een callcenter nog wel, om maar aan de slag te zijn en mijn handje niet op te hoeven houden. Ik vind dat als je gezond van lijf en leden bent, je na een jaar(!) echt wel gewoon aan de slag moet. Een jaar is ruim om een nieuwe baan te vinden, en thuiszitten daar wordt niemand beter van. Bovendien staat een cv-gat nog slechter dan een tijdelijk rotbaantje.

Tuurlijk doet het pijn in mijn portemonnee, dat ik nu evenveel verdien als ik in mijn uitkering kreeg, bijna 1/3 minder dan ik voorheen verdiende. En tuurlijk zou ik liever een baan op mijn eigen niveau en interessegebied hebben. Maar als je wilt werken, is er altijd wel iets wat je kunt doen- wellicht niet je droombaan, maar best iets dat uit te houden is. En dat wil niet zeggen dat je iets moet doen wat je ontzettend tegenstaat, ik zou gek worden bv van productiewerk, maar er is altijd de zorg, de horeca,callcenters, data-entry.. legio mogelijkheden.

Of het een oplossing is is overigens maar de vraag idd, mensen die echt iets moeten doen wat ze totaal niet leuk vinden is ook geen doen en idd ligt het ook een stuk bij de werkgevers. Maar na een jaar ww vind ik dat mensen best uitdrukkelijk gestimuleerd kunnen worden om aan de slag te gaan. van hard werken is nog nooit iemand slechter geworden.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 17:24

Supermentaliteit Kjoetie, top!