Donner wil lonen bevriezen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MISTRAL94

Re: Donner wil lonen bevriezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:34

Õverigens heb ik niets gemerkt dat deze premie niet meer betaald hoeft te worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:39

Ikima, ik werk sinds 1995 fulltime en daarvoor heb ik tijdens mijn studie parttime gewerkt :).

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:49

Lovely, het verbaast mij dat je al zolang aan het werk bent, als ik je berichten lees dan zie ik iemand voor mij die student is of die nog nooit een baan heeft gehad. Misschien hoor je ook bij de groep boven Jan Modaal of is er thuis een dubbel inkomen.
Ik zeg dit niet om je te beledigen hoor, ieder zijn eigen mening. ;)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:51

Ikima er is een verband tussen economische groei, loonsverhoging en de inflatie. Het uiteindelijke gevolg is dat je in verhouding nog net zoveel te besteden hebt als bijvoorbeeld vroeger, alleen zijn we er aan gewend geraakt om veel meer te willen hebben dan twintig jaar geleden.

De economische groei zorgt ervoor dat je nu een lcd-tv koopt in plaats van een zwartwit tv, maar vroeger kocht je een nieuwe als de oude niet meer te repareren was en nu omdat je met de tijd mee moet en een gewone kleuren tv niet meer kan. Dat is waar het fout is gegaan.

En om opmerkingen over de inflatie door de invoering van de euro voor te zijn. Ja het klopt net na de invoering de inflatie veel hoger was dan de economische groei en loonsverhogingen, maar dat was vooral een gevolg van de piek in economische groei en loonsverhoging eind jaren negentig. Over de lange termijn gerekend kan je in verhouding nog steeds even veel met je gulden/euro, we willen alleen veel meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:51

Bij mij thuis maar 1 inkomen hoor, het mijne :). Dat is wel bijna 2 keer modaal inderdaad en daar heb ik hard voor gewerkt en dat doe ik nog steeds dagelijks. Eerlijk gezegd kan ik niet zo goed tegen het geklaag en geschop tegen de overheid.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 13:02

als de overheid nou eens niet gouden bergen zouden beloven maar daadwerkelijk problemen op zouden lossen was dat geklaag en geschop ook niet nodig. Dan is het maar een enkeling die dat zou doen, nu is het een heel groot deel van de mensen hier die klagen. Al die klagende mensen zijn zeker fout en de overheid doet het zo fantastisch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 13:03

Mistral, welke gouden bergen bedoel je en welke problemen moeten daadwerkelijk opgelost worden?
Het is altijd hetzelfde slag dat klaagt, dat valt mij dan weer op :).

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 13:05

Karl, wat een onzin. Vlak voor de euro kon ik nog met gemak sparen, toen de euro kwam was dat snel over terwijl mijn levenspatroon hetzelfde was gebleven, zelfde woning, pensionstal, oude auto. De prijzen in de winkels zijn al snel naar het oude niveau gegaan alleen is de fl vervangen door de € en mijn salaris was gehalveerd. Ik heb nu net zoveel te besteden als toen ik 30 jaar geleden begon met werken, niet veel dus.
Dan kun je wel zeggen: zoek een andere baan. Als je al 30 jaar in de gezondheidszorg werkt dan kun je niet zo makkelijk meer overstappen.
Het zijn ook altijd degenen met een hoog salaris die zeggen dat Jan Modaal niet zo moet klagen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 13:11

Ikima, ik ben ook een simpele loonslaaf en moet zoals de meeste nederlander gewoon de t*ring naar de nering zetten.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 13:15

Lovely schreef:
Mistral, welke gouden bergen bedoel je en welke problemen moeten daadwerkelijk opgelost worden?

De problemen ontrent huizenmarkt, leningen ed zijn al jaren bekend dat dit stuk zal gaan lopen. Ze hadden al veel eerder actie moeten ondernemen, ook tegen de zogenaamde topmannen met bijbehorende salarissen die totaal niet in verhouding staan. De banken krijgen een financiele injectie het klootjesvolk mag het uitzoeken. Nee daar bevriezen we de lonen van maar laten alles stijgen. Neem bijvoorbeeld de energieprijzen, rijzen al jaren de pan uit maar doen we er iets aan? Welnee die topman blijft met een schandalig hoog salaris rondlopen. Doen ze iets niet goed krijgen ze er een vette oprotpremie bij. Die het klootjesvolk niet krijgt als ze iets niet goed doen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 13:35

Lovely schreef:

Ik ben het heel erg met je eens lovely! Altijd maar klagen, de overheid dit, de ministers verdienen teveel, hun auto's zijn te groot, de topmanagers verdienen teveel. Het ligt altijd aan iemand anders.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 13:38

Ik heb het niet over ministers die teveel verdienen ik heb het over de topmannen van de banken, de energiemaatschappijen die teveel verdienen. Ik vraag er niet om dat zij die salarissen krijgen om vervolgens bedrijven in de moeilijkheden te laten komen. Dus aan wie ligt dat dan? Vertel eens aangezien jullie het schijnbaar beter weten dan dan domme (?) klootjesvolk? Misschien kan ik het dan beter begrijpen waarom dingen zo gaan hier in nederland. Brand los zou ik zeggen...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 13:49

Met uitzondering van Cuba en Noord Korea geldt in de hele wereld dat lonen bepaald worden door vraag en aanbod. Hoe minder aanbod aan gekwalificeerd personeel voor een functie, hoe hoger de beloning. Dat geldt ook voor topfuncties en daar is het aanbod nou eenmaal heel laag.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 13:53

Dat mensen een hoger salaris hebben vind ik ook geen probleem. Maar de salarissen van topmannen slaan wel erg door naar de andere kant. Om het over de oprotpremie maar niet te hebben die ze krijgen wanneer ze fouten maken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:03

MISTRAL94 schreef:
Ik heb het niet over ministers die teveel verdienen ik heb het over de topmannen van de banken, de energiemaatschappijen die teveel verdienen. Ik vraag er niet om dat zij die salarissen krijgen om vervolgens bedrijven in de moeilijkheden te laten komen. Dus aan wie ligt dat dan? Vertel eens aangezien jullie het schijnbaar beter weten dan dan domme (?) klootjesvolk? Misschien kan ik het dan beter begrijpen waarom dingen zo gaan hier in nederland. Brand los zou ik zeggen...

Dat zou ik je wel kunnen vertellen, maar dan overtreed ik bepaalde vertrouwelijkheid en dat mag niet :).

Maar niet om het een of ander hoor, maar wie zorgt dat jij je energie nog steeds krijgt en wie zorgt dat dat voor de hele wereld nog gebeurt en wie lost en passent even een gasconflict op in Rusland? De energiebedrijven en banken zijn eigendom van aandeelhouders en waar dit overheden betreft, verdienen die er ook geld aan en dat scheelt de burger weer in de portomonnee. Dat topmannen geld mee krijgen na hun ontslag heeft ook een reden. Het is trouwens zo dat iedere werknemer dat kan krijgen hoor, is ook weer een kwestie van onderhandelen. Maar wat is nu erger: een bedrijf geeft een vertrekkende bestuurder geld mee zodat die zich kan bedruipen terwijl die een andere baan zoekt of de overheid geeft hem een uitkering van 70% van zijn laatstverdiende salaris en haalt dat geld uit de gemeenschap? Jij mag kiezen :).

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:11

Hoe kunnen mensen dan van mening veranderen als er niets over gezegd mag worden? Dan is het dus zo gek nog niet dat mensen tegen de overheid aan trappen als mensen maar een deel van de verhalen kennen :Y)

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:57

En hoeveel uur per week werkt Jan Modaal? Juist 36-40 uur.
En hoeveel uur per week werkt Top Man? Juist 100 uur (en tijdens vakantie, continu bereikbaar zijn, landelijk (of soms zelfs voor de gehele wereld) uitleggen waarom keuzes zijn gemaakt en bij grove fouten voor de rechtbank gaan staan).

Verder geldt voor Top Man dat er in de jonge jaren ook zoveel uren worden gemaakt, maar net zoveel wordt verdient als Jan Modaal, onzekerheid of je die top uberhaupt wel gaat halen (dat is echt maar 1 op de duizenden), knokken voor je plekje, knokken voor je promotie, keihard werken voor de klant die er zelf een enorme zooi van maakt en eisen stelt zonder daar de medewerking aan te verlenen die nodig is.
Men kiest er zelf voor, absoluut.
Er zijn genoeg mensen die met mijn (lease)auto zouden willen rijden, ook een appartement willen kopen, etc etc. Maar mijn baan, ehm nee, te hard werken.
Tja, zonder die baan kan dat echt niet betaald worden...

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:06

Je doet nu alsof iemand met een lager inkomen niet werken wil. Dat alleen topmannen willen werken dat is natuurlijk onzin.

Zoals een patient hier in de praktijk ooit tegen mij zei, als je als dubbeltje geboren wordt zul je nooit een kwartje worden.

Ik kan heel hard werken met verschillende bijbaantjes ik blijf altijd in dat lage salaris hangen. Hoe goed ik mijn best ook doe, hoe hard ik er ook voor werken wil :Y)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:11

Bevriezen van lonen is imo prima. wel zou ik graag zien dat de overheid wat kan doen aan belastingverlaging.
Imo moet er beter worden gekeken naar uitgaven.
Als ik het minder heb, zal ik als eerste bezuinigen op goede doelen (arme landen bijv)... Als ik het niet over heb, kan ik het niet geven->simpel. Investeren voor op langer termijn zijn wel weer goede uitgaven natuurlijk. Ook hebben veel gemeentes vreselijk gespaard. Het is toch belachelijk dat er gemeentes waren die hoge bedragen hadden op de bank in IJsland. Dat is toch niet goed voor onze economie en vraag ik me af waarom er dan steeds de belasting moet worden verhoogd van de gemeente (die dat zelf mogen bepalen)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:38

Mistral, heb je een beetje idee hoe vaak in dit topic geroepen wordt van kan niet, wil niet, lukt niet? Iedereen kan hogerop, je hebt alleen wat talent en heel veel doorzettingsvermogen nodig.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:42

Daar zeg je het al niet iedereen heeft talent. Kijk mensen die niet willen kiezen er zelf voor. Maar er zijn ook veel mensen die de mogelijkheid niet hebben om hogerop te komen, dan wel geestelijk dan wel financieel. Om hogerop te komen moet je investeren en dat is niet altijd mogelijk, dat merk ik momenteel zelf ook namelijk.

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:57

MISTRAL94 schreef:
Daar zeg je het al niet iedereen heeft talent. Kijk mensen die niet willen kiezen er zelf voor. Maar er zijn ook veel mensen die de mogelijkheid niet hebben om hogerop te komen, dan wel geestelijk dan wel financieel. Om hogerop te komen moet je investeren en dat is niet altijd mogelijk, dat merk ik momenteel zelf ook namelijk.

Financieel niet mogelijk?
Kom op zeg! Je kan alleen niet heel kieskeurig zijn, maar er zijn meer dan genoeg bedrijven die diverse opleidingen volledig betalen. Zeker voor de grote bedrijven geldt dat!

Geestelijk, zelfs dan. Kijk naar Aad Ouborg, je kan veel over hem zeggen, maar dat hij heel slim is... Hij heeft zijn gezonde verstand gebruikt.

Ik ga met Lovely mee, ik kan niet/ik wil niet, is een veel gebruikte term.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:04

Financieel ja! Ik val buiten regelingen om qua studiefinanciering. Dus een opleiding van 3000 euro die aansluit op mijn werk met kans op een beter salaris is dus niet haalbaar. Maar als jij me kan vertellen waar ik mijn handje op kan houden graag, dan zal ik dat zeker proberen. Dus hoezo niet willen? Ik wil heel graag maar financieel gezien word ik nu tegen gehouden.

Maar nogmaals oplossingen zijn meer dan welkom....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:36

MISTRAL94 schreef:
Financieel ja! Ik val buiten regelingen om qua studiefinanciering. Dus een opleiding van 3000 euro die aansluit op mijn werk met kans op een beter salaris is dus niet haalbaar. Maar als jij me kan vertellen waar ik mijn handje op kan houden graag, dan zal ik dat zeker proberen. Dus hoezo niet willen? Ik wil heel graag maar financieel gezien word ik nu tegen gehouden.

Maar nogmaals oplossingen zijn meer dan welkom....

Misschien zelf sparen voor die opleiding of zelfs een lening? :?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:40

Een lening krijg ik niet en sparen zal moeilijk gaan als ik niets over hou aan het einde van de maand :Y) Maar aangezien er hier mensen zijn die zeggen dat het daar niet aan de financiele kant kan liggen dan hoor ik ook graag oplossingen waar ik iets mee kan. Een lening kom ik dus niet voor in aanmerking, studiefinanciering kom ik alleen voor in aanmerking als ik 5 dagen in de week naar school ga en met een hypotheek en klein kind is dat helaas niet haalbaar.