Minister wil dierenactivisten aanpakken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Re: Minister wil dierenactivisten aanpakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 21:17

Ik heb nog ietsje aan mijn verhaal toegevoegd.

Ik denk dat er meer onderzoek gedaan wordt naar alternatieven dan je denkt. Al dat voor onderzoek gebeurd ook met alternatieven. Als ze er zijn, worden ze gebruikt. Zo simpel is het.

Ik denk dat er helemaal niet teveel dieren nog gebruikt worden. De proefdier commissie is echt de makkelijkste niet en staat echt niet zomaar alles toe. Zij zien erop toe dat er zo min mogelijk dieren worden gebruikt, het ongerief zoveel mogelijk beperkt wordt, of er alternatieven zijn die gebruikt kunnen worden en of het opgelopen ongerief opweegt tegen het belang van de proef. Voldoet het proef voorstel hier niet aan. Dikke pech, dan mag jij je proef niet uitvoeren.

Ik studeer dierwetenschappen.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 00:26

Ik heb me er ook behoorlijk in verdiept. Vooral in de ethiek, maar ook praktijk. Ik ken een aantal van de mensen die die 'gezellige' acties bij dergelijke bedrijven doen (ik keur geweld af, maar begrijp hun motivatie) en ik ken ook mensen (studenten farmacie en geneeskunde) die zelf proeven op dieren doen. Heb ook gepraat met een ex-voorzitter van zo'n proefcommissie. En tsja, dan hoor je best wel tegenstrijdige dingen... dit is echt gebeurd:

- er worden hele rare en (in mijn ogen) zinloze proeven gedaan voor bijvoorbeeld het leger of voor medicijnen als antidepressiva: er wordt bijvoorbeeld gekeken hoeveel pijn katten kunnen verdragen voordat ze aan de pijn zelf (dus niet verwondingen) sterven, of apen worden geëlektrocuteerd om maar niet te stoppen met lopen terwijl ze radioactief zijn, zodat ze uiteindelijk kotsend bezwijken en doodgaan van uitputting door het lopen. Ziek!

- in Nederland moeten alle diertjes die gebruikt worden heel secuur gerapporteerd worden. Het is dus erg beperkt wat je mag. In de VS en veel andere landen daarentegen hoeven alleen 'grote' dieren gerapporteerd te worden. Met een kat, rat of muis mag je dus doen wat je wilt. En er was eens iemand die op een congres tegen die ex-voorzitter vertelde dat ie een halfdode kat voor de grap in de laptoptas van een collega had gestopt...

- een keer gebruikte iemand een muis voor een proef, maar wilde 'm niet vermoorden. Toen heeft de muis nog een paar jaar in z'n kantoor rondgelopen, hij had een holletje achter z'n bureau en werd gevoed met broodkruimels. Dat vond ik wel schattig.

- geneeskunde/farmaciestudenten mogen zelf bepalen hoe ze hun muizen en ratten doodmaken; dit gebeurt vaak op 'grappige' manieren; verdrinken, met een potlood de ruggengraat breken.... :( Met de betreffende doder en mij is het nooit meer goed gekomen.

- ook al zijn er minimale eisen aan de leefruimte van dieren, da's echt niet zo leuk als het klinkt. Apen bijvoorbeeld, die kunnen soms twee jaar in een soort stalen-buisconstructie gehouden worden, die kunnen dan vrijwel niet bewegen of zichzelf krabben.

- er zijn filmpjes van Huntington Sciences dat er honden werden geslagen omdat ze niet wilden meewerken aan een bloedproef. Dat was wel een schandaal en de medewerkers werden per direct ontslagen.

- met dieren testen is vaak goedkoper dan dure, nieuwe computersystemen. Geld is waar de wereld op draait, dus reken maar dat bij de meeste bedrijven dierentesten worden gedaan (er zijn gelukkig ook uitzonderingen; Organon is veel met alternatieven bezig, bijv.)

Tsja, zo heb ik nog wel meer interessante anekdotes. Ik geloof graag dat er veel medewerkers bij die het beste met dieren voorhebben, maar er hoeft maar één iemand tussen te zitten die een beetje gefrustreerd is met bloedproeven en de hond krijgt een klap. Alle medicijnen zijn getest op dieren... Ik vind het allemaal heel erg, maar ik vind de bio-industrie nog veel erger. Niet dat iets wat minder erg is maar zo moet blijven, maar deze issue moet naar mijn mening wel in perspectief gezien worden; het aantal dieren waar op getest wordt is maar een fractie van het aantal dieren dat dagelijks gemarteld wordt voor menselijke consumptie (die lang niet voor alle mensen nodig is, en zeker niet zo vaak!). En als dierproeven afgeschaft zouden worden zou er wellicht op arme kinderen getest worden in de derde wereld. Dus tsja, ik hoop maar dat er wordt geïnvesteerd in alternatieven. An sich ben ik zelf behoorlijk tegen dierproeven, omdat ik dieren niet als bronnen van mensen zie, maar aangezien de wereld nu op een bepaalde manier 'werkt', kun je helaas niet alles afschaffen.

Zo. Een heel verhaal. :o

Edit:
@ Shiloh, ik geloof je wel, maar ik ben bang dat dit alleen voor Nederland en wellicht nog een paar andere West-Europese landen geldt. Ik hoop dat er binnenkort Europese regels komen, maar die zullen vast niet gebaseerd zijn op de Nederlandse regels.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 00:33

Fitch schreef:
- er worden hele rare en (in mijn ogen) zinloze proeven gedaan voor bijvoorbeeld het leger of voor medicijnen als antidepressiva: er wordt bijvoorbeeld gekeken hoeveel pijn katten kunnen verdragen voordat ze aan de pijn zelf (dus niet verwondingen) sterven, of apen worden geëlektrocuteerd om maar niet te stoppen met lopen terwijl ze radioactief zijn, zodat ze uiteindelijk kotsend bezwijken en doodgaan van uitputting door het lopen. Ziek!
Edit:
@ Shiloh, ik geloof je wel, maar ik ben bang dat dit alleen voor Nederland en wellicht nog een paar andere West-Europese landen geldt. Ik hoop dat er binnenkort Europese regels komen, maar die zullen vast niet gebaseerd zijn op de Nederlandse regels.

Van de proeven die je als eerste noemt ben ik benieuwd of dit in nederland was, en zo ja wanneer. Ik heb namelijk geleerd dat dat soort proeven verboden zijn. Net als LD50 proeven, oftewel, lethal dose 50% proeven. Waarbij wordt gekeken wat de toegevoegde dosis moet zijn voordat 50% van de populatie in een bepaalde tijd sterft. Dat soort proeven zijn in Nederland verboden.

Verder, tja, er is zoveel mis in de wereld. Tuurlijk is het in het buitenland super slecht geregeld. Dat zeg ik ook meteen. In het buitenland mag ook nog steeds voor make up op dieren worden getest ed. Het gaat in dit topic echter over Nederland en in Nederland is het wat mij betreft prima geregeld. Tuurlijk zitten er wel wat mazen in de wet, maar is dat niet bij elke wet het geval. Tuurlijk moeten we proberen om die mazen te verbeteren en te doen verdwijnen. Maar om nou mensen die zich met dierproeven bezig houden te gaan lopen bedreigen ed. Dat kan niet! Bedreigen is in mijn ogen sowieso fout.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 00:35

Tja en als die regels er dan komen dan gaat de VS, Japan, China enzo er toch niet in mee. Dus die beesten daar hebbe nhet evengoed nog klote.

Ik keur het bedreigen ook niet goed. Maar ook in Nederland nemen we het niet altijd even nou met de regeltjes.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 00:55

Ik studeer ook dierwetenschappen en heb een paar weken terug nog over de proeffaciliteiten gelopen hier. Denk helemaal niet dat proefdieren het zo slecht hebben vooral dieren diegewoon voor voedings en gedragsproeven worden gebruikt (die tellen ook mee namelijk). Het is bijvoorbeeld zo dat een varken dat als proefdier wordgebruikt een grotere minimum ruimte krijgt als een 'gewoon' vleesvarken. En de DEC is vrij streng hoor. En onze paarden worden echt als koningen behandeld. Een gemiddeld manegepaard heeft het een stuk slechter. De koeien hebben het ook echt niet slechter.

Ik vind wel dat mensen vaak roepen dat eendier net zo veel waard is als een mens en dat de proeven maar op mensen moeten worden uitgevoerd. Maar als het er op aankomt wil niemand dat die proef op hen, of hun broer,zus,moeder,vader,kind,beste vriend ect. word uitgevoerd op wie wou je deze testen dan uitvoeren.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 06:45

Maar fitch wat jij beschrijft dat gebeurd naar mijn weten niet in nederland wel die onnodige proeven. Maar dat is ook het grote probleem als wij het in nederland willen verbannen gaan bedrijven met hun studies naar andere landen ik noem het apenlanden en dat wil je echt niet.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 13:48

Die proeven voor het leger waren allemaal in de VS. Dat van de katten was wel in Nederland, maar ook in andere landen. Aan het einde van mijn post zeg ik ook dat dieren 't in Nederland niet zo slecht hebben, maar helaas wordt maar een fractie van de dierproeven gedaan in Nederland. Dus dat is ook min of meer mijn punt; de VS, Japan en bijv. Turkije gaan echt niet ineens hogere regels hanteren omdat wij dat in Nederland doen... ;(

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 13:54

Maar dan zijn de activisten in Nederland ook erg fout bezig. En daar gaat dit artikel toch over?

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 15:11

Nog even over de politieke kant van het verhaal, los van dierproeven.. Zie nieuwsbericht van Trouw:
http://www.trouw.nl/groen/nieuws/in-de- ... quo__.html
Het is goed dat er eindelijk aandacht wordt besteed aan zaken die diergerlateerd zijn. Maar dit artikel laat wel zien waar het uiteindelijk om draait, bedrijven en geld.
Natuurlijk moeten mensen die bij zulke bedrijven werken ander werk hebben, maar de rest van de missende inkomsten voor Nederland en de economie valt in het niet bij zulke praktijken. In plaats van snel, veel geld verdienen is er ook nog de keuze om het op een duurzame, diervriendelijkere manier te doen. Het aanbod wordt minder, het bont duurder, maar de dieren hebben het beter. Consumptiemaatschappij van tegenwoordig zorgt ervoor dat veel zaken als wegwerpvoorwerpen worden behandeld, dieren (en mensen ook) bij inbegrepen. Dit is één van de vele voorbeelden.

Top 3 nertsenfokkende landen:
1. China, 20 miljoen nertsen per jaar
2. Denemarken, 14 miljoen nertsen per jaar
3. NEDERLAND, 4 miljoen nertsen per jaar

Daarnaast, als je naar de geschiedenis kijkt, zie je ook terug dat als er niet geluisterd wordt naar de gewone mens, er eigenlijk altijd op een vervelende manier aandacht voor wordt gevraagd. Logisch, in mijn optiek.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 15:19

Ik geloof toch dat ik liever een beestje was in de bio-indusrie in nederland dan in China. Denemarken lijkt me ook wel een oke land, maar dat weet ik niet zeker. Of is dat nu ook net wat je bedoeld in je bericht?
In Nederland houden de houders van dieren, of dat nu voor dierproeven is of voor huiden zich aan de wet. Dat kun je niet zeggen voor die terroristen (activisten zijn de mensen die niet buiten de wet werken) die doen alles wat echt niet kan, maar wordt de hand boven het hoofd gehouden onder de noemer van dierenvriend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 11:45

kazary schreef:
Hoe zou jij reageren als jouw auto in de fik staat omdat een ander het niet eens is met wat jij doet? Of nog erger je garage staat in fik? Dat er dan geen lichamelijk letsel is, is meer geluk dan wat anders.
Hoe zou jij het vinden dat er leuzen op je huis staan die er nooit helemaal af te poetsen zijn? (en zoals pas op sbs te zien was bij de verkeerde persoon met toevallig dezelfde naam?)
Hoe zou jij het vinden als je zelfs echt bedreigd wordt? Maar dat laf zonder echte naam?
Ik ben ook een dierenliefhebber, maar ik ben ook een liefhebber van gewoon aan de wet houden, geen uitzonderingen.

Ik heb dat dus écht meegemaakt..... al ging dat om iets anders, maar ook mensen die iets voor elkaar probeerden te krijgen, wat niet rechtmatig was.

En nee, het maakt niet dat je luistert. Het maakte dat ik die mensen zag als een stel onderontwikkelde, asociale, zwakbegaafde gorilla's. Het maakte me ook heel bang, heel verdrietig en heel boos, maar het maakte me niet voor rede vatbaar..... niet meer. De tijd om te praten is voorbij, wanneer mensen zo gaan beginnen. Dat gedrag geeft een denkniveau aan, waar ik me niet mee kan en wil associeren.

Ik vind het ook kinderachtig gedrag, als je je zin niet krijgt op een normale manier, zul je je verlies moeten nemen. Je kunt overwegen om nog eens te gaan praten, vragen naar het hoe en waarom, maar als het niet anders kán..... dan is het niet anders.
Verander wat je niet kunt accepteren, maar accepteer ook wat je niet kunt veranderen...... maar ga niet drammen, janken, piepen, slaan, schoppen. Het werkt niet, hoe harder je schreeuwt, hoe minder er geluisterd wordt, en al snel ben je helemaal niet meer hoorbaar.

Het leven laat zich nu eenmaal niet naar jouw hand zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:31

Yamcha schreef:
Verander wat je niet kunt accepteren, maar accepteer ook wat je niet kunt veranderen...... maar ga niet drammen, janken, piepen, slaan, schoppen. Het werkt niet, hoe harder je schreeuwt, hoe minder er geluisterd wordt, en al snel ben je helemaal niet meer hoorbaar.

Hier volg ik je helemaal in hoor, maar hoe kan je al het leed op de wereld accepteren omdat je het niet kan veranderen? Mag je als retorische vraag opvatten. ;)

Mij lukt dat niet. Ik zal daarom nog geen geweld gaan gebruiken, maar ik heb er zelf wel veel last van.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:29

Ik heb een goed idee als we alle dieren die hier voor gebruikt worden nu omruilen met die activisten? Wordt er niet meer op dieren getest! Of krijgen we dan weer extreme mensenrechten actie's? Ja vindt het ook sneu voor de dieren, maar ik wil ook de pil slikken zonder laten baarmoederkanker te krijgen of iets van zuks.

@RedPassion: Op welke manier heb jij hier zelf veel last van? Ziek, misselijk of wordt je er depressief van? Ik zou zeggen wen er aan het leven is hard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:36

daffie1986 schreef:
@RedPassion: Op welke manier heb jij hier zelf veel last van? Ziek, misselijk of wordt je er depressief van? Ik zou zeggen wen er aan het leven is hard.

Ik had hier best serieus op willen reageren, maar met je laatste zin zet je naar mijn mening zo'n vervelende toon dat ik het niet doe.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:43

ja kom op hoor, ik snap niet hoe jij hier veel last van kan hebben. Het gebeurt allemaal achter gesloten deuren dus je ziet er niks van, zo beter.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:45

Ik kan het me wel voorstellen hoor. Ook al zie je het niet dan weet je nog wel dat het er is.
Maar dat praat vernielen en bedreigen niet goed, wat redpassion ook niet doet. Maar ik kan me het gevoel van machteloosheid en daarom boos worden best voorstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:47

daffie1986 schreef:
ja kom op hoor, ik snap niet hoe jij hier veel last van kan hebben. Het gebeurt allemaal achter gesloten deuren dus je ziet er niks van, zo beter.

Makkelijk hè, die struisvogelpolitiek? We zien het niet, dus het is er niet. Ik zit zo niet in elkaar.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:56

Nee geen struisvogelpolitiek. Maar jij zegt dat je er heel veel last van ondervind, nou dat snap ik dus niet want het gebeurt achter gesloten deuren dus kan je het niet zien en wordt je er dus ook niet mee geconfronteerd. Tuurlijk ik vindt het ook zielig maar ik wil ook geen pil slikken die niet getest wordt en dat dan ineens blijkt dat ik of niet meer zwanger kan worden of baarmoeder kanker krijg, omdat er toch wel de verkeerde stof inzit en dit niet getest is. Snap je. En ik bedoelde meer de wereld is hard van dat als jij je dit aantrekt, je het waarschijnlijk nog wel erg zwaar gaat krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 17:00

daffie1986 schreef:
En ik bedoelde meer de wereld is hard van dat als jij je dit aantrekt, je het waarschijnlijk nog wel erg zwaar gaat krijgen.

Ja, dat schreef je net ook al en dat vind ik een vrij rare opmerking. Jij kent mij helemaal niet en hebt geen idee van wie of wat ik ben en wat ik al dan niet heb meegemaakt. Dat de wereld keihard is hoef je mij niet te vertellen. Ik trek me mensen- en dierenleed nou eenmaal aan. Ik word in het dagelijks leven ook niet met aids-baby's in Afrika geconfronteerd, maar daarom mag ik dat toch toch wel erg vinden?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 17:08

Nouja sorry maar ik vindt als je de werled wilt verbeteren, je eerst eens in je eigen land moet kijken. Er zijn ook zat Aids-baby's in amerika hoor je daar ooit iemand over? Nee. Maarja hier komen we waarschijnlijk toch wel neit uit en ik respecteer heus jou mening wel, ik weet jou geschiedenis idd niet daartegen jij die van mij ook niet, en dat is de reden dat ik eerst aanmezelf denk en dit soort dingen meteen afwinmpel

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 19:22

ja, maar wat is 'goede' huisvesting voor een dier? Waar leg je de grens?

Want voor de dierenbescherming iod ben je al in orde als je een hond 24/7 in een kleine kennel laat leven, zolang ie maar eten en drinken krijgt. terwijl ik dat persoonlijk pure verwaarlozing vind.

Ik vind zulke dingen erg subjectief, bestaat er uberhaupt een commisie ofzo iets die alles controleerd? Of word er gerekend op het goede hart van de bedrijven?

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 19:24

Alle dierproeven moeten goedgekeurd worden door de DEC, dus hier is wel degelijk controle op ;)

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 19:29

steeffie schreef:
Alle dierproeven moeten goedgekeurd worden door de DEC, dus hier is wel degelijk controle op ;)

Ik bedoel niet de dierenproeven zelf, maar de huisvesting enzo. Word er gecontroleerd dat de proefdierhond die zogenaamd elke dag kan buitenspelen op een veld ook effectief af en toe op dat veld komt en niet 24/7 weggestoken word in een donker achteraf mini-kenneltje (om maar even een voorbeeld te fantaseren)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 20:23

RedPassion schreef:
Yamcha schreef:

Hier volg ik je helemaal in hoor, maar hoe kan je al het leed op de wereld accepteren omdat je het niet kan veranderen? Mag je als retorische vraag opvatten. ;)

Mij lukt dat niet. Ik zal daarom nog geen geweld gaan gebruiken, maar ik heb er zelf wel veel last van.

Het lukt mij ook niet, helaas ;( Ik zie het leed en ik word er boos en verdrietig van. Weet je, ik help die ik kán helpen..... en voor de rest moet ik mijn ogen dan maar sluiten. Al lukt me dat nooit....... ik blijf het zien, en misschien is dat maar goed ook.

Ik zal nooit geweld gebruiken, en er nooit iemand om bedreigen, dat heeft nog nooit geholpen. Maar het wordt er allemaal neit makkelijker op :n

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 13:04

BraveSpots schreef:
steeffie schreef:

Ik bedoel niet de dierenproeven zelf, maar de huisvesting enzo. Word er gecontroleerd dat de proefdierhond die zogenaamd elke dag kan buitenspelen op een veld ook effectief af en toe op dat veld komt en niet 24/7 weggestoken word in een donker achteraf mini-kenneltje (om maar even een voorbeeld te fantaseren)?

Ja hoor, huisvesting is wel degelijk een onderdeel van je proefaanvraag. Je moet duidelijk in je aanvraag schrijven hoe de dieren gehuisvest worden. Ik kan je vertellen dat dat over het algemeen beter is dan de gemiddelde kennelhond of het gemiddelde bioindustrie varken.