Mysterieuze zelfbewegende grafsteen in Friesland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 23:10

Wat een apart en griezelig verhaal.... *kijkt nog even achterom* :=

De meeste zullen mij misschien een zeur vinden.... maar... ik vind het niet helemaal respectvol tegenover de nabestaande om er grapjes over te maken, zie nl dingen voorbij komen van ghostbusters, en uri geller enzo... Als ik de nabestaande was zou ik het al erg genoeg vinden dat dit gebeurd én het in het nieuws kwam, en dat er dan ook nog mensen 'grapjes' over zouden maken...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 23:12

Pytje schreef:
Mijn broertje kwam met de verklaring: de steen is gemaakt van een zwerfkei

Ik moest aan die overleden Rolling Stone denken. Zijn overlijden is trouwens ook altijd een mysterie gebleven. :+

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 23:12

anneliesdj schreef:
Bizar verhaal idd.
Ik vind die eerste optie dat het komt door een muskusrat oid nog niet zo vreemd, die kunnen behoorlijke gangen graven en door de losse ruimte die ontstaat kan de steen verschuiven.

Maar hij is geloof ik al 5 keer verschoven (? dacht ik, correct me if I'm wrong :) ) Hoe verklaar je dat dan? :)

Haha, een zwerfkei :')

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 23:13

casperrr schreef:
Wat een apart en griezelig verhaal.... *kijkt nog even achterom* :=

De meeste zullen mij misschien een zeur vinden.... maar... ik vind het niet helemaal respectvol tegenover de nabestaande om er grapjes over te maken, zie nl dingen voorbij komen van ghostbusters, en uri geller enzo... Als ik de nabestaande was zou ik het al erg genoeg vinden dat dit gebeurd én het in het nieuws kwam, en dat er dan ook nog mensen 'grapjes' over zouden maken...

We hebben het over de steen , niet over de persoon die er eventueel onder zou liggen. dus vind het helemaal niet respectloos ofzo.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 23:17

Corelli schreef:
anneliesdj schreef:
Bizar verhaal idd.
Ik vind die eerste optie dat het komt door een muskusrat oid nog niet zo vreemd, die kunnen behoorlijke gangen graven en door de losse ruimte die ontstaat kan de steen verschuiven.

Maar hij is geloof ik al 5 keer verschoven (? dacht ik, correct me if I'm wrong :) ) Hoe verklaar je dat dan? :)

Haha, een zwerfkei :')

Ja weetikveel, die muskusratten kunnen natuurlijk een hol oid aan het graven zijn, die komen wel vaker langs als één keer. Die beesten hebben graven als hobby, als ze geen eendjes uit de sloot jatten zijn ze aan het graven :=

Imre

Re: Mysterieuze zelfbewegende grafsteen in Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 23:19

Erg vaag verhaal dit! Hoorde het vanmiddag in de auto op de radio. Ik ben heel erg benieuwd waar het door komt! Misschien moeten we de jongens van Supernatural eens laten komen. :P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 23:21

anneliesdj schreef:
Ja weetikveel, die muskusratten kunnen natuurlijk een hol oid aan het graven zijn, die komen wel vaker langs als één keer. Die beesten hebben graven als hobby, als ze geen eendjes uit de sloot jatten zijn ze aan het graven :=

Daar kan ik nog inkomen, die ploegen inderdaad graag, maar hoe krijgen die kleine dingetjes (zelfs een grote muskusrat komt nooit boven de 20kg uit lijkt me) zo'n zware steen een meter naar op zij? := Daar heb je toch aardig wat kracht voor nodig... :?

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 23:26

Imre schreef:
Erg vaag verhaal dit! Hoorde het vanmiddag in de auto op de radio. Ik ben heel erg benieuwd waar het door komt! Misschien moeten we de jongens van Supernatural eens laten komen. :P

Laat maar komen hoor :9

Dit is echt zo'n don't believe it, 'till I see it myself verhaal :+

Wat mij betreft kunnen ze alles op internet of in de krant zetten. Ik geloof het pas als ik het zelf gezien heb :Y)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 23:27

Door een gang te graven heb je geen kracht nodig, probleem is dat deze steen plat ligt dat maakt het een stuk lastiger.
Als het bv een rechtopstaande steen zou zijn, die heeft bv een 'steunpunt' van 70x25cm, als een rat daar recht onderdoor graaft kan die steen maarzo 20-30cm verder de grond in zakken.

Pessade

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 23:27

Pytje schreef:
Mijn broertje kwam met de verklaring: de steen is gemaakt van een zwerfkei

Sterk!! :D

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 23:28

whahaha zwerfkei en rolling stone _O-

ik ben ook erg benieuwd naar de oorzaak, ik vind het wel spooky.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 23:29

anneliesdj schreef:
Door een gang te graven heb je geen kracht nodig, probleem is dat deze steen plat ligt dat maakt het een stuk lastiger.
Als het bv een rechtopstaande steen zou zijn, die heeft bv een 'steunpunt' van 70x25cm, als een rat daar recht onderdoor graaft kan die steen maarzo 20-30cm verder de grond in zakken.

maar de steen gaat opzij... en niet omlaag.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 23:31

Ik had het inderdaad ook geïnterpreteerd dat hij naar opzij schuift...

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 23:31

Pytje schreef:
anneliesdj schreef:

en dat tot 5x toe :? Knappe ratten :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 23:32

anneliesdj schreef:

als een rat dat doet, dan zakt die steen idd naar beneden en kan de rat het wss niet weer doen.. maar deze gaat echt opzij en dus niet naar beneden.. zouden er ratten graven dan zal deze steen wss ook naar beneden zakken, zo snel dat de rat geplet word.. (hetzelfde als je een zware voerbak voor een hamster hebt, en die gaat daar half onder lopen graven)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 23:34

dees_daan schreef:
anneliesdj schreef:

als een rat dat doet, dan zakt die steen idd naar beneden en kan de rat het wss niet weer doen.. maar deze gaat echt opzij en dus niet naar beneden.. zouden er ratten graven dan zal deze steen wss ook naar beneden zakken, zo snel dat de rat geplet word.. (hetzelfde als je een zware voerbak voor een hamster hebt, en die gaat daar half onder lopen graven)

Dat doet ie dus sowieso maar een keer en niet vijf keer... :D
Arme rat....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 23:35

Pytje schreef:
anneliesdj schreef:

Dat had ik ook begrepen ja, dat en het feit dat het een afdeksteen is en geen grafzerk maakt het ook niet waarschijnlijk dat ratten het doen, tenminste, dat zou ik denken. Maar ook ratten zijn rare beesten, misschien is het gewoon een combi van ratten, vriezen, zonneschijn en weetik wat nog meer.

Dat het tot 5x toe gebeurd is op zich minder vreemd, als ze hem steeds terugleggen zal de grond ernaast/eronder nog steeds losser zijn dus is het niet onlogisch dat hij weer dezelfde kant op zakt.

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 23:37

bah ik vind het wel eng hoor! ik ben toch echt wel benieuwd wat hier nu werkelijk achter zit...

Ayasha
Blogger

Dan moet hij al op een heuveltje liggen....

anneliesdj

dees_daan schreef:
anneliesdj schreef:

Grond is steviger dan zaagsel uit hamsterkooien, zeker in dit geval wordt het gewicht van de steen verdeeld over een groot oppervlakte en hoeft dus niet meteen te verschuiven, dat kan ook pas gebeuren als het dooit en de grond dus zachter wordt.

Pytje

dat het de afdeksteen was, had ik dan weer niet helemaal begrepen (beetje vluchtig gelezen), maar dan vind ik het nog vreemder.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 23:38

zoiets zou maar in je buurt staan :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 23:40

ik heb het ook niet over zaagsel, hetzelfde effect heb je met zand, beukensnippers, korrels enz. het gewicht word goed verdeeld tot de rat gaat graven.. dan valt er een deel weg, en dat kan niet opgevangen worden zeker niet met dit gewicht.. als de rat in staat is om te graven, dan is de steen in staat om te zakken..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 23:42

Dat zou kunnen ja, maar ratten leven niet solitair bij mijn weten ;)

Maar ik zeg niet dat dit de reden is, ik heb alleen gezegd dat ik het niet onlogisch vind als ratten er wel een aandeel in spelen maar zeker bij zo'n afdeksteen lijkt het me niet waarschijnlijk dat het alleen aan ratten zou liggen.
Maar wat ik net al zei; ratten zijn ook maar gewoon dieren en net zo maf en onberekenbaar als paarden :P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 23:44

Zou wel geinig zijn als blijkt dat het de schuld is van zo'n ratje... := Verklaar maar eens wetenschappelijk hoe een ratje van ongeveer 2kg er in slaagt om een steen van 450kg op zij te duwen :+
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 18-02-09 23:45, in het totaal 1 keer bewerkt