Wolven rukken op naar Gelderland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:05

mysa schreef:
Nee geen raven in nl. Oh, heb je de IJslander weer, nog icetölt gezien? In Rjv dooit het alweer hard, hoorde ik.
Op IJsland wel raven? En verder, papegaaiduikers en van die stoere wollige pony's, ha,ha. Dat wist ik al. Geen wolven, wel b.v. vossen enzo?

Ja, véél raven hier, de enige kraaiachtige die hier algemeen voor komt. Inderdaad geen wolven, wél poolvossen, mooie beestjes. Er zijn hier wilde rendieren, maar die zijn ingevoerd (behoorlijk lang geleden, weet niet precies, langer dan honderd jaar in ieder geval) Geen ijslander die zou overwegen wolven in te voeren....
Morgen is er een "ístöltmót" in Egillstaðir, zo´n 130 km hiervandaan als het een beetje goed weer is, (en ik zin heb) ben ik van plan te gaan kijken.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:50

Vroegah hebben er ook wolven geleefd in Nederland, dus waarom nu niet.
En ze vallen niet zo heel snel mensen aan.
Denk eerder dat het leefgebied veel te klein is voor een roedel wolven.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 14:28

Kuggur

Re: Wolven rukken op naar Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:32

Je hebt helemaal gelijk, geherintroduceerd zie ik. 90 tot 100 broedparen, dat is redelijk succesvol. Wel allemaal in hetzelfde gebied dus nog bepaald geen algemene vogel. Leuk om te weten.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:52

Ha, dan heb ik er hier toch wel eens 1 gezien denk ik, ik dacht toen: allemensen wat een enorme kraai, ha,ha.
Hij zat in het veen, is afgegraven weiland waar ze oorspronkelijke natuur weer terugwillen brengen (nat) maar grenst aan veel bos en heidevelden
http://www.ocbw.nl/index?loc=project/wisselse_veen.html

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:07

Bravura schreef:
Ze organiseren een cursus voor boeren voor het geval dat.....! _O- http://www.freenature.nl/UserFiles/File/FlyerWolven.pdf

:))

Kuggur schreef:
Leuk bedacht, geen prijs. Niets tegen wolven hoor, leuke en interessante dieren, maar in Nederland is simpelweg geen biotoop groot genoeg om een populatie van dergelijke predatoren te onderhouden (daarom zijn er ook bv. geen raven meer). Ik hoop van harte dat ze dit onzalige idee op de plank leggen, anders eindigt het met dezelfde (goedbedoelde) dierkwellerij als het otterproject, en het uitzetten van bevers in de biesbos.

@Kugger, wie moeten welk plan op de plank leggen..? De wolven? Even voor de goede orde, ze worden niet uitgezet hoor, maar komen uit eigen beweging. Of niet ;) Als ze het hier te druk vinden, trekken ze wel verder!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 10:33

er is wel een plan (geweest?) om wolven uit te zetten in de oostvaarders plassen,
Linda: Waarom niet? Omdat je NL niet meer kan vergelijken met het NL van 100/150 jaar terug.
NL is te vol voor grote (roof) dieren

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 17:37

Dit vind ik leuk nieuws, wat mij betreft zijn ze meer dan welkom. :j

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 13:38

Wolven zijn beschermd, je houd ze niet zo even tegen. Pas als ze echte overlast gaan veroorzaken mag je ze afschieten.

Maar voor een roedeltje wolven is er eten zat. Eerst wat hertjes op de veluwe. Als ze echt honger hebben pakken ze eerder een geit dan een paard.

Zie het probleem niet zo. Kan best een verrijking zijn. Kan de jachtvergunning de kast weer in. Lang leven de natuur.

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 16:10

sommige hebben teveel naar bijv. ginger snaps gekeken :P
lijkt me geweldig als ze weer naar nederland komen :)

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 17:20

Het zou prachtig zijn als deze dieren weer in Nederland konden leven, helaas is de werkelijkheid anders ben ik bang.
Nederland is te vol voor een koppel wolven en deze dieren hebben heel veel ruimte nodig, ik denk dat als ze hier zouden komen het niet lang duurt voor ze botsen met de menselijke samenleving.
En wie zijn er dan de dupe inderdaad de wolven.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 18:36

Hier worden al jaren discussies over gevoerd op waarneming.nl.
Ik vrees dat de wolven Duitsland niet doorkomen. Het jachtbeleid is hier wel zo dat ze geen zin hebben in wolven die prooien voor de jagers neus wegkapen.
Ik woon zelf in DL en van mij mogen ze komen hoor. Nu is er hier een beetje meer ruimte dan in NL maar ik zie zoiets echt wel zitten.
Eindelijk weer eens een beetje natuurlijk evenwicht.

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 20:50

liliputter schreef:
Denk meteen aan al die films die ik ooit gezien heb en waarin ik de wolven op zijn zachts gezegd niet bepaald lief en leuk vond :D

Denk maar aan Balto, die was wel lief :+

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 16:57

Hier komen wolven dus gewoon voor en ik heb er ook wel een gezien (wat nog lastig is, ze zijn zeer schuw). Mensen met schapen hebben daarvoor grote honden die de wolven verjagen, maar toch vast er wel eens een slachtoffer onder de schapen. Maar ja, er worden ook kippen opgevreten door vossen, konijnen door ratten etc. dan wordt men toch ook niet plots bang ofzo? Ik snap het probleem niet. Gewoon zorgen dat ze niet bij je beesten kunnen komen.
Hier zijn wilde zwijnen veel meer een probleem en in Nederland ook heb ik begrepen, want die hebben geen natuurlijke vijanden en zijn wel gevaarlijk voor de mens (in tegenstelling tot wolven).

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 23:08

Gezellig :D

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:02

:))

Eens in de zoveel tijd komen er dit soort topics op bokt (heb er zelf ooit ook eentje geopent).
Eerst zien (jaaa, ik wil ze wel zien :+: :+ ) dan geloven.

En reken maar dat ik de eerste ben die in de wolf-spotting- safari auto door de veluwe zit :))

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:03

Silvaantje schreef:
liliputter schreef:
Denk meteen aan al die films die ik ooit gezien heb en waarin ik de wolven op zijn zachts gezegd niet bepaald lief en leuk vond :D

Denk maar aan Balto, die was wel lief :+

:') Maar die was ook half hond hé, dat telt niet :P

Anniiekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 22:05

Wolven!? Leuk! Zolang ze geen gevaar vormen voor de mens & voor mijn paardje. :')
Al denk ik niet dat die wolven hier ooit komen... Het zou op zich wel interessant zijn. :)

Kallandso

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 22:25

Op vakantie kom je heus ook wel in een gebied waar wolven zijn. Ik tenminste wel, en nog nooit last van gehad. En als het echt overlast zou verzorgen, zal er wel actie worden genomen.

Roos_Marijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 12:31

haha leuktoch? :')
zolang ze geen overlast veroorzaken vind ik t wel gaaf dat ze er weer zijn :P

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 12:36

Tjongejonge, waar maken jullie je druk over. Ik heb jarenlang in een gebied gewoond waar de er 20 wolven binnen een omtrek van 20 kilometer woonden. Die beesten vallen echt niemand aan en zeker geen paarden. Daar zijn ze niet dom genoeg voor.

Gevaarlijker dan wolven zijn beren. In mijn tijd in Finland hebben er denk ik wel een half dozijn mensen het leven gelaten na een ontmoeting met een beer. Meestal omdat een jogger tussen berin en jong in kwam lopen en moeder daar wat nerveus van werd. In Finland lopen 800 beren rond, die produceren ieder jaar 200 jongen. Er roepen wat milieu aktivisten uit centraal europa (onder andere een paar idioten uit Nederland) om de jachtquota van 100 beren schieten per jaar af te schaffen. Ga dat maar eens vertellen aan een moeder die net haar kind heeft verloren na een wandeling door het bos... Sommige berenkolonies zitten gevaarlijk dicht bij bewoonde gebieden.

Dus: laat die wolven maar komen, ze kunnen hooguit files veroorzaken als er eentje aangereden wordt op de A50 of A12 ;)