Mogen zwakbegaafden/gehandicapten kinderen krijgen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 17:27

_rosita_ schreef:
Vjestagirl schreef:
Een vriend van me heeft dagelijks medicijnen nodig, de ene helft van de tijd om zijn depressies minder zwaar te maken, de andere helft van de tijd om zijn manies een beetje te onderdrukken. Hij besseft dit, houd zich er meestal keurig aan. Ook heeft hij 1x in de week een gesprek met iemand, om dat zien hoe het gaat.

Hij zou geen kinderen mogen omdat hij hulp nodig heeft?

Wat andere inmiddels ook al hebben beantwoord. Als hij door een situatie die veel spanning, onregelmatigheid etc weer in depressie raakt... nee, dan zou hij geen kind mogen krijgen vind ik.

Sterker nog, hij raakt hoe dan ook weer in een depressie. Dat gaat niet meer over, dat heeft hij zijn hele leven, en dat blijft zijn hele leven. Hij zou 6 maanden van het jaar de vrolijke, sterke, stoere vader zijn, en 6 maanden van het jaar het gewoon niet zo zien zitten, balen van zijn leven... Maar dan, als hij een vriendin heeft die wel evenwichtig is en ermee om kan gaan...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 17:29

En als deze aandoening erfelijk is, is de kans ook erg groot dat je je kind met hetzelfde opzadelt.
Even heel gemeen gezegd: we kijken kritisch naar paarden en welke dieren voor nageslacht mogen zorgen.....(vul de rest zelf maar in)
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 11-02-09 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 17:29

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 17:33

Cassidy schreef:
En als deze aandoening erfelijk is, is de kans ook erg groot dat je je kind met hetzelfde opzadelt.
Even heel gemeen gezegd: we kijken kritisch naar paarden en welke dieren voor nageslacht mogen zorgen.....(vul de rest zelf maar in)

Hoe hard dit misschien ook overkomt, hier sluit ik me wel bij aan.
Al heeft hij dan een vriendin die zeer sterk en stabiel is, een vader die 6 maanden per jaar zwaar in de dip zit, kán geen goede opvoeder/voorbeeld zijn. Wanneer daar dan ook nog een erfelijkheidsprobleem bij komt kijken...

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 17:36

Mijn autistische verstandelijk gehandicapte dochtertje is ook een mens, maar wel een mens met wel zeer specefieke behoeften en zeer zeker niet in staat compassie te voelen, mededogen, verantwoording te nemen voor een ander. Denk niet dat als zij later groot is dit anders zal zijn. Om die reden denk ik dat het beter zou zijn dit soort meisjes vroeg te laten stereliseren, dan wel aan de pil te doen. Meisjes zoals mijn dochter mogen mijns inziens geen kindertjes kunnen maken. Die verantwoording ligt bij ons.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 17:59

anshrop schreef:
Meisjes zoals mijn dochter mogen mijns inziens geen kindertjes kunnen maken. Die verantwoording ligt bij ons.

_/-\o_

Ik heb ook een geestelijk gehandicapte broer, maar dat is niet erfelijk. Toch is ook hij niet in staat om een kind groot te brengen, hij heeft genoeg hulp nodig voor hem zelf.
In het gezinsvervangend tehuis waar hij woont wordt wel degelijk ingegrepen, worden de meisjes en de jongens gesteriliseerd, en gelukkig hebben de ouders daar ook oren naar.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 18:13

Vjestagirl schreef:
Sterker nog, hij raakt hoe dan ook weer in een depressie. Dat gaat niet meer over, dat heeft hij zijn hele leven, en dat blijft zijn hele leven. Hij zou 6 maanden van het jaar de vrolijke, sterke, stoere vader zijn, en 6 maanden van het jaar het gewoon niet zo zien zitten, balen van zijn leven... Maar dan, als hij een vriendin heeft die wel evenwichtig is en ermee om kan gaan...

Edit: overgens hij wíl ook helemaal geen kinderen, maar gewoon... Ik denk namelijk dat hij het wel zou kunnen

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 19:25

Punt bij een manisch/depressief persoon is dat er vrijwel niet mee te leven valt: dus al heeft de persoon nu een vriendin die stabiliteit kan verzorgen, dan is de kans groot dat dit niet blijvend zal zijn ..

Maar je leert als kind zijnde ook juist andere vaardigheden of eigenschappen door in zo'n situatie op te groeien waar je niet perse slechter van wordt ;)

Ayasha
Blogger

Re: Mogen zwakbegaafden/gehandicapten kinderen krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 23:16

Mijn antwoord hier op is nee.

Ik volg ortho en ondanks alle dingen die we leren, betwijfel ik ten zeerste of bv iemand met het syndroom van down in staat zou zijn om een kind op te voeden... Ik kan me daar simpelweg niets bij voorstellen. Ook ben ik geheel tegen het maken van kindjes als de aandoening erfelijk is... Het kan nu heel kl*te klinken (en ik ben al voor Nazi uitgescholden terwijl ik dat dus absoluut niet ben) maar als zo'n aandoening nu erfelijk is. Waarom zou je dan door gaan? Zo verzwak je het menselijk ras enkel maar en zorg je uiteindelijk voor de eigen ondergang. Daar zijn we nu sowieso wel goed in maar toch... Begrijp me niet verkeerd: ik heb respect voor mensen met deze aandoeningen. En ik geloof zeker dat zij een goed leven kunnen leiden... Maar ik zou niet weten waarom je, gezien het toch beschreven word als "aandoening", het risico zou lopen dat steeds meer mensen dit hebben door twee mensen met de erfelijke aandoening met elkaar een kindje te laten maken.....

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 00:26

anshrop schreef:
Mijn autistische verstandelijk gehandicapte dochtertje is ook een mens, maar wel een mens met wel zeer specefieke behoeften en zeer zeker niet in staat compassie te voelen, mededogen, verantwoording te nemen voor een ander. Denk niet dat als zij later groot is dit anders zal zijn. Om die reden denk ik dat het beter zou zijn dit soort meisjes vroeg te laten stereliseren, dan wel aan de pil te doen. Meisjes zoals mijn dochter mogen mijns inziens geen kindertjes kunnen maken. Die verantwoording ligt bij ons.

Ik heb hier diep respect voor; als je dit van je eigen kind kan zeggen.....heel knap! :o

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 23:31

Anne_GTI schreef:
http://player.omroep.nl/?aflID=8260777

Hier de andere kant van het verhaal. Na het zien van deze aflevering is mijn mening volmondig NEE.

ik ga zo eens kijken :j

Gehandicapten die een lichamelijke beperking hebben mogen best kinderen hebben, alleen zoals de TS beschrijft dan vind ik het echt niet kunnen..

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 23:39

Alleen als ze in staat zijn voor zichzelf te zorgen, hoe moeten ze anders voor een kind zorgen.
Met alle hulp van buitenaf, nou dat is voor een kind ook geen gezonde situatie.
Maar ik zou ze eerder een huisdier geven om voor te zorgen dan een kind, vaak zoeken gehandicapten elkaar op, straks krijgen ze een normaal gezond kind, dan moet je straks op jonge leeftijd als kind voor je ouders zorgen, zo'n last hoort een kind niet te dragen (en het gebeurd) maar zwak begaafde mensen zien deze gevolgen niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 01:21

Ook een huisdier hoort niet thuis in handen van iemand die begeleiding nodig heeft bij het verzorgen ervan. De een op een begeleiding met een kind komt al moeilijk van de grond, hoe wil je de controle financieren of een dergelijke candidaat wel goed voor zijn huisdier zorgt?

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 15:21

Sorry, maar nee .
Er was laatst ook een verhaal over 2 geestelijk gehandicapten die samen ook een kind hadden .
Die huilde teveel, dus gingen ze er maar mee gooien . ( Zoiets was het toch? )
Anyhoo, baby dood .

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 15:22

Sabinee__ schreef:
Sorry, maar nee .
Er was laatst ook een verhaal over 2 geestelijk gehandicapten die samen ook een kind hadden .
Die huilde teveel, dus gingen ze er maar mee gooien . ( Zoiets was het toch? )
Anyhoo, baby dood .

jeij, een speeltje dat geluid maakt! Enkel de lichtjes ontbreken nog :\

Tja, zulke dingen zouden voorkomen moeten (en kunnen) worden...

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 16:10

Het ligt aan de handicap en in hoeverre het kindje krijgt wat hij nodig heeft van zijn ouders. Zoals de TS aangaf in de eerste reactie is het voor een kind onmogelijk om een normale opvoeding te hebben en dan ben ik er min of meer wel op tegen. Het grote probleem waar je dan tegen aan loopt is vanaf welke criteria mogen zwakbegaafden/gehandicapten geen kinderen krijgen? Zoiets is nooit vast te stellen, omdat er altijd uitzonderingen zijn. Mensen moeten zelf in staat zijn om in te kunnen zien of zij een kindje eventueel de ''juiste'' opvoeding te geven en hiermee met zijn/haar omgeving over te praten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:58

Nou, Lilliputter, dan zitten we officieel met een probleem.
Mensen overschatten zichzelf over het algemeen gesproken enorm, er zijn maar weinig mensen die een realistische kijk hebben wb hun eigen kennen en kunnen. Neem als voorbeeld de eerste afleveringen van Idols en the X-factor........

En als normale mensen dat al niet kunnen, laat staan zwakbegaafde mensen, maar ook mensen met een persoonlijkheidsstoornis, borderline of bipolaire stoornis bv. Ik ken een vrouw die best lief is, maar erg labiel en kwetsbaar. Zij wil heel graag kinderen, maar omdat ze zo labiel is, en zo wisselend in stemming, is het voor haar onmogelijk consequent te zijn, of kinderen een stabiele basis mee te geven....... maar dat is iets wat ze zelf totáál niet beseft......

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:59

Klopt Yamcha, daarom; wat doe je eraan en hoe pak je het op een eerlijke manier aan? Gaat nooit lukken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 18:08

Dat is ook vreselijk moeilijk.
Het moeilijkste vind ik altijd nog dat mensen denken récht te hebben op het krijgen van kinderen...... alsof een kind een stuk bezit is, een levende pop, ipv een mens in de dop, waar je enorm veel energie en tijd en liefde in moet steken om er een verantwoordelijk, beleefd, vriendelijk, sociaal mens van te maken, die een toevoeging is aan zijn/haar omgeving en de maatschappij.....

Imo tellen de rechten van het kind zwaarder dan die van de ouders. Het kind heeft recht op een goede, gedegen opvoeding, recht op consequente, eerlijke ouders, recht op goede scholing, recht op gezond en goed voedsel, zowel geestelijk als fysiek...... ik vraag me af, hoeveel mensen die denken recht te hebben op een kind, zich daar bewust van zijn.......

Op jouw vraag: misschien zou je in de wet moeten zetten dat, als de professionele begeleiders van zwakbegaafden, en mensen met een psychische stoornis, ervan overtuigd zijn dat het beter is als iemand geen kinderen krijgt, het dan ook mogelijk is die persoon te laten steriliseren........ maar dat krijg je er niet door, denk ik.......

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 18:15

Zoiets zal je er nooit door krijgen, dan ontneem je mensen iets. Al is het nog zo onverstandig als iets om bij mensen die zwakbegaafd/gehandicapt zijn kinderen alleen te laten... Een van de lastige vraagstukken waar je geen antwoord op hebt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 18:33

liliputter schreef:
Zoiets zal je er nooit door krijgen, dan ontneem je mensen iets.

En je bespaart de maatschappij een hoop ellende en een heleboel ziektekosten........ de kinderen veel verdriet en eenzaamheid......

Ik denk ook niet dat je het er door zult krijgen, het is niet politiek correct, maar zou het echt zo verkeerd zijn? Ik weet het niet......

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:03

In sommige ''gevallen'' niet, maar wanneer is het zo'n geval en mag je mensen hiertoe dwingen terwijl ieder mens zijn rechten heeft... Zoiets krijg je er dus nooit doorheen! Al zou het in vele gevallen veel ellende besparen!

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:08

Als jongentjes van 13 vader mogen worden..
Dan mogen zwakbegaafden dat ook.

Tja, aan de zorg en liefde voor het kind daar twijfel ik niet aan.
Maar het kind zelf zal later op school ongetwijfeld er mee gepest worden

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 07:22

liliputter schreef:
In sommige ''gevallen'' niet, maar wanneer is het zo'n geval en mag je mensen hiertoe dwingen terwijl ieder mens zijn rechten heeft... Zoiets krijg je er dus nooit doorheen! Al zou het in vele gevallen veel ellende besparen!

Dat gaf ik eerder al aan: wie gaat bepalen waar de grens ligt? Misschien stelt zo'n persoon wel dat mensen met paarden ook een lichte 'afwijking' hebben (wat ik me soms best voor kan stellen :D ) en dat het beter is dat die mensen zich maar bij paarden houden in plaats van bij kinderen.. Wat de een acceptabel vindt :j , vindt de ander echt niet kunnen :n En verzandt je dus al snel in nazi-praktijken waar een persoon gaat uitmaken wie wel 'goed' is en wie niet .. En we hebben allemaal gezien waar dat op is uitgedraaid ;)