Geert Wilders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:00

Hij speelt makkelijk in op de ontevredenheid van mensen. De economie gaat slechter, mensen krijgen het (tijdelijk) moeilijker. En dat moet natuurlijk iemands schuld zijn. Minderheidsgroeperingen zijn dan altijd makkelijk aan te wijzen als HET probleem.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:01

:j Mijn ervaring is dat meer en deel van de idioten onder hen onder de 25 jaar zijn. Stoer doen leuk :j Arme ouders kunnen ze niet in de hand houden, weten vaak de helft niet van wat hun gespuis allemaal uitvreet. Verhalen worden half verteld omdat het goed uitkomt dat pap en mam niet zo goed nederlands kunnen.

Maar dan nóg ben ik het op geen punt met wilders eens.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:04

RedPassion schreef:
SdaphneS schreef:

Maar dat is juist de vrijheid van meningsuiting!
Natuurlijk krijg je mensen in je harnas als je zulke harde dingen zegt.
Maar hij zegt ze tenminste. Ik vind dat lef hebben.
Ik ben het overigs niet altijd eens met de manier waarop hij dingen brengt.
Hij kan dingen heus wel beter overbrengen en niet zo gemeen, maar toch vind ik dat het gezegd mag worden.

Ik heb altijd begrepen dat vrijheid van meningsuiting ophoudt als die mening discriminerend is. Pin me daar niet op vast, maar volgens mij staat dat in de Grondwet.

Tuurlijk, discriminerende uitspraken keur ik ook niet goed.
Maar ik probeer te zeggen dat die uitspraken wel mogen of ze goed zijn is een tweede.
Je zult altijd mensen hebben die het niet eens zijn met jou ideeën en hoe je daarmee omgaat is voor iedereen anders.
Geert Wilders doet het op deze manier. En natuurlijk moet hij daarmaa oppassen en ervoor zorgen dat hij niet strafbaar bezig is.
Maar zolang hij niets strafbaars doet vind ik niet dat hij iets fout doet.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:05

Ik vind dat Geert vooral makkelijk schreeuwt. Hij komt met "oplossingen" die zelfs in zijn ideale heilstaat onmogelijk uit te voeren zijn, maar lekker bekken. Dat is wat populisten doen.

Zodra je enigszins gaat kijken naar wat ie precies voorstelt en zijn programma eens grondig doorleest kom je er achter dat het een neoliberaal is van de ergste soort. Geen uitkeringen meer, afschaffen minimumloon, bezuinigingen en verdere privatisering van de zorg (uitkleding). Dat zijn echter niet de punten waarmee je scoort, als je "moslim" roept zijn er op voorhand al veel mensen die luisteren. Zelfs als deze mensen nog nooit een moslim van dichtbij hebben gezien (of juist dan eigenlijk).

Culturen zijn altijd in beweging, er komen invloeden van buitenaf bij en sommige tradities sterven langzaam uit. Dat is een doorlopend proces, en zelfs als je de grenzen vanaf nu volledig op slot zet (niemand erin en niemand eruit) ziet de maatschappij er over 20 jaar volledig anders uit, en zijn ook sommige "cultuurbepaalde" zaken die nu belangrijk worden geacht verzwakt of juist versterkt. De maatschappij van 20 jaar geleden is ook niet meer te vergelijken met die van nu.

Nu komt er een vreemde religie de kop opsteken en die gaat zich onherroepelijk op een gegeven moment mixen met de bestaande cultuur. Je zal meer stromingen krijgen binnen de Islam, en er zullen onderdelen van de Islam in onze folklore terecht komen. Is dat zo'n ramp? Veel Nederlanders eten ook regelmatig bij de Chinees, dat is ook een stukje aanpassing.

We hebben de pech dat we nu in een tijd van een soort omslagpunt leven. Lees de geschiedenis er maar op na, altijd als er grote veranderingen kwamen liep dat uit op oorlog of anderszins strijd en conflict, na verloop van tijd kristalliseerde dit zich uit en werd het een min of meer homogeen geheel, met daarin een mix van het oude en het nieuwe. Ik hoop van harte dat "we" daarvan geleerd hebben en dat het nu zonder oorlog tot een leefbaar nieuw geheel kan worden gesmeed. En dat zal van 2 kanten moeten komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:06

SdaphneS schreef:
Maar ik probeer te zeggen dat die uitspraken wel mogen of ze goed zijn is een tweede.

Die uitspraken mogen dus niet in Nederland. ;)

Citaat:
Art. 1. [Geschiedenis: versie 21 maart 2002; versie 6 april 2006; versie 15 juli 2008] • [Jurisprudentie: LJN AA4301; AA5111; AA8538; AD5014; AE0174; AE6409; AE6671; AE7389; AE9790]
Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:07

MaaikeMo schreef:
LimaMambo schreef:
geert zegt wat veel mensen denken...

wat is veel?
ik ken er geen een :)
en ken toch heel veel mensen..
en ook de mensen die ook racistisch zijn, vinden hem maar een dom persoon..

bijna iedereen in mijn omgeving.. ;) maar misschien omdat wij ook het meeste last hebben van de islam hier in rotterdam.. iig de wijk waar ik woon..

enje mag me dom vinden, vrijheid van menings uitting he :P

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:07

Idd we hebben al een multiculturele samenleving maar als we zo door gaan dan gaat die zich zeker in het westen steeds meer uitbreiden en uiteindelijk de overhand nemen.
Daar zijn keiharde cijfers voor en is dus geen overdreven standpunt vanuit wilders.
Als iedereen hier goed de standpunten van wilders zou nalezen dan weet je ook dat hij 'de allochtonen' niet zonder pardon het land uit wil hebben maar wel strenger op wil treden bij gezinshereniging,familiemigratie,criminaliteit en het immigratiebeleid van nieuwe allochtonen.
de helft van de immigranten uit landen als turkije,marokko,antillen etc komt hier voor de economische welvaart NIET voor levensgevaar.
Waarom zouden die mensen hier mogen wonen en van mijn belastinggeld mogen profiteren terwijl er onder de nederlanders zelf nog steeds een te hoog werkloosheidscijfer is?
Laten we eerst onze eigen problemen eens oplossen voordat we de deur openzetten

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:08

RedPassion schreef:
SdaphneS schreef:

Die uitspraken mogen dus niet in Nederland. ;)

Citaat:
Art. 1. [Geschiedenis: versie 21 maart 2002; versie 6 april 2006; versie 15 juli 2008] • [Jurisprudentie: LJN AA4301; AA5111; AA8538; AD5014; AE0174; AE6409; AE6671; AE7389; AE9790]
Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.

Hahaha. Wetboek er maar bij gehaald?
Wat ik probeerde te zeggen komt niet zo goed uit de verf. Haha.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:12

Wildgirl schreef:
Idd we hebben al een multiculturele samenleving maar als we zo door gaan dan gaat die zich zeker in het westen steeds meer uitbreiden en uiteindelijk de overhand nemen.
Daar zijn keiharde cijfers voor en is dus geen overdreven standpunt vanuit wilders.
Als iedereen hier goed de standpunten van wilders zou nalezen dan weet je ook dat hij 'de allochtonen' niet zonder pardon het land uit wil hebben maar wel strenger op wil treden bij gezinshereniging,familiemigratie,criminaliteit en het immigratiebeleid van nieuwe allochtonen.
de helft van de immigranten uit landen als turkije,marokko,antillen etc komt hier voor de economische welvaart NIET voor levensgevaar.
Waarom zouden die mensen hier mogen wonen en van mijn belastinggeld mogen profiteren terwijl er onder de nederlanders zelf nog steeds een te hoog werkloosheidscijfer is?

Stel je voor:
Over tien jaar is Nederland bankroet. De economie ligt op zijn gat de werkeloosheid is hoog en jij hebt geen baan, maar wel een gezin waarvoor je moet zorgen.
Turkije daarintegen is een welvarend land. Veel vraag naar mensen, goede salarisen en een goede economie.

Op dat moment denk jij ook wel even na van : Misschien moet ik naar Turkije verhuizen, daar kan ik mijn gezin tenminste onderhouden.
Wat als je vervolgend naar Turkije gaat, je een baan krijgt, je gezin laat overvliegen en een nieuw bestaan opbouwt en er vervolgens in Turkije wordt gezegd: Weg met de buitenlanders, we hebben zelf genoeg problemen.
Dan zou jij je net zo als de turken in Nederland nu, genaaid voelen.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:14

Wilders brengt het heel duidelijk, maar zal niks doen wat niet mag (wettelijk) want dan is hij het haasje. Dus hij zal zich bewust zijn van elk woordje wat hij zegt en hoe hij het zegt...

Dat mensen het als dicriminerend opvatten, tja het zijn meestal hele gepeperde opmerkingen. Maarja, er zijn ook mensen die een verspreking al als dicrimerend op vatten (kijk naar de negerzoen)

Natuurlijk zijn er ook andere culturen die door "enkelingen" in het slechte licht worden gesteld (antilianen) Maar Wilders pikt er de 2 grootste uit.

En ik ben het echt niet eens met al zijn punten, maar ik heb in een mindere buurt gewoont en hoor regelmatig over de kinderen bij mijn vriend in de klas. En er mag echt wel een keer iets gebeuren. Alle nederlandse vrouwen zijn prutsmutsen, alle niet-moslims gaan naar de hel, meisje is verkracht: ze vroeg erom. Dat MAG gewoon niet. En de softe regering doet daar niks aan, want dat is niet politiek correct en zou wel eens soor mensen als discimineren worden ervaren. En dan komen er mensen naar boven die het wel zeggen en lekker duidelijk ook. En ja, hij heeft zijn kapsel niet mee, en hij doet het af en toe wat TE. Maar hij heeft wel een punt. En dan ben ik echt niet zo rechts of zo, geen witte veters in mijn schoenen, geen hakenkruis op mijn arm, geen kaal koppie.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:15

SdaphneS schreef:
Wildgirl schreef:

Stel je voor:
Over tien jaar is Nederland bankroet. De economie ligt op zijn gat de werkeloosheid is hoog en jij hebt geen baan, maar wel een gezin waarvoor je moet zorgen.
Turkije daarintegen is een welvarend land. Veel vraag naar mensen, goede salarisen en een goede economie.

Op dat moment denk jij ook wel even na van : Misschien moet ik naar Turkije verhuizen, daar kan ik mijn gezin tenminste onderhouden.
Wat als je vervolgend naar Turkije gaat, je een baan krijgt, je gezin laat overvliegen en een nieuw bestaan opbouwt en er vervolgens in Turkije wordt gezegd: Weg met de buitenlanders, we hebben zelf genoeg problemen.
Dan zou jij je net zo als de turken in Nederland nu, genaaid voelen.

Dat klopt helemaal en daarom gooit wilders ook niet iedereen zonder pardon het land uit; hij maakt het echter moeilijker om binnen te komen, een wezenlijk verschil lijkt mij.
wij zijn idd in de 50er jaren véél te snel overgestapt naar oa turkse arbeiders en plukken daar nu de zure vruchten van; waarom zou je dan niet proberen de schade te beperken?

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:17

Wildgirl schreef:
Dat klopt helemaal en daarom gooit wilders ook niet iedereen zonder pardon het land uit; hij maakt het echter moeilijker om binnen te komen, een wezenlijk verschil lijkt mij.
wij zijn idd in de 50er jaren véél te snel overgestapt naar oa turkse arbeiders en plukken daar nu de zure vruchten van; waarom zou je dan niet proberen de schade te beperken?

Maar wat wil jij dan doen om de schade te beperken?

rider

Ik denkt dat Nederland een politicus als Wilders nodig heeft. Mijn stem krijgt hij niet, daar niet van - die bewaar ik liever voor TON :D - maar ik vind het Nederlandse overheidsbeleid op veel punten veel te links, dus van mij mag er wel een lading rechts tegenaan zodat we weer lekker centrum uitkomen. Al dat geknuffel, daar schieten we ook niets mee op.

Wat betreft zijn uitspraken, ik vind dat hij veel zinnige dingen zegt, maar ook veel onzinnige. Ik ben het op veel punten best eens met zijn doelstellingen, alleen de formulering ervan laat nogal eens te wensen over. Vooral veel van zijn partijpunten die níet op intergratie slaan vind ik vaak erg zinnig.

Wat betreft de huidige kwestie: ik vind het onzinnig dat hij vervolgt wordt. Een kamerlid moet kunnen zeggen wat hij wil, ook als dat moreel een beetje de grenzen opzoekt. Ik vind ook dat vrijheid van meningsuiting boven het verbod op discriminatie zou moeten komen te staan. Ik vind discriminatie sowieso een loze issue...natuurlijk wordt er gediscrimineerd! Positief dan wel negatief. Discriminatie betekent tenslotte niets anders dan onderscheid aanbrengen tussen, en als mensen ergens goed in zijn is het wel hokjesdenken en de verschillen tussen die hokjes benadrukken. Dat ga je nog met geen tien wetten tegen. :D Racisme daarentegen vind ik in principe niet kunnen, al werken bepaalde bevolkingsgroepen het zelf wel in de hand.

Wat dat betreft mag het beleid best wat harder: iedereen met een dubbel paspoort die zich niet naar de gedragsregels van onze samenleving gedraagt, mag van mij netjes de grens over geschoven worden. Wat dat betreft denk ik ook dat Wilders best de ideeën van een groot deel van de samenleving uitdraagt, het wordt alleen niet gewaardeerd als iemand zoiets hardop zegt. :D

Riddershow

Bedenk ook: hij schreeuw nu 10 en heel misschien wordt het 5-je een 6-je. Dus zo bang hoef je niet te zijn voor veranderingen.

Daarnaast zijn aardig wat buitenlanders die hierheen komen (niet-asiel zoekers) mensen die daar ook al niet zo fris zijn en hier hopen het leven nog leuker te maken. en het lukt ze.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:22

SdaphneS schreef:
Wildgirl schreef:

Maar wat wil jij dan doen om de schade te beperken?

het nieuwe economische vluchtelingen moeilijker maken binnen te komen; criminelen zonder verblijfsvergunning het land uit; borgsom vragen bij over laten komen partner etc etc etc
Er zijn mannen die al 10 of meer vrouwen hebben laten overkomen doordat hij door de familie van de vrouw betaald wordt; door een borgsom te vragen maak je het ze een stuk moeilijker.
Integratiecursussen uitbreiden en strenger maken, max 2 jaar uitkering krijgen(tenzij ziekte etc)en gewoon aan het werk gaan.
Enig idee hoeveel bijstandsmoeders er in de grote steden allochtoon zijn en niet willen werken?
Meer dan dat er nederlandse bijstandsmoeders zijn; dat is toch godsgeklaagd want IK mag er voor betalen :(

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:22

rider schreef:
Wat betreft de huidige kwestie: ik vind het onzinnig dat hij vervolgt wordt. Een kamerlid moet kunnen zeggen wat hij wil, ook als dat moreel een beetje de grenzen opzoekt. Ik vind ook dat vrijheid van meningsuiting boven het verbod op discriminatie zou moeten komen te staan. Ik vind discriminatie sowieso een loze issue...natuurlijk wordt er gediscrimineerd! Positief dan wel negatief. Discriminatie betekent tenslotte niets anders dan onderscheid aanbrengen tussen, en als mensen ergens goed in zijn is het wel hokjesdenken en de verschillen tussen die hokjes benadrukken. Dat ga je nog met geen tien wetten tegen. :D Racisme daarentegen vind ik in principe niet kunnen, al werken bepaalde bevolkingsgroepen het zelf wel in de hand.

Het gaat er niet om wat hij als tweede kamerlid zegt. Voor uitspraken in de tweede kamer kan je namelijk niet vervolgd worden. Het gaat erom dat hij buiten zijn functie als kamerlid ook dingen zegt die discriminerend (zouden) zijn. Met name het vergelijken van de Koran met Mein Kampf.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:42

Citaat:
Zodra je enigszins gaat kijken naar wat ie precies voorstelt en zijn programma eens grondig doorleest kom je er achter dat het een neoliberaal is van de ergste soort. Geen uitkeringen meer, afschaffen minimumloon, bezuinigingen en verdere privatisering van de zorg (uitkleding). Dat zijn echter niet de punten waarmee je scoort, als je "moslim" roept zijn er op voorhand al veel mensen die luisteren. Zelfs als deze mensen nog nooit een moslim van dichtbij hebben gezien (of juist dan eigenlijk).

Daarom zou ik ook nooit op wilders stemmen.

Citaat:
Nu komt er een vreemde religie de kop opsteken en die gaat zich onherroepelijk op een gegeven moment mixen met de bestaande cultuur. Je zal meer stromingen krijgen binnen de Islam, en er zullen onderdelen van de Islam in onze folklore terecht komen. Is dat zo'n ramp? Veel Nederlanders eten ook regelmatig bij de Chinees, dat is ook een stukje aanpassing.

Niet in mijn folklore :n Eten bij de chinees vind ik nauwlijks aanpassen. De chinees bij ons heeft ook patat en frikandellen, en daarnaast een indische kaart. Niemand dwingt je ook om bij de chinees te gaan eten :+

Anoeska

Re: Geert Wilders

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:51

Niemand dwingt je toch ook om naar de moskee te gaan...

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:52

Nu niet, als het bij de folklore gaat horen weet ik dat zo net nog niet :+

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:55

Ik vind dingen als volksdansen, klederdracht en fierljeppen typische voorbeelden van Nederlndse folklore. Maar daartoe heeft ook nog nooit iemand mij gedwongen :D .

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:56

Mij wel :j fierljeppen was verplicht op school, en ik woon niet eens in friesland :+

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:03

MaaikeMo schreef:
LimaMambo schreef:
geert zegt wat veel mensen denken...

wat is veel?
ik ken er geen een :)
en ken toch heel veel mensen..
en ook de mensen die ook racistisch zijn, vinden hem maar een dom persoon..

Dat jij er geen kent hoeft niets te zeggen. Ik ken er ook niet veel, maar dat zegt ook niets. Het ligt ook aan de omgeving waarin je woont.
In de peiling is hij naar 20 zetels gestegen, evenveel als de VVD. Nou weet ik ook dat de peilingen niets zeggen hoe het uiteindelijk is, maar het geeft wel wat aan. Namelijk dat een grote groep Nederlanders toch 'achter' hem staat.
Ik denk dat deze grote groep het ook niet met hem eens is over wat hij allemaal zegt.
Maar vooral op hem 'stemt' om een signaal af te geven.
Het signaal dat ze het niet goed vinden gaan op de manier zoals het nu hier in Nederland gaat.
De meesten die stemmen kijken niet eens wat iemand zijn programma is.
Ze kijken naar hetgeen wat in de media komt. De media is vind ik over het algemeen vrij links, dus deze kwestie met Geert Wilders wordt afgekraakt. Een deel van het volk is het hier niet mee eens en geeft onder andere zo een 'tegen' signaal af.

Ik ben het ook niet met Geert Wilders eens, maar hij is wel degene die dingen zegt.
Hij zegt het vaak op een 'harde en verkeerde' manier, zodat er naar hem geluisterd wordt.
Juist deze manier van zeggen brengt scheve dingen op gang, zoals velen nu ook denken dat Wilders alle 'allochtonen' het land uit wilt hebben. Terwijl dit niet waar is.

Hij is degene die nu wel aangeklaagd wordt terwijl bv. de iman ook vaak haat zaait.
Deze worden ook niet aangeklaagd en zo zijn er wel meerdere die dan ook aangeklaagd zouden kunnen worden. Hij is door het openbaar ministerie van Amsterdam aangeklaagd, door Cohen. Deze 2 hebben al jarenlang meningsverschillen die steeds maar door gaan.
Wie de rechter ook gelijk geeft ze eindigen toch wel bij de Hoge Raad.
Wilders heeft alleen 1 probleem, waar hij het geld vandaan moet halen.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:07

opzich heb ik soms ook wel het idee dat er toch wel erg veel moslims en dergelijke in nederland wonen. En als je soms ziet wat deze moslims zeggen/denken over nederland dan denk ik ook. Stank voor dank. Maar aan de andere kant, het is de 2de generatie die zoveel onrust veroorzaakt de zogehete "ramp-marokkanen" die hebben er zelf ook niet voor gekozen om in nederland te moeten wonen.
Maar over geert wilders. ten eerste heeft hij het alleen maar over "de allochtonen" ik hoor hem bijna niet over andere zaken. En ten tweede beoordeelt hij mensen op wat ze zijn, en niet op wat ze doen. En dat vind ik ook niet oké ;)
Laatst bijgewerkt door leeneliefje op 26-01-09 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:11

Het is typisch Nederlands om te schreeuwen wat je vind. En heel hard boe te roepen als iemand die die mening niet deelt dat zegt en diegene dan snel de mond te willen snoeren. Dat is wat Geert Wilders ook constant doet. Zelf volledige vrijheid van meningsuiting eisen, maar die van mensen met een andere mening afnemen. Vrijheid van meningsuiting gaat twee kanten op, ook mensen die zijn mening niet delen hebben daar recht op. En daar schort het nogal eens aan bij onze Geert.

Hij mag van mij roepen wat ie wil, maar dan moet je niet verbaasd staan te kijken als anderen dat ook doen. Zelfs als die een andere mening hebben.

Als Geert aan de macht zou komen vrees ik dat alleen ZIJN goddelijke mening nog verkondigd mag worden, anders ben je dissident. Waar kennen we dit ook alweer van?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:22

mick75 schreef:
Vrijheid van meningsuiting gaat twee kanten op, ook mensen die zijn mening niet delen hebben daar recht op. En daar schort het nogal eens aan bij onze Geert.

Daar schort het bij iedereen aan. Als ik roep dat alle Japanners kanibalen zijn, dan zou ik vast hetzelfde effect opwekken