Kan moord goed zijn?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: Kan moord goed zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 23:30

Moord uit zelfverdediging is geen moord maar doodslag. Bij moord is er een bepaalde opzet in het spel.
Als je bv iemand die je gisteren heeft bedreigd op gaat wachten en dan neermaait, is het wel weer moord want dan kun je niet spreken van echte zelfverdediging.

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 14:49

Ik denk dat als je (of een van je dierbaren) maar lang en ernstig genoeg getreiterd, mishandeld en onderdrukt wordt, iedereen in staat is om een moord te plegen. Dat wil niet zeggen dat ik dat goedkeur, maar ik vind wel dat je niet zondermeer iemand kunt veroordelen die vanuit zo'n situatie een moord gepleegd heeft.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 16:04

Dat het begrijpelijk is, staat buiten kijf. Of het "goed" is, is wat anders.

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 17:37

Zoals sommige bokkers al zeiden, zou ik ook voor een eigen rechter gaan spelen als hij mijn ouders/vriend/familie heeft vermoord. Dan verdient zo'n persoon niet meer om te leven, want het slachtoffer kan nooit meer ademen, eten, zijn hart voelen kloppen.

Een krantenartikel over gestoorde die mensen heeft vermoord in een kinderdagverblijf. Nou, de ouders van de dode kinderen mogen van mij hem met de eigen handen doden. :( Hij heeft zonder reden zomaar het leven van hun zo dierbare kinderen vermoord.

Maar goed, in het echt zou ik niet weten wat ik zou doen. Met je mond kun je wel alles zeggen, maar daden zijn wel anders.

Biebabeloeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 17:43

Weetje, lees het boek Schuld en Boete van Dostojevski is :)
daar wordt zo'n hele situatie echt perfect uitgelegd vind ik.
Met echt sjieke pschyvo analyses van de hoofdpersoon enzo..echt een aan te raden boek :) dat gaat over de theorie van 'kan 1 persoon sterven voor de redding van vele anderen'

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 18:02

Nee, moord is niet goed te praten..
Als ik de kans had? Zou ik hem laten lijden, niet doodmaken. Zo laten lijden dat hij beseft wat wij mee moeten maken. De rest van ons leven. En dan wel een tikje erger.
Ik denk niet dat ik daar voldoening uit krijg. En ik weet ook dat ik daarmee niet van mijn verdriet af ben. De woede zal ook blijven hangen.
Ik vraag me wel af of zijn naasten nu nog wel naar hem omkijken. Ik hoop het niet....

Hierbij zou ik het gevangenisleven in Nederland wel op de koop toe nemen. Wat stelt dat nou voor?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 19:21

Okee, nu doden ze bij wijze van spreke zo'n mannetje dat die kinderen gedood heeft in de creche. Dan zouden die dan ongestraft verder mogen? Wat voor een voorbeeld geeft dat? Dan mag iedereen toch maar een beetje er op los moorden?
Mogen de ouders van die moordenaar dan ook weer zijn moordenaars vermoorden omdat je hun lief hebt gedood?
Als we nou een iets verder denken....

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 19:34

Verplaats jij je eens in een ouder waarvan het kind vermoord is Lusitana en reageer dan opnieuw.

Overigens kan iedereen hier speculeren over hoe te reageren of zelfs hoe niet te reageren. Een kat in het nauw maakt rare sprongen, wanneer je in zo'n situatie zit zou je weleens heel anders kunnen reageren dan je van te voren bedenken kunt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:12

Ik heb al een paar keer herhaald dat moord in bepaalde situaties BEGRIJPELIJK is, maar dat maakt het nog niet goed.
Ik heb ook gezegd dat ik in staat ben om te moorden en dat ik het had gedaan als ik een vuurwapen had gehad, ten tijd dat ik samen woonde.
Dus kom niet met "verplaats je eens in". We kunnen het allemaal erg vinden en zo'n man de dood gunnen, maar dat wil nog niet zeggen dat elke burger maar zo'n vonnis mag gaan voltrekken.

mawaikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:18

Moeilijke vraag...
Iemand die vrij dicht naast me staat is een aantal jaren geleden vermoord. Als ik de moordernaar van die persoon in handen zou krijgen, zou ik hem graag hele erge dingen aan willen doen, maar nog altijd niet vermoorden. Dat gaat te snel, dat is te makkelijk. Nee, laten lijden voor de rest van z'n leven...

Maar, dat ik emotioneel bedacht. Tuurlijk kan moord nooit goed zijn. Af en toe zijn dingen te begrijpen, kan je je ergens in inleven, maar goed is het nooit, je daalt immers af naar hetzelfde niveau als de moordenaar....

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 14:47

Ik had het er laatst over met mijn rviend, toen op het nieuws was van wat er in Belgie op het kinderdagverblijf is gebeurd.
Hij zei dat als dat zijn kind zou overkomen en hij wist wie het gedaan was, dat hij op eigen houtje zelf wel een eind zal maken aan het einde van diegene zijn of haar leven.

Ik zei dat ik er alleen over zou denken om het te doen, ik denk dat je zo emotioneel aangeslagen bent in zo'n situatie dat er van alles door je heen gaat. Maar zou ik het doen? Nee..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:00

Dan is vervolgens je vriend een moordenaar. Mogen ze hem dan ook ombrengen?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:28

Jap, ik geloof dat moord soms 'goed' kan zijn, in de zin van functioneel. Evenals zelfmoord.

Ik zou het zelf nooit kunnen, ook niet als iemand mijn geliefden wat aandoet. Zit gewoon niet in me, die agressie...

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 11:15

UniFlap schreef:
Als ik de kans had? Zou ik hem laten lijden, niet doodmaken.

Toch is dit vreemd. Moord is niet goed te praten, maar levenslang laten lijden wel?

Genee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 21:48

Moord is niet goed, maar wel begrijpelijk in sommige situaties. Ik vind dat personen geen recht hebben anderen het leven te ontnemen, maar ik kan me voorstellen dat 'wreken' soms wel zwaar kan wegen. Stel je kind wordt verkracht of vermoord, en als ouder kom je die persoon later nog tegen.. Ik kan me heel goed voorstellen dat je zo iemand echt iets vreselijks wil aandoen.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:16

Ik denk dat moord in sommige gevallen wel rechtvaardig/begrijpelijk is.
Toch; als we allemaal het heft in eigen handen nemen ontstaat er een grote chaos.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 11:33

UniFlap schreef:
Als ik de kans had? Zou ik hem laten lijden, niet doodmaken. Zo laten lijden dat hij beseft wat wij mee moeten maken. De rest van ons leven. En dan wel een tikje erger.
Ik denk niet dat ik daar voldoening uit krijg. En ik weet ook dat ik daarmee niet van mijn verdriet af ben. De woede zal ook blijven hangen.
Ik vraag me wel af of zijn naasten nu nog wel naar hem omkijken. Ik hoop het niet....

Hierbij zou ik het gevangenisleven in Nederland wel op de koop toe nemen. Wat stelt dat nou voor?

Maar, als jij vind dat moord niet goed te praten is, wie ben jij dan om hem wel ernstig te mogen laten lijden en hem schade aan te mogen doen, 'die wij ook voelen'? In mijn ogen, vind ik dat je dan in dezelfde machtspositie wilt verkeren dan wanneer je iemand vermoord, en dat je dan net zo 'slecht' bent als wanneer je de rol op je neemt als je iemand vermoord.