Is het nu zo moeilijk om foutloos te spellen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 01:43

Veulen84: Mijn reactie was niet op jou persoonlijk, maar op wat jij getypt hebt, dan hoef je het niet op jezelf te betrekken hoor. ;)Overigens vind ik wil dat je de dingen die ik meld ietwat verdraait. Mijn 'oerstom' gaat over de mensen die een site in elkaar zetten, zoals ik al eerder zei: een visitekaartje, en daar dan bewust/onbewust fouten in laten staan. Ik heb het dus mijn gehele bericht gehad over mensen die 'gewoon' kunnen leren, dus geen dislectie oid hebben. Ik had overigens niet eens door dat je dislectisch bent, geloof dat je dat toch wel als een compliment mag opvatten.

En over mijn typefout heb je helemaal gelijk, geen spellingscontrole hier en een woord wat er bij mij niet op die manier in wil.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 01:44

@Veulen84
Ik denk ook niet dat jij je aangevallen hoeft te voelen (en ieder met dyslexie ed). Ik neem aan dat jij geen websites gaat ontwerpen of een bijsluiter gaat schrijven.
Daar gaat het hier oa wel om.

Als ik een serieus bedrijf zoek voor mijn (zakelijke) drukwerk dan komt het raar over als een bedrijf (flinke) taalfouten op hun website hebben staan.

Is hetzelfde als je een brief van de meester (van je kind) thuis krijgt en de neiging hebt hem terug te sturen met een onvoldoende erop.

@Lizm.. je was me net voor.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 01:50

Ik voel me ook niet aangevallen. Niet meer tenminste.

Maar mijn punt is dat je van te voren niet weet wat die persoon aan de andere kant heeft of kan. Misschien was het voor die persoon wel een super prestatie.

Verder heb ik wel mijn eigen site ontworpen en geschreven. Het was een rot klus. Ik zou het zo weer doen.
Ik schrijf op dit moment een boek. Schrijf regelmatig verhalen voor kleine en grote drukwerken. Vaak genoeg glipt er een foutje door heen... Mare het is mijn prestatie, ik ben er trots op. Als mensen dan alleen de typefouten zien dat vind ik jammer.

Zeker voor het feit dat ik juist me best doe om mensen met kleine en grote taalproblemen dit soort dingen ook gewoon te laten doen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 01:58

@Veulen84

Nee helemaal niet, maar van sommige mensen (beroepen) verwacht je dat ze geen of nauwelijks fouten maken.
Een meester die mijn kind moet leren lezen en schrijven die zelf grove schrijffouten maakt vind ik niet kunnen.
Van een advocaat net zo, 1 typfout kan uitstel geven van een strafzaak.
Een arts die een fout maakt in een recept vind ik ook minder grappig.

Meestal zijn de fouten op sites wel grappig, maar als voorbeeld die advocaat ... kies ik toch voor 1 die geen typfouten op zijn site (of brieven) heb staan.

sofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 02:05

Ik kan me er persoonlijk ook rot aan ergeren en dan niet aan de spellingfoute,
maar wel aan het feit dat steeds minder mensen de moeite nemen om het goed te doen.
Zoals iemand hier al zei: 'Je weet toch wat er bedoeld wordt'.
Zo op een forum maakt het misschien niet veel uit, maar op het moment dat je een boek koopt wat vol met fouten staat is het al vervelender.
En de voorbeelden die Brainless noemt al helemaal.

Het feit dat je dat van te voren niet weet of er iets anders achter schuilt, daar kan je weinig aan doen.
Maar mensen kunnen wel van mening veranderen wanneer ze wel de reden weten. Blijft wel zeer vervelend voor jou..

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 09:44

Ik erger me er niet aan, maar verbaas me er wel vaak over.
Je komt spellingfouten op alle niveaus tegen. Ik heb collega's die brieven schrijven waarvan het een grof schandaal is dat ze de deur uit gaan. |(

Aan de andere kant verbaas ik me ook over het onderwijs.
Mijn zoon is 10 jaar en zit in groep 7. Wij kregen te horen dat hij met taal toch wel wat moeite heeft. Het was allemaal op het randje eigenlijk. Dat was slechts een constatering, want de school droeg niets aan wat daar verbetering in zou kunnen brengen. Ja ja, ze wisten het eigenlijk ook niet zo.

Ik heb toen besloten om het zelf maar eens op te pakken.
Heb de schoolmethode volledig aan mijn laars gelapt en ben met hem aan de slag gegaan. Ik had eigenlijk geen idee waar ze ongeveer waren met taal. Een kwartiertje per dag ben ik alle mogelijke werkwoorden en werkwoordsvormen gaan oefenen met hem. De meester heb ik er volledig buiten gelaten, die wist van niets.
Afgelopen week waren we 4 weken verder en toevallig kreeg hij in deze week een proefwerk hierover.
Dit proefwerk bestond uit 3 onderdelen, die apart gewaardeerd werden.
Resultaat 10, 10, 10. Gewoon alles goed dus.

Ik vind het toch wel zorgelijk dat ík wel in staat ben om in 4 weken tijd (een kwartiertje dus maar) dit even uit te leggen en te oefenen op een manier dat het daarna foutloos gaat en dat de school daar in veel langere tijd niet in slaagt. Zij hebben ervoor geleerd om kinderen iets bij te brengen, ik niet.
Nu ben ik in staat om dit dus te doen, maar hoeveel ouders kunnen dit?

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 09:50

Ook kennnen veel mensen het verschil niet meer tussen liggen en lichen en zei en zij.
dit zijn voorbeelden meer woorden met g/ch en ei/ij die door elkaar gebruikt worden

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 10:59

Ik lees dit voor het eerst en ben het volledig eens met de ergenis over de taalfouten. Maar ga er maar eens aanstaan iemand 'het kofschip' uit te leggen! Dat alleen al kost vreselijk veel moeite!
Ook vraag ik me wel eens af hoe met er toe komt om achter een 3e persoon enkelvoud (hij, zij + t) een D te schrijven???? Zoals in " ik snap wat je bedoelt"
Toen ik nog pas op fora las, heb ik wel eens met jeukende handen achter de PC geschreven en me afgevraagd of mensen écht niet zien wat ze schrijven of dat het iets was om 'erbij te horen' Wilde soms wel eens een PB tje schrijven om dat te vragen. Heb het toch maar niet gedaan; wil de zaak wel leuk houden *D
Soms kom je er na meer berichten van zelfde persoon achter dat ze niet weten hoe nooid (!t) geschreven moet worden, of stijgeren (steigeren).

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:03

Sandrina schreef:
Ik lees dit voor het eerst en ben het volledig eens met de ergenis over de taalfouten. Maar ga er maar eens aanstaan iemand 'het kofschip' uit te leggen! Dat alleen al kost vreselijk veel moeite!
Ook vraag ik me wel eens af hoe met er toe komt om achter een 3e persoon enkelvoud (hij, zij + t) een D te schrijven???? Zoals in " ik snap wat je bedoelt"

Dat blijkt dus érg mee te vallen om iemand het kofschip duidelijk maken. ;)

En, je voorbeeld klopt niet :P (geen 3e persoon)

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:58

Het kofschip lijkt me toch niet zo heel moeilijk uit te leggen, misschien willen sommige mensen het gewoon niet weten :P

magriet schreef:
Ook kennnen veel mensen het verschil niet meer tussen liggen en lichen en zei en zij.
dit zijn voorbeelden meer woorden met g/ch en ei/ij die door elkaar gebruikt worden

Dat is wel heel ernstig. :+ Ik zie dat niet zo vaak voorbij komen hoor.
Alleen misschien bij hele jonge posters of als een typfoutje in een lange tekst.

Blue_Eyes

Re: Is het nu zo moeilijk om foutloos te spellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:58

't Kofschip is ECHT niet moeilijk uit te leggen, sorry, nee. Dat snappen zelfs mijn leerlingen, en dat is toch niet de simpelste groep om dingen uit te leggen.
Vaak is het gewoon slordig, niet kijken naar wat je geschreven hebt, en vooral niet even nadenken als het er raar uitziet, hoe het dan beter zou kunnen!

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:59

Nou als ze 't kofschip niet begrijpen probeer het dan eens met 't fokschaap _O-

Kyle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:03

Spellen is echt zo moeilijk als het lijkt! Ben nog nooit echt goed uit het Groot Dictee uitgekomen :-(
Ik denk dat de meesten zich ergeren aan de meest elementaire fouten tegen de regels, zoals meervoudsvormen en vervoegingen. Er vallen echter duizenden redenen te bedenken voor deze fouten! Op zich is spelling ook niet belangrijk, er wordt enkel geschreven om een boodschap over te brengen. Mij 'stoort' het dus niet dat mensen zulke fouten maken.
Wat mij wel 'stoort' is dat officiële/belangrijke instanties en zelfs bekende boeken spelfouten produceren. Hoe kan je dan nog verwachten dat een kind in opleiding nog beseft wat goed en fout is? Als je altijd ziet dat derde persoon enkelvoud een t krijgt in de presens, dan ga je dat automatisch opnemen, maar als het de ene keer 'd' en de andere keer 't' is, volgens de grillen van de schrijver, dan kan een kind daar toch ook niet op bouwen...

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:09

Woordfouten zoals zei en zij omdraaien vind ik zelf irritant, maar ik kan goed begrijpen dat er mensen zijn die moeite hebben met de hele -d en -t (of -dt) situatie. Ergens in dit topic werd ook gezegd dat op het middelbaar onderwijs er geen aandacht aan wordt besteed. Fout: het wordt (IMO) te moeilijk uitgelegd.

Het begint bij de vraag "is het een persoonsvorm?", waarbij veel mensen zich al afvragen wat een persoonsvorm is. Vervolgens als je "ja" zegt, krijg je een heel riedeltje met stam +t of alleen de stam. Is je antwoord "nee", dan gaan ze kijken of het een infinitief (krijg je weer die vraagtekens: wat is dat?) is of een voltooid deelwoord (begrijpt ook bijna niemand). Ga zo door.

Op mijn basisschool heb ik het ook uitgelegd gekregen op een zeer simpele manier (horen, lopen en maken) en iedereen uit mijn oude klas (dus van groep 8 ;) ) is gewoon goed in de Nederlandse taal. Góh?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:16

Dat zou best eens zo kunnen zijn Veirl :j .

Maar dat vind ik best zorgelijk dan. Ik vraag me in het tegenwoordige onderwijs wel vaker af wat nou de bedoeling van het onderwijs is. Moeten de kinderen wat leren of moeten ze alsmaar opgejaagd worden om zoveel mogelijk stof langs (met de nadruk op: langs ;) )zich heen te laten gaan?

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:21

Zelf heb ik het idee dat ze moeten worden opgejaagd. ;) Om maar een voorbeeldje te noemen: ik had pas een week school gemist en ook meteen een hoofdstuk van biologie.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:22

mltex schreef:
Nou als ze 't kofschip niet begrijpen probeer het dan eens met 't fokschaap _O-

of schoftkip :P

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:23

Tegenwoordig is het al 't ex-kofschip, toch? :') Ik heb altijd geleerd dat die -x of de anker was (van 't kofschip) of het paaltje waar 't fokschaap aan vast zat. :')

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 17:05

Leuk topic dit.
Foutloos Nederlands spellen is werkelijk heel moeilijk.
Ik heb een online cursus Medische Terminologie gevolgd.
Het niveau ervan neem ik maar niet al te serieus.
Op een gegeven kwam ik deze opdracht tegen: Geef de corecte spelling van: ***** (medische term)

Tsja, als ze de vraag al in niet in correct Nederlands kunnen spellen?

Dat vind ik zeker voor zo'n cursus niet kunnen. MT gaat voor een groot gedeelte over taal, Grieks en Latijn.
En dan de Nederlandse woorden in de vragen niet goed spellen!

Als ik op een website van een bedrijf een aantal spelfouten tegenkom, dan neem ik dat bedrijf zeker niet serieus. Voordat je iets publiceert, moet je het op spelling nakijken. (vind ik)

Zelfs in tijdschriften en kranten kom je spelfouten steeds vaker tegen. Straks is er niemand meer die nog fatsoenlijk Nederlands kan spellen?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 17:08

Brainless schreef:
@Veulen84

Nee helemaal niet, maar van sommige mensen (beroepen) verwacht je dat ze geen of nauwelijks fouten maken.
Een meester die mijn kind moet leren lezen en schrijven die zelf grove schrijffouten maakt vind ik niet kunnen.
Van een advocaat net zo, 1 typfout kan uitstel geven van een strafzaak.
Een arts die een fout maakt in een recept vind ik ook minder grappig.

Meestal zijn de fouten op sites wel grappig, maar als voorbeeld die advocaat ... kies ik toch voor 1 die geen typfouten op zijn site (of brieven) heb staan.

Idd helemaal mee eens.

Het is in die gevallen zo ontzettend belangrijk dat er goed gespeld word!!!

Misschien komt het door het internet dat je het nu zo vaak tegenkomt, maar ik kan me er wel aan ergeren als ik weer eens door een onleesbare tekst heen moet.

Als iemand een lang verhaal schrijft, of een tekst maakt voor een website of artikel, gebruik dan AUB word ;)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 17:53

crossmonster schreef:
Idd helemaal mee eens.

Misschien komt het door het internet dat je het nu zo vaak tegenkomt, maar ik kan me er wel aan ergeren als ik weer eens door een onleesbare tekst heen moet.

Als iemand een lang verhaal schrijft, of een tekst maakt voor een website of artikel, gebruik dan AUB word ;)

Alsof word de oplossing is voor woorden als zei - zij, Leiden - lijden, tegen komt - tegenkomt enz...

De enige oplossing is om de taal vlekken loos te beheersen. En dat is heus niet altijd mogelijk en makkelijk.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 18:35

crossmonster schreef:

:x wordt

Word is absoluut niet de oplossing voor alle spelfouten, maar het kan wel helpen. Ik vind zij/zei door elkaar halen toch een fout die je niet mag maken. (En ja, ik heb het hier weer over mensen die níet dislectisch zijn, gewoon kunnen leren en een gemiddelde opleiding doen/gedaan hebben)

Kyle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 18:42

Het valt mij op dat zelfs de grote voorstanders van een correcte toepassing van de spelling veel spellingfouten maken. Zelf doe ik dat ook nog steeds, ondanks mijn opleiding. Maar je moet alle regeltjes toch maar kennen, weten hoe ze toe te passen en dan nog eens goed genoeg geconcentreerd zijn om het te doen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 18:44

LizMD schreef:
Word is absoluut niet de oplossing voor alle spelfouten, maar het kan wel helpen. Ik vind zij/zei door elkaar halen toch een fout die je niet mag maken. (En ja, ik heb het hier weer over mensen die níet dislectisch zijn, gewoon kunnen leren en een gemiddelde opleiding doen/gedaan hebben)

Dat Word kan helpen ontken ik niet. Maar hier vallen mensen over dingen die Word er vaak ook niet uitpikt.

Toch blijf ik me afvragen hoe je het weet. Wanneer is het luiheid, domheid enz?
1 op de 4 kinderen in Nederland heeft een leerprobleem. 10% van de mensen in Nederland is dyslectisch. Hoe weet je of je nou net zo iemand voor je hebt?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 18:52

LizzMD , IK ben dan ook geen schrijver , en die d of dt vind ik geen irritante spelfouten overigens.
Zie dat vaak niet eens :')

Maar er zijn mensen die "me paard" "joun pony" en andere echt gewoon fervelende vouten blijfen maken .

En ik denk dat dat is waar men zich voornamelijk aan ergert, niet zozeer aan die -d of -dt of d of t op het eind ;)