Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Diane_ schreef:Wij hadden vandaag in de klas toevallig een presentatie van de VBOK (De Vereniging ter Bescherming van het Ongeboren Kind). Zij vertelde dat het hartje met 6 weken klopt. Verder vinden zij abortus wel goed in het geval dat het leven van de moeder gevaar loopt. Verder nog een reden geloof ik, maar die weet ik niet meer. Het is trouwens écht niet zo dat alle vrouwen die een abortus laten plegen verkracht zijn. Er zijn ook veel vrouwen die een vaste relatie hebben of getrouwd zijn, maar een abortus laten plegen omdat ze door een kind geen carriére kunnen maken bijvoorbeeld.
Binnen 48 uur is de eerste celdeling, dan is het dus al begonnen met groeien, en dat is voor mij al leven.
Zelf zou ik nooit abortus laten plegen, dat weet ik heel zeker.
Als ik het zou doen, zou ik toch voor mijn idee een moord laten plegen. En het blijft toch voor de helft joúw kind.
Ik snap sommige mensen wel dat ze een abortus laten plegen, maar ik zou liever zien dat ze het kind afstaan voor adoptie bijvoorbeeld. Voor de vrouw mentaal lijkt het me ook erg moeilijk (later) in haar leven, als ze abortus laat plegen.
Chrisje92 schreef:Diane_ schreef:Wij hadden vandaag in de klas toevallig een presentatie van de VBOK (De Vereniging ter Bescherming van het Ongeboren Kind). Zij vertelde dat het hartje met 6 weken klopt. Verder vinden zij abortus wel goed in het geval dat het leven van de moeder gevaar loopt. Verder nog een reden geloof ik, maar die weet ik niet meer. Het is trouwens écht niet zo dat alle vrouwen die een abortus laten plegen verkracht zijn. Er zijn ook veel vrouwen die een vaste relatie hebben of getrouwd zijn, maar een abortus laten plegen omdat ze door een kind geen carriére kunnen maken bijvoorbeeld.
Binnen 48 uur is de eerste celdeling, dan is het dus al begonnen met groeien, en dat is voor mij al leven.
Zelf zou ik nooit abortus laten plegen, dat weet ik heel zeker.
Als ik het zou doen, zou ik toch voor mijn idee een moord laten plegen. En het blijft toch voor de helft joúw kind.
Ik snap sommige mensen wel dat ze een abortus laten plegen, maar ik zou liever zien dat ze het kind afstaan voor adoptie bijvoorbeeld. Voor de vrouw mentaal lijkt het me ook erg moeilijk (later) in haar leven, als ze abortus laat plegen.
Adoptie lijkt mij heel moeilijk. Vooral omdat het kind er altijd achter kan komen als je het niet wilt vertellen, en die is dan waarschijnlijk onwijs geschokt. En ik zou dan ook altijd met een schuldgevoel rondlopen, omdat je je eigen kind weggedaan hebt..
Diane_ schreef:En wat is daar mis mee? Het is toch juist goed dat mensen die hun carriere belangrijker vinden dan een kind geen kind krijgen?Er zijn ook veel vrouwen die een vaste relatie hebben of getrouwd zijn, maar een abortus laten plegen omdat ze door een kind geen carriére kunnen maken bijvoorbeeld.
Citaat:Binnen 48 uur is de eerste celdeling, dan is het dus al begonnen met groeien, en dat is voor mij al leven.
Ik weet bijna zeker dat je met een abortus makkelijker kan leven dan met een adoptie! Een zwangerschap en bevalling is zoiets heftigs, dat kan je je niet voorstellen als je zelf nog geen kind hebt gehad of het van heeel dichtbij mee hebt gemaakt.Citaat:Voor de vrouw mentaal lijkt het me ook erg moeilijk (later) in haar leven, als ze abortus laat plegen.
Diane_ schreef:Het is trouwens écht niet zo dat alle vrouwen die een abortus laten plegen verkracht zijn.
yvvv schreef:Weer ontopic: Ik las dat bij een spiraaltje het vruchtje zich niet kan innestelen. Hoe gaat dat in zijn werk?
Diane_ schreef:maar ik zou liever zien dat ze het kind afstaan voor adoptie bijvoorbeeld.
BraveSpots schreef:Waar ik ook nog naar benieuwd ben: voor degenen die tegen zijn: ben je dan tegen 'gewoon' voor jezelf, of voor iedereen?
odetteke schreef:Diane_ schreef:En wat is daar mis mee? Het is toch juist goed dat mensen die hun carriere belangrijker vinden dan een kind geen kind krijgen?Er zijn ook veel vrouwen die een vaste relatie hebben of getrouwd zijn, maar een abortus laten plegen omdat ze door een kind geen carriére kunnen maken bijvoorbeeld.
odetteke schreef:Diane_ schreef:Binnen 48 uur is de eerste celdeling, dan is het dus al begonnen met groeien, en dat is voor mij al leven.
Dus dan ben je ook tegen spiraaltje?
odetteke schreef:Diane_ schreef:Ik weet bijna zeker dat je met een abortus makkelijker kan leven dan met een adoptie! Een zwangerschap en bevalling is zoiets heftigs, dat kan je je niet voorstellen als je zelf nog geen kind hebt gehad of het van heeel dichtbij mee hebt gemaakt.Voor de vrouw mentaal lijkt het me ook erg moeilijk (later) in haar leven, als ze abortus laat plegen.
BraveSpots schreef:Diane_ schreef:Het is trouwens écht niet zo dat alle vrouwen die een abortus laten plegen verkracht zijn.
En bij verkrachting is het dus wel ok om 'moord' te plegen?
Ik vind het trouwens vrij shockerend dat zo'n extreme organisatie gewoon in een klas mag voorstellingen geven???
Edit: en ik vraag me ook af als dat 'zomaar' mag, zijn daar geen regels voor ofzo?
Lalidan schreef:Diane_ schreef:maar ik zou liever zien dat ze het kind afstaan voor adoptie bijvoorbeeld.
En maak je daar het kind gelukkig mee?
Ik denk dat je je bij abortus ook moet afvragen waar je het kind het beste mee dient. Het argument dat abortus moord is, klinkt in mijn oren vooral als "wij willen geen moord plegen". Het is dus vooral voor je eigen gevoel. Maar wat is eigenlijk het beste voor het kind?? Is dat ter wereld komen bij een moeder die het kind niet wil of niet kan hebben? Die het misschien zelfs afstaat voor adoptie? Is dat beter voor het kind dan zogenaamd "vermoord" worden, iets waar het kind zelf geen weet van heeft?
Want misschien mag er dan iets van een hartactiviteit zijn (er is celactiviteit, maar er is nog geen hart, laten we dat eerst even duidelijk stellen, al was er al iemand die dat zei), het kind heeft hoe dan ook nog geen hersenen. En dus nog geen emoties of herinneringen. Dus hoe kan er dan sprake zijn van moord? Hoe kan dat dan erger zijn dan het kind ter wereld laten komen, waar het hersenen krijgt en dus emoties en herinneringen, met alle pijn en verdriet die het niet gewenst zijn met zich meebrengt?
Als zo'n kind er een keer is zal het er nooit voor kiezen er niet te zijn. En juist daarom is er de mogelijkheid er voor te kiezen voor het kind bewustzijn ontwikkeld.
Dat is de vraag die de moeder moet beantwoorden, waar help ik het kind het beste mee? En de moeder is de enige die die vraag kan beantwoorden in mijn ogen. En dus is zij ook de enige die kan beslissen of abortus wel of niet uitgevoerd word. Ik ben dus voor de mogelijkheid van abortus. Er zijn al te veel ongewenste kinderen in de wereld waar niet naar omgekeken word, laten we eerst maar eens zorgen dat die een liefdevol plekje krijgen.....
tamary schreef:De VBOK preekt zijn eigen standpunt en zal dus de zaken zo brengen (cq verdraaien) dat die dat standpunt ondersteunen. Dat zo'n organisatie toegang krijgt tot een groep minderjarige en nog sterk beïnvloedbare kinderen met medewerking van de school is voor mij onacceptabel. Als je als school voorlichting wil geven over s*x en de gevolgen zijn daar de leraren biologie voor en bv de rutgers-nisso groep.
BraveSpots schreef:Jeaulijn schreef:Voor iedereen, dat kán niet, je kan niet voor anderen beslissen.
Ik bedoelde meer als je het ook fout vind bij een ander. Uiteraard kan je niet in iemand anders zijn plaats beslissen
odetteke schreef:yvvv schreef:Weer ontopic: Ik las dat bij een spiraaltje het vruchtje zich niet kan innestelen. Hoe gaat dat in zijn werk?
De pil zorgt daar ook voor, maar ook voor een groot deel/grootste deel dat de eicel niet rijpt. Hormoonspiraaltje werkt volgens mij alleen tegen de innesteling, maar dan is de celdeling al wel begonnen.
Jeaulijn schreef:Oh hehe:) Nou dan wel tegen, maar ik kan niemand mijn mening opdringen natuurlijk, maar soms wordt er naar mijn idee te gemakkelijk over gedacht, ik ken niemand die dat heeft gedaan, maar dan wordt het kind te gemakkelijk weggehaald. En het lijkt me heel moeilijk voor mensen die onvruchtbaar zijn of moeilijk zwanger raken dat dit wordt toegestaan.
BraveSpots schreef:Jeaulijn schreef:Oh hehe:) Nou dan wel tegen, maar ik kan niemand mijn mening opdringen natuurlijk, maar soms wordt er naar mijn idee te gemakkelijk over gedacht, ik ken niemand die dat heeft gedaan, maar dan wordt het kind te gemakkelijk weggehaald. En het lijkt me heel moeilijk voor mensen die onvruchtbaar zijn of moeilijk zwanger raken dat dit wordt toegestaan.
Zulke dingen vind ik erg moeilijk hoor, want wat is te gemakkelijk? Een gelukkige carriërevrouw die de hele wereld rondreist en bevoorbeeld door de pil heen zwanger geraakt, en die als ze het kindje houd 20 jaar met tegenzin thuis zit met een baan die tegensteekt? Denkt zo iemand in zulke situatie dan te licht over abortus?
Kan me voorstellen dat het voor onvruchtbare mensen niet leuk is om te weten dat zoveel mensen abotus doen, maar het lijkt me evengoed dat het voor hen niet leuk is om elke dag gelukkige gezinnetjes met veel kinderen te zien rondwandelen? Dat kan je ook niet verbieden, toch?