Abortus - voor of tegen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 19:54

Bij een spiraaltje kan een vruchtje niet innestelen.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 19:54

Diane_ schreef:
Wij hadden vandaag in de klas toevallig een presentatie van de VBOK (De Vereniging ter Bescherming van het Ongeboren Kind). Zij vertelde dat het hartje met 6 weken klopt. Verder vinden zij abortus wel goed in het geval dat het leven van de moeder gevaar loopt. Verder nog een reden geloof ik, maar die weet ik niet meer. Het is trouwens écht niet zo dat alle vrouwen die een abortus laten plegen verkracht zijn. Er zijn ook veel vrouwen die een vaste relatie hebben of getrouwd zijn, maar een abortus laten plegen omdat ze door een kind geen carriére kunnen maken bijvoorbeeld.

Binnen 48 uur is de eerste celdeling, dan is het dus al begonnen met groeien, en dat is voor mij al leven.

Zelf zou ik nooit abortus laten plegen, dat weet ik heel zeker.
Als ik het zou doen, zou ik toch voor mijn idee een moord laten plegen. En het blijft toch voor de helft joúw kind.
Ik snap sommige mensen wel dat ze een abortus laten plegen, maar ik zou liever zien dat ze het kind afstaan voor adoptie bijvoorbeeld. Voor de vrouw mentaal lijkt het me ook erg moeilijk (later) in haar leven, als ze abortus laat plegen.

Adoptie lijkt mij heel moeilijk. Vooral omdat het kind er altijd achter kan komen als je het niet wilt vertellen, en die is dan waarschijnlijk onwijs geschokt. En ik zou dan ook altijd met een schuldgevoel rondlopen, omdat je je eigen kind weggedaan hebt..

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 19:55

Less schreef:
Bij een spiraaltje kan een vruchtje niet innestelen.

Dat had Odetteke ook al geschreven ;)
Hetzelfde dus als bij de pil (?)

Yv_

Re: Abortus - voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 19:57

Orange1, wat ben jij kortzichtig zeg!
Zal niet zo heel snel mijn mond opentrekken over onzinnige posts, maar denk voortaan even na voordat je zo'n opmerking plaatst. Je kan er een hoop mensen mee kwetsen!
Ben het ook totaal niet met je opmerking eens!

Weer ontopic: Ik las dat bij een spiraaltje het vruchtje zich niet kan innestelen. Hoe gaat dat in zijn werk?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 19:59

Ik laat me maandag sterriliseren........... geweldig!!!

Ben een maand of 4 geleden zwanger geweest, heb het fijn weg laten halen..........

Ben 40, alleenstaand, heb een schat van een dochter en een bedrijf waar ik heel hard in moet werken...... Ik rook en drink teveel, heb veel stress........ nee..... nieuw kindje is niet echt een optie in mijn leven op dit moment. En omdat ik heel, heel zeker weet dat ik niet meer wil, laat ik er maar gelijk knoopjes in leggen

duimpje1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:01

Ik ben voor een abortus
Het kind weet nog niet dat het 'leeft' zeg maar, en zou het niet veel egoistischer zijn om een kind op de wereld te zetten die je niks te bieden hebt?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:01

Ik zou absoluut niet kunnen leven met adoptie. Wel met abortus (denk ik). Vind de twee ook niet echt vergelijkbaar.

Ik ben trouwens voor in het belang van het kind. Die heeft er niks aan om in een rot omgeving op te groeien waar ie niet gewenst is. Is is al genoeg kinderellende in de wereld imo, als je het kan voorkomen, mag dat zeker van mij :j!

Diane_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:02

Chrisje92 schreef:
Diane_ schreef:
Wij hadden vandaag in de klas toevallig een presentatie van de VBOK (De Vereniging ter Bescherming van het Ongeboren Kind). Zij vertelde dat het hartje met 6 weken klopt. Verder vinden zij abortus wel goed in het geval dat het leven van de moeder gevaar loopt. Verder nog een reden geloof ik, maar die weet ik niet meer. Het is trouwens écht niet zo dat alle vrouwen die een abortus laten plegen verkracht zijn. Er zijn ook veel vrouwen die een vaste relatie hebben of getrouwd zijn, maar een abortus laten plegen omdat ze door een kind geen carriére kunnen maken bijvoorbeeld.

Binnen 48 uur is de eerste celdeling, dan is het dus al begonnen met groeien, en dat is voor mij al leven.

Zelf zou ik nooit abortus laten plegen, dat weet ik heel zeker.
Als ik het zou doen, zou ik toch voor mijn idee een moord laten plegen. En het blijft toch voor de helft joúw kind.
Ik snap sommige mensen wel dat ze een abortus laten plegen, maar ik zou liever zien dat ze het kind afstaan voor adoptie bijvoorbeeld. Voor de vrouw mentaal lijkt het me ook erg moeilijk (later) in haar leven, als ze abortus laat plegen.

Adoptie lijkt mij heel moeilijk. Vooral omdat het kind er altijd achter kan komen als je het niet wilt vertellen, en die is dan waarschijnlijk onwijs geschokt. En ik zou dan ook altijd met een schuldgevoel rondlopen, omdat je je eigen kind weggedaan hebt..

Dat is zo. Maar ik zou wel graag willen dat het aan het kind verteld wordt. En voor mij is adoptie altijd nog beter dan abortus. Maar nu moet ik wel zeggen, zelf zou ik er ook niet voor kiezen hoor. Maar dat is omdat ik mijn kind zelf zou houden.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:03

Diane_ schreef:
Er zijn ook veel vrouwen die een vaste relatie hebben of getrouwd zijn, maar een abortus laten plegen omdat ze door een kind geen carriére kunnen maken bijvoorbeeld.
En wat is daar mis mee? Het is toch juist goed dat mensen die hun carriere belangrijker vinden dan een kind geen kind krijgen?

Citaat:

Dus dan ben je ook tegen spiraaltje?

Citaat:
Voor de vrouw mentaal lijkt het me ook erg moeilijk (later) in haar leven, als ze abortus laat plegen.
Ik weet bijna zeker dat je met een abortus makkelijker kan leven dan met een adoptie! Een zwangerschap en bevalling is zoiets heftigs, dat kan je je niet voorstellen als je zelf nog geen kind hebt gehad of het van heeel dichtbij mee hebt gemaakt.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:04

Ja het lijkt me ook echt vét moeilijk, maar ik ben het met BraveSpots eens, ik denk dat ik beter zou kunnen leven met abortus dan adoptie.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:04

Diane_ schreef:
Het is trouwens écht niet zo dat alle vrouwen die een abortus laten plegen verkracht zijn.

En bij verkrachting is het dus wel ok om 'moord' te plegen?

Ik vind het trouwens vrij shockerend dat zo'n extreme organisatie gewoon in een klas mag voorstellingen geven???
Edit: en ik vraag me ook af als dat 'zomaar' mag, zijn daar geen regels voor ofzo?
Laatst bijgewerkt door BraveSpots op 15-01-09 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:07

yvvv schreef:
Weer ontopic: Ik las dat bij een spiraaltje het vruchtje zich niet kan innestelen. Hoe gaat dat in zijn werk?

De pil zorgt daar ook voor, maar ook voor een groot deel/grootste deel dat de eicel niet rijpt. Hormoonspiraaltje werkt volgens mij alleen tegen de innesteling, maar dan is de celdeling al wel begonnen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:11

Diane_ schreef:
maar ik zou liever zien dat ze het kind afstaan voor adoptie bijvoorbeeld.

En maak je daar het kind gelukkig mee?

Ik denk dat je je bij abortus ook moet afvragen waar je het kind het beste mee dient. Het argument dat abortus moord is, klinkt in mijn oren vooral als "wij willen geen moord plegen". Het is dus vooral voor je eigen gevoel. Maar wat is eigenlijk het beste voor het kind?? Is dat ter wereld komen bij een moeder die het kind niet wil of niet kan hebben? Die het misschien zelfs afstaat voor adoptie? Is dat beter voor het kind dan zogenaamd "vermoord" worden, iets waar het kind zelf geen weet van heeft?
Want misschien mag er dan iets van een hartactiviteit zijn (er is celactiviteit, maar er is nog geen hart, laten we dat eerst even duidelijk stellen, al was er al iemand die dat zei), het kind heeft hoe dan ook nog geen hersenen. En dus nog geen emoties of herinneringen. Dus hoe kan er dan sprake zijn van moord? Hoe kan dat dan erger zijn dan het kind ter wereld laten komen, waar het hersenen krijgt en dus emoties en herinneringen, met alle pijn en verdriet die het niet gewenst zijn met zich meebrengt?
Als zo'n kind er een keer is zal het er nooit voor kiezen er niet te zijn. En juist daarom is er de mogelijkheid er voor te kiezen voor het kind bewustzijn ontwikkeld.

Dat is de vraag die de moeder moet beantwoorden, waar help ik het kind het beste mee? En de moeder is de enige die die vraag kan beantwoorden in mijn ogen. En dus is zij ook de enige die kan beslissen of abortus wel of niet uitgevoerd word. Ik ben dus voor de mogelijkheid van abortus. Er zijn al te veel ongewenste kinderen in de wereld waar niet naar omgekeken word, laten we eerst maar eens zorgen dat die een liefdevol plekje krijgen.....

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:19

Waar ik ook nog naar benieuwd ben: voor degenen die tegen zijn: ben je dan tegen 'gewoon' voor jezelf, of voor iedereen?

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:21

Ik vind dat dit bij bepaalde omstandigheden mag.
Als je het kind echt gewoon niet wil of idd als je verkracht bent, dan vind ik het niet egoistisch om abortus te laten plegen.
Vind het dan juist egoistisch om zo'n ongewenst kind geboren te laten worden.

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:30

BraveSpots schreef:
Waar ik ook nog naar benieuwd ben: voor degenen die tegen zijn: ben je dan tegen 'gewoon' voor jezelf, of voor iedereen?

Voor mezelf ben ik tegen, ik denk dat ik het niet eens zou kunnen en dat ik spijt zou krijgen (in geval van een ongelukje dan). Voor iedereen, dat kán niet, je kan niet voor anderen beslissen.

Diane_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:34

Na veel gedoe met de quotes. ;)

odetteke schreef:
Diane_ schreef:
Er zijn ook veel vrouwen die een vaste relatie hebben of getrouwd zijn, maar een abortus laten plegen omdat ze door een kind geen carriére kunnen maken bijvoorbeeld.
En wat is daar mis mee? Het is toch juist goed dat mensen die hun carriere belangrijker vinden dan een kind geen kind krijgen?

Ja, maar omdat veel mensen het hier hadden over abortus laten plegen als je verkracht bent. Maar zoals jij het stelt heb je gelijk, want het kind zal niet erg gelukkig worden.

odetteke schreef:
Diane_ schreef:

Dus dan ben je ook tegen spiraaltje?

Euhm.. Om te zeggen dat ik tegen ben is een groot woord. Ieders keus, maar zelf zou ik het niet doen inderdaad.

odetteke schreef:
Diane_ schreef:
Voor de vrouw mentaal lijkt het me ook erg moeilijk (later) in haar leven, als ze abortus laat plegen.
Ik weet bijna zeker dat je met een abortus makkelijker kan leven dan met een adoptie! Een zwangerschap en bevalling is zoiets heftigs, dat kan je je niet voorstellen als je zelf nog geen kind hebt gehad of het van heeel dichtbij mee hebt gemaakt.

Dat heb ik inderdaad nog niet meegemaakt, maar toch lijkt een abortus me ook érg heftig. Maar ik zei al; het lijkt me.

BraveSpots schreef:
Diane_ schreef:
Het is trouwens écht niet zo dat alle vrouwen die een abortus laten plegen verkracht zijn.

En bij verkrachting is het dus wel ok om 'moord' te plegen?

Ik vind het trouwens vrij shockerend dat zo'n extreme organisatie gewoon in een klas mag voorstellingen geven???
Edit: en ik vraag me ook af als dat 'zomaar' mag, zijn daar geen regels voor ofzo?

Het was vooral een stukje informatie wat ik typte, reden staat hierboven. Maar bij verkrachting kan ik het me wat beter voorstellen, dat iemand abortus zou laten plegen. Ik zeg niet dat ik het dan wel oké vind.

Extreem, tja, ik weet of ze echt extreem te noemen zijn? Maar ze hebben met ons vooral gepraat over hoe je reageert als je ongewenst zwanger bent. Ze vertelde ons een beetje hoe je er mee om moest gaan, met je ouders praten enz. Ze heeft ons ook niet gezegd dat we geen abortus zouden mogen plegen oid, daar heeft ze het niet over gehad. Het was meer een 'voorbereiding', mocht je ooit ongewenst zwanger raken. En ze heeft wat gegevens verteld over abortussen.
Of daar regels voor zijn weet ik niet. Deze leraar nodigt vaak mensen uit, zodat wij met ze kunnen praten en ons wereldbeeld wat verruimen zeg maar. Er zijn bijvoorbeeld ook moslims in de klas geweest (wij zijn een christelijke school), gewoon zodat wij hen ook leren kennen zeg maar. Maar volgens mij is het gewoon toegestaan.

Lalidan schreef:
Diane_ schreef:
maar ik zou liever zien dat ze het kind afstaan voor adoptie bijvoorbeeld.

En maak je daar het kind gelukkig mee?

Ik denk dat je je bij abortus ook moet afvragen waar je het kind het beste mee dient. Het argument dat abortus moord is, klinkt in mijn oren vooral als "wij willen geen moord plegen". Het is dus vooral voor je eigen gevoel. Maar wat is eigenlijk het beste voor het kind?? Is dat ter wereld komen bij een moeder die het kind niet wil of niet kan hebben? Die het misschien zelfs afstaat voor adoptie? Is dat beter voor het kind dan zogenaamd "vermoord" worden, iets waar het kind zelf geen weet van heeft?
Want misschien mag er dan iets van een hartactiviteit zijn (er is celactiviteit, maar er is nog geen hart, laten we dat eerst even duidelijk stellen, al was er al iemand die dat zei), het kind heeft hoe dan ook nog geen hersenen. En dus nog geen emoties of herinneringen. Dus hoe kan er dan sprake zijn van moord? Hoe kan dat dan erger zijn dan het kind ter wereld laten komen, waar het hersenen krijgt en dus emoties en herinneringen, met alle pijn en verdriet die het niet gewenst zijn met zich meebrengt?
Als zo'n kind er een keer is zal het er nooit voor kiezen er niet te zijn. En juist daarom is er de mogelijkheid er voor te kiezen voor het kind bewustzijn ontwikkeld.

Dat is de vraag die de moeder moet beantwoorden, waar help ik het kind het beste mee? En de moeder is de enige die die vraag kan beantwoorden in mijn ogen. En dus is zij ook de enige die kan beslissen of abortus wel of niet uitgevoerd word. Ik ben dus voor de mogelijkheid van abortus. Er zijn al te veel ongewenste kinderen in de wereld waar niet naar omgekeken word, laten we eerst maar eens zorgen dat die een liefdevol plekje krijgen.....

Het is ook voor mijn eigen gevoel inderdaad. Voor mijn gevoel is het toch moord, omdat het een leven is wat je toch wegneemt. Ik zou nooit iemand die abortus laat plegen voor moordenaar uitmaken, laat dat wel duidelijk zijn. En ik heb ook gezegd dat ik wel snap dat sommige mensen abortus laten plegen. Je moet inderdaad vooruit kijken voor het kind, maar er zijn wel veel mogelijkheden te vinden denk ik.
Maar ik heb ook gezegd dat ik het zelf nooit zou laten doen, van anderen snap ik het wel. Maar toch druist het een beetje tegen mijn gevoel in.

BraveSpots: Voor mezelf ben ik echt tegen.. Maar voor anderen dus niet. Er is mij vandaag dus ook verteld dat er per jaar gemiddeld 33.000 abortussen gepleegd worden in Nederland. En dat raakt me wel.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:42

De VBOK preekt zijn eigen standpunt en zal dus de zaken zo brengen (cq verdraaien) dat die dat standpunt ondersteunen. Dat zo'n organisatie toegang krijgt tot een groep minderjarige en nog sterk beïnvloedbare kinderen met medewerking van de school is voor mij onacceptabel. Als je als school voorlichting wil geven over s*x en de gevolgen zijn daar de leraren biologie voor en bv de rutgers-nisso groep.

Abortus is voor mij een laatste stap van anticonceptie, maar anderen verhinderen om te aborteren om wat voor reden dan ook is nooit mijn recht. Alleen degene die zwanger is mag/kan bepalen of de situatie zodanig is dat het kind goede kwaliteit van leven geboden kan worden.
Verder zijn er bij abortus 2 levens betrokken, ook het leven van de moeder zal beïnvloed worden door de zwangerschap en geboorte/abortus. Beide levens kunnen ontnomen worden door de zwangerschap, al dan niet door complicaties of door de verantwoordelijkheid die de moeder er bij krijgt als het kind geboren wordt.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:42

Jeaulijn schreef:
Voor iedereen, dat kán niet, je kan niet voor anderen beslissen.

Ik bedoelde meer als je het ook fout vind bij een ander ;) . Uiteraard kan je niet in iemand anders zijn plaats beslissen

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:44

tamary schreef:
De VBOK preekt zijn eigen standpunt en zal dus de zaken zo brengen (cq verdraaien) dat die dat standpunt ondersteunen. Dat zo'n organisatie toegang krijgt tot een groep minderjarige en nog sterk beïnvloedbare kinderen met medewerking van de school is voor mij onacceptabel. Als je als school voorlichting wil geven over s*x en de gevolgen zijn daar de leraren biologie voor en bv de rutgers-nisso groep.

Dat dacht ik dus ook. Vind ik een hele grote en groffe fout van de school uit! Al zeggen ze het niet letterlijk, het is toch duidelijk wat hun standpunt is. Anders zeg je bevoorbeeld niet dat het hartje al met 6 weken slaat...

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:48

BraveSpots schreef:
Jeaulijn schreef:
Voor iedereen, dat kán niet, je kan niet voor anderen beslissen.

Ik bedoelde meer als je het ook fout vind bij een ander ;) . Uiteraard kan je niet in iemand anders zijn plaats beslissen

Oh hehe:) Nou dan wel tegen, maar ik kan niemand mijn mening opdringen natuurlijk, maar soms wordt er naar mijn idee te gemakkelijk over gedacht, ik ken niemand die dat heeft gedaan, maar dan wordt het kind te gemakkelijk weggehaald. En het lijkt me heel moeilijk voor mensen die onvruchtbaar zijn of moeilijk zwanger raken dat dit wordt toegestaan.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:49

odetteke schreef:
yvvv schreef:

De pil zorgt daar ook voor, maar ook voor een groot deel/grootste deel dat de eicel niet rijpt. Hormoonspiraaltje werkt volgens mij alleen tegen de innesteling, maar dan is de celdeling al wel begonnen.

Dus bij een spiraaltje word je wel zwanger, maar kan de zwangerschap niet doorgezet worden?
In dat geval vind ik het een prettige idee dat ik aan de pil ben en bijna niet zwanger kan worden (uitzonderingen daargelaten) en
niet dat ik zwanger kan worden en het niet doorgezet kan worden.
Ik zou dan toch de gedachte hebben dat ik zwanger ben en als ik die gedachte heb zou ik het houden (maar alleen als ik er goed voor kan zorgen).
Dit schrijf ik alleen als mijn mening in mijn situatie.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:57

Jeaulijn schreef:
Oh hehe:) Nou dan wel tegen, maar ik kan niemand mijn mening opdringen natuurlijk, maar soms wordt er naar mijn idee te gemakkelijk over gedacht, ik ken niemand die dat heeft gedaan, maar dan wordt het kind te gemakkelijk weggehaald. En het lijkt me heel moeilijk voor mensen die onvruchtbaar zijn of moeilijk zwanger raken dat dit wordt toegestaan.

Zulke dingen vind ik erg moeilijk hoor, want wat is te gemakkelijk? Een gelukkige carriërevrouw die de hele wereld rondreist en bevoorbeeld door de pil heen zwanger geraakt, en die als ze het kindje houd 20 jaar met tegenzin thuis zit met een baan die tegensteekt? Denkt zo iemand in zulke situatie dan te licht over abortus?

Kan me voorstellen dat het voor onvruchtbare mensen niet leuk is om te weten dat zoveel mensen abotus doen, maar het lijkt me evengoed dat het voor hen niet leuk is om elke dag gelukkige gezinnetjes met veel kinderen te zien rondwandelen? Dat kan je ook niet verbieden, toch ;) ?

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 21:00

BraveSpots schreef:
Jeaulijn schreef:

Zulke dingen vind ik erg moeilijk hoor, want wat is te gemakkelijk? Een gelukkige carriërevrouw die de hele wereld rondreist en bevoorbeeld door de pil heen zwanger geraakt, en die als ze het kindje houd 20 jaar met tegenzin thuis zit met een baan die tegensteekt? Denkt zo iemand in zulke situatie dan te licht over abortus?

Kan me voorstellen dat het voor onvruchtbare mensen niet leuk is om te weten dat zoveel mensen abotus doen, maar het lijkt me evengoed dat het voor hen niet leuk is om elke dag gelukkige gezinnetjes met veel kinderen te zien rondwandelen? Dat kan je ook niet verbieden, toch ;) ?

Klopt! Inderdaad. Maar te licht, goed had ik misschien moeten toelichten, maar ik zat zelf meer (kort door de bocht) te denken aan mensen die het onveilig deden, geen pil niks en dus zwanger raken, als ongelukje. Verkrachtingen en ziektes daar buiten gelaten.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 21:03

Voor mensen die ongewild kinderloos zijn is het evenmin leuk om mensen met kinderen doodongelukkig te zien zijn, of kinderen volledig verwaarloost of zelfs mishandeld te zien worden omdat ze eigenlijk niet gewenst zijn, om wat voor reden dan ook..... Dus dat is wel een beetje kromme vergelijking.

Overigens vraag ik mij af of er echt zo makkelijk voer abortus gedaan word.... zelfs als mensen er al makkelijk over praten, wil dat natuurlijk niet zeggen dat het voor hun ook zo makkelijk is. Ik heb jaren zeer makkelijk over mijn trauma's gepraat, maar dat had niks met mijn werkelijke gevoelens te maken. Soms is dat ook maar een masker wat mensen op zetten.