Jongeren met 17 jaar al achter stuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MSQuincyTE

Re: Jongeren met 17 jaar al achter stuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 16:49

ik vind het levens gevaarlijk dat ze dat willen gaan doen, ben het er dus ook niet mee eens

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 16:58

Ik denk zeker dat de drempel voor het zogenoemde joyriden lager wordt ja. Het is natuurlijk veel makkelijker de auto even te pakken als je toch al mag rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:00

Maar je mag nog niet rijden in je eentje... Dus er verandert eigenlijk weinig, behalve dan misschien het feit dat je minder opvalt in het verkeer omdat je rijervaring hebt.

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:01

Rinske schreef:
Ik denk zeker dat de drempel voor het zogenoemde joyriden lager wordt ja. Het is natuurlijk veel makkelijker de auto even te pakken als je toch al mag rijden.

ja misschien wel, maar aan de andere kant mensen die nu joyriden, rijden dus zonder enige ervaring en zonder ooit les te hebben gehad. Een 17 die dalijk een keertje weggaat zonder begleider, die heeft al een rijopleiding gehad..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:35

Rinske schreef:

Waarom zou die drempel lager worden? Ik zie dat eigenlijk niet zo. Kun je iets meer omschrijven wat de theorie daar achter is?

Daarnaast: in Duitsland is het aantal ongelukken met jonge bestuurders afgenomen. In de praktijk lijkt het dus te werken :j

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:40

jeetje dan moet ik maar gaan werken :|
anders heb ik nooit genoeg geld voor lessen..

ik sta er wel achter, maar er moet wel goed worden gecontroleerd. zeker als je begeleider ook wel van pittig rijden houd, dan heb je natuurlijk kans dat je het verkeerd oppikt.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:40

Ik ken genoeg mensen die al jaren hun rijbewijs hebben, maar 0,0 ervaring hebben aangezien ze geen auto hebben en zodoende nooit op de weg komen.
Ze zouden begeleiders moeten verplichten een examen af te leggen voordat ze iemand mogen begeleiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:42

Dat vind ik inderdaad een mooi idee gabyfedde! Ja

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:43

En dan noemen we het 'rij-instructeur' :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:48

Huilen van het lachen

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 18:28

Huilen van het lachen ROFL

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 20:31

Ik ben het er niet mee eens. Wat is er nou mis mee om gewoon op je 18e je rijbewijs te halen.
En dan heb je een rijbewijs maar mag je niet eens zelfstandig de weg op, maar alleen met iemand met minimaal 10 jaar ervaring. Dan zou de lol er voor mij al af zijn. En ik vraag me af hoe ze dat willen controleren.

Petraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 23:37

Voor mij komt het precies goed uit, alleen ik zie het nut
er niet zo erg van in. Er zullen ook veel mensen zijn die niet
altijd met zo'n bijrijder kunnen rijden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 23:50

Ik vind het wel een goed plan. Als er minder verkeersdoden door vallen lijkt me dat alleen maar goed.

Iemand van 28 mag je toch wel enig verantwoordelijkheidsgevoel van verwachten. Dat zijn allemaal volwassenen waarvan je toch mag verwachten dat ze het hoofd erbij houden in het verkeer. Uitzonderingen op de regel houd je toch altijd.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 23:56

Als er daadwerkelijk veel en goede controles zijn is het waarschijnlijk wel een goed idee.

Maar ik vind het argument van het ervaring opdoen met een oudere naast zich een beetje onzin. Ja natuurlijk is het zo dat als je nog geen 18 bent je een ervaren bestuurder naast je moet hebben, maar dat verandert nog niets tov de 18 jarige die net hun rijbewijs halen. Die 18 jarige stappen zo achter het stuur zonder die ervaren persoon naast zich.

En dan is het dus de vraag hoeveel jongeren van 17 hun rijbewijs halen als je nu al om je heen hoort dat de meeste wat langer moeten wachten ivm de kosten. Hoeveel jongeren van 17 heb je dan met begeleiding?

Maartje1990 schreef:
Mij lijkt het wel een goed idee! want zo word er eerst onder begeleiding gereden en zijn kansen op ongelukken toch kleiner en krijgen ze tóch al meer gevoel en inzicht in het rijden. Want persoonlijk denk ik dat goed kunnen rijden vooral met ervaring te maken heeft en met het inschatten van gevaarlijke situaties ed. Voor mezelf maakt het trouwens niks meer uit Lachen

Even een quote erbij gepakt om mijn beredenering wat duidelijker te formuleren. Hier ga je er dus vanuit dat 'iedereen' op zijn 17de al in een auto stapt, iemand die op zijn 18de zijn rijbewijs haalt heeft hier namelijk helemaal niks aan Lachen die mag zo in de auto stappen.

Daarnaast, ervaring krijg je toch ook in je lesauto? Die dingen zijn er niet voor niks Lachen.

Zou je echt wat willen bereiken, dan zou je iedereen die net zijn rijbewijs heeft een bepaalde periode onder 'supervisie' moeten zetten eigenlijk.

Dus wat wil men bereiken: een jaar eerder in de auto om ervaring op te doen. Mijn advies: maak het dan ook aantrekkelijk om op jongere leeftijd al in de auto te stappen!

Waarom lag eigenlijk eerst de leeftijd op 18?

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 02:23

Nee ik vind dit geen goed idee. Jongeren zijn a een risicogroep, en ik denk dat deze zo alleen maar vergroot wordt. Laat ze nog een jaartje op hun brommer rondjagen. En dan pas achter een stuur laten kruipen.

Mensen die nu 16 a 17 zijn die staan nu vast te springen. Maar ik denk dat er een groot deel is van jongeren van deze leeftijd die nog niet "volwassen" genoeg zijn om al aan verkeer deel te nemen. En over het juiste verantwoordelijkheidsgevoel bezschikken. Om een veilig weg gebruiker te zijn.
En die worden heus niet serieuser en veiliger omdat er iemand naast zit met een rijbewijs. Want wat wil de bijrijder ingrijpen dan, als het mis gaat? Nou dan zit je daar dan en je kunt helemaal niets. Dus dat heeft geen enkele meerwaarde in mijn ogen. Ik denk echt dat hiermee het aantal ongelukken zal oplopen onder de jongeren.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 02:34

Ik zie het nut er niet van in, wat maakt dat jaartje langer wachten nou uit.

En hoe, wie en wat controleerd of er diegene dan wel met een "ervaren" chaffeur op pad gaan.
En wat is ervaren?
Ik ken genoeg mensen die al 10 jaar of langer hun rijbewijs hebben, en nog steeds super beroerd rijden (soms gevaarlijk zelfs). Moet dat dan het voorbeeld worden?

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 03:53

zeer goed! alleen jammergenoeg komt het alleen net iets te laat dan denk ik

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 05:19

Waarom gaat dat niet nu al in? Zij zijn groot en ik is klein!

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 06:50

Net als in België!
Mijn vriendin reed ook al lang voor haar 18e Lachen

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 07:24

Wat is het voordeel van begeleid rijden dan? De bijrijder kan niet ingrijpen?

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 10:29

Shadow0 schreef:
En dan noemen we het 'rij-instructeur' Haha!

Enig idee wat de opleiding tot rij-instructeur inhoudt? Is wel even iets anders dan een rij-examen waar iemand getest wordt op zijn/haar rijvaardigheid.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 10:37

patsur schreef:
Wat is het voordeel van begeleid rijden dan? De bijrijder kan niet ingrijpen?

Je kan aan tips alleen genoeg hebben. Als het alleen om die extra set pedalen gaat hadden ze mij ook gelijk mijn roze papiertje wel kunnen geven want die heeft de instructeur nooit gebruikt.

Mijn twee neven hebben van mij een inhaalcursus gehad op een 80 km weg, dat hadden ze beide tijdens de rijopleiding niet gehad. Ze gaan nu op een andere manier om zondagsrijders heen dan voorheen. (toen plakten ze op de bumper) Nu houden ze meer afstand voor een beter overzicht, schakelen een versnelling terug voor ze gaan en beoordelen de situatie duidelijk beter dan voorheen.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 14:57

Het lijkt mij fijn, ik ben nu al super bang om achter het stuur te moeten kruipen met rijles, ik vind het gewoon echt eng!

Natuurlijk zijn er mensen die industrieterreinen opgaan om alvast wat te oefenen, ik denk dat ik dit beter ook kan gaan proberen met mijn vader voordat ik dadelijk in tranen uitbarst naast mijn instructeur. Tong uitsteken

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 15:07

ze doen het precies op tijd!
in december 2009 wordt ik 17, dus 1 maandje wachten en ik mag dan al rijden Vork

beetje jammer dat je wel een begeleider nodig hebt..
en ook steeds dezelfde moet zijn
dus moet mamie/papie nog steeds tijd hebben Nagelbijten / Gniffelen
maar alsnog vind ik het wel goed..
zit ook al een jaar te zeggen dat ik 18 wil worden dat ik rijbewijs kan halen, en nu kan ik dat volgend jaar al Haha!