Mogelijk wijk in Marokkaanse stijl in Rotterdam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alet74

Re: Mogelijk wijk in Marokkaanse stijl in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 12:28

Jeetje, wat een reacties. Ik schrik wel een beetje van eigenlijk. Misschien ben ik naïef, misschien niet. Maar krijg bij dit soort onderwerpen vaak het gevoel dat veel mensen alleen maar napraten wat ze ergens hebben gehoord, maar het verder niet kunnen onderbouwen waarom het is zoals ze zeggen dat het is.
Natuurlijk zijn er allochtonen die overlast geven, maar er zijn evengoed en waarschijnlijk evenveel autochtonen die dit doen. Het zijn alleen de kwaden die de krant halen en dit soort nieuwtjes is vaak koren op de molen van .. Jammer vind ik dat.
En het is toch juist leuk als er zulke woningen gebouwd worden! Beetje afwisseling in de saaie straatbeelden!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 12:33

Volgens mij zijn er in Japan, Amerika en Turkije hele Nederlandse wijken. Dus waar doen we moeilijk over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 12:37

Anoeska schreef:
Volgens mij zijn er in Japan, Amerika en Turkije hele Nederlandse wijken. Dus waar doen we moeilijk over.

Idd, ik heb een jaar in Japan in het Holland Village gewoond en gewerkt Haha!
Gewoon lekker tussen de Hollanders waarmee ik uiteraard gewoon Nederlands sprak terwijl ik op geïmporteerde Friezen paarden reed op de bok van oer-Hollandse wagens Knipoog
en weet je wat...Japanners betaalde er ook nog voor om het te zien Tong uitsteken

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 12:42

Voor mensen hier staat het blijkbaar symbool voor de manier waarop we 'Marokkanen' en andere nieuwe Nederlanders 'faciliteren'... Dit zijn mensen die wel in Rotterdam of grotere steden wonen en blijkbaar te maken hebben met de 'problematiek' in hun dagelijkse leven.
Voor iedere vorm van erkenning of ruimte die aan, in dit geval, Marokkanen gegeven wordt zijn ze dan allerminst blij.

Ik vind Rotterdam sowieso een onprettige plek om te zijn, maar dat ligt wel breder dan alleen de enorme hoeveelheid nieuwe Nederlanders die daar wonen.

Nogmaals, misschien is het voor mij wel heel makkelijk om een openminded linkse rakker te zijn.... ik heb immers niet met die problematiek te maken.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 12:44

Ik woon ook in een achterstandswijk in amsterdam hoor, dus ik weet echt wel waar ik over praat.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 12:49

Lia_ schreef:
Anoeska schreef:

Idd, ik heb een jaar in Japan in het Holland Village gewoond en gewerkt Haha!
Gewoon lekker tussen de Hollanders waarmee ik uiteraard gewoon Nederlands sprak terwijl ik op geïmporteerde Friezen paarden reed op de bok van oer-Hollandse wagens Knipoog
en weet je wat...Japanners betaalde er ook nog voor om het te zien Tong uitsteken

Die Nederlanders deden echter niet aan scooterroof, vormden geen gangs, ontspoorden niet op grote schaal al vanaf het twaalfde levensjaar.... wat de oorzaak van de ellende is durf ik niet te zeggen; 'het opgroeien in probleemwijken en daardoor al als kind iedere dag het slechte voorbeeld krijgen?', 'verwarring tussen de twee culturen?', 'doordat je altijd verdacht wordt van bepaald gedrag, ga je je er op een gegeven moment ook schuldig aan maken? (zoals met vreemdgaan bijv.)'.....

Hoe het ook zij.... de problematiek moet aangepakt worden, maar de haat mag niet de pan uit groeien.... Dan is er nl gewoon weer een nieuwe zondebok gecreëerd, in de 2e wereld-oorlog waren het de joden, nu zijn de de Marokkanen.... hopelijk weten we nu wel beter...

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 12:49

@ Oomens: jij hebt het naar mijn idee goed begrepen! Wat worden er trouwens veel dingen aangehaald die volgens mij niets te maken hebben met marokkaanse architectuur. Wat zou het uitmaken als Nederlanders marokkaans gingen eten en mee zouden doen aan het suikerfeest? Niemand dwingt ze daar toch toe? En wat is nou dan eigenlijk 'onze eigen Nederlandse identiteit' wat steeds maar weer wordt aangehaald? Eten jullie nooit een Big Mac en kijken jullie nooit naar Amerikaanse programma's op tv? Nederland is veranderd. So be it, dat is allang gebeurd. Dus wat mij betreft mogen die Marokkaanse huizen er komen. Heel wat mooier dan die oerhollandse betonblokken die ze flats noemen.

(en de grenzen opengooien??? Volgens mij is dat allang niet meer zo hoor. Buitenlandse asielzoekers worden nu niet bepaald meer met open armen ontvangen hier in Nederland)
Laatst bijgewerkt door HELder op 17-12-08 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 12:51

Ninx schreef:
Die Nederlanders deden echter niet aan scooterroof, vormden geen gangs, ontspoorden niet op grote schaal al vanaf het twaalfde levensjaar.... wat de oorzaak van de ellende is durf ik niet te zeggen; 'het opgroeien in probleemwijken en daardoor al als kind iedere dag het slechte voorbeeld krijgen?', 'verwarring tussen de twee culturen?', 'doordat je altijd verdacht wordt van bepaald gedrag, ga je je er op een gegeven moment ook schuldig aan maken? (zoals met vreemdgaan bijv.)'.....

en wat heeft dat met architectuur te maken Verward

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 12:53

Lia_ schreef:
Ninx schreef:

en wat heeft dat met architectuur te maken Verward

Ik ben een ontzettende linkse rakker.... dus ik zal niet snel die kant op denken.

Ik geef echter aan dat men, die een andere gedachtengang volgt, vind dat wij (de Overheid) nieuwe bevolkingsgroepen te ruim faciliteren, terwijl we de misdragingen te weinig afstraffen.
Deze wijk, waar men alleen Marokkanen wil laten wonen (wat ik een slecht idee vind, gooi iedereen lekker door elkaar), is die mensen dan een doorn in het oog.
Dan gaat het hen om meer dan architectuur...

Ofwel: ik doe een wanhopige poging me even te verplaatsen in een iets 'rechtser' gedachtengoed waardoor alle opmerkingen over 'aanpassen' en 'grenzen dicht' ontstaan.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 12:59

Nergens staat dat er alleen Marokkanen zullen wonen!?
Ik denk dat er genoeg Nederlanders zijn die in zo'n huis zullen willen wonen. Ja

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 13:01

Nathalie schreef:
Nergens staat dat er alleen Marokkanen zullen wonen!?
Ik denk dat er genoeg Nederlanders zijn die in zo'n huis zullen willen wonen. Ja

Jij hebt gelijk, er stond dit:

Het is niet de bedoeling dat er alleen Marokkanen komen te wonen in de honderd woningen tellende wijk.

En ik las het woordje 'niet' niet...... beter, lekker door elkaar laten wonen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 13:03

Waar lees jij dat er alleen Marokkanen zullen gaan wonen Verward
Als je de wet zou kennen zou je weten dat het in NL verboden om wijken naar etnische afkomst te bevolken.
Een wijk bouwen en er alleen maar Marokkanen laten wonen kan dus stom weg niet....
Dit plan gaat simpelweg wel over architectuur en nergens anders over.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 13:06

Lia_ schreef:
Waar lees jij dat er alleen Marokkanen zullen gaan wonen Verward
Als je de wet zou kennen zou je weten dat het in NL verboden om wijken naar etnische afkomst te bevolken.
Een wijk bouwen en er alleen maar Marokkanen laten wonen kan dus stom weg niet....
Dit plan gaat simpelweg wel over architectuur en nergens anders over.

Doe nu niet zo defensief en lees mijn gehele posts, en ook even het gedeelte waarin ik aangeef dat ik 'verkeerd' heb gelezen.....

Dit plan gaat idd over architectuur en over niets anders.... I would know, ik heb ervoor gestudeerd.
Men vroeg zich echter af waar al die rechtse sympathieën vandaan kwamen.... ik deed een wanhopige poging daar wat licht op te gooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 13:17

eh...bedoel niet offensief??? Clown
Ik lees namelijk niets defensiefs in mijn post....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 13:22

Lia_ schreef:
eh...bedoel niet offensief??? Clown
Ik lees namelijk niets defensiefs in mijn post....

Nee, dat bedoel ik niet....
Wellicht heb ik je 'toon' verkeerd geïnterpreteerd.... in dat geval mijn excuses.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 13:27

Ok, dan moet je me even helpen..
Waar ben ik verdedigend in mijn post?
(even voor de goede orde, defensief= verdedigend en offensief= aanvallend)

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 13:29

Wat is het sbs-niveau toch hoog in dit topic...verontrustend.

Sommige mensen schijnen te lezen dat er een wijk speciaal voor Marokkanen in Rotterdam wordt gebouwd...

Ik ken genoeg woonwijken met buitenlandse architectuur; Griekse stijl, Toscaanse stijl, Meditteraanse stijl... noem maar op!

Maar nu staat er Marokkaanse stijl en schiet iedereen in shock. Slaat echt helemaal nergens op.
Marakech is een prachtige stad in Marokko met geweldige architectuur. Ik zou het als een aanwinst zien voor de stad.

Het zal zeker niet veranderen in een Marokkaanse wijk, en als er al Marokkanen komen te wonen dan zijn dit toch echt goed geïntegreerde mensen anders kun je geen huis aanschaffen.

Storm in een glas bekrompen water Knipoog

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 13:34

Het wordt steeds gekker...

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 13:41

hoe ik het hier ervaar in rotterdam?

ik ga hier savonds niet alleen de straat op.. dat zegt wel genoeg lijkt mij Knipoog

als ik hier overdag de over straat loop dan word ik van iedere straathoek na gefloten.. soms ook achtervolgd door van die jochies op een fiets.. als ik niet reageer ben ik een k*prutsmuts en wat al niet meer..
ik woon tegen over een schoolplein.. school is voor 90% zwart/licht getint.. blanke kinderen zijn op 1 hand te tellen.. geregeld ruzie en dan is het vaak 10 marokkaanse kinderen tegen 1 blank jongetje.. heel raar.. Clown
verder lopen hier de hele dag door hangjongeren (licht getint en zwart).. als die ruzie hebben met elkaar worden er messen getrokken en staan ze met z'n allen tegen over elkaar op het schoolplein.. overal in de straat hangen camera's

en dan heb ik het over een wijk die vroeger echt een elite buurt was.. maar daar is nu heel weinig van te zien

in de winkelstraat waar ik werk (5 minuten van mijn huis af) rijd politie af en aan.. dan weer een overval, dan weer ruzie..steekpartij.. allemaal orde vd dag..

mijn vriend en ik willen hier heeeeeeel graag weg.. mijn vriend is hier opgegroeit en heeft de wijk echt zien verslechteren.. ik woon hier nog maar een jaar
maar we kunnen hier niet weg omdat we nog geen huis kunnen kopen.. ivm de credietskrises... en een huis huren in rotterdam is erg moeilijk.. want je weet nooit waar je terrecht komt want er zijn wijken waar het nog veeeeeel erger is dan hier..

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 13:46

Ja, eigenlijk moet je je ook niet weg laten terroriseren. De politie moet die reljochies gewoon keihard aanpakken.

Ontopic: Ik vind het echt té belachelijk. En ja, omdat het om marokkanen gaat. Laat ze eerst maar een zich aan onze Nederlandse regels/wetten houden en dan zien we wel weer verder..

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 13:48

Uppojono schreef:
Ja, eigenlijk moet je je ook niet weg laten terroriseren. De politie moet die reljochies gewoon keihard aanpakken.

Ontopic: Ik vind het echt té belachelijk. En ja, omdat het om marokkanen gaat. Laat ze eerst maar een zich aan onze Nederlandse regels/wetten houden en dan zien we wel weer verder..

ja en DAT doen ze dus niet.. dat durven ze niet..

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 13:49

Goed gezegd Nuage (moest erg lachen om je SBS-niveau)! Over al die Zweedse huizen heb ik nog nooit een mensen horen klagen.
Met het woord 'marokkaans' slaan tegenwoordig veel mensen op tilt. Er zijn wel dingen te noemen waarmee je dat kunt verklaren (tot op zekere hoogte), maar dat rechtvaardigt geen uitdrukkingen als 'terug naar eigen land'. Veel problemen met bijvoorbeeld jongeren hebben te maken met taal- en leerachterstanden als ik het goed onthouden heb. Via de thuissituatie moet men veel meer de vinger aan de pols houden denk ik. (allochtoon en autochtoon)

LimaMambo, kan me wel voorstellen dat je dan niet meer objectief 'het geheel' kunt bekijken. Ik snap jouw uitspraak 'dat durven ze niet' trouwens niet, hoe bedoel je dat? En ik zou dat 'ze' achterwege laten, generaliseren is niet zo aardig! Haha!
Laatst bijgewerkt door Alet74 op 17-12-08 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 13:50

Der zijn in zat landen ook een "klein" stukje Nederland. Dus snap wel dat dit er ook komt.
Daar wonen ook verwilderde Nederlanders of gaan daar heen op vakantie Knipoog

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 13:50

Hebben jullie wel eens gekeken hoe prachtig de Marokkaanse architectuur is?
ik wil wel in zo een huis wonen hoor! Beter dan alle standaard rijtjeshuizen hier in Nederland!

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 13:52

sarabande schreef:
Mijn hemel het gaat over architectuur en vervolgens moeten de grenzen al dicht.
Wat een bange mensen zijn er toch

helemaal mee eens.
ik vind de reactie's hier heel erg sneu om te lezen.

ik vind het ook juist mooi om eens een andere stijl van huizen te zien, lijkt mij echt prachtig een wijk in marokkaanse stijl.