'Zwakbegaafd en opgesloten' ( ZEMBLA 14 dec.)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoos

Re: 'Zwakbegaafd en opgesloten' ( ZEMBLA 14 dec.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 21:51

randalinpony schreef:
Citaat:
Wij hebben hier trouwens ook een crisis opvangplaats, een jaar geleden werd hier een jongetje van 10 geplaatst tussen de 50+ omdat er geen plek is. Te gek voor woorden.

Ik ken iemand die in de crisishulpverlening werkt, die een acuut geval ergens buiten haar provincie moest plaatsen, dichterbij kon niet.
Bleek te gaan om een paar blokhutten op een bungalowpark. Het bed dat het kind toegewezen kreeg was nog smerig en onopgemaakt van het vorige kind. Lijkt een heel fijn welkom...

Voor mijn gevoel kun je zulke kinderen dan net zo goed in een kartonnen doos voor de VenD steken. Is altijd plaats...

Het klinkt niet echt fijn inderdaad, alleen lastig te beoordelen vanaf buiten

Mopske08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 21:53

bij ons op het werk ook enorm volzet! wij staan soms met 2 voor 33 mensen. Het is te doen, maar het is wel zwaar.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 18:42

de zorg zit heel ingewikkeld in elkaar en door alle bezuinigingen wordt het nog veel en veel ingewikkelder.
het vervelende is dat je als 'buitenstaander' weinig recht van spreken hebt, de client moet het zelf aangeven of hij zorg wil te ja of te nee. shadow zei het al: dan zitten ze te diep in hun ziekte...

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 21:41

dat is niet helemaal waar hoor, als er een maatregel is, zeker bij jonge kinderen is het geen kwestie van willen, maar van moeten. Plaats wekelijks kindertjes uit huis waarvan zowel ouders als kinderen verzetten

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 21:47

Maar dat is weer een heel andere situatie, benangelique gaat over opname in de psychiatrie terwijl psychiatrie patienten vaak zelf niet kunnen aangeven logisch ook. Kinderen hebben weinig te zeggen over uithuisplaatsing, kan alleen maar een situatie bedenken dat ze zelf hun ouders aangeven. Maar als de sociale dienst daar staat is het vaak door de loyaliteitsbanden toch weer dat ze niet meer willen.

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 10:42

Ik ben werkzaam als teamleider van een crisisopvang in de lvg doelgroep, voor kinderen van 8 tot 14 jr.
Wij zijn gelukkig een stand alone pand ergens in een dorp zuidholland.
Er worden max 9 kinderen opgenomen voor 6wkn.Bezetting overdag 2 groepsleiders in de avond 3.Ben mij ervan bewust dat dit een luxe is.
Maar blijf hier voor knokken is goed voor de kinderen die het in crisis toch al zo moeilijk hebben.

ZZP is mooi gebracht .....maar gewoon een ordinaire bezuinigings maatregel. Ik heb ze ook ingevuld maar met die verstande dat ik heb gekeken hoe zou deze client zich staande houden in de maatschappij zonder begeleiding......
krijg je toch een hogere score sglvg zou echt op 5 uitmoeten komen.

En verdomme kan me echt opwinden .....dat er op formatie wordt gekort veiligheid van personeel vind ik essentieel in deze tak van sport.

Als teamleider zou ik dat ook niet accepteren en mij echt erin vastbijten .

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 10:44

Zitten jullie toevallig in het klooster in Leiden? (ook onderdeel van De Bruggen) Ik heb nog ge CFB't met een paar vanuit Leiden

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 11:00

Ik werk zelf ook met deze doelgroep..
Er komt steeds minder geld en wij mogen het idd met minder mensen gaan opknappen.
Agressie komt regelmatig voor, niet alleen de agressie naar medebewoners maar ook naar leiding toe.
Ook fixeren komt regelmatig voor helaas. Begrijp niet hoe de minister het voor zich ziet?
Wanneer er nog minder mensen op de groepen komen, hoe moet je dan gaan fixeren als het uit de hand loopt. Geloof me een client krijg je echt niet alleen gefixeerd en rustig als deze zwart voor de ogen ziet.
Wij proberen het altijd te draaien door te praten e.d. met minder mensen op de groep, is hier geen tijd meer voor. De separeer gebruiken wij godzijdank bijna nooit, de clienten leven met zijn allen in een groep en zo willen wij dat graag ook houden.
Als er idd weer beknibbeld gaat worden op geld, dan zie ik het somber in.
Dan wordt het weer de hokjes aanpak. Ieder op zijn kamer omdat er de tijd en de mogelijkheden niet voor zijn om de clienten dat te geven waar ze echt behoeften aan hebben.
Baal er ontzettend van, want ik ben hulpverlener geworden om de mensen te helpen, ze meer mogelijkheden te bieden en klaar te maken voor de maatschappij. Niet om ze weg te stoppen op hun kamer omdat het werken met deze clienten van hogeraf onmogelijk wordt gemaakt.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 22:12

ik zal morgen eens navragen op mijn werk, waar die regel van de sepereer precies vandaan komt. Enige wat IK weet, is dat we he niet niet mogen gebruiken omdat hij vanaf alle kanten inzichtelijk moet zijn.

Ik werk op een behandelgroep met kids van 6 tot 12 jaar en wij staan 1 op 4, dat is de regelgeving en meer kids op 1 hulpverlener moet je ook niet hebben.

waventy: hoe bedoel je met draaien zodat een client geen woedeuitbarsting krijgt?
is dat echt gedrag proberen te buigen voor zover mogelijk of conflicten vermijden d.m.v toegeven?
als je merkt dat een client aan het opbouwen is en je een woedeuitbarsting ziet aankomen kan je er ook voor kiezen om het op een geschikt moment voor jou te laten gebeuren. Tenminste, zo ben ik gewend om te werken... eruit moet die spanning toch..

trouwens, laatste punt: sepereren en laten zitten vind ik echt niet kunnen, dat gebeurt bij mij op de groep ook niet. dat vind ik echt belachelijk, niet kunnen en héél onveilig voor de kids!

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 07:51

je hebt woede uitbarstingen en woede uitbarstingen he, bij de ene kan je de spanning af laten vloeien dmv communicatie, bij de ander bouwt het dan alleen maar op. Dit is bij elk individu anders.

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 15:43

@milo,
Door het te draaien bedoel ik mee, dat de jongeren op dat moment niet grijpt naar geweld of noodmedicatie zoals oxazepam maar het met praten kan oplossen. Zo werken wij met deze doelgroep of op deze groep.
Hoezo een separeer onveilig? Bij ons zitten de muren en grond vol met zachtmateriaal, en er is 24/24 camerabewaking. Niet onveiliger dan op hun kamer eerder veiliger.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 17:36

De separeer moet een veilige plek zijn om rustig te worden, voelt dat niet zo voor je clienten, pak je het toch verkeerd aan, hetzelfde geld met fixatie/CFB

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 11:31

Vanuit het perspectief van een kind is en blijft een separeer onveilig alle communicatie wordt stilgelegd .....dialoog moet uitgangspunt blijven .

Ik werk dan wel in een open setting het huis staat midden in het centrum gebruiken zelden CFB moet ook wel zeggen dat wij goed kijken wie we opnemen.Jongeren met een besloten indicatie nemen wij niet op .

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 11:43

Eigenlijk heb je helemaal gelijk, het kind doet een appel (en bij die kinderen is dat helaas door agressie mede door opvoedingsgeschiedenis) en word niet responsief op gereageerd want hij gaat in de separeer. Zo leert hij nog meer dat hij geen verwachtingen heeft tegenover het gedrag van andere, en dat de wereld onbeheersbaar is. Puur theoretisch toch... Is ook het enige dat ik ken.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 17:58

Ik ben voor kinderen ook niet voor een separeer. Ik zou eerder fixatie (langer) toepassen (denk bv aan het vlindertje, speciaal voor kinderen en dan heb je veel contact met het kind) maar dit verschilt per groep natuurlijk.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 18:44

sommige kinderen zijn meer gebaat bij een separeer dan een fixatie. zij worden alleen maar bozer als je ze vastpakt, op welke wijze dan ook.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 19:26

Dat zeg ik toch ook in mijn bericht. Dat het ook verschilt per kind (of groep) waar je zit

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 19:27

dat zeg ik ook niet LFJ.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 19:39

Ik heb de uitzendig ook gezien en vond het ook schrijnend, zeker vanuit humane oogpunten

Maar tegelijkertijd vroeg ik me ook wel af hoeveel zorg gerechtvaardigd is. Als iemand zo bloed-agressief is dat er weinig anders op zit dan een soort permanente begeleiding van 1 of 2 personen, is dat 'rechtvaardig' richting de zorg/maatschappij, puur kijkend naar de kosten die het met zich meebrengt?

Hele moeilijke kwesties zijn dit...

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 19:40

Is dat niet hetzelfde voor iemand die erg veel zorg nodig heeft, bv een kankerpatient?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 19:41

die agressie is niet omdat ze het leuk vinden of omdat ze anderen willen dwarsbomen, maar omdat ze een handicap hebben.
de zorg die zij nodig hebben is dus wel degelijk gerechtvaardigd, hoeveel mensen er ook nodig zijn voor de begeleiding.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 19:44

LaFunkyJazz schreef:
Is dat niet hetzelfde voor iemand die erg veel zorg nodig heeft, bv een kankerpatient?

Dat is toch vaak een tijdelijk situatie, dit is in veel gevallen 'levenslang'

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik zou ook absoluut niet weten hoe het anders moet/kan, maar ik vroeg het me wel af bij het zien de de docu.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 19:46

Laten we iets anders nemen dan, een nierpatient? diabeet?
Het is een handicap, iedereen kan een kind krijgen die zoiets heeft, of iemand kan zo worden door een ongeluk. Rechtvaardig voor de maatschappij? Zeker. Rechtvaardig voor de persoon zelf? Zeker niet.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 19:47

benangelique schreef:
die agressie is niet omdat ze het leuk vinden of omdat ze anderen willen dwarsbomen, maar omdat ze een handicap hebben.
de zorg die zij nodig hebben is dus wel degelijk gerechtvaardigd, hoeveel mensen er ook nodig zijn voor de begeleiding.

Dat begrijp ik heel goed.
Ik weet dat er in de zorg ook afwegingen worden gemaakt tot in welke mate peperdure levensverlengde (dus niet reddende) behandelingen tegen bijv kanker gerechtvaardigd zijn.
Tegen dat licht gezien vroeg ik mij dit gewoon af bij het zien van de uitzending.

Maar nogmaals, van mij mag het, maar hoe moet het allemaal gefinancierd worden??

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 19:49

Dat is ook wat ik het meest schokkend vond in de uitzending.
Wat is de kwaliteit van leven met zo'n handicap en bijbehorende maatregelen (dus opsluiting voor vele uren).
Het liefst zou je willen dat je iets kon doen waardoor deze mensen minder agressief waren en daardoor meer kwaliteit van leven konden krijgen.