Reclame "iedere 20 seconden sterft er een kind"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Flabbergast

Re: Reclame "iedere 20 seconden sterft er een kind"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 11:43

Ik denk eerder dat er iets structureel veranderd moet worden in de sóórt hulp wat we geven. Nederland (en andere landen) stort maar en stort maar, en het eigenlijke percentage wat ook echt besteed wordt aan hulp zal dramatisch weinig zijn.
Dan kun je beter investeren in ménsen die daar gaan helpen, en daar het zelfde geld insteken, want dan kan er ook echt wat gebeuren. Maar de regering vind het wel makkelijk zo, Nederland stort, en staat zo bekend als klein landje wat een van de grootste aandelen in ontwikkelingshulp heeft.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 11:51

Zelfde toch als met Unicef, ik ergerde me afgelopen zaterdag daar zo aan! (dat ze er reclame voor maken oke ...)
Ik zat het Junior Songfestival te kijken, wat in Cyprus werd gehouden, nu kwamen ze dus met die reclame over geen schoon drinkwater. Als we dan gingen stemmen ging het geld naar Unicef.

Me broek zakte echt letterlijk af (stemmen doen we toch al niet zo snel, maar toch). Gaan ze even geld vragen voor Unicef, terwijl het Noorden van Cyprus geen water heeft!!! Dat kan dan toch ook niet? Alsof we hier een reclame maken voor water en Groningen en Friesland, of wat anders, geen water tot zijn beschikking heeft.
Echt, daar moeten ze ook eens bij na denken, voordat ze ergens reclame voor maken, geld voor willen krijgen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:00

Het is schrijnend wat er gebeurd in de armere landen. Echter, ik geef niks aan Afrika. Ik hou zelf mijn centen in mijn zak. Ik ben het er mee eens dat wij in Nederland niks te klagen hebben, schoon water, een kachel die brand, goede mediche zorg, hobbies, auto's, files, alles is welvaart..

ik ben het er ook mee eens dat de meeste mensen in de bevolking van afrika niks kunnen doen aan deze problemen..

Maar als ik dan een aantal maanden terug hoor dat een groep vrijwillige christelijke vrouwen verkracht word in Kenya, dan denk ik bij mezelf: Verrot maar!!

Kan je zeggen dat het niet de hele bevolking is die slecht is, helemaal mee eens!! Maar zo lang er groeperingen zijn die zich niet anders als zo primitief kunnen gedragen en er niks aan gedaan word, zie ik geen noodzaak om ze te helpen daar.

Noem me egoistisch, noem me keihard, val wat mij betreft met zijn allen over mijn uitspraken, maar dit is hoe ik er over denk Lachen

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:02

Ja, daarvan ben ik ook erg geschrokken, Tallie Ho. Alleen - die mannen, die verkrachten niet alleen blanke vrouwen, maar ook de lokale bevolking... ik heb dan toch het gevoel dat ik die moet helpen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:05

ja,verschrikkelijk dat soort mannen...........ik schrok ook van dat bericht

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:06

Ik zie liever dat geld wat men stort word gebruikt voor het aanpakken van al die vuile rotzakken daar! Pak het gespuis van de regeringen aan! Geef die lui geen cent. Maar zo ver komt men nooit..

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:07

Snoevie schreef:
ja,verschrikkelijk dat soort mannen...........ik schrok ook van dat bericht

Ja, je bent een half jaar aan het wachten op nieuws of je wel of geen hiv hebt opgelopen.. Je zal precies door de verkeerde gepakt zijn zeg! Ik had dan liever dood geweest als in deze angst zitten..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:19

nou dood...........nee dat niet,maar wellicht dat ik dat wel zou zeggen als er na een half jaar uitkomt dat je idd HIV hebt

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:32

De vreselijke ervaring zelf, brr.. Dan nog de angst.. Ik persoonlijk zou dan liever dood zijn, maar goed, dat is ook mijn mening..

We dwalen echter af..

Ik geef overigens wel aan astmafonds, kanker onderzoek, dierenbescherming, hart enz.. Het is geen berg geld, maar wel iets Lachen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:35

ik geef momenteel alleen aan een opvang tehuis voor aids en leucosekatten in Nederland........en ik ben daar geweest om te zien hoe het geld gebruikt word.

maar nee ik geef niet zo snel aan andere doelen,omdat er van het geld toch vaak haast niks terecht komt daar waar het echt nodig is

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:37

Ik heb de doelen specifiek geselecteerd op dat ze zorgen dat het geld daar terecht komt waar het nodig is. Ik geef aan TEAR fund, Dorcas, ZOA Vluchtelingenzorg (en daar collecteer ik ook 1x per jaar voor), FAST Romania (daar werkt een vriendin van me en komt dus heel direct aan) en een aantal andere doelen in de directere omgeving.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:38

Netje schreef:
Ok, dus dat wij vervuilen is allemaal prima, maar 'daarginds' moeten ze dat maar niet hebben, want anders wordt het wel errug lastig voor ons. Wat een egoïsme !

Nee, dat wij zo vervuilen is al een mega probleem en "we" kunnen dit probleem al niet handelen. Er is zoveel wat er niet klopt in de wereld en ik denk dat we niet alles ineens aan kunnen pakken en je moet dus ergens beginnen en het lijkt me niet zinvol om weer een derdewereld economie te creëren waarvan we bij voorbaat weten dat mensen dan misschien geen honger hebben maar wel heel veel ander problemen waar mensen ook niet gelukkiger worden. Een maatschappij waar mensen niet meer doodgaan van de honger maar zelfmoord plegen door ellende die ze niet aankunnen, sterven door ongelijkheid en criminaliteit.
Dus eerst zien hoe we die problemen oplossen zodat we dat in de nieuwe economiën misschien een beetje voor kunnen zijn.
Laten de wereldleiders maar een beginnen de olie los te laten en ruimte te bieden voor nieuwe brandstoffen, er zijn veel goedkopere en schonere alternatieven voor handen die ze tegenhouden puur uit economisch en machts belang, en dan vooral de inkomsten.
Hierin zie ik meer mogelijkheden om de wereld beter te maken, en uiteindelijk profiteren de mensen in de derde wereld landen op termijn ook mee.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:40

Wel heel gemakkelijk gezegd Tavanta... dus het lijden in de Derde Wereld moet maar doorgaan tot wij misschien, ooit, nog eens, in een verre toekomst, zo aardig zijn om een oplossing te bedenken voor het klimaatprobleem en die oplossing dan ook nog eens uitvoeren?
Dan duurt het nog jaaaaaren voor ze er daar iets van merken dat er hier iets veranderd is... en zijn er dus alweer miljoenen moeders hun kinderen verloren.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:52

Met eten, drinken en condooms heb je het derde wereld probleem niet opgelost, en kinderen sterven niet alleen daar, wat denk je van de "tweede" wereld landen daar sterven ook veel kinderen op straat en in sloppewijken.

Ok, ondanks mijn hier geschreven theoriën geef ik ook aan bepaalde doelen, vind ook niet dat ze maar aan hun lot moeten worden over gelaten maar ik denk wel dat de echte oplossing niet hier uit voort komt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:05

Snoevie schreef:
ik vind ook dat er wel hulp moet blijven gaan naar 3de wereld landen hoor!

Maar hóe dan?
Ik zou die mensen ook willen helpen, maar zie eigenlijk niet in hoe je ze echt kan helpen. Er zijn zó veel problemen die zorgen dat veel hulp dus niet "helpt".
Er gaat zó veel geld heen, maar zien we ondertussen (veel) verschil? hiv, schoon drinkwater, oorlog, voedsel te kort, medicijnen, opleidingen etc etc en dan nog zoveel mensen daar die tegen werken en er zelf slechts rijker van willen worden.
Er sterven daar veel mensen, maar er worden er ook onwijs veel geboren... wat het probleem groter maakt als ze wél blijven leven om het maar even bot te zeggen... want dan heb je nog meer voedsel, water etc nodig.
Hoe kún je helpen?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:14

ja dat weet ik zelf ook niet zo goed!
want helemaal 'niets' doen is ook niet juist,maar wat er wel goed is weet ik niet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:20

Snoevie schreef:
ja dat weet ik zelf ook niet zo goed!
want helemaal 'niets' doen is ook niet juist,maar wat er wel goed is weet ik niet.

Ik weet niet wat beter is.
Iets doen wat toch niet helpt is imo slechts voor je eigen geweten....

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:21

ja dat is zo,maarja om de mensen die wel goedwillend zijn aan hun lot over te laten?tja...........nee ik ben meestal best wel hard in deze zaken,maar dat vind ik ook niet goed.

al weet ik ook niet echt wat wel het juiste is

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:22

Ik denk dat iedereen die hier iets post het erg vind wat daar met de individuele mens gebeurd. Maar je ziet nou eenmaal het grote plaatje. En daar is iets goed mis mee. Daar geld heen sturen is naar mijn mening dwijlen met de kraan open. Ook mijn “harde” mening is dat ze het lekker zelf mogen uitzoeken.

En het is niet alleen de schuld van onze voorvaderen. Wij hebben vele continenten “geplunderd”, maar op één of andere manier zijn de meeste kolonisch er gewoon bovenop gekomen of hebben er zelf van geprofiteerd, maar met afrika is het helemaal mis gegaan. Met de hutu’s en de tutsi’s kun je inderdaad echt ons aanwijzen als schuldige en misschien doet shell het nog steeds. \
Maar om maar even een voorbeeld te geven: slavernij is geen uitvinding van ons westernaren. Maar toen wij aankwamen bij de afrikaanse kust gaven de afrikanen aan dat zij als handelswaar slaven konen aanbieden. Dat wij dat hebben aangenomen is natuurlijk niet goed, vanuit het huidige standpunt uit, maar vroeger was het gewoon handel.

Daarnaast is het in die landen gewoon nog ieder voor zich en dat kun je niet veranderen, vooral wij buitenstaanders niet. De mentaliteit moet daar veranderen, maar naar mijn mening is die (natuurlijk niet bij alle mensen daar!!!!) niet veranderd sinds de tijd dat wij daar slaven kochten. Totdat dat veranderd is, blijft het dwijlen met de kraan open.

Nogmaals dat wil niet zeggen dat ik het niet erg vind wat daar gebeurd, maar we maken het volgensmij alleen maar erger. Wat we wel kunnen doen? Ik heb werkelijk geen idee.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:32

Ik denk weleens dat de beste oplossing is om onze (de westerse hulpgeving) handen uit Afrika weg te trekken. Volledig bedoel ik dan. Ze zullen erg diep vallen denk ik, maar ik ben ervan overtuigd dat ze er beter zullen uitkomen. Het volk zou niet anders kunnen dan in opstand te komen en te zorgen voor hun eigen inkomen en welvaart, in plaats van te leunen op de hulpverlening die er toch nooit genoeg zal zijn. Ze hebben zo'n ontzettend rijk land onder hun voeten en laten het gewoon leegzuigen door anderen.

Want nu word over het algemeen een schrikbewind met bijhorende dictatuur gevoerd, terwijl wij de ellende net genoeg opkuisen (met vele miljoenen euro's/dollars) om de mensen in leven te houden.

(Dit is zonder emoties gezien natuurlijk, het feit dat in mijn situatie duizenden/miljoenen mensen zouden doodgaan is in menselijk opzicht bijna niet verdraagbaar).

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:54

Zit inderdaad wel wat in dat "wij" misschien zelf juist hun tegen houden om beter te worden doordat we ze "helpen"..

Daarbij is het ook nog een groot politiek spel, waar we wel van weten, maar niet precies hoe.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:55

heerlijk hoe half bokt meteen op de kast zit door mij opmerkingen

wat ik met mijn opmerkingen bedoel is dat we het hier ook allemaal niet op orde hebben..
mensen moeten zicht scheel betalen aan van alles en nog wat.. er word steeds meer van ons ingepikt..
in NL zijn er ook mensen die geen nagel hebben om aan hun reet te krabben..

nee eerst de arme mensen in arme landen helpen.. Huilen van het lachen de arme mensen hier komen op een 2e plaats..

hoe belachelijk is het om belasting te betalen over giften aan goede doelen?? terwijl er over al het geld hier al 3 dubbel belasting is betaald!
die opmerking van mijn eigen risico.. IK kan dat (nog) betalen.. maar mensen die zowat geen geld hebben en elk dubbeltje moeten omdraaien NIET!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 14:00

Ik denk overigens dat er wel regelmatig onderzocht wordt wat de ontwikkelingshulp voor uitwerking heeft.
Individueel? Als je ziet hoeveel individuen er daar met dezelfde problemen worstelen, is de hulp(vraag) niet meer individueel te noemen.
Dweilen spel je met ei.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 14:13

LimaMambo schreef:
heerlijk hoe half bokt meteen op de kast zit door mij opmerkingen

wat ik met mijn opmerkingen bedoel is dat we het hier ook allemaal niet op orde hebben..
mensen moeten zicht scheel betalen aan van alles en nog wat.. er word steeds meer van ons ingepikt..
in NL zijn er ook mensen die geen nagel hebben om aan hun reet te krabben..

nee eerst de arme mensen in arme landen helpen.. Huilen van het lachen de arme mensen hier komen op een 2e plaats..

hoe belachelijk is het om belasting te betalen over giften aan goede doelen?? terwijl er over al het geld hier al 3 dubbel belasting is betaald!
die opmerking van mijn eigen risico.. IK kan dat (nog) betalen.. maar mensen die zowat geen geld hebben en elk dubbeltje moeten omdraaien NIET!

Die arme mensen in Nederland hebben nog altijd veel meer dan de gemiddelde 'arme mens' in Afrika. En er wordt wél gezorgd voor onze 'armen'. Het is geen vetpot om in de bijstand te zitten of net iets daarboven te verdienen, maar er zijn wel veel regelingen in Nederland om het hen makkelijker te maken, door kwijtscheldingen, extraatjes, bijzondere bijstand bij bijvoorbeeld een verhuizing, kapotte wasmachine oid.
Ik vind dat geen armoede. Natuurlijk is het armoede in vergelijking met Jan Modaal, maar die leeft dan toch best luxe hoor (ik zie mijzelf momenteel ook als Jan(neke) Modaal en ik heb het echt niet slecht. Ook heb ik onder het minimum geleefd en dat was niet leuk, maar arm was ik toch ook niet hoor).

Belasting over giften? Ik heb daar nog nooit van gehoord. Wel dat je giften kan aftrekken van de belasting, maar das andersom he?

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 14:27

Sorry, ik zit ook in de Bijstand........... Bloos
Maar ik vind dat je onze situatie niet mag vergelijken met de Derde wereld landen............... Haha!

Tuurlijk hebben wij het duizend keer beter als zij............
maar IK woon in Nederland en niet in Afrika!!
In Afrika was ik allang dood geweest....................... Huilen