Zwarte piet racistisch?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska

Re: Zwarte piet racistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:33

ZIjn we nou echt allemaal simpel ofzo? Zwart van de schoorsteen? Dat slaat toch helemaal nergens op. Iedereen snapt dat het van oudsher gewoon slaven zijn die een blanke man moeten helpen bij z'n zware klusjes. Wel een tikje racistisch.

Maar dat maak tegenwoordig helemaal niets meer uit, net als bij jodenkoeken is elke racistische context er al lang vanaf. Dus we hoeven echt geen gekleurde pieten te gaan maken.

Maar om nou allemaal te gaan doen alsof we niet begrijpen wat er met een reeks zwarte mensen die achter een blanke man aan lopen bedoeld wordt, lijkt me ook weer een beetje suf. Allemaal roepen dat het door een schoorsteen komt, dan zijn we daar ook weer vanaf.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:35

tja dat is nu eenmaal ook een verhaal wat verteld word.
als dat racistisch word gevonden..........het is maar net welk verhaal je gelooft zegmaar
en waarom moet dat nu nergens op slaan?dan zou je ook zo kunnen zien dat geen van alle verhalen ergens op slaat.

trouwens,de meeste mensen genieten gewoon van een gezellige tijd zonder erover na te denken waarom sint wit is en piet zwart

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:37

maar dát is precies wat kinderen geloven : komt door de schoorsteen.
tuurlijk alle volwassenen weten dat het niet zo is, zullen dat weten.
maar het blijft een nederlandse traditie, tegenwoordig is ook alles discriminerend....

Ik vind ook dat mensen met een donkere huidskleur kunnen beseffen dat het daar niet om draait. het gaat om de gezelligheid.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:37

Het is gewoon een nieuw verhaal, als het slavengedoe eraf is waarom blijven betrekken. Kindjes zoveel zoveel zoveel jaar geleden was de sint een heel stoute man en nu nog. Want de leuke zwarte pieten vinden alles helemaal niet leuk en zijn slaven. Dan zijn mensen die minderwaardig zijn. Dit beter dan?
Waarom zijn de elfjes dan blank, ja meisje het overmeesteren van blanke slavens vinden mensen minder erg.
Er zijn meer volksverhalen met helpers waarom dat zo een probleem van maken.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:39

tja volgens sommigen moet dat dus zo verteld worden want anders is het nog meer racistisch.

gelukkig maken de meeste mensen er wel een gezellig feest van.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:41

Even helemaal afgezien van het feit dat ze nu zeggen dat zwarte piet zwart van het roet is:

Zwarte piet en sinterklaas is een mix tussen iets christelijks en een germaanse traditie (verhaal om kinderen bang te maken? Vork ).
In die traditie komt komt Odin overgevlogen op zijn witte zesbenige paard en zijn 2 raven Hugin en Mugin gingen van huis tot huis om te kijken of er stoute kindern waren die hij mee kon nemen of zo iets.
Het bovenstaande kan iets afwijken, maar waar het om gaat dat de zwarte piet niet perse van de slaven af komt, maar een mix is tussen de heilige uit die tijd (was het toch?) en odin. Om het christendom dragender te maken voor ons heidenen Vork

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:43

Ik vind het echt nergens over gaan. Nederland overdrijft weer eens net als met de negerzoenen toen (en die blijf ik gewoon stug NEGERzoenen noemen hoor Knipoog ) Wij Nederlanders zeuren toch ook niet over BLANKE vla, ik kan er alleen maar trots op zijn hoor Haha!

xPassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:46

Ik heb niks tegen allochtonen, maar in mijn beleving is het heel simpel.
Je komt in Nederland wonen dus je past je ook maar aan aan onze tradities, bevalt het je niet? Ga dan lekker terug naar je eigen land.
Je hoeft het feest niet mee te vieren maar ik vind wel dat je het maar moet accepteren.
Hoor je iemand klagen over het suikerfeest enz?

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:47

xPassion schreef:
Je komt in Nederland wonen dus je past je ook maar aan aan onze tradities, bevalt het je niet? Ga dan lekker terug naar je eigen land.
Je hoeft het feest niet mee te vieren maar ik vind wel dat je het maar moet accepteren.

en wat als je hier wordt geboren ...

ik ook hoor, mag dan officieel niet meer zo heten, het staat nog in mijn eigen woordenboek...
nou eigenlijk, ik voel me slecht iedere keer als er BLANKE vla wordt gezegt. ik voel me daarbij rot en aangesproken Clown

edit: de quotes kloppend maken
Laatst bijgewerkt door _Yasmine_ op 18-11-08 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

levine

xPassion schreef:

hehe Afgod

lesilla

manishdra schreef:
Even helemaal afgezien van het feit dat ze nu zeggen dat zwarte piet zwart van het roet is:

Zwarte piet en sinterklaas is een mix tussen iets christelijks en een germaanse traditie (verhaal om kinderen bang te maken? Vork ).
In die traditie komt komt Odin overgevlogen op zijn witte zesbenige paard en zijn 2 raven Hugin en Mugin gingen van huis tot huis om te kijken of er stoute kindern waren die hij mee kon nemen of zo iets.
Het bovenstaande kan iets afwijken, maar waar het om gaat dat de zwarte piet niet perse van de slaven af komt, maar een mix is tussen de heilige uit die tijd (was het toch?) en odin. Om het christendom dragender te maken voor ons heidenen Vork

Kan wel kloppen denk ik, in finland is er ook een verhaal dat de kerstman stoute kinderen opeet Nagelbijten / Gniffelen

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:49

xPassion schreef:

Helemaal mee eens.
En daarnaast wat al eerder is gezegd, je kunt kinderen een hoop wijs maken. Dus Zwarte Piet is gewoon zwart van de schoorsteen. Wij volwassenen weten dat dit anders is, maar dat hoeven die kinderen niet te weten. En zolang ze het niet weten is het imo opzicht gewoon goed en gewoon doorgaan met de traditie. Bloos

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:51

ik snap best wat ze bedoelen maar 'HUN' komen in ons land

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:51

xPassion schreef:

Ja helemaal eens..

ik ben totaal niet racistisch, maar ik heb wel gelezen in de knack dat een bepaalde groep allochtonen een uur willen afspreken waarop alleen moslimvrouwen mogen gaan zwemmen in een openbaar zwembad... Lips are sealed

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:53

[quote\]ik ben totaal niet racistisch, maar ik heb wel gelezen in de knack dat een bepaalde groep allochtonen een uur willen afspreken waarop alleen moslimvrouwen mogen gaan zwemmen in een openbaar zwembad... Lips are sealed[/quote]

Hamer

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:54

sjeeemig zoek een rustige vijver Vork

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:56

Maar dat is het net, het zijn niet de mensen met een andere huidskleur die klagen. Het zijn mensen die een probleem maken om niks. Ik woon in een heel multiculturele buurt, en hier spelen ze gewoon piet. Heb zelfs buiten internet nooit problemen over gehoord...

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:58

Anoeska schreef:
ZIjn we nou echt allemaal simpel ofzo? Zwart van de schoorsteen? Dat slaat toch helemaal nergens op. Iedereen snapt dat het van oudsher gewoon slaven zijn die een blanke man moeten helpen bij z'n zware klusjes. Wel een tikje racistisch.

Maar dat maak tegenwoordig helemaal niets meer uit, net als bij jodenkoeken is elke racistische context er al lang vanaf. Dus we hoeven echt geen gekleurde pieten te gaan maken.

Maar om nou allemaal te gaan doen alsof we niet begrijpen wat er met een reeks zwarte mensen die achter een blanke man aan lopen bedoeld wordt, lijkt me ook weer een beetje suf. Allemaal roepen dat het door een schoorsteen komt, dan zijn we daar ook weer vanaf.

HALLO we hebben het hier over kinderen ja. Die leggen de link niet dat het ooit slaven waren geweest. Dat wij er later als volwassenen er anders over denken daar draait het niet om. De huidige maatschappij vind negerzoenen al racistisch, ik bedoel maar.

Ik zei het toevallig vandeweek tegen mn vader en die antwoordde ook met: de schoorsteen. Toen ik vroeg naar de kerstman zeiden we beide tegelijk; omdat de zwarte pieten het schoon hebben gemaakt blijft de kerstman schoon Huilen van het lachen

Feit blijft gewoon (en nee nu niet gaan zeiken) niemand weet hoe en wat precies, aangezien de mensen die er toen die tijd leefden er niet meer zijn. En het dus niet meer kunnen navertellen.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 23:21

Zwarte piet is zwarte piet so what ?

BTW mijn broertje is er vanavond achtergekomen dat sinterklaar nep is, o wat was hij boos Bloos

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 23:23

Ik vind het een beetje een doorgeslagen discussie onderwerp. Het is een traditie en de pieten worden als heel leuk en als kindervriend gezien. Daarnaast woonde ik op Curacao, waar alle bevolking als slaaf is aangekomen en die vieren zelf ook Sinterklaas. Ik had het er toevalliog laatst over met een Antilliaan wat hij daarvan vond, en die denkt er helemaal niet over na. Het gaat erom dat de kinderen een leuke tijd beleven, en zwarte piet wordt als lolbroek en acrobaat gezien, niet als 'slaaf' van Sinterklaas.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 23:27

Dapy schreef:
Zwarte piet is zwarte piet so what ?

BTW mijn broertje is er vanavond achtergekomen dat sinterklaar nep is, o wat was hij boos Bloos

verder offtopic. hoe kwam die erachter ??
wel erg vervelend zo vlak voor sinterklaas

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 07:26

och dapy dat is rot net zo voor sinterklaas!

Noah2006 de meeste mensen maken ook helemaal geen probleem van zwarte piet idd zoals jouw voorbeeld van de antilliaan.

en las ik nou iets over een apart zwemuurtje voor moslimvrouwen?
oh alsjeblieft hoe ver kan je doorslaan zeg........

Immetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 08:13

xPassion schreef:

Helemaal meeeens Knipoog

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 13:36

Tja nederland moest multicultureel zijn? Dan zijn dit de gevolgen.
Ik vind het ronduit schandalig en zeker de reactie van Anoeska. Ontzettend kortzichtig en jammer dat er geen inlevingsvermogen in kinderen getoond kan worden... Zegt overigens meer over de mensen die daarover zeiken dan over de traditie zelf!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 14:18

Dat mag je vinden. Maar ik vind het eerder kortzichtig om als volwassenen vol te houden dat zwarte piet zwart is door de schoorsteen. Als je eenmaal niet meer gelooft, kan het geen kwaad je een beetje te verdiepen in de oorsprong van onze tradities.

En ik heb ook duidelijk aangegeven dat het helemaal niet nodig is om ook maar iets aan te passen aan onze tradities, omdat het elke discriminerende bijbetekenis al is verloren.