Melding maken van roken - wel of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wel of niet?

Ja
43 (32%)
Nee
89 (67%)

Totaal aantal stemmen: 132

dingetje

Re: Melding maken van roken - wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 15:49

katiavl schreef:
Vind het eerder erg dat het normaal is dat je jou werknemers blootstelt aan klasse a gevaren.

En dan er zijn weinig die klagen, dat is puur psychologisch te verklaren.

Ik vind dat waneer je in de horeca wilt werken, je ook maar op de koop toe moet nemen dat er gerookt wordt...
Nou ja... tot 1 juli 2008 dan. En dan moet ik zeggen dat ik tot deze datum heel normaal vond dat werknemers in de horeca daar aan blootgesteld werden en als je dat niet bevalt moet je niet achter de bar gaan staan maar op kantoor gaan werken oid.

Maargoed.. waar hebben we het over. Roken is "verboden".

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 15:52

dingetje schreef:
katiavl schreef:
Vind het eerder erg dat het normaal is dat je jou werknemers blootstelt aan klasse a gevaren.

Ik vind dat waneer je in de horeca wilt werken, je ook maar op de koop toe moet nemen dat er gerookt wordt...
Nou ja... tot 1 juli 2008 dan. En dan moet ik zeggen dat ik tot deze datum heel normaal vond dat werknemers in de horeca daar aan blootgesteld werden en als je dat niet bevalt moet je niet achter de bar gaan staan maar op kantoor gaan werken oid.

Maargoed.. waar hebben we het over. Roken is "verboden".

Erg dat mensen moeten wijken voor een zwaar giftig verslavend goedje volgens jou, rare wereld leven we toch in...

PtriesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 15:53

katiavl schreef:

9 van de 10x zijn de kleine kroegjes / bruine cafés eenmanszaken en is er dus geen personeel.
Ik zou het gewoon een schappelijke oplossing vinden om het rookverbod aan te passen, zoals dat bijv. ook in Duitsland gebeurd is.
Op die manier kan een (kleine) ondernemer zelf ervoor kiezen of hij wel/geen rookverbod wil.
En als zo'n ondernemer dan personeel aanneemt, dan weet het personeel van tevoren dat er gerookt wordt en is het dus een vrije keuze die iemand kan maken.
De mensen die een probleem mee hebben dat er gerookt wordt, kunnen er dan gewoon voor kiezen om naar een andere gelegenheid te gaan waar niet gerookt wordt, want die blijven er dan ook zat over.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 15:55

Och, bij ons in de dorpskroeg wordt er ook volop gerookt. Er staan asbakken op de bar, en er is een heuse rookpot waar iedereen die rookt wat in stopt om de boete van te betalen.
Sja, het was voorheen ook zo. Ik zal niet zo kinderachtig zijn om dit te gaan verlinken

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 15:55

Zou het niet doen, hou niet zo van kinderachtig geklik.

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:00

Ptries schreef:
katiavl schreef:

9 van de 10x zijn de kleine kroegjes / bruine cafés eenmanszaken en is er dus geen personeel.
Ik zou het gewoon een schappelijke oplossing vinden om het rookverbod aan te passen, zoals dat bijv. ook in Duitsland gebeurd is.
Op die manier kan een (kleine) ondernemer zelf ervoor kiezen of hij wel/geen rookverbod wil.
En als zo'n ondernemer dan personeel aanneemt, dan weet het personeel van tevoren dat er gerookt wordt en is het dus een vrije keuze die iemand kan maken.
De mensen die een probleem mee hebben dat er gerookt wordt, kunnen er dan gewoon voor kiezen om naar een andere gelegenheid te gaan waar niet gerookt wordt, want die blijven er dan ook zat over.

Helemaal mee eens!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:09

Quellian schreef:

Dus als jij iemand ergens in ziet breken dan bel je niet de politie. En als iemand doorrijd na een aanrijding onthoud jij niet zijn kenteken...

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:10

Dat is geen kinderachtig geklik.... maar heel wat anders.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:36

Ik zou het wel melden, regels zijn regels, en als de cafébaas blijkbaar te laks in om de rokende klanten buiten te werken, moet hij maar de gevolgen dragen (mag een grote boete voor mij).

Helaas worden de rokers zelf niet gestraft in het systeem, dat zou ik nog veel beter vinden!

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:49

Tellie schreef:
Nee, ik zou er zelf heen gaan. Clown

Ja ik ook, om te roken dan weliswaar hé haha.. Haha!

Hier is het in veel kroegen gewoon 2 euro in de pot en je kan volop roken. als ze een boete krijgen word het van de pot betaald.

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:52

Vjestagirl schreef:
Quellian schreef:

Dus als jij iemand ergens in ziet breken dan bel je niet de politie. En als iemand doorrijd na een aanrijding onthoud jij niet zijn kenteken...

Dat vind ik echt geen vergelijking. dat is gewoon echt strafbaar, iemand is al z'n spulletjes kwijt of iemand heeft lichamelijk letsel ( ik hoor je nu al denken 'als ik die kroeg inga krijg ik ook lichamelijk letsel door dat gerook' ) nou ga dan die kroeg niet in.

ik vind dat er al meer dan genoeg rekening word gehouden met nietrokers. dat je in een restaurant niet mag roken, oké kan ik begrip voor opbrengen. ook voor sportkantines,schoolpleinen dat soort dingen. maar een discotheek of een kroeg?!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:59

Silvaantje schreef:
Vjestagirl schreef:

Dat vind ik echt geen vergelijking. dat is gewoon echt strafbaar, iemand is al z'n spulletjes kwijt of iemand heeft lichamelijk letsel ( ik hoor je nu al denken 'als ik die kroeg inga krijg ik ook lichamelijk letsel door dat gerook' ) nou ga dan die kroeg niet in.

ik vind dat er al meer dan genoeg rekening word gehouden met nietrokers. dat je in een restaurant niet mag roken, oké kan ik begrip voor opbrengen. ook voor sportkantines,schoolpleinen dat soort dingen. maar een discotheek of een kroeg?!

Goed, dan het slopen van een boshokje of verkeersborden. Niemand letsel, niemand zijn spullen kwijt.

En ik hoor gewoon die kroeg in te kunnen want je mag er niet roken. JIJ hebt de smerige gewoonte dus JIJ hoort te zorgen dat een ander daar geen last van heeft. Net zo goed als dat je in de bus en de trein je muziek zachter zet. Zie het voorbeeld van stront smijten.

Ik vind dat er nogsteeds te weinig rekening wordt gehouden met niet rokers. Nu staat iedereen voor de deur, waardoor ik nogsteeds door die vieze walm heen moet. Jij kiest er zelf voor om een smerige gewoonte te hebben, en ik snap niet dat we daar niet met zijn allen maar rekening mee moeten houden.

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:01

@Vjestagirl: Jij bent wel héél erg fel tegen roken. Het lijkt bijna een misdaad!

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:10

Vjestagirl: dus al iemand jou in je auto inhaalt, en diegene rijdt te hard, schrijf je dan ook gelijk zijn kenteken op en bel je dan ook de politie???

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:11

Quellian schreef:

Ik hou niet zo van kinderachtige kroegbazen die zonodig het rookverbod moeten overtreden.

En de daarbij komende oneerlijke concurrentie tegenover de kroegbazen die zich wel netjes aan het verbod houden.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:15

Ik hoor inderdaad meer over rookpotten, een paar euro erin en je mag de hele avond roken, maar als je het niet doet moet je eruit.

Als er nog vollop gerookt wordt vind ik wel dat daar iets gezegt van moet worden, het is aan de kroegbazen wat ze ermee doen, mensen eruit gooien of het toestaan. De rookpotten zien veel kroegbazen ook als oplossing.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:17

dingetje schreef:
@Vjestagirl: Jij bent wel héél erg fel tegen roken. Het lijkt bijna een misdaad!

Nee hoor. Maar ik vind gewoon dat je moet zorgen dat een ander geen last heeft van jouw gewoontes. Zo zet je je muziek zachter in winkels en het openbaar vervoer, zorg je dat je kinderen niet een hele winkel overhoop trekken en verschoon je ze niet midden in het zicht, als je paard op straat poept stap je af en schuif je het in de berm, rij je rechts als dat kan en haal je ook niemand links in, ruim je je spullen achter je kont op in huis, en maak je schoon wat je vies hebt gemaakt. En dat is allemaal heel erg normaal, maar als het op roken aan komt dan moeten we ineens allemaal begrip hebben want 'ik ben verslaafd'. Volgens mij is dat de omgekeerde wereld...

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:21

Vjestagirl schreef:
dingetje schreef:

Nee hoor. Maar ik vind gewoon dat je moet zorgen dat een ander geen last heeft van jouw gewoontes. Zo zet je je muziek zachter in winkels en het openbaar vervoer, zorg je dat je kinderen niet een hele winkel overhoop trekken en verschoon je ze niet midden in het zicht, als je paard op straat poept stap je af en schuif je het in de berm, rij je rechts als dat kan en haal je ook niemand links in, ruim je je spullen achter je kont op in huis, en maak je schoon wat je vies hebt gemaakt. En dat is allemaal heel erg normaal, maar als het op roken aan komt dan moeten we ineens allemaal begrip hebben want 'ik ben verslaafd'. Volgens mij is dat de omgekeerde wereld...

Precies maar om er REGELS voor op de stellen vind ik ver gaan...
Zo geldt dat ook voor het roken.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:22

dingetje schreef:
Vjestagirl schreef:

Precies maar om er REGELS voor op de stellen vind ik ver gaan...
Zo geldt dat ook voor het roken.

Al die andere dingen zijn niet schadelijk voor je gezondheid, maar roken wel... En daarom vind ik het prima dat er regels voor komen. Er sterven ook zat mensen door meeroken.

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:24

Nog even en je mag in je eigen huis niet meer roken. Stel dat je bezoek krijgt oid.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:26

dingetje schreef:
Nog even en je mag in je eigen huis niet meer roken. Stel dat je bezoek krijgt oid.

Dat is je persoonlijke levenssfeer. Dat moet je zelf weten.

Maar ik zou het bijvoorbeeld ook niet erg vinden als je binnen een straal van 3 meter om de deur van gebouwen heen niet mag roken (wat in Amerika al zo is) zodat je niet alsnog door de rook heen hoeft... om maar iets te noemen.

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:27

Vjestagirl schreef:
dingetje schreef:

Oh ja? En stel, je bent deurwaarder? Of taxateur? Dan heb je geen rookvrije werkplek meer.

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:27

dingetje schreef:

Nouja dat is onzin natuurlijk.
Hier gaat het om een maatschappelijk probleem, en wat je in je eigen huis doet met je zelf weten (zolang het niet strafbaar is natuurlijk)
En de regels omtrend het rookverbod zijn er nu eenmaal dus daar dien je je aan te houden. In andere landen zoals Ierland gaat het toch ook goed? Ik heb daar niemand zien roken, en het was nog steeds erg druk in de kroegen. Waarom doen wij Nederlands dan zo moeilijk.. zucht

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:28

dingetje schreef:
Vjestagirl schreef:

Oh ja? En stel, je bent deurwaarder? Of taxateur? Dan heb je geen rookvrije werkplek meer.

Haha waar gaat dit heen, slechte vergelijking!
Als je deurwaarder of taxateur bent kom je in iemand anders persoonlijke omgeving, en daar zul je heus niet lang aanwezig zijn.

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:29

Bij wijze van spreken bedoelde ik natuurlijk.....