'Linkshandige mensen zijn vaker onzeker'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Manonx

Re: 'Linkshandige mensen zijn vaker onzeker'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 23:57

dit is grappig het klopt wel!

een paar vriendinnen van mij zijn links en die maken echt overal lijstjes van Lachen

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 13:49

Linkshandige mensen zijn vaker zenuwachtig en onzeker over hun acties, dan rechtshandigen. Dat blijkt uit een studie van Britse wetenschappers.

Na afloop bleek dat linkshandige deelnemers zich veel vaker herkenden in stellingen zoals 'Ik ben vaak bang om fouten te maken' en 'Het doet me pijn als andere mensen kritiek op me hebben, of me een standje geven'.

"Linkshandigen hebben meer de neiging tot zenuwachtigheid als ze iets gaan doen", zegt hoofdonderzoekster Lynn Wright deze week in het wetenschappelijke tijdschrift New Scientist. "Rechtshandigen beginnen vaker gewoon aan iets."

De resultaten van het onderzoek kunnen volgens Wright dan ook niet worden gebruikt om iemands persoonlijkheid te voorspellen, maar geven vooral inzicht in de verschillende manieren waarop linkshandige en rechtshandige mensen emoties verwerken.

Wright - die zelf ook linkshandig is - gelooft dat de meeste linkshandigen al vroeg leren omgaan met hun neiging tot onzekerheid. "Ze houden er meestal van om lijstjes te maken en dingen op te schrijven om hun stress te verzachten", zegt ze. "

Dat zijn dus echt allemaal punten waarin ik mij zelf herken Lachen Wat grappig dat dat er echt zo uit komt Lachen

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 00:12

hmmz, nou gelukkig herken ik mezelf en mijn vriend hier niet in (zijn beide links).

Zenuwachtig ben ik amper, ik zie wel wat er gebeurd en zelfs het lijstje van de boodschappen raak ik kwijt laat staan dat ik iets op moet schrijven om de 'stress te verzachten'..

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 12:30

Ik ken 3 mensen die links handig zijn, en alle 3 alles behalve onzeker,..
Eerder enorm overheersend.
Ach ja die onderzoeken altijd.

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 14:48

grappig zeg. ik ben ook linkshandig en ik herken mezeld er ook in.
Ben vrij onzeker en zenuwachtig als ik iets moet gaan doen

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 22:22

Ik ben zelf linkshandig en herken ook heel veel van mezelf in die punten!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 01:47

Vriendlief en ik zijn allebei linkspoten Huilen van het lachen

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 01:59

Ik ben hardstikke rechtshandig, lins ben ik behoorlijk onhandig.
Wat mij wel opvalt is dat creatieve mensen en acteurs vaak linkshandig zijn.

Viootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:08

Ik ben eerder dominant als onzeker, en ik vergeet eerder dingen dan dat ik lijstjes maak!
Mm.. ben wel linkshandig..wat denken jullie ben ik wel normaal? Haha! Vork

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:17

Ik herken mezelf er heel erg in. (ben ook linkshandig) Ik ken eigenlijk geen mensen die net zulke grote zenuwpezen zijn als ik ben. Heb ik zeker alleen rechtshandige kennissen Haha!
(ik ben ook nog eens heel onhandig wat ik altijd wijt aan mijn linkshandigheid, maar dat is niet onderzocht?)

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 19:50

Wisten jullie trouwens ook dat obbamma de 5e linkshandige president is!? Ergens zijn linkshandigen mischien dus wel slimmer! Tong uitsteken

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 12:37

Ik ben in principe linkshandig maar met sporten (balsporten) ben ik rechtshandig (komt door hockey). Een boterham smeer ik met links maar zodra er mes en vork aan te pas komt, snij en smeer ik gewoon met rechts. Lepelen doe ik dan weer links.
Sommige punten uit het onderzoek zijn wel herkenbaar maar ik definieer mijzelf er niet met 100% mee.
Mijn moeder is zowel links- als rechtshandig. Vroeger mocht je niet met links schrijven en moest ze dus met rechts schrijven. Haar linker- en rechterhandschrift zijn ook vrijwel identiek dus welke hersenhelft is er dan dominant?

Majax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 00:28

Frouk schreef:
Linkshandige mensen zijn vaker zenuwachtig en onzeker over hun acties, dan rechtshandigen. Dat blijkt uit een studie van Britse wetenschappers.

Na afloop bleek dat linkshandige deelnemers zich veel vaker herkenden in stellingen zoals 'Ik ben vaak bang om fouten te maken' en 'Het doet me pijn als andere mensen kritiek op me hebben, of me een standje geven'.

"Linkshandigen hebben meer de neiging tot zenuwachtigheid als ze iets gaan doen", zegt hoofdonderzoekster Lynn Wright deze week in het wetenschappelijke tijdschrift New Scientist. "Rechtshandigen beginnen vaker gewoon aan iets."

De resultaten van het onderzoek kunnen volgens Wright dan ook niet worden gebruikt om iemands persoonlijkheid te voorspellen, maar geven vooral inzicht in de verschillende manieren waarop linkshandige en rechtshandige mensen emoties verwerken.

Wright - die zelf ook linkshandig is - gelooft dat de meeste linkshandigen al vroeg leren omgaan met hun neiging tot onzekerheid. "Ze houden er meestal van om lijstjes te maken en dingen op te schrijven om hun stress te verzachten", zegt ze. "

Dat zijn dus echt allemaal punten waarin ik mij zelf herken Lachen Wat grappig dat dat er echt zo uit komt Lachen

Dit heb ik ook heel erg, ben zelf ook links. Vooral die lijstjes. Grappig

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 00:38

Ik ben rechts,, maar hier herken ik me toch echt wel in hoor, ik maak ook lijstjes, ben bij tijden ook onzeker en zenuwachtig

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 00:40

Ik herken mezelf er ook in, ben links.

Al heb ik mezelf wel over een aantal dingen weten te zetten zoals bang voor kritiek, standjes en onzeker over dingen, denk ik dat het diep van binnen nog altijd zal blijven.

En het lijstjes maken he. Haha!

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 20:18

Ik herken me er wel in, maar ik ben rechts...
en met die lijstjes, doe ik niet Lachen

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 14:57

Ja in de lijstjes herken ik mijzelf wel. Als ik iets belangrijks moet doen maak ik een briefje zodat ik het niet vergeet.