moet het even kwijt (over de zorg)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: moet het even kwijt (over de zorg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 20:20

Ik moet ook zeggen dat er ook personeel rondloopt waarvan ik denk: zoek aub een ander beroep!
Die laten rustig een bewoner een uur op de wc zitten omdat ze die vergeten zijn en de bewoner mocht niet bellen! Boos!
Kan gebeuren, maar dan zou je je toch ontzettend l*llig voelen lijkt mij... nee hoor. Hadden ze geen last van.
Vieze luiers op de kamer laten liggen ipv in de aparte prullenbak te doen. Als een bewoner belt met de vraag of ze hulp kan krijgen voor naar het toilet zeggen ze vrolijk: u heeft een luier om, doe het daar maar in! Boos!
Maar voor koffiedrinken hebben ze wel alle tijd.... 15 minuten pauze wordt altijd 25 minuten.
Dus het is niet altijd de schuld van de overheids bezuinigingen... er lopen ook een hoop mensen rond die niet voor de zorg geschikt zijn.
Daar mogen de bazen ook een stuk strenger in worden en harder gaan optreden. Blijf mij erover verbazen hoeveel de hogere hand het pikt...
De goede mensen krijgen geen vast contract meer en worden als eerste wegbezuinigd. Terwijl wij aan een aantal slechte werknemers vastzitten helaas....
Bovendien kunnen de goede mensen weer vrij snel aan een baan komen, de slechte niet (en ja... je moet ze toch doorbetalen totdat ze iets nieuws hebben gevonden en dat lukt niet. Dus worden ze maar gehouden).

Hier worden alle bewoners op tijd uit bed gehaald, gewassen en op tijd een ontbijt. Maar voor de extra dingen is geen tijd meer. Wij hebben een prachtige badkamer met een ligbad, maar er is geen tijd meer voor om ze luxe te badderen... Zonde!
En als een bewoner wordt vergeten, heeft dat niets te maken met tijdnood... maar met de verzorgster die haar taak verzuimd.
Maar voor de extra dingen is geen tijd meer helaas.... geen lange gesprekken meer, niet gezellig even op de kamer zitten, nee niets meer.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 20:22

Welshcobfan schreef:
Maar voor de extra dingen is geen tijd meer helaas.... geen lange gesprekken meer, niet gezellig even op de kamer zitten, nee niets meer.

Dat is jammer, daarom denk ik ook dat het heel goed is dat oa het rode kruis vrijwilligers heeft diegezellig een ochtendje in de week bij de oudjes op visite gaan. hebben jullie ook wel is vrijwilligers die dat soort werk doen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 20:28

Ja Lachen pa en ma zijn beide vrijwilliger (ben de enige die daar betaald werk doet Nagelbijten / Gniffelen) en zo zijn er in totaal 20. Belangrijkste taak: de koffieochtenden verzorgen. Dus ze kunnen dagelijks contact hebben, maar het is ondoendelijk om voor alle 60 bewoners mensen te vinden.
Familie moet ook meer naar voren stappen vind ik. Schrijnend om te zien hoe weinig sommigen heen gaan! Ja ik zie ze wel altijd weer als hun vader of moeder dood is gegaan... maar dan valt er wat te halen (plat gezegd... maar de realiteit is vaak wel zo hebben wij helaas gemerkt bij 1 op de 10).
Het gemis van eigen kinderen kan geen vrijwilliger tegen op...

1 demente man zei tegen zijn zoon: (toen ik zei: leuk dat uw zoon er is!) je bent er alleen maar om mij te verhuizen naar die kamer zodat jullie weten dat ik goed zit en dan hoeven jullie niet meer langs te komen zeker!
Hij bleek gelijk te hebben.... Zijn zoon stuurt hem geld toe, maar verder komt hij 2 keer per jaar langs. Hij heeft het te druk met zijn eigen leven, maar beseft niet dat pa dementer word en zeker niet jonger!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 20:34

Ja idd, je ziet ze alleen met evt de verjaardag en een enkele keer met kerst. En vaak zijn dat dan ook nog eens de mensen met de grootste mond. Vooral als er iets misgaat natuurlijk. Ze komen nooit maar weten alles.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 20:36

pfff das inderdaad niet leuk om mee te maken.

Ik ga dan zelf naar een "oudje" toe die zelf geen kinderen heeft.
Nu probeer ik ook zo veel mogelijk bij mn oma langs te gaan (streven is 1 keer per week) maar helaas is dat niet echt haalbaar omdat Oma altijd de hort op is (en gelukkig maar).

Soms krijg ik haar 2 weken lang niet te pakken, dan bel ik de hele familie af om te vragen of iemand haar heeft gesproken. Als niemand eigenlijk weet hoe het met Oma gaat, dan ga ik toch wel heel snel de sleutel van oma halen en bij haar langs.

En dan kom ik elke keer weer tot de conclusie dat de afwas van smorgens er nog staat en de brievenbus leeg is, het bed opgemaakt is en de was te drogen hangt.

Ik vind het ook niet kunnen dat mensen niet bij hun ouders op visite gaan (want blijkbaar is de band goed genoeg om wel geld op te sturen, bij heftige familie ruzies ishet natuurlijk een ander verhaal). En je hoeft echt niet elke week de de deur plat te lopen, maar zeker in de grote gezinnen van vroeger, daar moet het toch mogelijk zijn dat er elke week iemand langs komt?
dan hoef je maar 1 keer in de zoveel weken (5 weken als je 4 broers/zussen hebt)....

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 20:37

even een stipje, goed topic, maar de helft ervaar ik anders.....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 20:39

Dat zijn de mensen die alleen heen gaan voor hun eigen gemoedsrust... en eigenlijk niet komen voor pa of ma.
En ik ken gevallen waarvan ik er alle begrip voor heb, omdat pa en ma hun leven tot een hel had gemaakt. Maar die kwamen helemaal niet meer en dat snap ik. Maar dat je maar 1 of 2 keer per jaar komt Verward nee... en wel vooraan staan als er iets te halen valt als pa en ma dood zijn. En dan maar huilen van 'ach wat gaan wij haar missen'' Verzorging was een keer lichtelijk geirriteert door zo'n schijnvoorstelling en zei: had je maar bij het leven haar moeten bezoeken... nu heeft ze er niets meer aan!

Man had zelf zijn leven vergalt, geen contact meer met vrienden en familie. Met als gevolg... de verzorging die de kist voortduwde. Toen heb ik even een traantje weggepinkt omdat het zo raar voelde dat de verzorging de taak van de familie overneemt... ook al had hij het zelf ernaar gemaakt... maar toch... voelde raar...

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 20:47

minkie schreef:
even een stipje, goed topic, maar de helft ervaar ik anders.....

Vanuit de kant van de verzorging, of als patient/client/bewoner

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 21:00

Ik ervaar dit ook anders. Werk zelf in de zorg, welliswaar niet in een verpleeg- of verzorgingshuis waar de meeste verhalen hier op gebaseerd lijken te zijn. Ik ken echter genoeg mensen die daar wel werken.
Zorg is voor mij ook iets wat je er zelf in stopt en inderdaad, niet iedereen is een goede verpleegkundige maar denken zelf dat ze dit wel zijn. Het vak van verpleegkundige moet je aanspreken en liggen, je moet er een uitdaging in zien. Ik vind het een heel mooi beroep en kan er genoeg van mezelf in kwijt. Ook ik ben het niet altijd eens met de beslissingen die van hogerhand worden genomen en de bezuinigingen die vaak het gevolg zijn, maar mijn ervaring is wel dat de zorg er niet om veranderd. Jij bent als verpleegkundige nog altijd verantwoordelijk voor de zorg die je levert en op het moment dat je je realiseert dat je die niet meer kunt leveren om wat voor reden dan ook, dan ben ook jij degene die aan de bel moet trekken. Het probleem van 'ons verpleegkundigen' is dat we wel altijd meteen beginnen te roepen (en vaak achter de rug van een ander om), maar nooit iets concreets doen. En tja, als jij constateert dat je collega z'n werk niet goed doet, moet je 'm daarop aanspreken en niet je ogen sluiten of met je andere collega's erover praten. Zo iemand hoort niet thuis in de zorg. Dat er personeelstekorten zijn in verpleeg- en verzorgingshuizen is al langer bekend. Wil je daar iets tegen doen zul je als beroepsgroep moeten samenspannen en dat is iets wat wij als verpleegkundigen eigenlijk nooit doen. Als het aan de overheid ligt is er nooit geld, maar als wel met z'n allen de kont tegen de krib gooien omdat het mensenlevens gaat kosten, dan komen ze vanzelf over de brug. Ondertussen moeten we niet klagen, maar onze patiënten zo goed als mogelijk blijven verzorgen. Waar mensen werken, worden helaas ook fouten gemaakt. Rest mij nog te zeggen dat ik mij soms blijf verbazen over de buitengewone brutaliteit van patiënten en familieleden die ik soms tegenkom. Tegenwoordig heeft iedereen zijn woordje klaar en denkt men soms dat het ziekenhuis een hotel is, men vergeet echter dat er mensenlevens worden gered en dat ze niet de enige zijn die op zorg wachten. En nee, wij drinken echt niet de hele dag koffie zoals vaak wordt gedacht!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 21:22

Die brutaliteit herken ik ook zeker van familieleden én bewoners. Kom je niet alleen in een ziekenhuis tegen, maar ook absoluut in verzorgingshuizen. Mensen zijn wonderlijke wezens Lachen

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 23:58

Ik loop zelf stage op een zorgboerderij. Werk dus met mensen met een handicap. Veel daarvan wonen in zorghuizen. Maar soms kom ik dingen tegen... Cliënten die een leeg brooddoosje mee krijgen, of gewoon geel beleg op het brood. Billen die niet goed schoongemaakt zijn, niet gewassen etc. Vind dit erg zonde, want merk dat mijn cliënten er last van hebben!

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 00:12

bij ons is het gelukkig heel anders..ik ben medewerkster meerzorg in een verpleeghuis bij bijzondere zorg (ex-psychiatrische patiënten) ik ben dus aangenomen puur om de mensen te verwennen. om met ze te wandelen. een praatje te maken. eens een keer mee uit eten te nemen. bios, stad, museum of wat dan ook. spelletje te doen, beauty-middagje etc. etc. het is de mooiste baan die ik ooit gehad heb. ben gek met de mensen. de verzorgenden maken er ook tijd voor, voor dat extra beetje aandacht en bij ons kan dat dus ook, gelukkig.
vind het heel triest om te lezen hoe het er meestal aan toe gaat.....

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 07:39

Kannie wat een mooie baan heb jij en wat zullen de mensen blij met jou zijn.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:25

klinkt als een super baan Kannie!
Wilde dat ze hier ook maar zo'n persoon in dienst namen voor de 'extra aandacht'.

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 18:41

Ik werk zelf in de zorg, als VZIG in een verpleeghuis. Ja de werkdruk ervaar ik wel en daar wordt het ook zeker niet leuker op. Ook niet door de invoering van de ZZP.
Maar ik heb nog nooit meegemaakt dat er mensen een pyama dag ofd. hebben. Iedereen wordt keurig gewassen en uiterlijk half 11 is iedereen er wel uit.

Citaat:
Ouderen zitten tegenwoordig in een kamertje van 3 bij 3 en worden 1 x in de week gewassen.
Zo wil je je vader of moeder die altijd hard gewerkt heeft toch niet tot zijn of haar einde laten komen???!!!
Over moet bezuinigd worden of er lopen op de werkvloer mensen die geen hart hebben voor de medemens maar verplicht zijn te solliciteren en in de zorg worden aangenomen wegens tekorten.
Resultaat koffie drinken en roken is belangrijker dan wassen en de helpende hand bieden.

En dat er jan en alleman wordt aangenomen is echt niet meer zo hoor. het is de bedoeling dat iedereen een papier heeft, anders kom je er niet eens in.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 19:14

Mooie baan kannie! Lachen

Die zijn er bij ons als eerste uitgegaan omdat wij geen geld meer hadden Nagelbijten / Gniffelen
Dat is het nadeel als je een baan hebt die gemist kan worden, die gaan er ook als eerste uit... De bejaarden organiseren nu zelf hun knutselmiddag.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 19:29

ik kan niet alles dan alles beamen...........

Ik ben directeur van een zorginstelling (thuiszorg) en het is absurd........ Ik vind dat ik mijn personeel onderbetaal, maar ik kan weinig ander..... want de BV Nederland heeft er geen geld voor over, maar ik moet wel aan keurmerken voldoen waarvoor ik heel veel geld elk jaar moet reserveren om aan alle eisen te voldoen, ik moet aan scholing doen (goed hoor, absoluut..... en ik doe het ook graag!!) maar dat kost wel geld.........

om maar te zwijgen over de wettelijke verplichtingen waar ik aan moet voldoen.

Het is geen geintje..........

maar ik als directeur loop gewoon in de zorg mee als dat zo uitkomt, want ik wil dat mijn klanten niks tekort komen en ZEKER nooit zonder zorg zitten......... Ook dat kost geld, want de indicaties zijn nooit toereikend......

Krijg je nog voor op je falie ook hoor van de BV Nederland....

Ik heb een klant met OB, VP, PV en HV.......... 3,9 OB per week, 1,9 VP per week, 3,9 PV per week en 3,9 HV per week......... de vrouw kan niks meer zelf, rolstoel gebonden....... en heeft dus een indicatie voor 16 uur zorg per week..........

Moet ze aangekleed worden, uit bed gehaald, onder de douche, gewassen worden....... huishouding moet gedaan worden, boodschappen....... s' avonds weer naar bed....... uitgekleed, gewassen, piama aan..... enz...... en daar hebben we dus een ruime 2 uur per dag voor........

gaat hem niet worden, dus ik de hele bups op elkaar gegooit, creatief gaan rekenen en dan kan ik haar dus 24 uur per week zorg leveren..........

en omdat ik dat doe, en me dus niet aan de 1,9, 3,9 enz uren hou..... word ik op het matje geroepen.......... IPV dat ik beloond word voor het niet nastreven van winst...... maar het willen leveren van goede zorg........

ga het mij maar uitleggen!

zie mijn onderschrift over hoe ik zorg wil verlenen!

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 20:04

minkie schreef:
En dat er jan en alleman wordt aangenomen is echt niet meer zo hoor. het is de bedoeling dat iedereen een papier heeft, anders kom je er niet eens in.

Om even terug te komen op deze opmerking Haha! ik werk in de zorg zonder diploma of ervaring ben 5 dagen ingewerkt en kon vervolgens gewoon de groep alleen draaien.
En geloof me er zijn zat mensen in ieder geval in mijn instelling die zo binnen komen.
Lang leve de achterdeurtjes Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 20:06

bij mij kan je ook zonder diploma's binnenkomen als ervaringsdeskundige........ doch voordat je zelfstandig ingezet wordt moet je wel wat klinische lessen volgen waar je dan certificaten voor krijgt Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 20:12

Weet je wat ook zo vervelend is? Dat een bewoner meer indicatie nodig heeft, maar dat de familie niet wil instemmen met de aanvraag omdat ze moeders niet dement vinden (ontkennen dat je moeder niet meer echt je moeder is, is makkelijker dan eraan toegeven dat ze echt hard achteruit gaat).
Dus de zorg zit nu flink in de knoei. Dat wordt ook creatief proberen toch die indicatie te krijgen....

Mijn vader heeft in tal van grote verzorgingstehuizen en 1 ziekenhuis gewerkt in een zeer hoge functie. Wat ik heel mooi vond, dat hij direct bezuinigde op de mensen die een zwakke schakel waren en op de voedingsconsulenten. Want die mensen vertelden aan een vrouw van 96 dat ze niet meer alles mocht eten omdat ze dan eerder dood zou gaan! Hoe absurd is dat Verward Dus ze moest stoppen met roken en ze mocht niets meer lekkers eten. kwantiteit ging voor kwaliteit van het leven...
Dus geen verkeerde bezuinigingen zoals dat helaas wel te vaak gebeurt....

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 20:13

Whaa Kiwiko voordat ik een antwoord wilde geven was jij me al weer voor leek wel of je erop zat te wachten Haha!
Maar even zonder dollen: ik snap(te) dat je er als directeur weinig aan kan doen maar ik had zeker niet verwacht zo weinig Bloos!
En ik ben nu pas bezig aan een soort van interne spw opleiding en werk er al 2 jaar........

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 20:18

Welshcobfan schreef:
Mijn vader heeft in tal van grote verzorgingstehuizen en 1 ziekenhuis gewerkt in een zeer hoge functie. Wat ik heel mooi vond, dat hij direct bezuinigde op de mensen die een zwakke schakel waren en op de voedingsconsulenten. Want die mensen vertelden aan een vrouw van 96 dat ze niet meer alles mocht eten omdat ze dan eerder dood zou gaan! Hoe absurd is dat Verward Dus ze moest stoppen met roken en ze mocht niets meer lekkers eten. kwantiteit ging voor kwaliteit van het leven...

jaaaaaaaaaaa das ook zo mooi............ iemand van 80+ vertellen wat wel en niet goed is voor ze Haha! Haha!

bizar!!!! lekker laten roken, lekker laten drinken lekker laten frutten en tutten.......... HUN leven, en hoe oud wil je dat ze worden........ beter 75 en een leuk leven dan 110 en niet meer de dingen kunnen doen die je heel je leven al doet en waar je je lekker bij voelt......... echt he....... over respect gesproken!!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 20:19

NoGo schreef:
Whaa Kiwiko voordat ik een antwoord wilde geven was jij me al weer voor leek wel of je erop zat te wachten Haha!
Maar even zonder dollen: ik snap(te) dat je er als directeur weinig aan kan doen maar ik had zeker niet verwacht zo weinig Bloos!
En ik ben nu pas bezig aan een soort van interne spw opleiding en werk er al 2 jaar........

handen en voeten gebonden Lachen echt Lachen

Wel fijn dat je toch je opleiding krijgt!! want opleidingen zijn duhuuurrr Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 20:26

KiWiKo schreef:
Welshcobfan schreef:

jaaaaaaaaaaa das ook zo mooi............ iemand van 80+ vertellen wat wel en niet goed is voor ze Haha! Haha!

bizar!!!! lekker laten roken, lekker laten drinken lekker laten frutten en tutten.......... HUN leven, en hoe oud wil je dat ze worden........ beter 75 en een leuk leven dan 110 en niet meer de dingen kunnen doen die je heel je leven al doet en waar je je lekker bij voelt......... echt he....... over respect gesproken!!!

Mijn vader zei tegen die dame: mevrouw, ik zou zeggen: steek er nog lekker 1 op en geniet ervan!
Maar ze gaven dus ook advies aan terminale kankerpatienten... naaa echt sorry! Welke aap die mensen ooit heeft aangenomen Verward
Erg practisch, maar niet voor mensen die aan het einde van hun leven staan...
Dus mijn pa heeft iedereen een groot plezier gedaan door hun te ontslaan. En voor de directeur? die was ook blij: die had zo al een grote bezuiniging gemaakt! Lachen (Zij begon daar net als directeur, dus had ze pa ingeroepen om helpen de boel weer goed te trekken want het was zo'n puinzooi!).
Maar de zorg blijft altijd lastig. Het zal altijd een gemier zijn met juiste indicaties krijgen en geld.... en bezuiningen natuurlijk, want wat is de zorg zonder bezuinigingen! Dat ken ik niet eens meer Tong uitsteken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 20:33

zeg ik ook hoor tegen clienten........... blijf vooral je leven leven........ dood ga je toch (ik heb veel terminale patienten) en geniet nu maar van alles wat je wil doen......

Ik moet er ivm de arbo wel rekening mee houden dat mijn personeel niet in een rookruimte mag komen......... erg eigenlijk, want dat betekend in mijn "wereld" dat mensen in hun eigen huis niet meer mogen roken als ze thuiszorg krijgen............ ik krijg de boetes Lachen

Noem maar een maffe dwarsstraat.........