Invoering Electronisch Patiëntendossier (EPD)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MaiMai

Re: Invoering Electronisch Patiëntendossier (EPD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:03

Lalidan schreef:
MISTRAL94 schreef:
Hebben ze geen spoedlijn bij jou huisarts?

Ik weet niet hoe het bij jou zit Mistral94, maar de spoedlijn is hier bij ons in elk geval alleen voor echte spoedgevallen. Dus niet als je gewoon een afspraak wil hebben, of als je een deel van je dossier afgeschermd wil hebben. Verder is ook mijn huisarts zéér slecht te bereiken, dus wat dat betreft....

Het schijnt inderdaad dat je straks kan kiezen wie het wel en niet mag inzien, én schijn je bepaalde dingen af te kunnen schermen, maar zie het allereerst maar eens voor elkaar te krijgen, en als dat dus al gelukt is, kan je er ook weer allemaal problemen van krijgen. Want als jij weigert dat de arbo-arts het mag inzien, wat heb je dan te verbergen? Daarnaast hoeft bijvoorbeeld de internist ook niet te zien dat ik al jarenlang last heb van vermoeidheids en concentratie problemen met daarnaast emotionele problemen, want dan had ze nooit mijn B12 tekort vastgesteld, terwijl het voor de neuroloog wél van belang is! Te veel informatie kan ook voor blindheid en vooroordelen zorgen.
Dan overleg ik liever met mijn huisarts wat relevante informatie is, en laat ik die in de verwijsbrief zetten. Dan hebben ze ook alle gegevens die ze nodig hebben, zónder alle risico's.

Helemaal mee eens!

Ik vind dat ze in de brief trouwens ook niet duidelijk zijn over het gedeeltelijk afschermen van informatie. Ik vind de hele brief belabberd in elkaar zitten, alsof de overheid er zelf nog niet uit is. Ik durf te wedden dat ze dat ook werkelijk nog niet is Knipoog

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:03

Lalidan schreef:
MISTRAL94 schreef:
Dan ben jij duidelijk niet bekend met de spoedlijn, mensen bellen voor de meest onozele dingen de spoedlijn

Sorry, ik ben zelf doktersassistente en ben dus wel degelijk bekend met de spoedlijn. Als patienten erop bellen voor onnozle toestanden, moet je de patienten opvoeden, zo simpel is dat. En niet hier berichtjes gaan plaatsen waarmee je mensen nog meer aanmoedigt die spoedlijn voor geen-spoed situaties te gaan gebruiken.
Dat er meer werk qua uren zijn, is een bekend probleem. Ik verwijt het ze ook niet, maar het maakt wel dat het dus niet makkelijk is om 'even' iets uit je dossier te halen.

Ik moedig niet aan de spoedlijn te bellen. Maar als iemand tegen mij zegt mijn huisarts is niet te bereiken heb ik daar mijn twijfels over. Op de spoedlijn zijn ze wel degelijk te bereiken. Dus in hoeverre is er sprake van niet te bereiken huisartsen?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 21:04

Ik heb inmiddels gevonden dat de arboartsen geen toegang hebben tot het systeem. (Zie http://www.infoepd.nl/informatiepunt_co ... et_epd.php )
Maar over het per doelgroep afschermen van gegevens heb ik nog niks gevonden (dus bepaalde informatie afschermen van de apotheker bv.)

Mistral: dat veel mensen ten onrechte de spoedlijn bellen is voor mij geen reden om het ook te doen. Mijn huisarts is voor niet-spoedeisende dingen gewoon slecht bereikbaar, zo simpel is het Lachen (En daar zullen vast en zeker hele goede redenen voor zijn, dat is ook erg vervelend voor de mensen die daar werken, maar voor mij veranderen die redenen niets aan het gevolg: het is gewoon heel lastig om de praktijk te pakken te krijgen. Lachen )

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:06

Hier kun je vinden dat je ook per doelgroep bezwaar kunt maken:
http://infoepd.nl/informatiepunt_com/pa ... _maken.php

edit: ik vind dat trouwens geen patientvriendelijke manier. Als ik mijn huisarts zou moeten zeggen dat ze niet in mijn EPD mag kijken, zou zij dat ongetwijfeld vreemd vinden, misschien zelfs vragen waarom niet. Ik zou me kunnen voorstellen dat mensen daarom maar geen bezwaar gaan maken.
Laatst bijgewerkt door MaiMai op 02-11-08 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:07

Probleem opgelost dus? Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:08

Voor mij niet. Ik werk zelf bij de overheid en ik weet als geen ander hoe verdomd slecht ze in ICT zijn Haha!

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:09

Nee, want ik heb mijn post aangepast.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:10

Ja zo kunnen we op alle slakken zout blijven leggen

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:13

Dat geldt net zo goed voor jou. We verschillen gewoon van mening, en ik ben van mening dat ik het nog zo net niet weet of ik wel aan het EPD wil meewerken. Ik zie ook best de goede punten er wel van in, maar ik moet nog zien hoe veilig en patientvriendelijk het is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 21:15

MaiMai schreef:
Hier kun je vinden dat je ook per doelgroep bezwaar kunt maken:
http://infoepd.nl/informatiepunt_com/pa ... _maken.php

MaiMai, ik vatte de tekst daar juist omgekeerd op. Stel dat je bij een psychiater komt en niet wilt dat de KNO-arts dat ook weet.
Dan kun je volgens mij wel aan de psychiater vragen om de gegevens voor iedereen af te schermen, maar dan kan ook de huisarts er niet meer bij. Maar je kunt niet zeggen dat de gegevens wel voor de huisarts, maar niet voor de KNO-arts beschikbaar zijn.
Zo vatte ik het dus op, maar ik weet natuurlijk niet of dat de juiste interpretatie is. (Weet iemand anders dat met enige zekerheid?)

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:16

Ik twijfel nog erg. Aan de ene kant lijkt het me wel handig. Vorige week moest ik onverwacht en met redelijke spoed geopereerd worden. Je moet dan allemaal vragen beantwoorden waarvan je denkt: "hmmm, 't wel makkelijk zijn als jullie die gegevens gewoon zouden hebben of bij mijn huisarts op kunnen vragen". De kans is ook best aanwezig dat je in de hectiek van dat moment iets vergeet of iets niet duidelijk genoeg vermeldt. In zo'n geval zou het EPD dus wel handig zijn. Maar ja, er kleven ook een aantal nadelen aan, die hierboven al duidelijk genoemd zijn. Dat is dan weer de keerzijde. Voor mij is het dus nog even de afweging of het gemak in het geval van een spoedopname opweegt tegen het inleveren van een stukje privacy.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:16

Dat weet niemand hoe veilig het is en hoe patientvriendelijk (al zie ik niet in wat er niet vriendelijk aan is) Ik leg niet op alle slakken zout. Ik geef aan wie mijn gegevens in mag zien en wie niet. Als mijn huisarts daar vragen over gaat stellen zal ik vertellen waarom ik dat niet hebben wil. Waarom moeilijk doen en je in allerlei bochten wringen? Eerlijkheid duurt het langst toch? Ik snap de problemen niet, misschien is het systeem nog niet helemaal waterdicht is het vooral de taak aan jou om kenbaar te maken wat je wel of niet wilt. Of je beperkt gegevens vrij wilt geven of helemaal niet.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:18

De huisarts doet dit nu vaak ook al, psychische voorgeschiedenis verwijderen wanneer iemand naar de kno gaat oid

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 21:19

Dat is een goede zaak, maar als ik de informatie lees over het EPD is dat geen optie die het systeem biedt. Heb jij informatie dat het anders is? En zo ja, hoe zou ik ook aan die informatie kunnen komen?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:20

Ik zal morgen op het werk zoeken naar extra info.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 21:20

Ik ben benieuwd, en thanks dat je de moeite wilt nemen Ja

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:21

Mensen hier die tegen zo'n dossier zijn, hoe zouden jullie het vinden als je iets op de SEH toegediend krijgt waar je niet tegen kunt maar dit niet hebt kunnen zeggen omdat je niet aanspreekbaar bent? De SEH geeft je een medicijn omdat dit je direct kan helpen, met zo'n dossier hadden ze kunnen zien dat je niet tegen dat middel kan.
Stel: je wordt geopereerd (spoed-ok) en je bent overgevoelig voor een bepaalde narcosemiddel, dit is ooit bij een andere operatie gebleken in een ander ziekenhuis. In dit ziekenhuis zijn ze er niet van op de hoogte en jij bent niet aanspreekbaar, het wordt toch gegeven met alle gevolgen van dien, dan had je het toch wel prettig gevonden als er een systeem was geweest waar ze dat in konden opzoeken en het konden voorkomen.
Daar is namelijk ook zo'n dossier voor.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:22

Ik weet niet of wij al informatie hierover binnen gekregen hebben maar daar kijk ik morgen naar. Ik weet wel dat we gister die infofolder zouden krijgen? Ik heb niets ontvangen iig.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:24

Ikima schreef:
Mensen hier die tegen zo'n dossier zijn, hoe zouden jullie het vinden als je iets op de SEH toegediend krijgt waar je niet tegen kunt maar dit niet hebt kunnen zeggen omdat je niet aanspreekbaar bent? De SEH geeft je een medicijn omdat dit je direct kan helpen, met zo'n dossier hadden ze kunnen zien dat je niet tegen dat middel kan.
Stel: je wordt geopereerd (spoed-ok) en je bent overgevoelig voor een bepaalde narcosemiddel, dit is ooit bij een andere operatie gebleken in een ander ziekenhuis. In dit ziekenhuis zijn ze er niet van op de hoogte en jij bent niet aanspreekbaar, het wordt toch gegeven met alle gevolgen van dien, dan had je het toch wel prettig gevonden als er een systeem was geweest waar ze dat in konden opzoeken en het konden voorkomen.

Precies! Voor mij de reden dat huisartsenpost, ziekenhuizen wel info mogen hebben. Maar een apotheker vind ik bijvoorbeeld totaal geen meerwaarde hebben, om heel eerlijk te zijn zie ik daar het nut niet van in Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:24

Ikima schreef:

Zoals ik al zie, ik heb een hangertje om mijn nek Haha!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 21:25

Ikima schreef:
Stel: je wordt geopereerd (spoed-ok) en je bent overgevoelig voor een bepaalde narcosemiddel, dit is ooit bij een andere operatie gebleken in een ander ziekenhuis.

In dat geval zou ik een sos-tag of iets dergelijks altijd bij me dragen zodat deze gegevens bij spoedeisende hulp meteen beschikbaar is.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:25

Dan maak je er geen gebruik van Faye ook goed toch? Staat nergens dat je strafbaar bent als je er niet aan mee wilt werken. Ieder moet voor zich die keuze maken.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:26

Moet dat maar net up to date zijn. Zo'n SOS-tag

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 21:28

MISTRAL94 schreef:

Mezelf vertrouw ik dat wel toe Lachen

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:29

MISTRAL94 schreef:

Helemaal mee eens, die medaillon kun je ook tijdens dat ongeluk kwijt zijn geraakt.