Mogen mensen met een lager IQ geen kinderen krijgen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Mogen mensen met een lager IQ geen kinderen krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 14:29

odetteke schreef:
Kijk, de manier waarop het is gegaan verdient misschien geen schoonheidsprijs,

En zelfs daarvan denk ik dat het lastig in te schatten is... Nou weet ik dat al deze instanties niet bepaald roem hebben verworven vanwege hun geweldige communicatieve vaardigheden, en dat de kans heel groot is dat het inderdaad niet goed is verlopen. Maar helemaal zeker weten we ook dat niet, want mensen die het niet eens zijn met een beslissing zijn ook geneigd om de verhalen over de manier waarop het verlopen is wat te kleuren.

We weten het gewoon niet. Het meeste speelt zich achter gesloten deurn af, en de 'andere kant' kan dus niet belicht worden.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 14:33

ik vind dit heel erg moeilijk... kan ook niet echt mijn mening vormen...Aan de ene kant denk ik, wie zijn andere om dat te beslissen, terwijl die mensen misschien heel goed hun kindje op kunnen voeden. Ik denk dat er nog wel veeeeel slechtere ouders rondlopen, de grootste debiel kan een kind krijgen, zolang je maar vruchtbaar bent..criminelen, tienermoeders, drugsverslaafden noem maar op.. maar moet zeggen, ik weet ook niet hoe zwakbegaafd deze mensen zijn. Vind het wel sneu voor ze..

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 14:36

Is er in Zweden niet een soort wet mbt het krijgen van gehandicapte mensen die kinderen krijgen of willen krijgen?..

krijg idd een beetje het vage überrasch gevoel, barabara, alsof wij mensen mogen bepalen voor anderen wat toelaatbaar is of niet.

Het sterriliseren van een teefje vind ik dan nog acceptabel, misschien krom; maar bij mensen? Nee. Bloos

mbt Het citaat: Zwakbegaafden kunnen net zo van een kind houden als normaal begaafden. IN deze casus valt me op dat deze moeder zelf zorg heeft gedragen in een situatie waar een ander misschien moeite mee zou hebben! Clown

Ik vind dit dan ook echt keihard en niet kunnen.
Dat ze hulp krijgen om het samen te doen, oke.
Maar je kunt niet zomaar rigoureus een kind uit de armen van zijn moeder halen, hormonaal en emotioneel gezien zal het voor deze vrouw net zo traumatisch kunnen zijn als bij een ander.. Ach gut
Laatst bijgewerkt door detour op 28-10-08 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 14:38

Dit is inderdaad moeilijke materie. Want ja, die ouders verdienen een kans... maar tot hoever gaat zo'n kans? Wanneer wordt er ingegrepen? Er kan geen 24/7 toezicht zijn. Wat als het toch (erg) mis gaat? Wie is er dan verantwoordelijk, de ouders... of de mensen/instanties die die ouders de kans gaven...? Even grof gezegd misschien, maar het gaat hier niet om een goudvis waarvan je even een nieuwe haalt als 'ie dood is. Het gaat om een kind, een klein mens, dat het recht heeft om op te groeien in een stabiele en veilige omgeving.

Kunnen deze ouders dat bieden? Kind meteen terug. Is er enige twijfel? Dan is een pleeggezin wellicht een betere optie. En dát heeft inderdaad niet zo zeer met IQ te maken want er zijn ook genoeg mensen met een 'normaal' of zelfs bovengemiddeld IQ die gewoon niet geschikt zijn om een kind op te voeden. Maar een (veel) lager IQ maakt de kans wel groter dat er een probleem ontstaat dat gewoonweg niet gesignaleerd wordt door de ouders. De bedoelingen zijn zo goed, en liefde zal er meer dan genoeg zijn... maar met alleen liefde wordt een kind niet groot.

Evengoed vind ik het wél erg voor deze ouders, en voor andere ouders die hun kind niet zelf mogen/kunnen opvoeden terwijl ze zo graag willen. Maar in mijn beleving gaat het kind wel vóór het 'zo graag willen' van de ouders.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 14:41

Maar in mijn beleving gaat het kind wel vóór het 'zo graag willen' van de ouders.

Maar wie zegt dat dit kind beter af is zonder zijn ouders? Wie mag dat bepalen?..Wie KAN dat bepalen?..

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 14:45

detour schreef:
Maar in mijn beleving gaat het kind wel vóór het 'zo graag willen' van de ouders.

Maar wie zegt dat dit kind beter af is zonder zijn ouders? Wie mag dat bepalen?..Wie KAN dat bepalen?..
Dat is ook niet wat ik zei Knipoog Voor mij is het stukje 'opgroeien in een stabiele en veilige omgeving' doorslaggevend, en wie dat kan of mag bepalen weet ik niet maar er zijn vast mensen die daar meer verstand van hebben dan ik...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 14:48

detour schreef:

Laten we daar nu net de kinderrechter en de kinderbescherming voor hebben...

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 14:49

detour schreef:

De kinderrechter gelukkig Knipoog Ohh, wendy is me voor Knipoog

Het feit is gewoon helaas dat het kind nooit een normale jeugd kan hebben, ookal doen de ouders het goed. Voor een kind zal het ook heel zwaar zijn om zulke ouders te hebben (zelfs al komt het in een pleeggezin terecht).
Laatst bijgewerkt door odetteke op 28-10-08 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 14:52

detour schreef:

individueel is dat moeilijk. Echter zijn er wel cijfers bekend dat het toch vaker mis gaat dan goed.
De kans is dus groter dat het kind beter af is zonder 'opvoeding' van de ouders.
- als het fout gaat, gaat het vaak goed fout, dus even 'aankijken' is ook een risico.

Daarbij kan ik me goed indenken dat het geen makkelijke jeugd zal zijn.
- imo best oneerlijk om aan een kind te beginnen (er voor kiezen!) als je zelf niet 'de schapies op het droge heb'... Dan nog kan er van alles mis gaan, dus begin iig goed!
Laatst bijgewerkt door superwoman op 28-10-08 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 14:53

.. En de kinderrechter heeft gestudeerd maar is ook "maar een mens"..
Knipoog
En daar ga je dan.. Clown

Alhoewel ik zijn werk bewonder en respecteer, ik zou niet graag in zijn schoenen staan! Bloos

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 14:58

Idd, Odetteke, voor het kind zal het hoe dan ook ontzettend zwaar worden!
Ik vind de titel van nova en dit topic persoonlijk een beetje vreemd, de ouders van het kindje hebben niet alleen een laag IQ, maar zijn verstandelijk gehandicapt.
Daarbij vind ik dat een zwangerschap had moeten voorkomen door de begeleiders van deze mensen. De meeste verstandelijk gehandicapten op mijn vorige werk, kregen de prikpil.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 14:59

Wendy schreef:
detour schreef:

Laten we daar nu net de kinderrechter en de kinderbescherming voor hebben...

Don't even go there... Kinderbescherming maakt grove fout op fout en dat komt juist oa omdat zij de mensen niet kennen/in de situatie meemaken. Ik kan je voorbeelden noemen waarbij kinderen teruggeplaats werden bij hun moeder na herhaalde rapporten van psychiaters en hulpverleners dat die moeder 'gevaarlijk intelligent' was en het verhaal zo goed kon brengen dat ze de onschuld zelve was. Dat de kinderen zelf tegen hulpverleners zeiden doodsbang van hun moeder te zijn en suicidaal waren deed er niet toe, ze moesten terug, want een kind hoort toch eigenlijk bij zijn moeder.

En in dit geval hebben 2 ouders de beste bedoelingen en mensen om op terug te vallen voor hulp en wordt vooraf al besloten dat het kind daar in slechte handen zou zijn.

Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 15:02

Ik kan hierover niet oordelen.
Ik werk in de gehandicaptenzorg en mijn clienten zijn bijv. totaal niet geschikt voor het oudersschap ivm het gedrag.
Deze mensen moet je individueel bekijken, want er zijn zo vreselijk veel niveau's.
De vraag is:
Kunnen ze er zelfstandig voor zorgen?
Welke begeleiding is er eventueel nodig?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 15:05

Jemig, Nicole, vind je erg scherp. Bloos Knipoog

Er woren idd in de sector van kinderbescherming en opvang enorm grote fouten gemaakt, er zjin wachtlijsten etc; ik heb persoonlijk liever dat mijn zwakbegaafde ouders voor mij knokken dan een vreemde rechtermeneer die emotrioneel geen ruk met me heeft.

Volg alleen het nieus en je ziet schokbarende cijfers, kinderen die suicidaal zijn en nb in een cel worden geflikkerd.. Clown

Gehandicapten kunnen verbaal mega assertief zijn en er zijn er genoeg die hulp durven aanvaarden. Knipoog

Hun vertrouwen in "De hogere hand" zal er zo ook niet beter op worden.. Ach gut

Ik werk met een schat van een vent, is zwak begaafd maar heeft zijn hart voor zijn dieren op de juiste plek, doorziet mensen vrij vlug en is ooit onterecht als zware crimineel in de bak gepleurd voor het doodrijden van een meisje met zijn tractor terwijl hij nb bij zijn zus zat te eten! Boos!

Hij heeft hier een enorm trauma aan overghouden, stoere agentjes die wel even een zwakbegaafd persoon hadden gepakt. het ergste wat ze hebben gedaan is ontrecht. dat zit hem nog dwars en hij overweegt een brief te schrijven naar dat buro maar vreest dat hij toch niet serieus genomen wordt. Boos!

Nee hoor, als men geleerd heeft op wat voor nivo ook en het IQ is nu eenmaal hoger, tsja, dan geeft het de mens het recht om zo met de medemens om te gaan. Schiet mij maar lek. Clown
misschen was Hitler ook wel een slimmie. Duivel Koe

Ik kan enorm kwaad worden over dat soort stommiteiten.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 15:08

pretletter17 schreef:
Dit is inderdaad moeilijke materie. Want ja, die ouders verdienen een kans... maar tot hoever gaat zo'n kans? Wanneer wordt er ingegrepen? Er kan geen 24/7 toezicht zijn. Wat als het toch (erg) mis gaat?

Hoe is dat bij elke willekeurige Nederlander die ouder wordt? Zouden die dan niet allemaal gescreend moeten worden of ze wel een veilige situatie bieden aan hun (pasgeboren/toekomstige) kind? Die hebben de kans allemaal vanzelfsprekend, ongeacht of ze zelf agressief aangelegd zijn, pedofiele neigingen hebben of bijv aan de drank zijn. Daar is helemaal geen toezicht op. Wanneer wordt er in die gevallen ingegrepen? Als er al van alles is voorgevallen.

In dit geval is er vanaf het begin toezicht op de situatie en kiezen de ouders er van harte voor om er voor te zorgen (lang niet alle kinderen zijn zo gewenst). Met goede begeleiding heeft zo'n kindje toch niet per se een slecht leven?

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 15:10

mijn schoonouders zijn niet zwakbegaafd
en kunnen ook geen kinderen opvoeden
ze hebben kinderen geadopteerd omdat ze zelf geen kinderen konden krijgen
heeft niet goed uitgepakt

deze mensen moeten gewoon een kans krijgen en met hulp van familie moet het toch lukken

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 15:11

Wat is idd een slecht leven voor een kind?..
Wie bepaalt dat?..
Is een natje , droogje en een dak boven je hoofd voldoende? Of niet?

Hoeveel mensen scheiden er? Wat doet dat met een kind? ZIjn dat zwakbegaafden?..

Als mensen idd blind gaan op ons rechtsysteem vind ik ze eerlijk gezegd wel heel erg vol vertrouwen.
daarom benijd ik hun functie ook niet.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 15:11

Tja, ik ken dan weer een verhaal van een drugsverslaafde man die heel lang alleen voor 3 kinderen heeft gezorgd... echt petje af als je hoort wat hij allemaal voor de kinderen heeft moeten doen en laten, binnen zijn mogelijkheden was hij een geweldige vader........ maar dat neemt niet weg dat de kinderen nu stukken beter af zijn binnen een pleeggezin. Kijk, dat de kinderbscherming fouten maakt is heel ernstig, maar dat neemt niet weg dat ze ook heel veel dingen wel goed doen. Als er dingen echt fout gaan, dan zijn het de ouders die de echt grote fout maken, en niet de kinderbescherming.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 15:13

Dat laatste gaat niet altijd op, Odetteke. De kinderbescherming heeft wegens werkdruk ook wel steken laten vallen, soms worden de verkeerde gezinnen uitgezocht met alle gevolgen vandien..

Hoe belangrijk is liefde bieden en hulp durven vragen in deze casus misschien relevant?..

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 15:15

Nicole288 schreef:
Hoe is dat bij elke willekeurige Nederlander die ouder wordt? Zouden die dan niet allemaal gescreend moeten worden of ze wel een veilige situatie bieden aan hun (pasgeboren/toekomstige) kind? Die hebben de kans allemaal vanzelfsprekend, ongeacht of ze zelf agressief aangelegd zijn, pedofiele neigingen hebben of bijv aan de drank zijn. Daar is helemaal geen toezicht op. Wanneer wordt er in die gevallen ingegrepen? Als er al van alles is voorgevallen.

In dit geval is er vanaf het begin toezicht op de situatie en kiezen de ouders er van harte voor om er voor te zorgen (lang niet alle kinderen zijn zo gewenst). Met goede begeleiding heeft zo'n kindje toch niet per se een slecht leven?

Die screening bestaat, dat heet consultatiebureau's, basisscholen, verloskundigen etc. Als er echt iets mis is wordt dit vaak wel opgemerkt.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 15:19

detour schreef:
Dat laatste gaat niet altijd op, [***]. De kinderbescherming heeft wegens werkdruk ook wel steken laten vallen, soms worden de verkeerde gezinnen uitgezocht met alle gevolgen vandien..

Hoe belangrijk is liefde bieden en hulp durven vragen in deze casus misschien relevant?..

Het zijn meestal nog de ouders die hun kind uit het raam gooien, niet te eten geven, tegen de muur aangooien, opsluiten in de kelder etc..... dat doen de medewerkers van jeugdzorg niet. Tja, een 100% screening van pleeggezinnen is gewoon onmogelijk, zelfs al gebruik je een leugendetector.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 15:20

Daarom juist.
En daarom denk ik dat ook jeugdzorg faalt, net als rechters, etc.
Wetenschap, studie, onderzoek, observatie, prachtig en nodig.

Maar liefde en zorg zijn niet minder belangrijk.
Daarom vind ik dat er nogal rigoureus en weinig betrokken in deze casus is gereageerd.

Kinderen tegen muren smijten is idd van een heel ander kaliber.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 15:22

Over dit geval kan je natuurlijk zo niks zeggen, want de media is echt niet betrouwbaar. Maar ik weet zeker dat mensen met een 'normaal' IQ net zo gemeen kunnen zijn als mensen met een minder hoog IQ. Dit heeft absoluut niks met het IQ te maken.
Overigens doet dit verhaal mij heel erg denken aan die film 'I'm Sam'.

Overigens vind ik het wel gek dat de kinderbescherming er zo snel bij is! Bij andere gevallen moet er eerst wat ernstigs gebeuren voor ze ook maar enige actie ondernemen (zoals laatst in het nieuws bij een van die moordzaken), terwijl ze hier er al op de 2de dag na de geboorte er bij zijn!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 15:23

odetteke schreef:
Nicole288 schreef:

Die screening bestaat, dat heet consultatiebureau's, basisscholen, verloskundigen etc. Als er echt iets mis is wordt dit vaak wel opgemerkt.

Gaat datzelfde niet op voor een kind van dit stel?

Ik bedoel een screening voordat iemand uberhaupt een kind op de wereld mag zetten.
Ja, dus ook het voor de buitenwereld leuke stel van 23 dat aan hun eerste kindje begint terwijl hij al jaren issues heeft met agressiviteit en alcohol en zij niet tegen hem is opgewassen en niks doet als hij hun baby voor het eerst slaat.

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 15:25

Tja mijn ouders zijn alletwee toch in het bezit van een goed IQ.
Helaas hebben ze die ook niet gebruikt tijdens de opvoeding..
Dusja wat zegt een IQ eigenlijk.
Ik vindt de manier waarop dit aangepakt is verkeerd.
Je kunt niet over mensen oordelen zonder ze eerst echt te kennen.
Vraag me af of de kinderbescherming en alles wel is langs geweest is bij deze mensen, kijken hoe alles eruit ziet en kijken hoe ze comminuceren en hoe ze zich voorbereiden op de komst van hun kindje.
Ik ken een heleboel mensen die ook een beperking hebben, die komen misschien niet makkelijk uit hun woorden maar die weten wel wat ze doen.
Vindt het belachelijk hoe deze mensen behandeld worden.
Ben benieuwd hoe snel ze bij mij langs komen het moment dat ik zwanger raak.
Heb zelf ook een behoorlijk dossier maar dat wil niet zeggen dat ik niet weet hoe ik voor een kind moet zorgen..
Heb ook medelijden met het kind.
Straks is ie oud genoeg en krijgt die te horen dat hij niet bij zij echte ouders woont maar bij zijn pleegouders, weet je wat voor impact dat heeft?
Ben benieuwd hoe dit afloopt.