Ontslag na bijna verdrinken van patiënt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Re: Ontslag na bijna verdrinken van patiënt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:48

Marigold schreef:
benangelique schreef:
ook ik vind het erg kort door de bocht om de verpleegkundige de schuld te geven. het is eerder een probleem van de zorginstelling: te weinig mensen, te veel taken.

ja daag!!
echt als het zo is he, dan wil ik het als ouder weten, en zou ik mn kind weer ophalen!
dan maar je leven op de kop omdat gehandicapt kind op die leeftijd weer thuis woont,
dan maar weer pgb en alles zelf inkopen, maar dit???

verschrikkelijk, echt heel erg!! Boos!

en als ik er zelf zou werken zou ik de cliënt niet achterlaten, maakt niet uit wát voor urgents er tussendoor komt!
dat kan gewoon niet!
(o ik ben heus niet een beetje boos hoor, door dit bericht Nagelbijten / Gniffelen )

Wedden dat je dat niet doet. Alleen al gezien al die k*tregels van tegenwoordig. Ik vind het verschrikkelijk dat het gebeurd is, voor beide parijen. Maar misschien dat er iets positiefs kan uitkomen.
De zorg is echt niet meer wat het was, geloof me. Zowel client/patient/bewoner als personeel loopt hier tegenaan.

Heb het ook gehad tijdens een stage bij meervoudige gehandicapten. Bewoner moest naar het ziekenhuis, maar ik mocht niet alleen op de groep staan, maar mocht ook niet alleen met de bewoner mee. Mn collega heeft toen maar de minst kwade uitgezocht en ik ben met de bewoner naar het ziekenhuis geweest.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:51

detour schreef:
Ik vind het ook niet verantwoord om een risico te nemen met een staigiar eerstejaars, al heb ik natuurlijk geen idee hoelang en vaak deze jongen daar stage loopt.
Die knul zou het maar mee gemaakt hebben; mocht hij als stagiaire al stesoliet toedienen? Hij was even alleen..
Bloos
Gunst. Lastige dingen.. Clown

Bedenk me net dat ie volgens mij tweedejaars is... Maar dan nog. Hij loopt al wel een paar maanden bij het bedrijf, maar had dus niet geleerd wat hij eigenlijk moest doen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:52

Dat zijn idd fouten die niet gemaakt hoeven worden.
Maar enorme werkdruk en stress maken het voor begeleiders ook niet makkelijker.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:54

detour schreef:
NoGo schreef:
ja daag!!
echt als het zo is he, dan wil ik het als ouder weten, en zou ik mn kind weer ophalen!
dan maar je leven op de kop omdat gehandicapt kind op die leeftijd weer thuis woont,

en als ik er zelf zou werken zou ik de cliënt niet achterlaten, maakt niet uit wát voor urgents er tussendoor komt!
dat kan gewoon niet!
(o ik ben heus niet een beetje boos hoor, door dit bericht Nagelbijten / Gniffelen )

Hier wil ik wel even op reageren want als een Client een badprotocol heeft dat hij niet alleen mag worden gelaten en je alarm gaat af wat doe je dan kies je voor je collega die ergens door een client in elkaar word getrapt of je client.
Er vanuit gaande dat je alleen bent????
Antwoord is dus voor je collega!!!
Stop eruit en lopen....
Als je als ouder weet wat er allemaal binnen een instelling gebeurt geloof me dan doe je kind niet meer weg!!!

Vind het verschrikkelijk voor de vrouw + familie....
Maar nog veel meer voor de verpleegster want die moet leven met het feit dat ze deze client heeft laten verdrinken.
En geloof me de instelling trekt zijn handen van je af en je kan zelf verantwoorden waarom je wegliep en dan word er echt niet gezegd ja maar dat er personeelstekort is en er een urgent iets voorviel in de huiskamer daar hebben we niets mee te maken.
Laat de clienten in de huiskamer elkaar maar af maken JIJ had gewoon bij dat bad moeten blijven!!!
(uiteraard als voorbeeld want je weet natuurlijk niet waarom ze weg liep)

makkelijk oordelen vanachter je pjoeter, dame, wie zonder zonde is werpe de eerste steen. Clown

En wie oordeelt hier nou makkelijk vanachter zijn computer??
Het was een quote van marigold, stukje beleid binnen mijn instelling en eigen ervaring!!
Misschien niet helemaal duidelijk maar eerst vragen alvorens te roepen Knipoog
Laatst bijgewerkt door NoGo op 02-11-08 20:03, in het totaal 2 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:54

eilleen333 schreef:
KiWiKo schreef:
Tuurlijk en dan een claim aan je broek krijgen omdat je eerst een client uit bad heb gehaald, en die client die in zijn aanval gestikt is op de gang heb laten liggen omdat je dus eerst die ene uit bad heb gehaald Haha!

Hoe had hij het anders kunnen oplossen dan? Ik vind dat hij goed heeft gehandeld. Het is de fout van de begeleider om een student in zo'n situatie alleen te laten zoder de mogelijkheid om hulp op te roepen...

kan niet anders............ ben ik helemaal met je eens........ wat moet je doen dan????

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:55

KiWiKo schreef:
NoGo schreef:
ja daag!!

)

oja joh???? ben je 70 mag je voor je 40 jarige dochter zorgen die behoorlijk gehandicapt is..............

nee hoor, ga je niet doen Haha! Haha!

Dit was een quote van Marigold Knipoog

nobillity

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:56

Ik heb die bewoonster gezien in het ziekenhuis.
Mijn moeder lag tegenover haar op de IC.
Was echt heel erg.
Ben benieuwd hoe het nu met dat meisje is Bloos!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:02

NoGo schreef:
Dit was een quote van Marigold Knipoog

Sorrie! Haha!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:03

wat verschrikkelijk dat dit gebeurt is, ben benieuwd wat voor 'straf 'er gaat volgen.
al denk ik dat je nooit kunt leven met dit schuld gevoel. ben benieuwd naar de exacte situatie, de reden waarom deze client alleen is gelaten.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:04

Geeft niet had me andere post ook aangepast want was niet helemaal duidelijk idd Knipoog Knipoog

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:06

@timokyana: persoonlijk denk ik dat ze al genoeg gestraft is.
Als ze een goeie reden heeft gehad om weg te lopen (dan te wijden aan pers.tekort) dan hoop ik dat de instelling goed aangepakt word.
Al kunnen ze dan beter in Den Haag beginnen...

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:10

ik werk zelf ook in een zorginstelling, ik kan me er ook zeer zeker iets bij voorstellen. Vandaar ben ik ook benieuwd naar wat er nu precies is gebeurt. Al betwijfel ik of we het ooit zullen horen.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:11

Ik denk idd ook dat we er niets meer van horen, maar als ze pech heeft kan ze voor de tuchtcomissie verschijnen...

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:12

wat raar dat dat kan gebeuren...
maar ja alles kan..
het is wel heel sneu!

saskia23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:32

Het is al vaker gezegt hier maar dit had iedereen kunnen overkomen. De werkdruk is gewoonweg TE hoog.
Het is heel heel spijtig voor de patient en diens familie maar toch zeker niet minder voor de vpk, die zal dit zichzelf ws niet/nooit vergeven.
Afschuwelijk!

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:40

Tja.. dat meisje heeft dit natuurlijk niet met opzet gedaan (mag ik toch hopen). Waarschijnlijk had ze dus inderdaad teveel aan haar hoofd ivm de hoge werkdruk. Het is een afschuwelijke fout, maar of je die bij haar neer moet leggen? Ik weet het niet..

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:14

NoGo schreef:
Hier wil ik wel even op reageren want als een Client een badprotocol heeft dat hij niet alleen mag worden gelaten en je alarm gaat af wat doe je dan kies je voor je collega die ergens door een client in elkaar word getrapt of je client.
Er vanuit gaande dat je alleen bent????
Antwoord is dus voor je collega!!!
Stop eruit en lopen....
Als je als ouder weet wat er allemaal binnen een instelling gebeurt geloof me dan doe je kind niet meer weg!!!

Vind het verschrikkelijk voor de vrouw + familie....
Maar nog veel meer voor de verpleegster want die moet leven met het feit dat ze deze client heeft laten verdrinken.
En geloof me de instelling trekt zijn handen van je af en je kan zelf verantwoorden waarom je wegliep en dan word er echt niet gezegd ja maar dat er personeelstekort is en er een urgent iets voorviel in de huiskamer daar hebben we niets mee te maken.
Laat de clienten in de huiskamer elkaar maar af maken JIJ had gewoon bij dat bad moeten blijven!!!
(uiteraard als voorbeeld want je weet natuurlijk niet waarom ze weg liep)

Ik kies in zo'n geval dus voor de familie. Ik weet niet waardoor deze vrouw alleen in bad is achter gelaten, daar word nu alleen over gespeculeerd.
Wat ik wel weet is dat het als naaste familie verschrikkelijk is om je broer/zus/kind te moeten verliezen doordat iemand in de woonvorm een fout heeft gemaakt.
Ik zef niet dat het terecht is dat iemand dan straf krijgt omdat ik niet weet waarom die vrouw is weggegaan. Maar ik vind dat het voor de familie erger is dan voor de verpleegkundige. Zij weet dat zij bepaalde keuzes moet maken in bepaalde situaties dat weet de familie niet. Maar de familie moet leven met het feit dat een geliefd persoon waar zij ontzettend veel van houden dood is terwijl de verpleegkundige dat verlies niet mee maakt.
De instelling kiest niet altijd voor de familie en overleden persoon. In mijn broers geval kozen ze allemaal lijnrecht voor de verpleegkundige terwijl zij nalatig was en dat ook bewezen was door de politie, inspectiedienst en ggd.
Er zullen veel strengere regels gemaakt moeten worden wie wat voor verantwoordelijkheid draagt en wat je in welke situaties moet doen. En veel meer overleggen en praten, dat gebeurde ook absoluut niet in de woonvorm waar mijn broer woonde.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:27

C_arola: misschien rare vraag maar is het niet zo geweest dat ze verpleegkundige een fout maakte door personeels tekort??(mag ook over pb).
Ik snap verder je beredenering wel zeker omdat we ook niet weten wat de reden van de fout was.
Maar mocht het een tekort zijn dan blijf ik erbij dat ik het iets erger vind voor verpleger daar ze zal moeten leven met een nalatige fout met vreselijk gevolg.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:41

Nee, het was bij mijn broer zo het geval;
Mijn broer was ziek thuis, dit was ook door gegeven aan de vpk.
Mijn moeder was de dag voordat mijn broer overleed bij hem op de woonvorm. Ze kon zien dat hij snel een aanval kreeg, dit konden mijn zus en ik ook aan hem zien. Zij waarschuwde de vpk die hem naar de bad zou sturen dat hij een aanval zou krijgen en of ze hem in de gaten wou houden dat zou ze doen zei ze. De volgende dag heeft mijn broer 2 keer gezegd dat hij zich niet goed voelde. Bij de 2 keer dat hij dat tegen haar vertelde zei hij ook dat hij naar bed ging. Zij zei toen tegen hem dat hij maar naar het bad moest gaan dan zou hij zich wel beter voelen. Zij ging altijd met hem mee naar de badkamer, bleef dan bij hem een kop thee drinken en pas als hij uit bad was ging ze weg. Die dag had zij een vergadering en had ze helemaal geen dienst. Zij heeft mijn broer naar de bad gestuurd, maar het niet egen de collega's gezegd die op dat moment dienst hadden.
Ze is toen naar de vergadering gegaan en heeft tegen niemand gezegd dat ze mijn broer naar de bad had gestuurd. Mijn broer had nog nagevraagd of hij alleen in bad mocht omdat ze normaal altijd bij hem was als hij naar het bad ging.
Hij heeft 4 uur dood in bad gelegen, verdronken door een epilepsieaanval omdat de collega's die dienst hadden niet wisten waar hij was en zij voor de andere bewoners zorgden. Het had dus niks te maken met een tekort aan personeel.

Edit; als het een tekort aan personeel was dan was het idd ook verschrikkelijk voor de vpk maar dat was in mijn broers geval absoluut niet.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:46

O mij god wat verschrikkelijk, mensen kunnen fouten maken zeg ik meestal maar dit is echt gewoon weg dom geweest. Boos!
Maar ook wel raar dat de andere 4 uur lang hem niet gemist hebben.....
Is er nog wel verder wat gedaan met deze fout of is het door de instelling in de doofpot gestopt?

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 23:01

De anderen merkten wel dat hij niet op zijn kamer was terwijl hij ziek thuis was, hebben zijn medicijnen tijdens de lunch op zijn kamer achtergelaten, deur opengelaten terwijl bewoners vaak in andermans kamers komen en ook medicijnen van anderen innemen, zijn toen weggegaan om met andere bewoners te gaan eten. Kwamen naar 1,5 uur terug en zagen toen ze de medicijnen weer ophaalden dat de badkamerdeur op slot was (mocht ook van de vpk die hem naar de bad had gestuurd anders kwamen er misschien bewoners in de badkamer en dat hoefde niet terwijl hij in bad zat). Dit kwam omdat de badkamer schuin tegen over mijn broers kamer was. Deden de deur open, zagen hem in bad, deden geschokt de deur weer op slot (met een schoevendraaier), haalden andere collega's op die net uit de vergadering kwamen, die gingen kijken, liepen weg en uiteindelijk hebben ze de hoofd van een afdeling erbij gehaald, die schold hun uit, haalde hem uit bad heeft geprobeerd hem te reanimeren naar 4 uur en heeft toen de politie en dokter gebeld.
Ondertussen mijn broer op bed gelegt en de badkamer schoongemaakt, bad leeg laten lopen en een deken over mijn broer op bed legd.
Ja, het is in een doofpot gestopt. De politie, ggd, keuringsarts en rechercheur waren woedend op de woonvorm omdat zij nu niet precies wisten wat er was gebeurt.
De advocaat van mijn moeder wou er niks mee doen en wij waren te geemotioneerd om verder te gaan.
Mijn moeder mocht geld krijgen voor een psychiater, over mijn zus en mij werd niet gesproken.
Ze hebben later een borstbeeld van mijn broer laten maken, die heeft mijn moeder gekregen omdat zij die niet op de woonvorm wouden hebben omdat ze het te confronterend was.
Tijdens het regelen van de begravenis ging het alleen maar over wat goed was voor de bewoners enz.
Wij moesten de bewoners troosten en werden links gezet door de woonvorm.
Ik snap het als er fouten gemaakt kunnen worden als er personeelstekort is, zoals calamiteiten als je alleen werkt enz maar dit en vele gevallen zijn ook grove nalatigheid en dan mogen diegenen die het hebben gedaan ontslagen worden. Bij mijn broer is de vpk naar een andere woonvorm oververplaatst omdat ze daar niet meer wou werken omdat bewoners en hun familie had geklaagd dat zij niet meer zoiets wouden meemaken met hun kinderen.
Vrienden van mijn broer die er nu nog steeds wonen zeggen dat het nog steeds slecht is geregeld met dingen. ik vraag me dan af hoe lang het duurt voordat daar weer iemand aan een onnatuurlijke dood overlijd door deze nalatigheid.
Dat geld niet voor het overlijden van mensen door personeelstekort.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 09:34

NoGo, zo kwam je dus totaal NIET over, vandaar. Knipoog
En als je mijn berichten had gelezen had je kunnen weten dat ik dus reageer vanuit praktijkervaring. Pling

Verder no hard feelings, don't worry! Knipoog

En "gewoon dom"? Clown
Die reactie vind ik "gewoon nogal beoordelend en kortzichtig."
Waar mensen zijn worden fouten gemaakt.

Wil je dan computergestuurde robots in de zorg zetten?

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 09:49

detour schreef:
NoGo, zo kwam je dus totaal NIET over, vandaar. Knipoog
En als je mijn berichten had gelezen had je kunnen weten dat ik dus reageer vanuit praktijkervaring. Pling

Verder no hard feelings, don't worry! Knipoog

En "gewoon dom"? Clown
Die reactie vind ik "gewoon nogal beoordelend en kortzichtig."
Waar mensen zijn worden fouten gemaakt.

Wil je dan computergestuurde robots in de zorg zetten?

Ik vind het niet dom maar nalatigheid.
Ok, je kan fouten maken als je te hoge werkdruk hebt, maar als je niet eens werkt en dan zulke opmerkingen maakt wat de dood tot gevolg heeft terwijl je 3x bent gewaarschuwd ben je imo meer dan dom!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 09:54

Hoe weten we zo zeker dat de berichtgeving 100% betrouwbaar is, niet eenzijdig of gefilterd? Knipoog

Maargoed, ieder zijn ding. Ik blijf van mening dat "dom" niet de goede term is gezien de mogelijke omstandigheden. Ach gut

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 09:57

detour schreef:
Hoe weten we zo zeker dat de berichtgeving 100% betrouwbaar is, niet eenzijdig of gefilterd? Knipoog

Maargoed, ieder zijn ding. Ik blijf van mening dat "dom" niet de goede term is gezien de mogelijke omstandigheden. Ach gut

Omdat er dagverslagen zijn gemaakt door diegene die mijn broer naar de bad heeft gestuurd een paar minuten nadat zij mijn broer naar de bad heeft gestuurd. Daarin staat alles letterlijk. Hetgeen zij gezegd heeft en mijn broer. Alles.
Wat voor term vind je dan van toepassing?? Ongelukken gebeuren Clown Vind ik dan een beetje makkelijk geoordeeld.
Wat als jou broer/zus/moeder/vader overlijd door zoiets? Ga je dan ook denken; ach het kan gebeuren??