SP: Minima hebben recht op LCD tv

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarvanTom

Re: SP: Minima hebben recht op LCD tv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 20:35

Ezumii schreef:
Ooooh dus als ik níet ga studeren en thuis blijf zitten kríjg ik gewoon een tv?

Pling

Bijna goed! Knipoog
Gewoon geen enkel schooldiploma halen, al je verplichte sollicitatie-gesprekken verklutten, in de tussentijd beetje zwart bijwerken en dan heb je tijd zat om naar je mooie LCD-TV te kijken...
Oh ja! Vergeet niet jezelf in te schrijven voor een anti-kraakwoning, omdat je ouders die zich kapot werken om de rekeningen te betalen, jouw gelapzwans echt niet meer zien zitten. Beter nog: zorg dat ze je eruit gooien, ben je sneller aan de beurt!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 20:43

hmm. ik heb zelf bij een sociale dienst gewerkt en ik weet hoe dingen door de pers en de VVD uit hun verband gerukt kunnen worden. Ik onthoud me dus van een mening tot ik precies weet wat deze regeling inhoudt.

Er was ook een keer zo´n ophef over dat de gemeente amsterdam koelkasten weg gaf. Ja omdat ze die goedkoop in bulk op de kop konden tikken en dat kwam dus in plaats van het geld dat bijstandsgerechtigden anders zouden krijgen. Veel goedkoper voor de belastingbetaler uiteindelijk maar ja, het staat raar hè. En makkelijk doelwit voor de scoringsdrang van de VVD.

Mocht het echt zo zijn dat iedere bijstandsgerechtigde "recht" zou hebben op een LCD dan vind ik dat grenzen van eerlijkheid te buiten gaan. Er werken heel veel mensen voor niet veel meer dan het minimumloon en die kunnen ook geen flatscreen betalen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 20:46

hoe ik het begrijp verspelen de mensen die kiezen voor een tv, wel de kans om een toeslag voor een nieuwe wasmachine te krijgen, de eerste 5 jaar.
en bij *hoeheetdatprogramma* op nederland 1 na het nieuws, zeiden ze dat men eens in de 8 jaar recht heeft op die regeling.
je moet dus sowiezo 5 jaar op minimum leven, en als je dan zo'n toeslag aanvraagd moeten alle papieren op tafel, om te laten zien dat je hetgeen je nodig bent echt niet kan betalen.

maar ik vind ook dat het ábsolute onzin is om een nieuwe tv ook onder de witgoed te rekenen!
heb zelf een tv van 25 euro, van marktplaats, en doet het super!
zonder tv blijft je huishouden wel draaien, zonder wasmachine niet!
het zou dus erg dom zijn als minima om die tegemoetkoming te verspillen aan een tv!
ik vind het zelfs onverantwoord dat die gemeente dat nu als optie geeft..
(je zal maar minima zijn, en een man hebben die persé die tv wil, zodat jij even later zonder wasmachine, en met kids en dus een heleboel was zit!)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 20:50

als iemand kiest voor een LCD ipv een koelkast ............ dan liggen de verhoudingen goed scheef Lachen Lachen

Koelkast is nodig........... tv iets minder zegmaar Knipoog

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 20:54

echt heel bijzonder. op mijn werk kan er geen zorg meer verleend worden aan kids met een jeugdzorg indicatie aangezien wij daar een te lage vergoeding voor krijgen en we in de problemen komen,
maar mensen die t.v willen kijken krijgen er even 450.- voor.

wat is nou belangrijker???? jeugdzorg of shownieuws??!!! belachelijk, werkelijk waar!!!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 20:57

Oooh, ok. dat verandert de zaak dus al. Het klinkt gewoon als een variant op de langdurigheidstoeslag. Dat was eerder gewoon een geldbedrag, daar kochten mensen net zo goed een tv voor als ze bijvoorbeeld al een koelkast van de buurvrouw hadden gekregen.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 20:58

milo schreef:
echt heel bijzonder. op mijn werk kan er geen zorg meer verleend worden aan kids met een jeugdzorg indicatie aangezien wij daar een te lage vergoeding voor krijgen en we in de problemen komen,
maar mensen die t.v willen kijken krijgen er even 450.- voor.

wat is nou belangrijker???? jeugdzorg of shownieuws??!!! belachelijk, werkelijk waar!!!

ja dat denk ik ook van de betuwelijn om maar iets te noemen. Het belastinggeld wordt nou eenmaal over verschillende potjes verdeeld. Maar ben het volledig met je eens dat de jeugdzorg onderbedeeld wordt.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:02

Ik denk dat de echte minima meer behoefte hebben aan een week voedsel dan aan een lcd-tv....

Ik vind dit een erg bijzondere gang van zaken Gestoord

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:03

Betuwelijn heeft een belangrijke economische waarde Lachen een LCD tv niet echt Lachen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:06

erg vreemd dit,en waarom gelijk zo'n dure tv?
die hebben wij niet eens.......

mensen die net boven het minimum zitten lopen nog veel meer mis,maar daar hoor je nooit iemand over bij de gemeente

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:07

squid schreef:
Misschien kunnen ze zichzelf dan eindelijk achter die TV wegtrekken als dat kreng kaopt gaat en eindelijk eens een keer aan het werk net als ieder ander...het is toch van de zotte dat ik als werkende belastingbetaler betaal voor de flatscreen van een thuiszitter...terwijl ik zelf niet eens zo'n ding heb!!
We lijken wel gek hier met z'n allen in dit land...

onder mimum valt ook mindervalide en arbeids ongschikten!

Veel uitkeringtrekker in groningen krijgen kl.ote klusjes in ruil voor hun uitkering. Vaak ook nog eens klussen die 40 uur per week werken inhoudt. Dat betekent dus dat je dat fulltime werkt voor een minimumloon. Terwijl jij voor een fullltime baan waarschijnlijk het dubbele betaald krijgt. Dus lang niet alle uitkeringtrekkers zitten op hun lui reet hoor. Niet alles over 1 kam scheren a.u.b.

Ooit zal ook jij gebruik maken van je eigen betaalde premies.

Als jij ooit werkloos word zul je blij zijn dat er iets bestaat als uitkering.

De lui thuiszitters mag je van mij een schop verkopen..... maar niet alle uitkeringtrekkers.

een lcd tv ter waarde van 450 vind ik ook zware onzin...... maar vergoedingen voor dit soort dingen bestaat al jaaaaaaaaaaren

Kijk eens naar bv. alleenstaande moeders met opgroeiende kinderen. Die zitten vaak in de uitkering. Kunnen weinig spullen kopen en hebben al helemaal geen hypermoderne dingen in huis. Kinderen krijgen vriendjes over de vloer die de meest achterlijke spelcomputers in huis hebben. hypermoderne tv, pc, laptops enz enz.
Zo´n zwaar verwend kind komt bij een kind in huis waarvan de moeder van het minimum moet leven en dus al die luxe niet kan veroorloven.
In de maatschapij van tegenwoordig worden zulke kinderen daarom uitgelachen en gepest.

Met dit soort regelingen kun je dat enigzins voorkomen...
Laatst bijgewerkt door RoosIris op 21-10-08 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:08

nou, daar zijn de meningen ernstig over verdeeld Kiwiko. Tot nog toe houdt het spoor gewoon op bij de Duitse grens en al zou dat niet zo zijn dan nog is het maar de vraag of dat ding ooit de investeringen terug gaat verdienen.
Maar goed, dit is niet erg on topic Bloos

Mijn punt was dat vergelijkingen met bijv. de jeugdzorg niet erg op gaan. Het systeem is nou eenmaal zo dat er per sector een budget is. Dat er binnen dat budget dan keuzes worden gemaakt die oneerlijk lijken vergelijken met andere sectoren dat kan je niet voorkomen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:10

het valt nog tegen met het thuiszitten.
mijn tante is 56 en moest weg bij haar werk omdat ze falliet gingen.
3,5 jaar heeft ze erover gedaan om weer een baan te vinden.
wekelijks moet je verplicht solliciteren,tot op het vernederende word je gecontroleerd.
maar haar buurman die al jaren in de ziektewet zit,krijgt een behoorlijke uitkering,en werkt er ook fijn zwart bij,en dat vertelt ie ook zo rustig aan iedereen.
de motivatie word dan erg moeilijk.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:13

je kan beter inderdaad op of onder het sociaal minimum zitten dan er net boven, want dan heb je het echt slecht

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:17

Snoevie schreef:
het valt nog tegen met het thuiszitten.
mijn tante is 56 en moest weg bij haar werk omdat ze falliet gingen.
3,5 jaar heeft ze erover gedaan om weer een baan te vinden.
wekelijks moet je verplicht solliciteren,tot op het vernederende word je gecontroleerd.
maar haar buurman die al jaren in de ziektewet zit,krijgt een behoorlijke uitkering,en werkt er ook fijn zwart bij,en dat vertelt ie ook zo rustig aan iedereen.
de motivatie word dan erg moeilijk.

Dit heb ik ook wel eens gezien met de ww. Oud buurman wou niet werken. meneer voelde zich te goed om onder een baas te werken en was dat ook niet van plan. Na 5 jaar ww(raar maar waar). Kon hij aan het werk bij een band(waar hij wel vaker voor werkte) echter moest hij dan op de vrachtwagen.
gemeente wou best wel meebetalen aan zijn vrachtwagen rijbewijs, maar moet hij zelf 1/3 meebetalen. en de nieuwe baas de andere 1/3. Maar meneer was niet van plan om zelf mee te betalen.
Maar ja, de gemeente was doodziek van heb, en hebben ze het rijbewijs maar helemaal betaald.

MIjn zusje daar in tegen. Wil heel graag werken. Neemt alle rotbaantjes aan die ze maar krijgen kon.
Een paar jaar geleden kon ze geen werk meer vinden. Zelfs geen poedersuiker. Dus moest ze een uitkering.
Ze kwam toen iemand tegen met een eigen taxibedrijf, ze kon daar zo aan het werk... echter heeft zij geen rijbewijs en geen cent om hem te betalen.
Maar de gemeente weigerde mee te betalen. Terwijl ze zwart op wit had staan een baan te hebben als ze een rijbewijs had.

Tja nederland meet met hele verschillende maten.... erg jammer

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:20

tja lekker krom,sommige mensen willen dolgraag.........

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:21

dat komt omdat dat soort reintegratieregelingen door gemeentes bepaald worden en niet door het rijk. Is ook logisch omdat iedere gemeente nogal verschilt in bevolkingsopbouw en werkmogelijkheden.

Daarnaast wordt er heel erg naar het individu gekeken. Voor een oudere man die veel uitkering krijgt en waarschijnlijk echt nergens anders ooit meer aan de slag kan wordt eerder een rijbewijs betaald dan voor een 20 jarige die een lage uitkering krijgt en waarschijnlijk op korte termijn wel in een fabriek kan werken of bij de Hema of terug naar school kan met stufi.

Kosten en baten afwegen...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:24

nee maar diezelfde oude man weigert wel mee te betalen,en omdat hij blijft weigeren betaald de gemeente het dan toch maar????

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:26

als dat betekent dat de gemeente eenmalig 500 euro meer moet uitgeven zodat hij de komende jaren geen 1000,- per maand krijgt dan weegt dat wel op tegen de kosten.
Ik ga er vanuit dat ze alles geprobeerd hebben met die man en dat dit de enige optie was.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:26

lautje76 schreef:
dat komt omdat dat soort reintegratieregelingen door gemeentes bepaald worden en niet door het rijk. Is ook logisch omdat iedere gemeente nogal verschilt in bevolkingsopbouw en werkmogelijkheden.

Daarnaast wordt er heel erg naar het individu gekeken. Voor een oudere man die veel uitkering krijgt en waarschijnlijk echt nergens anders ooit meer aan de slag kan wordt eerder een rijbewijs betaald dan voor een 20 jarige die een lage uitkering krijgt en waarschijnlijk op korte termijn wel in een fabriek kan werken of bij de Hema of terug naar school kan met stufi.

Kosten en baten afwegen...

Hier ging het op een 36 jarige man. Die genoeg banen kon krijgen i.v.m. zijn ervaring in het deze en gene en diploma's maar er gewoon geen zin in had. Hij wou gewoon niet onder een baas werken.

Mijn zusje was toen 23 jaar. En wou heel graag maar werd nergens aangenomen.... i.v.m. geen diploma's en genoeg mensen die ook soliciteerde met wel diploma's.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:28

lautje76 schreef:
als dat betekent dat de gemeente eenmalig 500 euro meer moet uitgeven zodat hij de komende jaren geen 1000,- per maand krijgt dan weegt dat wel op tegen de kosten.
Ik ga er vanuit dat ze alles geprobeerd hebben met die man en dat dit de enige optie was.

Deze man vond dat hij gewoon recht had op van alles en nog wat.

Hij moest ook officieel de produktie in om te werken voor zijn uitkering. Maar dat wou hij niet. Solliciteren deed hij gewoon niet.

Als ik de gemeente was geweest had ik mij niet zo laten shanteren en gewoon zijn uitkering stop gezet.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:41

Wat er met die man is weet ik natuurlijk niet. Als er verder niets anders achter zit dan wat jij zegt dan zou bij ons idd. de uitkering gestopt zijn. Maar in de jaren dat ik voor de soos werkte en 1000enden bijstandsgerechtigden heb gezien is het mijn ervaring dat er met de meeste (zeker degenen die er al heel lang inzitten) echt wel wat aan de hand is waardoor geen verstandige werkgever ze aan zal nemen.

De meeste uitvreters kwam ik tegen onder de jongeren tot 25. Wilden persé in een winkel of de administratie maar geen schoonmaakwerk of produktiewerk. Dan was de keus: de fabriek of terug naar school (waar ik ze dan bij begeleidde). Als ze zo voor het blok werden gezet dan bleek er soms meer aan de hand (ernstige problemen thuis, lichte zwakbegaafdheid etc.) en dan gingen we kijken hoe we dat op konden lossen. Meestal was er echter niets aan de hand en gingen ze dus aan het werk of naar school. Als je gelijk met rijbewijzen gaat strooien dan haal je jongeren niet uit het naieve wereldbeeld dat de staat alles wel regelt als je van school dropt en dan blijven ze continue terugvallen op de bijstand als het even niet leuk meer is. Ik wil overigens helemaal niet zeggen dat je zusje zo is hoor. Ik ken haar niet, weet niet wat de precieze situatie is.

Dat is in ieder geval hoe het bij ons in de gemeente ging. En zeer succesvol mag ik zeggen. We hebben binnen een half jaar het jongerenbestand gehalveerd toen we het zo aan gingen pakken. En ze kwamen niet meer terug.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:44

goed standpunt! ik zou willen dat het in elke gemeente zo was

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:51

Bijna iedere gemeente heeft tegenwoordig een speciaal jongerenteam dat ongeveer zo werkt (nouja, in steden waar dit een groot probleem is dan en waar eenvoudige werkopties zijn zoals een fabriek, dus niet in staphorst ofzo) dus het gaat de goede kant op!

De tijd van pamperen is echt al lang voorbij sinds de invoering van de WWB in 2004. Daarom neem ik dit soort VVD aanvallen niet zo heel erg serieus, meestal zit er echt wel een redelijke verklaring achter.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 22:04

Wat een onzin zeg, ze kunnen beter eens met andere dingen komen zodat de minima normaal kunnen leven.