Karl66 schreef:Maar dat verandert niks aan de belangrijkste reden, een snelle beslissing van de oorlog.
Karl, met betrekking tot het niet eenvoudige heb je gelijk MAARRRR.... de VS hadden helemaal niet zo´n belang bij het snelle beëindigen. De VS heeft conflicten nódig voor het draaiende houden van hun grootste industrie.
Na WO2 zijn zij door gegaan met investeren op een steeds grótere schaal en ook bijna continue gewapende conflicten uitgevochten met ´militaire adviseurs´ of soldaten doch continue en direct betrokken.
Heb je inmiddels al wat nagelezen over de VS en het bewind van de sjah van perzië en de Iraq-Iran oorlog?
9-11 was een door Bin Laden briljant georkestreerde meesterzet om de vs een excuus te geven en daardoor zichzelf bloot te geven. Het belang van Bin Laden bij 9-11 was net dát; provocatie. In de door de vs gevoede pers wordt het WTC verwrongen belicht en het vliegtuig op het Pentagon verdoezeld. Het WTC is een publieksverkoper en het Pentagon een blamage.
Er was geen enkel legitiem argument voor het ingrijpen door de VS in Kuwait, Afghanistan noch Iraq.
De vs heeft het huidige conflict gecreërd na de val van de sjah van Perzië en de lont in het kruitvat gestoken door Kuwait te ´steunen´ na het dwingen van Hussein daar in te vallen.
Het rampscenario wat zich de komende decennia daar gaat voltrekken kan iedereen met twee zélfdenkende hersencellen in grote lijnen uittekenen.
Stap 1 is in Afghanistan al in gang: de Taliban is gereorganiseerd.
Stap 2 is afbouw van de VS aanwezigheid in een land waaarvan ze de infrastuctuur volledig vernietigd hebben zonder plan van aanpak hoe die te herstellen. Het enige wat daar rest is religie.
Wat míj betreft is het allemaal

Dé-centralisatie, ónt-globalisering, verzelfstandiging van het régionale leven is de sleutel voor stabiliteit.
Poep blijft gebeuren, doch dat zijn dan keutels en is geen wereldomvattende mestberg. Ik veeg mijn dingus af met EG-regels en slacht mijn eigenvlees. Wij hebben meer last van noodweer wat ons land overstroomt en bv. stookhout meesleurt dan van de wereldolie-prijs. Daar heeft verder níemand last van.
hc