Voor de ´matanza´, de winterslacht van het varken, moet ik dit jaar wat bedenken. We hebben een wildzwijn hybride keiler en dat is me te link om die met een mes te lijf te gaan. Die weegt tegen die tijd twee keer zoveel als ik en heeft nu al aanmerkelijk meer tanden om te laten zien

Ons eigen graan? Ja en nee. We hebben de jaarvoorraad ´hooi´ voor de paarden van eigen land; dat is van de volle halm met graan.
Voor ons brood bestellen we zakken bij een ecologische graanboer in de Sierra Segura; we gebruiken een achttal verschillende granen en dat is geen doen. Het stukje wat we er eerst voor hadden gebruiken we nu voor voedermaïis zodat de paarden bijna het hele jaar snijgroen daarvan hebben.
Terug on topic:
Vertrouwen is eígenlijk alleen nodig voor een speculative economie

Wanneer een economie gebaseerd is op werkelijke waarde van goederen en diensten, op boter bij de vis, dan is er geen ´vertrouwen´ nodig om alles gesmeerd te laten lopen.
Het probleem is de afstandvergroting, de globalisering; het probleem is dat mensen niet meer van mensen kopen.
Als individu kan je besluiten of je in de vaart der consumenten meedobbert met alle voor- én nadelen daarvan of dat je niet uitgeeft wat je niet hebt.
Je kiest zelf in wie je hoeveel vertouwen hebt. In een naam op een fraaie gevel of in je gezin.
hc