Kredietcrisis einde kapitalisme?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: Kredietcrisis einde kapitalisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 08:58

Hier mag je net zo min aan huis slachten doch durmagzoveelniet. Ik slacht zélf hoor. Geen stress met vervoer, echt maar een tweetal minuten tussen roepen en de laatste adem.
Voor de ´matanza´, de winterslacht van het varken, moet ik dit jaar wat bedenken. We hebben een wildzwijn hybride keiler en dat is me te link om die met een mes te lijf te gaan. Die weegt tegen die tijd twee keer zoveel als ik en heeft nu al aanmerkelijk meer tanden om te laten zien Haha!

Ons eigen graan? Ja en nee. We hebben de jaarvoorraad ´hooi´ voor de paarden van eigen land; dat is van de volle halm met graan.
Voor ons brood bestellen we zakken bij een ecologische graanboer in de Sierra Segura; we gebruiken een achttal verschillende granen en dat is geen doen. Het stukje wat we er eerst voor hadden gebruiken we nu voor voedermaïis zodat de paarden bijna het hele jaar snijgroen daarvan hebben.

Terug on topic:
Vertrouwen is eígenlijk alleen nodig voor een speculative economie Pling
Wanneer een economie gebaseerd is op werkelijke waarde van goederen en diensten, op boter bij de vis, dan is er geen ´vertrouwen´ nodig om alles gesmeerd te laten lopen.
Het probleem is de afstandvergroting, de globalisering; het probleem is dat mensen niet meer van mensen kopen.
Als individu kan je besluiten of je in de vaart der consumenten meedobbert met alle voor- én nadelen daarvan of dat je niet uitgeeft wat je niet hebt.
Je kiest zelf in wie je hoeveel vertouwen hebt. In een naam op een fraaie gevel of in je gezin.

hc

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:52

Citaat:
Vertrouwen is eígenlijk alleen nodig voor een speculative economie

Wanneer mensen/banken/bedrijven baat blijven hebben bij het dalen van de aandelenbeurs (denk aan Hedge funds die short verkopen en daarna weer aankopen voor een lagere waarde en dus winst maken), zal speculeren of negatieve verhalen de economische wereld in brengen niet zo snel stoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:24

Daarom ligt er toch zoveel aandacht bij short selling momenteel?

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:30

Yep, maar tot dusver zijn er alleen nog maar tijdelijke maatregelen genomen. De VS heft de ban op short selling op 8 oktober op en in Nederland is er alleen een ban op short selling op ongedekte aandelen (die in December opgeheven wordt).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:31

Halve maatregelen noemen we dat, een douceurtje voor de een maar laten we vooral niemand kwaad maken Verward.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:21

Aan de andere kant zorgt (gereguleerd) short selling voor liquiditeit die de markt juist zo hard nodig heeft. Het is lastig om te differentieren tussen short selling om de markt positief te beïnvloeden (liquiditeit en stabiliteit na terugkopen) of negatief te beïnvloeden (je voordeel halen uit een dalende aandelenmarkt zonder bijkomstig positief effect voor de rest van de economie).

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:24

Afgelopen vrijdag werd mij een artikel toegestuurd uit de New York times, geplaatst op 30 september 1999. Daarin staat:
Fannie Mae, the nation's biggest underwriter of home mortgages, has been under increasing pressure from the Clinton Administration to expand mortgage loans among low and moderate income people and felt pressure from stock holders to maintain its phenomenal growth in profits.
In addition, banks, thrift institutions and mortgage companies have been pressing Fannie Mae to help them make more loans to so-called subprime borrowers. These borrowers whose incomes, credit ratings and savings are not good enough to qualify for conventional loans, can only get loans from finance companies that charge much higher interest rates -- anywhere from three to four percentage points higher than conventional loans.
"Fannie Mae has expanded home ownership for millions of families in the 1990's by reducing down payment requirements," said Franklin D. Raines, Fannie Mae's chairman and chief executive officer. "Yet there remain too many borrowers whose credit is just a notch below what our underwriting has required who have been relegated to paying significantly higher mortgage rates in the so-called subprime market."
In moving, even tentativelv, into this new area of lending, Fannie Mae is taking on significantly more risk, which may not pose any difficulties during flush economic times. But the government-subsidized corporation may run into trouble in an economic downturn, prompting a government rescue similar to that of the savings and loan industry in the 1980’s.
“If they fail, the government will have to step up and bail them out the way it stepped up and bailed out the thrift industry."

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 16:33

Aegon krijgt vandaag de klappen. Ben ik blij dat wij (nog) niet beursgenoteerd zijn.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:36

Ik werk al jaren in de petrochemie....daarvoor was ik verzekeringsagent en hypotheekadviseur.

Degene die bij mij een hypotheek afgsloten hebben kan ik nog altijd recht in de ogen aankijken. Mijn baas was echter niet zo rechtlijnig Boos! reden waarom ik 3x mijn ontslag heb gegeven) Hij wilde dat ik continue nieuwe verz. etc afsloot als "spaar" hypotheek de zg beleggingsplannen, die rendementen van 20% beloofden. Wat ik deed paste niet in zijn straatje, ik keek naar de verz. die al liepen en bouwde die zoveel mogelijk in in de hypotheek, maar dat leverde natuurlijk minder provisie op.

De hypotheken die het meeste opbrachten, waren de beleggingsdepots, waarbij mensen bv 20.000 extra leenden om van daaruit hun premie te betalen (even de simpele versie van het verhaal) Dit zijn gewoon hele riscante hypotheken waar ik nooit achter heb gestaan. Mensen kochten een huis voor bv 200.000gulden en moesten 250.000 lenen ivm met het beleggingsdepot. Vlak nadat ik de versz.branche verliet kregen we de ICT crash....en namen de waardes van de depots sterk af.

Dit was maar 1 eenmanszaakje, die inmiddels is gebleken een hoop ellende heeft aangericht.... hoeveel zijn er nog ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 23:34

Mist, ik vind dat soort praktijken dus tegen het misdadige aan omdat het verkocht wordt op basis van misleiding. Dat het gebeurt is al erg genoeg, maar zolang het lukt zullen er mensen blijven die dit soort praktijken uitoefenen. Gelegenheid maakt de dief en dus ook de oplichter.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:11

Lovely schreef:
Gelegenheid maakt de dief en dus ook de oplichter.

En gelegenheid is de hebberige ´goedgelovigheid´ van mensen?

Ik heb er niet zo´n probleem mee als de eigenschappen van het product duidelijk zijn. Autos kunnen ook harder dan 120, met een scherp mes kan je ook jezelf lelijk snijden, vuurwerk ontploft en cigareten zijn ook gewoon te koop.
Caveat emptor.

Waar het fout gaat is wannneer bancaire instellingen geen zekere dekking hebben voor het spaartegoed, wanneer ze onvoldoende liquide zijn. Dát behoort beter door de overheid gereguleerd te worden.
De huidige malaise is ontstaan doordat bancaire instellingen met het ingebrachte geld te risicodragend meer geld hebben willen scheppen.
De verkoopethiek is een heel ander aspect.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:52

De gelegenheid is inderdaad de goedgelovigheid van mensen waardoor ze risicovolle leningen aangaan terwijl ze ook gewoon solide en veilig kunnen lenen. Wat handig is van de bancaire instellingen in dit geval is dat zij er niet voor op draaien maar de hypotheekhouder dus zelf. Wat ik misdadig vind is dat een bank zijn klant 250.000 euro leent terwijl deze maar 200.000 of zelfs minder kan betalen. Dat is een kant van de zaak.

De andere kant van de medaille is dat er inderdaad geen reele tegenwaardes in geld waren. Er is ook meer geld op de wereld dan dat er aan goud bestaat, maar dat wist ik al langer aangezien ik voor mijn werk aardig wat geld voorbij zie komen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 10:04

Lovely schreef:
Wat handig is van de bancaire instellingen in dit geval is dat zij er niet voor op draaien maar de hypotheekhouder dus zelf.

De huidige economische malaise is veroorzaakt door het massaal hierop MISrekenen Pling
De hypotheken zijn massaal té weinig onderpand gebleken = bancaire instellingen zitten met een enorm tekort.
Dat is nu net de hele oorzaak van het huidige probleem Haha!

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 10:48

Maar als alle klantjes zulke constructies hadden geweigerd (wat ze hadden moeten doen), was de huizenmarkt zeker ingezakt en het consumentenvertrouwen dus ook.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 10:59

Dan zou de huizenmarkt een minder idiote groei hebben doorgemaakt, misschien enigsinds afgezwakt, maar dan zou deze niet de gehele economie meetrekken op een schaal dat het nu doet..

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 11:09

heel interessant topic om eens goed door te lezen...
want vn de media wordt je ook niet veel wijzer

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 11:23

MacavityL schreef:
Dan zou de huizenmarkt een minder idiote groei hebben doorgemaakt, misschien enigsinds afgezwakt, maar dan zou deze niet de gehele economie meetrekken op een schaal dat het nu doet..

Correct.
Het probleem is niet de klant noch de huizenmarkt doch het ongedekt geld ´scheppen´. Dat is volledige básiseconomie. Als brugklassers met écht ipv molopoliegeld zijn bancaire instellingen zichzelf rijk gaan rekenen door een luchtbalon met dollarteken op te blazen. Vervolgens hebben ze die nog zélf te hard opgeblazen ook.
Nu is het geld wat er nooit was zíchtbaar weg. Dat is het enige wat er gebeurd is: banken zijn geld´scheppers´ doch niet onbeperkt. Blijkbaar is een beperking van bovenaf nodig.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 11:38

HC, wat je zegt klopt wel, maar ik denk dat het effect in NL niet zo groot zal zijn als in USA.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 11:54

Huertecilla schreef:
Blijkbaar is een beperking van bovenaf nodig.

Welke bovenaf heb je in gedachte? De overheid in de US is juist een deel van de oorzaak door hun gebrek aan beperking.

http://ezinearticles.com/?The-Real-Cause-of-the-Credit-Crisis&id=1538878 schreef:
Starting in 1992, a majority-Democratic Congress mandated that Fannie and Freddie increase their purchases of mortgages for low-income and medium-income borrowers. {...} The Clinton administration investigated Fannie Mae for racial discrimination and proposed that 50 percent of Fannie Mae's and Freddie Mac's portfolio be made up of loans to low- to moderate-income borrowers by the year 2001. {...} Threatening lawsuits, Clinton's Federal Reserve demanded that banks treat welfare payments and unemployment benefits as valid income sources to qualify for a mortgage. That isn't a joke -- it's a fact.

http://www.usnews.com/blogs/capital-commerce/2008/9/18/big-governments-big-role-in-the-credit-crisis.html schreef:
Government banker Alan Greenspan pushed interest rates too low for too long earlier this decade, creating an extreme financial situation that made the crazy Wall Street strategies look temporarily reasonable. And for decades, government has pushed higher homeownership as a national goal.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 12:57

MacavityL schreef:
Huertecilla schreef:
Blijkbaar is een beperking van bovenaf nodig.

Welke bovenaf heb je in gedachte? De overheid in de US is juist een deel van de oorzaak door hun gebrek aan beperking.

Ik schrijf ´beperking´.
Als de US-overheid het omgekeerde doet maakt dit die noodzaak niet kleiner Pling

Blijkbaar kunnen nationale politieke doeleinden de wereldeconomie te ontwrichten en dat is in een situatie van toenemende globalisering niet acceptabel.
Er zijn twéé oplossingen:
- draai de globalisering terug
- beperk globaal van bovenaf
Kies maar, er is geen vraag óf het nodig is.
Het is nog maar de vraag hoe de wereld er door de huidige nationale ontsporing en toe gaat zijn.

hc

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:15

@ MacavityL: ben jij er ook eentje die de hele dag met haar snufferd voor een Reuters/Bloomberg scherp zit Haha! ?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:56

Lovely schreef:
Maar als alle klantjes zulke constructies hadden geweigerd (wat ze hadden moeten doen), was de huizenmarkt zeker ingezakt en het consumentenvertrouwen dus ook.

die constructies waren destijds alleen geschikt voor mensen die al bv 20.000gulden eigen geld hadden, maar los daarvan werden ze gouden bergen beloofd en rendementen Boos! terwijl ze eigenlijk een hypotheek hadden die hun inkomen niet aankon !

Los van "eigen geld" werd nog steeds gekeken naar inkomen, door het eigen geld in een depot te steken hadden de banken enige "zekerheid" dat hun premies de komende tijd betaald konden worden.
De hoogte van het depot (wat door banken belegd werd) was echter afhankelijk van de beurs. die na de glorietijden van eind 90 jaren al snel kelderde. Maar de banken wilden nog steeds hun premies, het depot werd al snel leeg....en dan moest het "inkomen" van die mensen het oplossen.

zo'n hypotheek heb ik gelukkig nooit afgesloten, meerdere keren meegemaakt dat ik hun eigen al lopende spaarverzekeringen in de hypotheek had gebouwd, en dan mijn baas die het dossier zag die mensen toch overhaalde zo'n beleggingsdepot af te sluiten. Reden, meerdere malen voor mijn ontslag, in die tijd (meer dan 10 jr geleden, stond ik echter nog niet zo sterk in mijn schoenen als nu...waardoor ik telkens weer over gehaald werd om te blijven)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 21:38

Hier heeft de spaanse overheid bekend gemaakt dat:

- het toezicht van de Spaanse Bank werkt en er geen banken in de problemen zijn

- de garantie van de spaargelden tot 100.000 euro wordt opgetrokken (helaas viel ik al onder de lagere grens Knipoog )

- er 500 miljoen wordt uitgetrokken voor het stimuleren van leningen aan kleine bedrijven

hc

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 10:34

Himyar schreef:
@ MacavityL: ben jij er ook eentje die de hele dag met haar snufferd voor een Reuters/Bloomberg scherp zit Haha! ?

Een bloomberg scherm staat wel op de afdeling, maar zit er niet zo vaak achter. Als ik over mijn computerscherm heen kijk hangt er een groot tv scherm de hele dag op Sky News. Ook blijf ik e-mailtjes van FT.com met "breaking news" binnenkrijgen en worden er geregeld avond vergaderingen gehouden om iedereen op de hoogte te houden. Erg interessant om in gesprek te zijn met het hoofd Fund managers en Hedge fondsen. Natuurlijk hoor ik ook genoeg van vrienden en oud-collega's (ben 4mnd geleden van baan gewisseld- zat bij een zeer grote Amerikaanse bank).

Momenteel wordt er een toespraak gehouden door de Britse Prime Minster over een geldinjectie voor een aantal Britse banken die in de problemen zitten. Uit hun huidige tradingniveau kun je goed opmaken welke voornamelijk een retail bank is en welke (voornamelijk) zaken/hypotheekbanken zijn;

HBOS 116.00p
Barclays 261.25p
HSBC 864.25p
RBS 91.50p
Lloyds 205.00p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 10:39

Het is allemaal helemaal niet leuk voor de mensen die er de dupe van zijn, maar tegelijkertijd is het ook fascinerend, of niet dan?