Stelling: Je moet rekening houden met de Ramadan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blablabla11

Re: Stelling: Je moet rekening houden met de Ramadan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 08:47

zou het ook belachelijk vinden als het in nederland een nationale feest dag word.. net zoals er zwarte en blanke scholen zijn... vind ik echt niet kunnen

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 08:50

Ik houd wel rekening met de ramadan. Dan neem ik voor 1 collega geen thee mee. Als de ramadan weer afgelopen is haal ik wel weer thee voor haar als ik zelf koffie ga halen.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 09:19

zoiets deed ik het ook altijd. En ik at ook geen extreem ruikende dingen (kaasuienbrood ofzo) op mijn werkplek. Dat deed ik dan in de kantine.
op dit moment werk ik in een 'witte' werkkring, dus is er niemand die eraan doet.
Ik vind niet dat je maar niet meer moet eten in de kantine oid. Daar is ie voor.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 09:35

Ik houd met het geloof van niemand specifiek rekening. Geloven doe je thuis maar en daar heb je een ander niet mee lastig te vallen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 09:38

pfff hallo zeg, we zitten nog altijd in NL! Op de vorige pagina zei iemand dat we ons idd moeten aanpassen in marokko/turkije of waar dan ook maar hier tegenwoordig ook! Ik ben daar echt keihard in, je wil in NL wonen? prima. Je eigen geloof houden? helemaal goed. Wij ons aanpassen aan jullie gebruiken? NEE! Je leeft in NL en hebt je aan nederlandse regels te houden. Zo was er laatst geloof ik een advocaat van buitenlandse afkomst die niet voor de rechter op wilde staan want dat deed hij alleen voor zn God. Eh pardon? Ga dan lekker naar je eigen land terug als je je hier niet wil aanpassen... Krijg er af en toe het gevoel van "wel de lusten, niet de lasten" bij... Zo vind ik ook dat ze geen vrij hoeven te krijgen op hun eigen feestdagen. Komop zeg, dan kan je bezig blijven!

Enne, ze gaat zelf in de kantine zitten... als iemand dat tegen mij zou zeggen zou ik recht voor dr neus het oppeuzelen, zo flauw ben ik dan wel weer... dan moet ze maar rekening houden met mijn gebruiken, en das toch echt lunchen als ik honger heb! Haha!

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 09:40

Ik houd er geen rekening mee, als je nou in een ander land komt waar ze het allemaal doet wordt het anders. Maar je bent in Nederland, veel Nederlanders hebben respect voor een ander geloof, maar het is natuurlijk onzin dat een Hollander in de kantine niet mag gaan eten omdat er een ander tussen zit die zijn geloof volgt...

Zet maar een een kerk in Turkije neer....

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 09:44

Hai,

Nou nee in de kantine waar er eten gekocht kan worden hoef je geen rekening te houden met die gene die aan ramadan doen.

kijk als je samen het dorp in zou gaan of iets dergelijks, dan zou ik er wel rekening mee houden en niet ergens een broodje gaan halen.

Ik denk trouwens dat het kantine personeel niet zo blij zou zijn als niemand meer at als het ramadan is hihi

gr

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 10:34

ja dat kan natuurlijk echt niet, eten in het bijzijn van iemand die aan de ramadan doet.
beetje respeckt voor de islam.
en op zondag houden we rekening met de christenen en wassen we de auto niet en zitten de hele dag binnen of in de kerk Cool
op zaterdag is het sabat en houden we rekening met onze joodse mede burgers en eten dus kosjer en doen het licht niet aan.

en zo kan je wel bezig blijven Clown

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 10:36

Ik doe mee met ramadan, maar verwacht niet andere mensen daar rekening mee hoeven houden. Ik vertel ook eigenlijk aan bijna niemand dat ik ramadan doe. Ik krijg danook vaak op bezoek of met vrienden, kopjes thee, eten en van alles aangeboden. Dat is geen probleem, vind ik juist goed van mezelf dat ik nee kan zeggen ookal is het soms moeilijk.

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 10:37

Mijn collega doet ook aan de ramadan. Ik ben concierge en hij zit in de beveiliging. We zitten dus de hele tijd naast elkaar. Als ik wil eten eet ik en hij vind dat ook helemaal niet erg. Ik zal niet uitgebreid voor zijn neus allemaal lekkere dingen gaan eten, maar ik ga ook niet mee vasten Lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 10:39

Binckydenice schreef:

Dat hoeft niet, die staan er al Knipoog Haha!
( maar goed, da's verder off-topic )

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 10:41

Belachelijk, je kan niet met de hele wereld rekening houden! Kom op zeg!

Zij doen de ramadan en dat is hun eigen keus. Dan moeten ze er niet vanuit gaan dat de (nederlandse)medemens zich daaraan aanpast.

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 10:49

Ik eet wanneer ik wil en waar ik wil. Ze had aan mij een hele verkeerde gehad Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 10:52

Toch weer grappig ( en jammer )..
De TS komt met een voorbeeld van 1 persoon en de reacties komen alweer met 'ja ZIJ doen dit, ZIJ doen dat bladiebla'.
Kortom, lekker generaliserend bezig weer, chapeau!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 10:59

Ik vind niet dat ik er rekening mee moet houden.
Als je aan de ramadan doet prima maar ik doe er niet aan dus ik hou er ook geen rekening mee, en zoals al eerder vermeld door alex66 zo kunnen we bezig blijven.

En zwerte ik ben het helemaal met je eens!
Weet je wat het volgende is ; hier in Roermond spreken ze al over een bejaarde tehuis voor moslims...
Mensen in hokjes plaatsen noem ik dat, wat een overheid, dacht dat ze streven naar een multiculturele samenleving, nu willen ze mensen weer gaan scheiden.
Een multiculturele samenleving met aparte scholen, aparte verzorgingshuizen ect. en waar niemand straks meer met elkaar (wilt/mag) samenleven. Tja das ons Nederland....

En hier kan je nog wel even over door discussieren maar ja past denk ik niet in dit topic.?.

En die meid van de beginpost is toch zelf in de kantine(eetzaal) gaan zitten.

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 11:02

Zwerte schreef:
pfff hallo zeg, we zitten nog altijd in NL! Op de vorige pagina zei iemand dat we ons idd moeten aanpassen in marokko/turkije of waar dan ook maar hier tegenwoordig ook! Ik ben daar echt keihard in, je wil in NL wonen? prima. Je eigen geloof houden? helemaal goed. Wij ons aanpassen aan jullie gebruiken? NEE! Je leeft in NL en hebt je aan nederlandse regels te houden. Zo was er laatst geloof ik een advocaat van buitenlandse afkomst die niet voor de rechter op wilde staan want dat deed hij alleen voor zn God. Eh pardon? Ga dan lekker naar je eigen land terug als je je hier niet wil aanpassen... Krijg er af en toe het gevoel van "wel de lusten, niet de lasten" bij... Zo vind ik ook dat ze geen vrij hoeven te krijgen op hun eigen feestdagen. Komop zeg, dan kan je bezig blijven!

Enne, ze gaat zelf in de kantine zitten... als iemand dat tegen mij zou zeggen zou ik recht voor dr neus het oppeuzelen, zo flauw ben ik dan wel weer... dan moet ze maar rekening houden met mijn gebruiken, en das toch echt lunchen als ik honger heb! Haha!

Ik ben mee eens met je. Iedereen moet zelf weten wat zijn geloof is, maar dring dan ook niet op aan me of andere mensen! Dan heb ik wel de pest in. Boos! Verder MOET je aanpassen aan de gebruiken,normen en waarden van NL. Bevalt het je niet, dan is de oplossing zeer eenvoudig! Dan ga je terug naar jouw land en kun je alles doen wat je wilt met jouw geloof. Hier in NL wil ik geen boerka's en andere gekkigheden zien. Dan doe je maar in isalamitsche landen. Knipoog

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 11:07

AaronYve schreef:
Weet je wat het volgende is ; hier in Roermond spreken ze al over een bejaarde tehuis voor moslims...
Mensen in hokjes plaatsen noem ik dat, wat een overheid, dacht dat ze streven naar een multiculturele samenleving, nu willen ze mensen weer gaan scheiden.
Een multiculturele samenleving met aparte scholen, aparte verzorgingshuizen ect. en waar niemand straks meer met elkaar (wilt/mag) samenleven. Tja das ons Nederland....

dat is ook niet meer mulitcul maar monocultureel. Of verzuiling. Hadden we al een hele tijd geleden achter ons gelaten dacht ik.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 11:12

Binckydenice schreef:
Ik houd er geen rekening mee, als je nou in een ander land komt waar ze het allemaal doet wordt het anders. Maar je bent in Nederland, veel Nederlanders hebben respect voor een ander geloof, maar het is natuurlijk onzin dat een Hollander in de kantine niet mag gaan eten omdat er een ander tussen zit die zijn geloof volgt...

Er zijn veel kerken in Turkije Rolleyes

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 11:36

danneke80 schreef:
AaronYve schreef:

dat is ook niet meer mulitcul maar monocultureel. Of verzuiling. Hadden we al een hele tijd geleden achter ons gelaten dacht ik.

Ja zo zie je maar, tijd herhaalt zich. Komt nog wel veel meer op ons pad.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 12:05

Goldenflower schreef:
Zwerte schreef:

Helemaal mee eens

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 12:06

Anne_GTI schreef:
Ik houd wel rekening met de ramadan. Dan neem ik voor 1 collega geen thee mee. Als de ramadan weer afgelopen is haal ik wel weer thee voor haar als ik zelf koffie ga halen.

ik zie dit niet echt onder rekening mee houden.. die gene wil gewoon geen koppie thee..

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 12:30

Haal het stickertje Islam er eens af en kijk wat ramadan precies inhoud: een hele grote groep mensen die stil staat bij het feit dat het niet vanzelf sprekend is dat er elke avond een goed gevuld bord op tafel staat. Sonja Bakker is ook overbodig want iedereen doet eens per jaar een ontslakkingskuur.

Ramadan is niet verplicht ofzo. Je legt het jezelf op. Ik zie iig meer overeenkomsten dan verschillen met de vastenperiode bij de katholieken.

Je moet alleen anderen niet lastig vallen met je geloof maar je houden aan de algemeen geldende fatsoensnormen.

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 12:39

Maar op plekken waar het niet standaard is dat ze de hele dag kunnen eten en drinken, kunnen ze ook echt niet als het donker is eten..
Dat je vasst om te onslakken, best, maar om het te doen hoe ze zich daar voelen, dat vind ik een beetje onzin..

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 12:42

Anne_GTI schreef:
Haal het stickertje Islam er eens af en kijk wat ramadan precies inhoud: een hele grote groep mensen die stil staat bij het feit dat het niet vanzelf sprekend is dat er elke avond een goed gevuld bord op tafel staat. Sonja Bakker is ook overbodig want iedereen doet eens per jaar een ontslakkingskuur.

.

Wát een onzin.... met het vooruitzicht dat je weet dat je 's avonds weer alles kan en mag eten wat los en vast zit, zit er toch geen enkel gevoel van hongersnood bij... 'Arme' mensen weten niet wanneer ze wél weer kunnen eten.. een periode alleen op de dag niet eten, heeft werkelijk niets te maken met erbij stil staan dat er niet altijd eten is, want dat is er wél en volop ook, na zonsondergang!

Waardoor het ontslakken ook niet klopt.... 's avonds weer gewoon vlees, vis, aardappelen, rijst en zoetigheid eten heeft ook weinig met ontslakken te maken

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 12:44

Het is ook gewoon traditie. Net zoals wij ons met kerst volproppen, dat is nou ook niet bepaald de 'kerstgedachte' zoals die bedoeld was. Ik denk dat het tijdens de Ramadan ook niet de bedoeling is om je vol te proppen na zonsondergang. Maar ik kan het me wel voorstellen, moet er niet aan denken, de hele dat niet eten en drinken Haha! .