Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 13:19

Ik vind het allemaal wel heel veel VVD.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 13:19

Vorige verkiezingen werd er niet gelezen en nu blijkbaar weer niet. Doorberekeningen zeggen niet alles maar in principe had iedereen drie jaar geleden gewoon vvd kunnen stemmen.
Toen hadden ze de meeste achteruitgang in inkomen, nu komt het er toch van.
Snap dat er meer geld naar defensie moet maar dit gaat bij deze coalitie ten koste van de mensen met lagere inkomens. Echt vvd beleid.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 13:37

Kunnen jullie, als dit zo alleen vvd beleid is, aangeven waar in de plannen van D66 en CDA stond dat zij de lagere inkomens zouden gaan ontzien? Ik kan het niet vinden hoor. De enige punten die zij noemen rond de samenleving, zie ik ook gewoon terug in het akkoord.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 13:49

Nou ja blijkbaar stond er wel iets in hun plannen over halvering voor chronisch zieken bijvoorbeeld?
(haal ik van de website over MS / en hun eigen programma/website?)

https://msvereniging.nl/d66-ziet-af-van ... ch-zieken/

https://d66.nl/nieuws/zo-maakt-d66-de-z ... oonlijker/

dus in eerste instantie wilden ze halvere, toen niet helemaal, en wat er daarna gebeurt is kan ik niet vinden (ja dat het uit de doorrekeningen anders bleek, maar ik denk dat veel mensen afgaan op wat een partij vertelt? )

Ze beloofden ook iets over koopkracht
https://d66.nl/nieuws/d66-plannen-voor- ... -economie/

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 13:55

xSagan schreef:
En de oppositie en de eerste kamer kijken er ook nog naar las ik in het stuk.
Ik heb de eigen risico bij mij op advies ook verhoogd een paar jaar terug. Het is alleen jammer dat het vaak weer de lage treft in plaats van de hoge inkomens, maar ergens denk ik dat dat nooit zal veranderen.

En welke oppositie partijen gaan deze plannen steunen?
Daar ben ik eerlijk gezegd wel benieuwd naar.

Kruipt Joost Eerdmans gezellig bij het kabinet op schoot. Of gaan de PVV weglopers laten zien dat ze heel "constructief" zijn maar in werkelijkheid gewoon politieke klungels. Of gaat Jesse Klaver een kapitale fout herhalen uit de tijd van de Kunduz coalitie en hiermee politieke zelfmoord plegen.

Het gaat nog interessant worden in Den Haag. Minderheidskabinet in actie.
Laatst bijgewerkt door Loretta op 20-02-26 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 13:58

IMANDRA schreef:
Hopelijk wordt over 4 jaar PvdA/GL het grootst.. die hadden immers de beste doorrekeningen wbt economie en sociaal.

Maar mochten PVDA/GL degenen zijn bij de oppositie die deze plannen gaan steunen dan vrees ik dat het met hun afgelopen gaat zijn.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 14:01

Loretta schreef:
xSagan schreef:
En de oppositie en de eerste kamer kijken er ook nog naar las ik in het stuk.
Ik heb de eigen risico bij mij op advies ook verhoogd een paar jaar terug. Het is alleen jammer dat het vaak weer de lage treft in plaats van de hoge inkomens, maar ergens denk ik dat dat nooit zal veranderen.

En welke oppositie partijen gaan deze plannen steunen?
Daar ben ik eerlijk gezegd wel benieuwd naar.

Misschien over rechts wel. Inderdaad benieuwd naar maar gewoon in het algemeen over alle plannen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 14:05

Cer schreef:
Nou ja blijkbaar stond er wel iets in hun plannen over halvering voor chronisch zieken bijvoorbeeld?
(haal ik van de website over MS / en hun eigen programma/website?)

https://msvereniging.nl/d66-ziet-af-van ... ch-zieken/

https://d66.nl/nieuws/zo-maakt-d66-de-z ... oonlijker/

dus in eerste instantie wilden ze halvere, toen niet helemaal, en wat er daarna gebeurt is kan ik niet vinden (ja dat het uit de doorrekeningen anders bleek, maar ik denk dat veel mensen afgaan op wat een partij vertelt? )

Ze beloofden ook iets over koopkracht
https://d66.nl/nieuws/d66-plannen-voor- ... -economie/

Die eerste twee linkjes zijn naar mijn idee niet relevant omdat dat dus niet in hun programma terecht gekomen is.

In het stuk over koopkracht zie ik een hoop terug in het regeerakkoord toch? Minimum loon omhoog, werken moet lonen.. ik zie niks over zieken of lage inkomens verder. Dus blijf benieuwd waarom dit dan perse alleen een VVD besluit is.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 14:06

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 14:09

Petpa schreef:
IMANDRA schreef:
Hopelijk wordt over 4 jaar PvdA/GL het grootst.. die hadden immers de beste doorrekeningen wbt economie en sociaal.

Hopelijk gaat deze bende van ellende de 4 jaar niet halen _/-\o_

Maar om heel eerlijk te zijn vrees ik een beetje dat mocht dit kabinet vroegtijdig vallen dat we straks met een gigantisch grote FVD zitten opgescheept. Nou dan kun je je lol wel op. Zelfs voor veel extreemrechtse en fasistische partijen is de FVD zelfs nog te extreem. Maar tegelijkertijd heeft Nederland een behoorlijk grote groep kiezers waarvoor het niet extreem genoeg kan zijn.
Laatst bijgewerkt door Loretta op 20-02-26 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 14:10

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 14:14

Loretta schreef:
Petpa schreef:
Hopelijk gaat deze bende van ellende de 4 jaar niet halen _/-\o_

Maar om heel eerlijk te zijn vrees ik een beetje dat mocht dit kabinet vroegtijdig vallen dat we straks met een gigantisch grote FVD zitten opgescheept. Nou dan kun je je lol wel op. Zelfs voor veel extreemrechtse en fasistische partijen is de FVD zelfs nog te extreem. Maar tegelijkertijd heeft Nederland een behoorlijk grote groep kiezers waarvoor het niet extreem genoeg kan zijn.

Oh Petpa eens.

Aan de ene kant wel, maar aan de andere kant: waar komen die stemmers vandaan? Als het v/u bijv. PVV of Ja21 komt, dan blijft het extreemrechtse blok ongeveer even groot. Dus dat zou voor de 'rest' van de kamer weinig invloed moeten hebben?

Loretta schreef:
IMANDRA schreef:

Maar mochten PVDA/GL degenen zijn bij de oppositie die deze plannen gaan steunen dan vrees ik dat het met hun afgelopen gaat zijn.

Ben heel benieuwd hoe zij dit gaan doen ja. Op zich hebben ze zo best wat invloed, dus misschien gaan sommige plannen nog flink op de kop?

purny

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 14:20

Kabinet Schoof was zo slecht nog niet :+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 14:21

Gnome schreef:
Die eerste twee linkjes zijn naar mijn idee niet relevant omdat dat dus niet in hun programma terecht gekomen is.

In het stuk over koopkracht zie ik een hoop terug in het regeerakkoord toch? Minimum loon omhoog, werken moet lonen.. ik zie niks over zieken of lage inkomens verder. Dus blijf benieuwd waarom dit dan perse alleen een VVD besluit is.

Dit is toch het partijprogramma?
Dan staat er hetzelfde over het eigen risico meen ik
https://d66.nl/wp-content/uploads/2025/ ... 2030-2.pdf

Het eigen risico blijft, zodat de zorg toegankelijk en betaalbaar blijft. Een algemene halvering
klinkt goed, maar leidt tot langere wachtlijsten en hogere premies. En dat moeten mensen
uiteindelijk zelf ophoesten. D66 kiest daarom voor een gerichte aanpak. We verhogen het
eigen risico van €385 euro niet en je betaalt niet meer dan €150 euro per behandeling.
Mensen die een groot deel van hun inkomen aan zorg moeten uitgeven, bijvoorbeeld
vanwege een chronische ziekte of een beperking, gaan een veel lager eigen risico betalen.
Zo geven we de groep die het moeilijk heeft meer lucht en blijft de zorg betaalbaar
voor iedereen

Er is dan ook nog een uitvoeringsprogramma, daar staat dit in:
Voor chronisch zieken en mensen met een beperking komt er een regeling waarin het eigen
risico automatisch wordt verlaagd met €220 euro. Met deze maatregel stijgt de premie niet.

Over lagere inkomens lees ik alleen dat bijstand mee moet stijgen met minimum loon.

Ik bedoel eigenlijk dat als mensen bijv vanwege het ER op d66 hebben gestemd, dat ze dit ook niet aan zagen komen misschien. Of hadden ze dat van te voren wel kunnen weten?

Edit: ik moet even teruglezen of ik het wel goed begrepen heb..
AH het ging specifiek over lagere inkomen, nee daar zie ik niet echt iets over in het programma volgens mij. Meer dat alles voor iedereen beter wordt (maar ja, dat zeggen ze allemaal :D )
Laatst bijgewerkt door Cer op 20-02-26 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 14:26

IMANDRA schreef:
Ben heel benieuwd hoe zij dit gaan doen ja. Op zich hebben ze zo best wat invloed, dus misschien gaan sommige plannen nog flink op de kop?

Als ik hun X account lees dan ziet het er wel goed uit. Nu nog zien wat ze in de kamer gaan doen. Maar dit is dus wel exact het linkse geluid dat ik jaren gemist heb bij PVDA/GL.

De reacties van de rechtse trollen/bots zijn wel heel effectief bezig met het vertroebelen van de boodschap.

https://x.com/gl_pvda/status/2024815262579531975

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 14:26

De oplossing voor velen gaat gewoon zijn: niet meer gebruik maken van zorg. Lost het personeelstekort op korte termijn wel op. :7

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 14:27

Uiteindelijk denk ik dan nog steeds dat we beter af zijn dan in sommige andere landen.
Waar is het beter geregeld dan hier? Belgie niet denk.. Scandinavie dan?
Edit: oh Spanje zegt AI. Daar is het goedkoop en goed

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 14:28

MarlindeRooz schreef:
De oplossing voor velen gaat gewoon zijn: niet meer gebruik maken van zorg. Lost het personeelstekort op korte termijn wel op. :7

Wachtlijsten zijn binnen 1 maand verdwenen ;-)

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 14:30

Cer schreef:
Gnome schreef:

Dit is toch het partijprogramma?
Dan staat er hetzelfde over het eigen risico meen ik
https://d66.nl/wp-content/uploads/2025/ ... 2030-2.pdf

Het eigen risico blijft, zodat de zorg toegankelijk en betaalbaar blijft. Een algemene halvering
klinkt goed, maar leidt tot langere wachtlijsten en hogere premies. En dat moeten mensen
uiteindelijk zelf ophoesten. D66 kiest daarom voor een gerichte aanpak. We verhogen het
eigen risico van €385 euro niet en je betaalt niet meer dan €150 euro per behandeling.
Mensen die een groot deel van hun inkomen aan zorg moeten uitgeven, bijvoorbeeld
vanwege een chronische ziekte of een beperking, gaan een veel lager eigen risico betalen.
Zo geven we de groep die het moeilijk heeft meer lucht en blijft de zorg betaalbaar
voor iedereen

Er is dan ook nog een uitvoeringsprogramma, daar staat dit in:
Voor chronisch zieken en mensen met een beperking komt er een regeling waarin het eigen
risico automatisch wordt verlaagd met €220 euro. Met deze maatregel stijgt de premie niet.

Over lagere inkomens lees ik alleen dat bijstand mee moet stijgen met minimum loon.

Ik bedoel eigenlijk dat als mensen bijv vanwege het ER op d66 hebben gestemd, dat ze dit ook niet aan zagen komen misschien. Of hadden ze dat van te voren wel kunnen weten?

Edit: ik moet even teruglezen of ik het wel goed begrepen heb..
AH het ging specifiek over lagere inkomen, nee daar zie ik niet echt iets over in het programma volgens mij. Meer dat alles voor iedereen beter wordt (maar ja, dat zeggen ze allemaal :D )

Exact dus ik snap de opmerkingen over VVD niet maar die heb jij volgens mij niet gemaakt dus ik wacht de rest nog even af.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 14:38

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 14:48

Gnome schreef:
Exact dus ik snap de opmerkingen over VVD niet maar die heb jij volgens mij niet gemaakt dus ik wacht de rest nog even af.

Dit hebben D66 kiezers ook moeten weten. Op sociaal economisch vlak is D66 bijna net zo rechts als de VVD. Alleen op cultureel vlak en met medisch etische kwesties is D66 links proggresief. Maar feitelijk zijn de verschillen tussen D66 en VVd niet zo enorm groot. Daarom regeert de VVD dan ook heel graag met D66. Voor de VVD is het spekken van de allerrijksten het belangrijkste. Daar komen VVD en D66 samen wek uit.

Voor mij is het dan ook moeilijk te snappen dat zoveel mensen die aanvankelijk van plan waren PVDA/GL te stemmen op het laatste moment toch geswitched zijn door Jetten. Maar goed de manier waarop ik kies bij verkiezingen is dan ook anders dan hoe veel mensen een keuze maken. Voor mij zijn zaken als CPB cijfers, stemgedrag in de kamer van recente jaren en in mindere mate beloften uit het programma doorslaggevend. De TV optrededens zijn voor mij nauwelijks van belang. Ik vind het vaak inhoudsloos en schreeuwerig. Vooral bij de lijsttrekkers debatten denk ik vaak, en wat weten we nu feitelijk wat we nog niet wisten.

Maar ik besef heel goed dat dit voor de meeste mensen niet zo werkt. Jetten heeft dat gewoon heel goed gedaan. Hij heeft met zijn charisma de harten van heel veel kiezers op links weten te bereiken. Maar het programma, de CPB cijfers en het stemgedrag van D66 hadden al lang gewezen op het feit dat D66 op sociaal economisch gebied totaal niet links is.

purny

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 14:55

Zoals ik al eerder aangaf. De verkiezingen zijn door de VVD gewonnen en niet door D66. 't kind heeft weer haar zin gekregen

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 14:59

De eerste reacties van de oppositie laten duidellijk zien hoe het er op links bij staat.
Het verheugt mij te zien dat de linkse partijen ook nu het er op aan komt links geluid laten horen.

Wel vrees ik wat er op rechts gebeurd. Wat dat betreft is het totaal niet gunstig dat er 7 kamerleden bij de PVV zijn opgestapt.

https://nos.nl/liveblog/2602662-opposit ... E-92486949

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 15:00

Dank voor je aanvulling Loretta. Klinkt voor mij dus niet als alleen VVD beleid dus ben nog steeds benieuwd naar de onderbouwing voor die uitspraak (niet door jou gemaakt)

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 15:00

Loretta schreef:
De eerste reacties van de oppositie laten duidellijk zien hoe het er op links bij staat.
Het verheugt mij te zien dat de linkse partijen ook nu het er op aan komt links geluid laten horen.

Wel vrees ik wat er op rechts gebeurd. Wat dat betreft is het totaal niet gunstig dat er 7 kamerleden bij de PVV zijn opgestapt.

https://nos.nl/liveblog/2602662-opposit ... E-92486949

Ik ben inderdaad erg benieuwd naar reacties over rechts maar kan ze nog niet vinden. Die van de PVV zal ook wel negatief zijn want die is nergens positief over als het niet z'n eigen idee is :+