Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 00:36

ruitje schreef:
@IMANDRA

Heb je de cijfers opgezocht, van het aantal partime werkers onder de jongeren?

Verder...
Iemand de beelden van Scheveningen gezien, PVV heeft er weer stemmen bij denk ik :o

Nou bij deze. Gemiddeld werken jongeren in 2024 tussen de 25 en 35 zo'n 35,5 uur per week.

64% werkt fulltime, 36% parttime.

En van parttime werkt de grootste groep (54%) 28 tot 35 uur per week. 29% werkt 20 tot 28 uur per week. Daarbij moet je denk ik ook meetellen dat niet iedereen van deze groep al klaar is met studeren en dus valt een bijbaan waarschijnlijk óók onder deeltijd werken. Zo werkt 17% minder dan 20 uur per week: kan me goed voorstellen dat veel daarvan dus nog studeren en wat werken naarst hun studie? Maaaarrrr zij halen wel het gemiddelde omlaag wbt. werkuren, en gemiddelde omhoog wbt. deeltijd.

35-45 jaar, daarvan werkt 42% parttime (gemiddeld 34,9 uur per week werken). 40% bij 45 tot 55 jaar (35,3u pw). 47% bij 55 tot 65 jaar (33,5u pw).

Dus als je naar de volwassen leeftijdsgroepen kijkt, werken jongeren de meeste uren per week en zitten jongeren het laagste wbt. aandeel in parttime werken. (Of ja, als je mensen jonger dan 25 mee gaat tellen wordt het percentage wel hoger, maar ja, dan zit je dus met bijbaantjes en dat zijn natuurlijk volledig andere situaties. Jongeren <25jr die overigens wel meer dan ooit werken.)

Mooi stukje uit die tweede link:
Citaat:
Recht op hobby's en een sociaal leven
Het beeld bestaat dat jongeren vaak willen werken om dure spullen te kopen en veel geld uit te geven in de horeca. Hannes van de Ven van het Nederlands Jeugdinstituut relativeert dat beeld. 'Volwassenen zeggen soms: wij hadden vroeger geen dure mobiele telefoon. Dat is waar, maar diezelfde volwassenen kunnen nu ook niet zonder die telefoon. Jongeren hebben net als anderen recht op hobby's en een sociaal leven. En dat jongeren meer uitgaan dan oudere groepen is niks nieuws.'

Eerder ziet Van de Ven de werklust van jongeren als een teken dat ze zich bewust zijn van hoe duur het leven is. 'Geld verdienen is voor hen een noodzaak om mee te doen in de samenleving. Je hebt veel geld nodig, zeker als je aan de start staat van je volwassen leven. Als je op jezelf wilt gaan wonen en je wilt studeren. Vergeet bovendien niet dat het minimumjeugdloon laag is. Je moet flink wat uren werken om goed te verdienen.'

Bestaanszekerheid onder druk
Jongeren hebben een kwetsbare positie in de samenleving, stelt Van de Ven. 'Hun bestaanszekerheid staat onder druk. Ze vinden moeilijk een woning en dat maakte het lastiger om aan het volwassen leven te beginnen. Op jezelf gaan wonen vraagt tegenwoordig veel geld - echt meer dan vroeger. Zelfstandig wonen is geen voorwaarde om volwassen te worden, maar het versnelt wel het proces. Je leert op je eigen benen te staan en dat is goed voor je ontwikkeling.'

Tel daarbij op dat deze jongeren nu vaker op een tijdelijk contract zitten t.o.v. 20 jaar terug, en het aantal jongeren met studieschuld is gestegen (oa door de afschaffing van de basisbeurs). En in die situatie zit je dus ook op te boksen tegen het feit dat historisch gezien de huizenprijzen in Nederland aanzienlijk zijn gestegen: in 1995 kostte een gemiddelde woning ongeveer 4 tot 5 keer het modale inkomen, terwijl dit in 2022 is gestegen naar 8 à 9 keer het modale inkomen. De huren zijn ook goed gestegen t.o.v. modale inkomen.

Het beeld dat jongeren lui zijn en hun geld verbrassen aan luxe aankopen/uitjes/etc en daardoor geen woning kunnen kopen/huren, is gewoon fout. Andere (economische) omstandigheden hebben veel meer impact.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 03:30

Een aantal dingen die je zelf invult kun je hier vinden:

https://longreads.cbs.nl/jeugdmonitor-2023/werk/

Ik vind ook dit:

Parttime werken is een trend onder jongeren, constateert ook het CBS. Het aantal jongeren dat tussen de 28 en 35 uur per week werkt is sinds 2003 (34%) verdubbeld en die lijn - je raadt het al - blijft stijgen.

Maar ik kan geen bron vinden.

Je laatste alinea heb ik overigens nadrukkelijk nooit gezegd, als dat over mij gaat?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 07:32

Het aantal hoogopgeleiden stijgt ook al jaren. Dat heeft natuurlijk ook invloed op deze discussie.

“ Het aandeel mensen met een hbo- of universitair diploma in Nederland is de afgelopen veertig jaar gestaag toegenomen. Van elke 9 mensen tussen de 15 en 75 jaar was er 1 hoogopgeleid in 1981. In 2021 waren dat er meer dan drie keer zoveel: ruim 1 op de 3. Het aandeel laagopgeleiden — mensen met alleen basisonderwijs, een vmbo-diploma of een mbo-diploma op niveau 1 — maakte in diezelfde periode een omgekeerde ontwikkeling door, van bijna 58 procent naar bijna 26 procent.”

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2022/42 ... -steeg-mee

Is nogal een verschil of je na de middelbare fulltime gaat werken of parttime gaat werken omdat je ook nog studeert

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 10:19

Ik mag deze trend wel. Ik zie dat mensen tot 35 jaar inmiddels nog tot jongeren worden gerekend. Betekent dit dat je tussen de de 35 en 60 Jongvolwassen bent, tussen de 60 en 80 middelbaar en pas daarna bejaard? O:)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 10:39

journee schreef:
Ik mag deze trend wel. Ik zie dat mensen tot 35 jaar inmiddels nog tot jongeren worden gerekend. Betekent dit dat je tussen de de 35 en 60 Jongvolwassen bent, tussen de 60 en 80 middelbaar en pas daarna bejaard? O:)

*\o/*

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 10:51

journee schreef:

Dan ben ik jong middelbaar *\o/*

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 11:03

Dan ben ik nog jong volwassen :D mijn papa dan wel bejaard trouwens

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 11:13

ruitje schreef:
Een aantal dingen die je zelf invult kun je hier vinden:

https://longreads.cbs.nl/jeugdmonitor-2023/werk/

Ik vind ook dit:

Parttime werken is een trend onder jongeren, constateert ook het CBS. Het aantal jongeren dat tussen de 28 en 35 uur per week werkt is sinds 2003 (34%) verdubbeld en die lijn - je raadt het al - blijft stijgen.

Maar ik kan geen bron vinden.

Je laatste alinea heb ik overigens nadrukkelijk nooit gezegd, als dat over mij gaat?

Ik zie de long-read niet mijn data ontkrachten?

"onder niet-onderwijsvolgenden de meerderheid (63 procent) voltijd (35 uur of meer per week) werkte. Scholieren en studenten werkten in 2022 gemiddeld 17 uur. Onder niet-onderwijsvolgende jongeren was dat met 35 uur twee keer zoveel."

Jouw zinnetje doet het lijken alsof het zo gek is dat 34% parttime werkt, maar A) dat is dus geen meerderheid, zoals ik al aanstipte en B) alsnog werken deze jongeren gemiddeld het meest voltijd t.o.v. andere leeftijdsgroepen.

Jij hebt het niet letterlijk gezegd nee, maar het wordt best al een aantal keer geimpliceerd in dit topic. Maar ook de data laat zien dat daar gewoonweg geen sprake van is.

Jij zei trouwens wel "Sommigen willen en 3 jaar op wereldreis, en 10 jaar studeren met allemaal lol ernaast en dan een huis kopen op hun 28e.", en ondanks dat je zegt 'sommigen' zet je hier wel een bepaalde toon/insinuatie neer imo. Uitzonderingen zijn er altijd, maar dat geldt voor elke leeftijdsgeneratie, nietwaar?

996981 schreef:
Het aantal hoogopgeleiden stijgt ook al jaren. Dat heeft natuurlijk ook invloed op deze discussie.

“ Het aandeel mensen met een hbo- of universitair diploma in Nederland is de afgelopen veertig jaar gestaag toegenomen. Van elke 9 mensen tussen de 15 en 75 jaar was er 1 hoogopgeleid in 1981. In 2021 waren dat er meer dan drie keer zoveel: ruim 1 op de 3. Het aandeel laagopgeleiden — mensen met alleen basisonderwijs, een vmbo-diploma of een mbo-diploma op niveau 1 — maakte in diezelfde periode een omgekeerde ontwikkeling door, van bijna 58 procent naar bijna 26 procent.”

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2022/42 ... -steeg-mee

Is nogal een verschil of je na de middelbare fulltime gaat werken of parttime gaat werken omdat je ook nog studeert

En hoogopgeleid zijn over het algemeen langere studies, en dus zal je langer 'parttime' werken langs je studie.

journee schreef:

Haha het woord jongeren typt zo veel makkelijker dan elke keer die leeftijden :)). En gezien de gemiddelde starter op de koopwoningmarkt dus 32-34 ergens is, is dat woord makkelijk :P

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 11:39

IMANDRA schreef:
Het beeld dat jongeren lui zijn en hun geld verbrassen aan luxe aankopen/uitjes/etc en daardoor geen woning kunnen kopen/huren, is gewoon fout. Andere (economische) omstandigheden hebben veel meer impact.

Ik denk dat Imandra mij bedoelt? Zo ja, ik heb niet gezegd dat jongeren lui zijn. Je kunt je wel helemaal parttime te pletter werken.
Wat ik zeg is dat hoe meer je geld uitgeeft aan 'luxe' des te langer duurt het voor wel iets kan huren/kopen. En parttime werken heeft nou eenmaal effect op wat je op je bankrekening krijgt en het werkt door naar later (uitkering/pensioen). Prachtig dat men meer tijd heeft voor werk/prive balans, maar in mijn ogen schiet het soms (let op het woord soms, voor ik daar gezeur over krijg) wel heel erg door naar privé

juval

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 11:52

mee eens kinke.

Ik ben ook wel benieuwd naar de gevolgen van het meer parttime werken op bijvoorbeeld de verzorgingsstaat en de betaalbaarheid van de AOW. Met de (aankomende) vergrijzing moet het totaalplaatje van alle voorzieningen door minder mensen worden opgebracht dan voorheen. En als die minder mensen dan ook nog minder uren gaan werken, dan gaat het ergens vastlopen lijkt mij. (of de lonen moeten zoveel stijgen dat dat dan weer gecompenseerd wordt)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 12:00

Als ik zie hoeveel mensen in mijn omgeving de AOW-leeftijd niet halen, dan snap ik mensen die voor meer vrije tijd kiezen heel goed.

Ik weet dat mensen steeds ouder worden, maar wanneer in je omgeving jonge mannen en vrouwen tussen de 40 en 60 wegvallen, dan ga je wel anders kijken naar je werk-privé balans. Ik dan toch.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 12:02

_San87_ schreef:
Als ik zie hoeveel mensen in mijn omgeving de AOW-leeftijd niet halen, dan snap ik mensen die voor meer vrije tijd kiezen heel goed.

Ik weet dat mensen steeds ouder worden, maar wanneer in je omgeving jonge mannen en vrouwen tussen de 40 en 60 wegvallen, dan ga je wel anders kijken naar je werk-privé balans. Ik dan toch.

Dit dus! De veroordeling druipt ervan af, terwijl de cijfers iets anders laten zien. Ik vind het fijn dat mijn kinderen en hard werken en genieten van hun leven en hun kinderen en een huis hebben.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 12:03

ja, ook mee eens hoor, mijn beide ouders hebben de 70 niet gehaald. Dat zet alles toch even in een ander perspectief... maar stel dat je het geluk? hebt om toch de 90 te halen, dan wil je toch ook nog wel een beetje fijn leven en niet op een houtje hoeven bijten..
Je weet pas achteraf of je het goed hebt gedaan he.

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 12:04

Ik werk liever om te leven dan te leven om te werken. Ik denk dat dit ook een beetje de mentaliteit is geworden. Men werkt genoeg om genoeg geld te hebben om hun leven te leiden zoals ze het willen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 12:06

_chou schreef:
Ik werk liever om te leven dan te leven om te werken. Ik denk dat dit ook een beetje de mentaliteit is geworden. Men werkt genoeg om genoeg geld te hebben om hun leven te leiden zoals ze het willen.

dat is ook goed. Gelukkig dat er een keuze is!

Ik heb wel gemerkt dat sinds ik in het eigen bedrijf meewerk, dat ik me toch meer bewust ben van de toekomst. Ik bouw nu geen automatisch pensioen op en zal daar dus zelf voor moeten sparen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 12:09

juval schreef:
ja, ook mee eens hoor, mijn beide ouders hebben de 70 niet gehaald. Dat zet alles toch even in een ander perspectief... maar stel dat je het geluk? hebt om toch de 90 te halen, dan wil je toch ook nog wel een beetje fijn leven en niet op een houtje hoeven bijten..
Je weet pas achteraf of je het goed hebt gedaan he.

Klopt, en er zijn verschillende mogelijkheden alvast voor je pensioen te sparen.

Dat mensen minder werken, betekent niet dat ze daar geen rekening mee houden dat doordat ze minder werken, er minder pensioen opgebouw wordt.

Als ik mijn partner en mij als voorbeeld neem; wij werken beide parttime (32 uur), hebben een koophuis met hypotheek die over 27 jaar is afgelost. Tegen die tijd hebben we naast ons huis, ook een beleggingspot ter waarde van 200k (lange termijn beleggingen met lager maar stabiel rendement) en daar bovenop ons pensioen waar we via onze banen voor sparen. Tegen de tijd dat ons huis is afbetaald, zijn we beide nog niet aan onze pensioenleeftijd.

En nee, dit is niet waterdicht, maar dat is niks.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 12:17

juval schreef:
mee eens kinke.

Ik ben ook wel benieuwd naar de gevolgen van het meer parttime werken op bijvoorbeeld de verzorgingsstaat en de betaalbaarheid van de AOW. Met de (aankomende) vergrijzing moet het totaalplaatje van alle voorzieningen door minder mensen worden opgebracht dan voorheen. En als die minder mensen dan ook nog minder uren gaan werken, dan gaat het ergens vastlopen lijkt mij. (of de lonen moeten zoveel stijgen dat dat dan weer gecompenseerd wordt)

De vergrijzing zorgt inderdaad wel voor uitdagingen. In Griekenland is de vergrijzing nog groter dan in Nederland, mede ook doordat de bevolking daar afneemt in plaats van toeneemt. Hoewel er nog steeds meer werkelozen zijn dan hier kampen ze daar ook in branches met personeels tekort. Hiervoor zijn arbeidstijden wettelijk verlengd om te voorkomen dat mensen niet bijvoorbeeld zwart gaan werken.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/07/01/6-daagse-werkweek-griekenland/

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 20:01

Kinke schreef:
IMANDRA schreef:

Ik denk dat Imandra mij bedoelt? Zo ja, ik heb niet gezegd dat jongeren lui zijn. Je kunt je wel helemaal parttime te pletter werken.
Wat ik zeg is dat hoe meer je geld uitgeeft aan 'luxe' des te langer duurt het voor wel iets kan huren/kopen. En parttime werken heeft nou eenmaal effect op wat je op je bankrekening krijgt en het werkt door naar later (uitkering/pensioen). Prachtig dat men meer tijd heeft voor werk/prive balans, maar in mijn ogen schiet het soms (let op het woord soms, voor ik daar gezeur over krijg) wel heel erg door naar privé

Ik zeg ook niet dat jij dat zegt, maar dat hoor je vaker overal terug. Jij had wel idd een paar opmerkingen over de uitgaven.

Punt blijft dat deze groep het minst parttime werkt van alle leeftijdsgroepen, tegenwoordig al jonger meer werkt etc. Het klopt gewoonweg niet dat doordat ze meer zouden uitgeven aan luxe, ze geen huis kunnen komen. Die onkosten voor die luxe zijn echt een drop in the bucket bij het overgrote merendeel —dat laten gaat echt geen zoden aan de dijk zetten.

Ik heb ChatGPT even laten rekenen. Als we alles corrigeren m.b.v. inflatie en hypotheekrente etc en rekenen met de geldwaarde van nu:

Citaat:
In 1995 had Jan Modaal een (naar nu gecorrigeerd) inkomen van zo'n €36 .500 per jaar, €173. 000 moest betalen voor een gemiddelde starterswoning en daarvoor € 1. 420 per maand kwijt was voor een hypotheek van 20 jaar waarbij het gehele bedrag gefinancierd kon worden (dus hypotheek is zo'n 48% van bruto loon).

Jan Modaal van nu krijgt €44 .500 per jaar binnen, moeten ze gemiddeld €390. 000 betalen voor een starterswoning en zijn ze voor het deel wat ze kunnen financieren €1 .310 per maand kwijt (35% van bruto loon). Echter: gezien ze dus maar max €215.000 hypotheek kunnen krijgen, zouden ze daarnaast € 175. 000 excl. kosten koper moeten inleggen voor die gemiddelde starterswoning, in hun eentje.

Als we kijken naar de cijfers die bekend zijn over de huidige gemiddelde eigen inleg, moet de gemiddelde starter € 38-43.000 inleggen. Gezien mensen in Nederland gemiddeld 6,5% van hun netto inkomen sparen (dat geldt voor heel Nederland overigens, niet specifiek voor jongeren, kon zo geen cijfers vinden voor jongeren specifiek), dan kom je uit op ±€220 per maand voor Jan Modaal. Dan moet je dus 14 jaar sparen (in je eentje) of 7 jaar (met z'n tweeën) om dat te financieren....

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 20:15

journee schreef:
juval schreef:
mee eens kinke.

De vergrijzing zorgt inderdaad wel voor uitdagingen. In Griekenland is de vergrijzing nog groter dan in Nederland, mede ook doordat de bevolking daar afneemt in plaats van toeneemt. Hoewel er nog steeds meer werkelozen zijn dan hier kampen ze daar ook in branches met personeels tekort. Hiervoor zijn arbeidstijden wettelijk verlengd om te voorkomen dat mensen niet bijvoorbeeld zwart gaan werken.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/07/01/6-daagse-werkweek-griekenland/

Door de zware bezuinigingen zijn veel jonge Grieken naar o.a. Duitsland en Nederland vertrokken.
Er mist daar een hele generatie.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 22:15

IMANDRA schreef:
Punt blijft dat deze groep het minst parttime werkt van alle leeftijdsgroepen, tegenwoordig al jonger meer werkt etc. Het klopt gewoonweg niet dat doordat ze meer zouden uitgeven aan luxe, ze geen huis kunnen komen. Die onkosten voor die luxe zijn echt een drop in the bucket bij het overgrote merendeel —dat laten gaat echt geen zoden aan de dijk zetten.

Ik heb ChatGPT even laten rekenen. Als we alles corrigeren m.b.v. inflatie en hypotheekrente etc en rekenen met de geldwaarde van nu:

Citaat:
In 1995 had Jan Modaal een (naar nu gecorrigeerd) inkomen van zo'n €36 .500 per jaar, €173. 000 moest betalen voor een gemiddelde starterswoning en daarvoor € 1. 420 per maand kwijt was voor een hypotheek van 20 jaar waarbij het gehele bedrag gefinancierd kon worden (dus hypotheek is zo'n 48% van bruto loon).

Jan Modaal van nu krijgt €44 .500 per jaar binnen, moeten ze gemiddeld €390. 000 betalen voor een starterswoning en zijn ze voor het deel wat ze kunnen financieren €1 .310 per maand kwijt (35% van bruto loon). Echter: gezien ze dus maar max €215.000 hypotheek kunnen krijgen, zouden ze daarnaast € 175. 000 excl. kosten koper moeten inleggen voor die gemiddelde starterswoning, in hun eentje.

Als we kijken naar de cijfers die bekend zijn over de huidige gemiddelde eigen inleg, moet de gemiddelde starter € 38-43.000 inleggen. Gezien mensen in Nederland gemiddeld 6,5% van hun netto inkomen sparen (dat geldt voor heel Nederland overigens, niet specifiek voor jongeren, kon zo geen cijfers vinden voor jongeren specifiek), dan kom je uit op ±€220 per maand voor Jan Modaal. Dan moet je dus 14 jaar sparen (in je eentje) of 7 jaar (met z'n tweeën) om dat te financieren....

Volgens verschillende sites was de gemiddelde woning in 1995 €94.000 en het inkomen van Jan modaal €22.235 per jaar? Het klopt echter dat huizen vroeger gemiddeld 4/5 keer een jaar inkomen kosten en in 2022 8/9 keer jaar inkomen. Dat is natuurlijk wel een verschil. Aan de andere kant is de hypotheek rente nu een stuk lager, die was toen zo'n 7% en in 2022 1,5%. Inmiddels is de rente helaas weer aan het stijgen en tussen de 3,5% en 4%.

Hier wordt een vergelijking gemaakt met 1995 naar 2022:

https://www.hypotheker.nl/blog/was-vroeger-was-echt-alles-beter-wij-vergeleken-het-kopen-van-een-huis-in-1995-met-een-huis-in-2022/

Hier kun je zien wat mensen gemiddeld op hun spaarrekening hebben en blijkt ook dat problemen met verkrijgen van een hypotheek niet alleen te wijten is aan de hoge huizenprijzen, maar ook aan de soms torenhoge studieschuld.

https://bieb.knab.nl/sparen-investeren/hoeveel-spaargeld-hebben-mensen-gemiddeld-per-leeftijd

https://www.susa.nl/studentencontent/van-vetpot-tot-schulden-studiefinanciering-door-de-jaren-heen

https://bieb.knab.nl/inkomsten-uitgaven/gemiddeld-vermogen-bezittingen-en-schulden-per-leeftijd

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 22:39

Zoals ik zei, de prijzen van de gemiddelde woning en het jaarinkomen zijn gecorrigeerd naar hoe veel ze nu zouden zijn, qua waarde etc

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 22:43

In 1983 heb ik mijn eerste huis gekocht voor 90.000 gulden in Breda. Dat mocht alleen op het salaris van mijn man ondanks dat we twee verdieners waren. Het was een mooi rijtjeshuis met een tuin in een rustige straat met drie kamers en een zolder. Al onze kinderen (3) zijn er geboren.
Dus die euro's klopt dat wel? (Kwam pas in 1999) .

Als mijn salaris nl mee had mogen tellen hadden we een enorm groot pand kunnen komen in de Baronielaan voor 180.000 GULDEN en dat was werkelijk een enorm pand! Toen werd het salaris van vrouwen nog niet mee geteld dus die vlieger ging niet op. In die tijd spraken we toch echt van guldens en niet van euro's.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 23:02

pien_2010 schreef:
In 1983 heb ik mijn eerste huis gekocht voor 90.000 gulden in Breda. Dat mocht alleen op het salaris van mijn man ondanks dat we twee verdieners waren. Het was een mooi rijtjeshuis met een tuin in een rustige straat met drie kamers en een zolder. Al onze kinderen (3) zijn er geboren.
Dus die euro's klopt dat wel? (Kwam pas in 1999) .

Als mijn salaris nl mee had mogen tellen hadden we een enorm groot pand kunnen komen in de Baronielaan voor 180.000 GULDEN en dat was werkelijk een enorm pand! Toen werd het salaris van vrouwen nog niet mee geteld dus die vlieger ging niet op. In die tijd spraken we toch echt van guldens en niet van euro's.

Huizenprijs is ook gecorrigeerd naar de waarde zoals dat geldbedrag nu zou zijn :j. Dus klopt dat het niet overeen komt met wat jij zegt!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 23:10

Imandra, dat huis in de Baronielaan was echt een top huis. Die gaan nu voor een of twee miljoen. Die 90.000 was scherpe prijs..Maar die 180.000 gulden was echt al duur. Dus "het klopt dat het niet overeen komt met wat jij zegt " betwijfel ik zeer.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 23:31

pien_2010 schreef:
Imandra, dat huis in de Baronielaan was echt een top huis. Die gaan nu voor een of twee miljoen. Die 90.000 was scherpe prijs..Maar die 180.000 gulden was echt al duur. Dus "het klopt dat het niet overeen komt met wat jij zegt " betwijfel ik zeer.

Ik snap je denk ik niet helemaal.

Wat journee zegt klopt —gemiddelde (starters)huizenprijs in 1995 was rond de € 94k (gemiddeld, dus er was ook lager beschikbaar, net als er nu ook lager is dan 390k). Maar die € 94k zou in 2025 dus €173. 000 zijn als je corrigeert voor inflatie etc (maar niet de huizenstijging an sich meeneemt). ChatGPT heeft het voor me omgerekend zodat je alle prijzen in de euro-waarde van 2025 zou zien, dat leest wat makkelijker. Jan Modaal toen was namelijk ook niet letterlijk €36.500, dat is ook omgerekend in tegenwoordige-tijd-euros, haha.