Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-24 15:06

Update hondje dat van de week is gegrepen bij Hulshorst/Hierden
Citaat:
11 december 2024/Aanval op de hond Saar
Hoe is het met Saar?
De eigenaar:
Met mijn Saar gaat het redelijk, ze is nog erg beurs en bang.
Ze durft niet meer naar buiten. Fysiek komt ze er wel bovenop, maar mentaal heeft ze een flinke tik gehad
---
Wij wensen Saar van harte beterschap en samen met haar baasje veel sterkte!

Afbeelding
Afbeelding
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1VnVyX ... tid=WC7FNe

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 15:07

Captain schreef:
Ik merk trouwens dat ik het niet heel prettig vind om op rustige momenten naar het bos te gaan met alleen m'n paard en volgens mij hebben meer mensen dat. Is het een idee om een topic op te richten zodat mensen een rijmaatje kunnen vinden?

Ik ben voor!

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 15:10

Kaja schreef:
Maar wellicht zie jij dat anders Ikkedus

Ik zie dit niet anders, maar de berichten leken steeds meer te gaan over dat dan maneges dicht zouden moeten die geen vrije uitloop hebben. Ik had het over die berichten, want die hebben niks met het onderwerp wolven te maken.

Ik ben ben het er uiteraard mee eens dat de wolven er voor zorgen dat we met het het diervriendelijkere en gewenste paardenhoudbeleid, een enorme stap terug moeten doen nu. Absoluut niet gewenst!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 16:30

Lijkt me heel lastig als je een paard hebt wat niet goed op stal kan aarden. Die van mij zijn gek op hun stal, ook op de dag staan ze vaak binnen want dan hebben ze de keus. Ik vind het voor hen dus geen bezwaar. Kan me voorstellen dat je er anders over denkt als je paard er stress van krijgt.

Ondanks een goede omheining ben ik wel blij dat ze ‘s nachts echt veilig zijn. Ik ben de hele dag toch een soort waakzaam en ‘s nachts slaap ik gewoon lekker.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 16:42

Ik vind het op stal staan ook moeilijk.
Nu bepalen ze zelf met of naast wie ze slapen, stoeien en eten.
Onze groep is heel dynamisch.

Op stal staan ze te staan en ondanks dat ik grote shetlanders heb hebben ze dan ook nog eens geen uitzicht.
Mijn ene shet staat vaak liever even alleen, de ander juist niet. Eet met die, die en die, slaapt bij die, stoeit met de anderen.

Boer is nu bezig met wolfwerende omheining, nu al heibel over geweest.
Hij neemt ons (onze wensen) namelijk niet mee in zijn plannen.
Dus hij snoept wat land van ons weiland, neemt een beetje terug van ons pad. En de opening zie ik nu ook al als een hinder. Land is kapot gereden enz.

Gelukkig is er sinds vandaag een opening in een gesprek geweest.

Wel wordt het 1.50 meter hoog ipv 1.20 en het ziet er nu al niet uit.
Voor de opening gaan we zelf een extra andere opening maken.
Ik ga niet lopen hannese met 6 ijzeren draden waar zowel mijn pony als ik verstrikt in kunnen raken bij openen en er doorheen willen lopen.
We willen die dus kunnen openzetten en een normaal draadje gebruiken als we de klusjes doen, paard erin/ eruit of voeren. En dan als je klaar bent gaat de celdeur weer dicht.

Duurt nog wel even voor het af is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 16:58

Onali schreef:
Op stal staan ze te staan en ondanks dat ik grote shetlanders heb hebben ze dan ook nog eens geen uitzicht.

Als je buitenboxen hebt is daar wel wat aan te doen :)

Afbeelding

Nu helaas met hekwerken en een stevig stuk plexiglas er voor :(

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 17:53

Wij hebben überhaupt geen stallen.
Alleen een noodstal en dat zijn 4 betonnen muren met een houten deur er in.

En het evt uitzicht is de betonnen muur aan de overkant.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 19:18

Mijn mini’s staan samen in een grote stal en die kan ik scheiden met twee balken in het midden. Zo hebben ze wel contact maar kunnen ze niet stoeien. Ik doe die er ‘s nachts tussen.

Mijn omheining is nu 180cm maar zo mooi en strak gedaan dan ik het niet lelijk vind. De draden zitten verwerkt op de poorten dus ook daar heb ik geen last van, kan gewoon de poort openen. Het valt me alles mee.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 20:15

MyChoice schreef:
Captain schreef:
Ik merk trouwens dat ik het niet heel prettig vind om op rustige momenten naar het bos te gaan met alleen m'n paard en volgens mij hebben meer mensen dat. Is het een idee om een topic op te richten zodat mensen een rijmaatje kunnen vinden?

Ik ben voor!

Hier durf ik nog alleen, richting Amerongen en Overberg ga ik zeker niet meer alleen

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 20:22

Mijn stalgenoten rijden daar dagelijks, niks aan de hand.

Die ene wolf zit meer bij het Leersumse Veld en Doorn.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 20:24

Onali schreef:
Mijn stalgenoten rijden daar dagelijks, niks aan de hand.

Die ene wolf zit meer bij het Leersumse Veld en Doorn.

Ok, ik vind het doodeng, maar heb meerdere rijmaatjes, dus maar eens een keer met iemand ie kant op

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 20:52

Leersumse Veld vermijd ik al vanaf de zomer, net als Austerlitz en dat stukje van Den Treek wat afgesloten is geweest. Verder kom ik over al nog. Amerongen is volgens mij rustig met meldingen. Doorn en Driebergen trouwens ook.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 21:17

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 21:49

Idd ik heb net als Onali de indruk dat ie meer de kant van Leersum op zoekt. Ik wandelde daar ook graag, maar blijf nu aan "mijn" kant van de berg. Wel minder afwisseling voor mij maar voor de hond maakt het niks uit. Ik kwam ook graag bij de Hoge Ginkel maar daar kom ik eigenlijk nooit andere wandelaars tegen. En heb daar ook verse sporen gezien een tijdje terug. Begreep van hun eigen instagram account (er zit een stoeterij daar) dat ze ook geregeld wolven zien. Dus daar kom ik ook niet meer.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 22:55

Klopt, wij hebben nu logees van hun bij ons op stal.
Zijn mooie paarden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 22:59

Ja heel mooi idd, daarom ben ik ze ook gaan volgen. Ze hebben trouwens om hun weilanden heen ook extra draden. Vorig jaar heb ik toen ik daar wandelde een wolf horen huilen. Ze hebben rondom hun erf een hele grote Deense dog lopen, die slaat altijd aan als je er met een hond langs loopt en blijft dan lang blaffen. Maar hij stopte meteen met blaffen toen het gehuil begon.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-24 10:21

Geleidewolf aflevering 17 is te luisteren.

Citaat:
Voor iedereen die nog steeds niet in ziet dat niets doen in het wolvendossier écht problemen geeft. Aflevering 17 van Geleidewolf staat online en is op veel punten inmiddels herkenbaar, maar toch nog verbazingwekkend als het de afwikkeling van de schade betreft.

Description
In deze aflevering delen Sandra en Ferry het verhaal van Wendela, een paardenhouder uit de omgeving van Ede, over de veranderingen in haar leven en dat van haar paarden sinds de voor het eerst wolf op haar camera's zag in april 2023. Ze vertelt over een aanval waarbij haar paarden gewond raakten en een ouder paard tragisch om het leven kwam. Daarnaast bespreken ze de bredere implicaties voor dierenhouders en de frustraties over bureaucratische procedures bij het aanvragen van schadevergoedingen via BIJ12. Dit verhaal illustreert de complexe relatie tussen mens en natuur en roept vragen op over de toekomst van het samenleven met wolven.

Reactie BIJ12
We hebben inmiddels een gesprek gehad met BIJ12 na aanleiding van aflevering 15: het verhaal van Maarten. In dit gesprek hebben we ook het verhaal van Wendela voorgelegd. In aflevering 19, vlak voor kerst, komen we uitgebreid terug op dit gesprek, maar dit is de reactie die wij schriftelijk kregen:

"De betreffende schademelding is van 7 december 2023. BIJ12 heeft begin augustus het definitieve taxatierapport ontvangen. Uit de DNA-analyse is geen wolf maar hond gekomen. Een wolf kon tot op heden niet worden aangetoond. Echter heeft er vanuit BIJ12 nog geen definitieve beoordeling plaatsgevonden. BIJ12 is bezig om dit te verifiëren. Dit heeft (te) veel tijd gekost: het is een unieke casus en er is geen duidelijk handelingsperspectief voor handen. In november is deze casus besproken met de provincie en er wordt nu een gesprek gepland met de paardenhoudster, provincie en BIJ12."

We hebben Wendela gevraagd of BIJ12 inmiddels contact heeft opgenomen om dit gesprek te plannen, maar dat is nog niet gebeurd.

Steun onze podcastdocumentaire 'Wolven over grenzen' via wolvenovergrenzen.nl Of wil je deze podcast ondersteunen en vroegtijdig en reclamevrij luisteren? Neem dan je petje af via petjeaf.com/geleidewolf.

Deze podcast wordt geproduceerd door FERRY.FM en maakt deel uit van het OOG.FM-podcastnetwerk.

#Geleidewolf #Geleidehonden #schaapskudde #podcast #FerryFM #Wolf #paard #dierenrechten

https://www.spreaker.com/episode/17-wen ... UBmr9vFElg

https://open.spotify.com/episode/5qDI7c ... 02hAEmCpfw

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 10:28

Dat ga ik later vandaag luisteren ben benieuwd naar haar verhaal.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-24 10:34

Ik vind het wel ontzettend knap hoe rap en hoeveel podcast Ferry en Sandra kunnen maken.
En de info erin klinkt echt niet als een kapotte LP, de inhoud is kritisch maar zonder sturend te zijn en ze laten hun gast altijd goed uitspreken.

Ik hoop ook dat ze benodigde bedrag bij elkaar krijgen om de buitenland serie te maken.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 13:02

tienus63 schreef:
Ik vind het wel ontzettend knap hoe rap en hoeveel podcast Ferry en Sandra kunnen maken.
En de info erin klinkt echt niet als een kapotte LP, de inhoud is kritisch maar zonder sturend te zijn en ze laten hun gast altijd goed uitspreken.

Ik hoop ook dat ze benodigde bedrag bij elkaar krijgen om de buitenland serie te maken.

Ik vind het vooral fijn dat ze er wel open in staan, ondanks dat ze problemen zien en iedereen gewoon het woord gunnen. Ze zien het niet zwart/ wit, maar zien vooral het grijze gedeelte, top mensen!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-24 13:51

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-24 14:07

Aanvullende info t.a.v. verhaal van Wendala in hierboven genoemde podcast aflevering.

Citaat:
‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️
Wendela vertelt hier in deze uitzending haar aangrijpende verhaal over het vreselijke incident met haar paarden en de wolf dat vorig jaar december 2023 plaats heeft gevonden. Het wordt tijd dat BIJ12 en Taxatiebureau Attema Footprint de waarheid gaan vertellen! En dat is namelijk dat de betrokken en ervaren taxateur van Attema Footprint, nadat BIJ12 toestemming heeft gegeven om haar overleden paard op waarde te gaan zetten, een door rechtbank beëdigd paardentaxateur ( 1995) heeft gevraagd een taxatierapport te maken. De directeur van Attema Footprint was het niet eens met het rapport van de door rechtbank beëdigd paardentaxateur en heeft niets met dat taxatierapport gedaan. Directeur Attema Footprint heeft vervolgens samen met 2 andere niet betrokken taxateurs haar overleden paard op waarde gezet. En heeft een marktplaatsadvertentie als soort vergelijking gebruikt! En werd het paard van Wendela veel lager getaxeerd. Te schandalig voor woorden! Directeur Attema Footprint heeft zijn taxatierapport vervolgens naar BIJ12 gestuurd in augustus 2024. En inmiddels is het 12 december 2024 en nog steeds heeft Wendela niets gehoord. Wat ik niet snap is dat, waarom BIJ12 de opdracht aan Taxatiebureau Attema Footprint heeft gegeven om het paard op waarde te gaan zetten als de uitslag hond is. Uitslag hond is trouwens te gek voor woorden, dus laat mij maar even de uitslag zien, wat voor een hond het is geweest. En BIJ12 het oordeel van de betrokken taxateur is leidend. Zijn oordeel is wolf! En directeur Attema Footprint waarom heeft u niets met het taxatierapport van de sinds 1995 door rechtbank beëdigd paardentaxateur gedaan? En directeur Attema Footprint waarom heeft u een marktplaatsadvertentie gebruikt om te vergelijken? Ik heb uw rapport zelf gelezen en het is gewoon te gênant voor woorden! Ik weet zeker dat BIJ12 het rapport van de door rechtbank beëdigd paardentaxateur nooit gezien heeft. Ik heb een tijdje geleden een Woo-verzoek over deze zaak ingediend en heb nog steeds niets binnen. Waarom wordt er al maanden tegen Wendela gezegd door BIJ12 dat deze zaak ter goedkeuring ligt bij de Provincie Gelderland. Dat is namelijk helemaal niet waar. Wederom smerige leugens van BIJ12! En Taxatiebureau Attema Footprint als binnenkort mijn Woo-documenten openbaar worden gemaakt, ik heb namelijk om alle 2 de taxatierapporten gevraagd, dan kan iedereen zien hoe u te werk bent gegaan. BIJ12 en Taxatiebureau Attema Footprint jullie moeten je ogen uit jullie kop schamen! En de politiek slaapt rustig verder! Provincie Gelderland is inmiddels inderdaad op de hoogte gebracht een paar weken geleden, niet door BIJ12, maar door Wendela zelf. Het oordeel van betrokken taxateur is leidend, dus ga dit deze maand nog netjes afhandelen met Wendela BIJ12, Attema Footprint en Provincie Gelderland!

Bron Van Straaten Research
https://www.facebook.com/share/p/1B1Hq7 ... tid=WC7FNe

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 14:10

Ja ik zat met verbazing te luisteren.
Ze vonden de taxatie te hoog en hebben hem meer dan gehalveerd.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 14:31

Uitslag hond maar wel een schadevergoeding. Dus ze weten verdomde goed dat het geen hond is.
Maar zo gaat het wel weer de boeken in, en dan kunnen de pro's weer roepen, zie je wel honden richten veel meer aan.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-24 14:33

Het originele bericht van de eigenaresse

https://www.facebook.com/share/12CK9mFh ... tid=WC7FNe
Citaat:
WAARSCHUWING!!! Twee van mijn paarden zijn gister nacht door een WOLF AANGEVALLEN in de wei. Dit bericht stuur ik als waarschuwing!!! Dus graag delen!!! Ik woon tussen Wekerom en Ede. Tot nu toe hoorden wij dat grote paarden niet door wolven worden gepakt, maar helaas is het tegendeel nu bewezen, dit zijn beiden grote paarden van 1.68m. Ze liepen in een groot weiland met een grote schuilstal, naar mijn idee de ideale omstandigheid voor paarden. De wolf heeft 1 van de 2 aangevallen (de bijt wonden en klauwen zijn te zien op de foto en zowel door de dierenarts als de taxateur bevestigd dat het bijt wonden en klauwen zijn). De paarden zijn uit angst door de elektrische omheining heen gerend (gelukkig want anders hadden ze het waarschijnlijk niet gered), uiteindelijk zijn ze helaas op de autoweg beland, hierbij is 1 van de paarden ernstig geblesseerd geraakt doordat hij door een auto is geraakt, (dit is een ander paard dan op de foto), gelukkig is de bestuurder van de auto in orde. Het paard kan ondanks veel pijn stilling helaas nog niet goed staan op 1 been, op dit moment kunnen we nog niet vaststellen waardoor dat komt, en kunnen we slechts hopen dat het mee valt.
Het lijkt allemaal ver weg, totdat je eigen dieren worden gepakt.

Spoiler:
Afbeelding